PDA

Bekijk Volledige Versie : KB laat nieuw datacentrum bouwen



Domenico
10/02/11, 19:59
Nooit van outsourcen gehoord?


De Koninklijke Bibliotheek (KB) heeft door de groeiende digitalisering van de collecties behoefte aan een nieuw datacentrum. De organisatie heeft een facilitaire aanbesteding uitgeschreven voor een datacentrum op de vierde verdieping van het pand in Den Haag. De aanschaf van hardware staat hier los van. In augustus gaat de uitvoering van de opdracht van start.

lees verder: http://wht.to/hsVf7m (bron: computable.nl)

Wat vinden jullie hier nu van? Zouden ze niet gewoon een cage kunnen huren ipv het wiel opnieuw uitvinden?

rensariens
10/02/11, 20:05
(semi) Overheid kan dit soort projecten niet aan, dat hebben ze al vaak zat bewezen.

The-BosS
10/02/11, 20:33
Nooit van outsourcen gehoord?

Wat vinden jullie hier nu van? Zouden ze niet gewoon een cage kunnen huren ipv het wiel opnieuw uitvinden?

De vraag is echter mag het wettelijk wel geoutsourced worden in verband met eventuele veiligheid van bepaalde documenten etc. Indien dit niet zo zou zijn dan lijkt een private room mij in een bestaand datacenter wel een betere keuze.

prekz
10/02/11, 20:54
Zal ook velen malen goedkoper zijn lijkt mij?

t.bloo
10/02/11, 21:05
Als het om een voldoende grote setup gaat, dan kan het natuurlijk best uit om dat voor jezelf op te zetten. Zal niet om maar een paar rekjes gaan.

Paulewk
10/02/11, 21:51
Het lijkt mij dat ze dit gewoon laten bouwen door een boer als ICTroom of Lasent, die alles inclusief leveren.

Onderhouds contracten voor alles erbij en dan moet het toch echt wel goed komen lijkt mij.

Niet het allergoedkoopst, maar moet zonder problemen op te zetten zijn, zelfs zonder verstand van zaken.

Vanderblom
10/02/11, 23:39
Ik werk bij een ziekenhuis en ook daar zijn gewoon 2 grote rekencentrums.
In veel gevallen is het denk ik niet gewenst dat het extern word gehost oid.
Als er bij ons iets uitvalt moet er bij wijze van spreke iemand naar nu kunnen lopen om meteen de boel weer up te brengen en met datacenters is dat vaak wat langer als 5 minuten.

visser
10/02/11, 23:40
Nooit van outsourcen gehoord?



Citaat:
De Koninklijke Bibliotheek (KB) heeft door de groeiende digitalisering van de collecties behoefte aan een nieuw datacentrum. De organisatie heeft een facilitaire aanbesteding uitgeschreven voor een datacentrum op de vierde verdieping van het pand in Den Haag. De aanschaf van hardware staat hier los van. In augustus gaat de uitvoering van de opdracht van start.

lees verder: http://wht.to/hsVf7m (bron: computable.nl)

Wat vinden jullie hier nu van? Zouden ze niet gewoon een cage kunnen huren ipv het wiel opnieuw uitvinden?

Afhankelijk van wat ze gaan doen, kan het best een goede keuze zijn.
Als je je kantoor-automatisering achter een WAN gaat zetten heb je best een aantal uitdagingen; Windows filesharing is gewoon heel erg gevoelig voor latency.
Zeker bij de KB kan ik me wel voorstellen dat ze op een paar plekken met forse datavolumes werken (inscannen en bewerken van documenten), en dat is wel makkelijk om erg snel te hebben in een LAN, en over een WAN wordt dat fors lastiger.
(niet qua pure bandbreedte, maar teveel protocollen die beperkt zijn door latency)
Zo kun je ook (fysieke) bezoekers, die wellicht heel hoge resolutie scans nodig hebben, goed bedienen.

Dit is weliswaar speculatie, maar als dit speelt is het m.i. een goed argument voor stevige lokale infrastructuur.
Of je het nu een "datacentrum" noemt of gewoon "uitbreiding van de MER", tsja, what's in a name.
Dan moet je alleen nog kiezen wat je doet met servers die wel goed in een DC passen. Misschien ook maar binnen houden, als je de boel toch al fors opgetuigd hebt. Of die zet je misschien wel buiten.


Totaal ander punt(je): Waarom die link via een URL shortener ? Bij tweets kan ik dat begrijpen, maar elders vind ik het alleen maar irritant.
Je ziet niet tevoren waar je heengaat, (ja, hier staat 'computable' erbij), de shortener service kan verdwijnen of instabiel zijn, en dit is ook niet het type link of post waarbij mensen eventueel de URL moeten oplezen of met de hand overtikken.

Triloxigen
11/02/11, 00:32
De vraag is echter mag het wettelijk wel geoutsourced worden in verband met eventuele veiligheid van bepaalde documenten etc. Indien dit niet zo zou zijn dan lijkt een private room mij in een bestaand datacenter wel een betere keuze.

De overheid heeft ook wel bewezen dat mbt veiligheid het ook niet altijd even best is :p

asusk7m550
11/02/11, 09:26
De overheid heeft ook wel bewezen dat mbt veiligheid het ook niet altijd even best is :p

Gelukkig is de beveiliging in de commerciƫle sector goed geregeld :D.

Het verschil met de overheid, is dat er bij de overheid wel degelijk over beveiliging wordt nagedacht. Dit moet ook wel, aangezien dit wettelijk is vastgelegd. In de commerciƫle sector hoeft er 'in principe' niet over de beveiliging nagedacht te worden. Als er over nagedacht wordt, is het alleen in eigenbelang.

Apoc
11/02/11, 11:29
Zal ook velen malen goedkoper zijn lijkt mij?

De overheid moet ook een quota halen he.. Voor ieder project moet minimaal 80% nutteloos besteed worden.

NWO
17/02/11, 21:31
Juist met uitbesteden kun je denk ik kosten besparen. De ervaren mensen weten waar het fout gaat. Die hebben geen onderzoek nodig voor "mogelijke fouten tijdens de voorbereiding, planning, het activeren van de planning, goedkeuren van de planning, voorbereiden bouw, aanvang bouw, bouw, activeren datacenter, heractiveren datacenter, etc :P)

Ik vind het nogal een rare keuze om het zelf wel even te doen..

Serveo
18/02/11, 01:20
Juist met uitbesteden kun je denk ik kosten besparen. De ervaren mensen weten waar het fout gaat. Die hebben geen onderzoek nodig voor "mogelijke fouten tijdens de voorbereiding, planning, het activeren van de planning, goedkeuren van de planning, voorbereiden bouw, aanvang bouw, bouw, activeren datacenter, heractiveren datacenter, etc :P)

Ik vind het nogal een rare keuze om het zelf wel even te doen..

De bouw hiervan besteden zo ook aan. Zie de quote van Domenico. Daar zijn ze zelfs verplicht toe. Hier bij de gemeente Utrecht is dit ook gebeurd. HP is er nu de realisatie aan het doen volgens de richtlijnen van de code of conduct on datacentre efficiency. Aangezien het hier om de BK gaat zal er waarschijnlijk veel dataopslag nodig zijn en daarmee ook een redelijk groot aantal m2. Als die ruimte intern aanwezig is, lijkt het me vrij logisch uit het oogpunt van beheer en beveiliging dat de vloer dan op eigen locatie gerealiseerd wordt.

Spiller
18/02/11, 21:52
Voor de overheid lijkt me uitbesteding uit het oogpunt van continuiteit een stuk verstandiger. Met de huidige concurrentie kun je vast en zeker een goede meerjarige deal sluiten.