PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows 7 machine aanbieden op ESXi -> SPLA nodig?



speciall
08/02/11, 17:45
Ik wil voor een klant volgende opzetten;

1 of meerdere windows 7 pro machines met office geinstalleerd waarop zij remote kunnen inloggen om een 'centrale computer' te hebben.
Deze machines zouden op een VMware ESXi server komen
Eventueel kan het ook een Windows server 2008 worden als er meerdere tegelijk moeten werken.

Iets zegt mij dat ikzelf alles via SPLA moet regelen, maar ik zie hier nogal tegen op. (extra administratie, maandelijkse rapportering enz , voor eigenlijk maar een paar Windows installaties)

Ik vemoed dat het volgende niet mag: zelf retail windows & office licenties aankopen om dan te verhuren.

Maar, mag dit?

Klant koopt de nodige software (Windows 7, Windows server, Office 2010...)
De software van de klant wordt als VM's op onze ESXi servers geinstalleerd, en de klant betaalt zodoende enkel voor het onderhoud, uptime, datatraffiek...

Piwi-Web
08/02/11, 17:55
Waarom zou je Windows 7 virtualiseren? Ze connecten toch met hun eigen pc'tje richting de Windows Server?
Voor Windows Server heb je inderdaad SPLA licenties nodig (indien in een datacenter gehost). Let wel op dat je geen eindgebruiker op een ESXi bak mag zetten (licentietechnisch). ESXi is enkel voor eigen gebruik. Heeft $klant een dedicated gehuurd waarop ESXi komt dan is het verder geen probleem.

The-BosS
08/02/11, 18:16
Vraag me trouwens af waarom je ESXi zou willen gebruiken als je toch enkel windows machine virtueel wil draaien. Dan ben je in mijn ogen beter uit met Hyper-V van microsoft zelf. En zelfde opmerking als Piwi-web, maar hoe connecteren ze als naar de virtuele windows 7. Want het is ook een beetje dubbelzinnig om dit vanaf een offsite windows client te doen, dan kun je die beter direct laten connecteren op de server. Of je zou ook kunnen kijken voor een Remote Desktop applicatie (al dan niet van microsoft zelf) om de programma's zoals office te draaien.

Piwi-Web
08/02/11, 23:59
Kan mij herinneren dat in windows server 2008 (R2) een role zit waarmee dat laatste wat The-BosS beschrijft kan ... Kom even niet op de naam, het is al laat

Marin
09/02/11, 00:12
Kan mij herinneren dat in windows server 2008 (R2) een role zit waarmee dat laatste wat The-BosS beschrijft kan ... Kom even niet op de naam, het is al laat

Ja klopt, is een onderdeel van Terminal Service, TS Remoteapp

Piwi-Web
09/02/11, 09:01
Ja klopt, is een onderdeel van Terminal Service, TS Remoteapp

Inderdaad! Werkt zeer goed moet ik zeggen ! :)

speciall
09/02/11, 11:22
VMware omdat er ook al andere zaken op draaien voor ons intern gebruik zoals een paar Linux firewalls en een fileservertje e.d.

De klant vraagt een centrale PC waarop zij van overal kunnen inloggen via remote desktop, aangezien het voorlopig slechts 1 gebruiker is, is windows 7 pro voldoende.
Windows server 2008 zou ik enkel gebruiken als er meerdere nodig zijn die moeten inloggen maar zelfs voor 2 of 3 gebruikers is het misschien interessanter om 2 of 3 windows 7 te laten lopen.

Dus ook als de klant de windows 7 licentie en office licentie aankoopt en laat draaien op onze ESXi server moet men voor SPLA gaan?

De server zelf draait niet in een datacenter maar bij ons op kantoor. Daar hebben wij voldoende internet capaciteit om dit vlot te laten verlopen (1*3.5Mbit upload & 1* 1Mbit als backup)

Ik heb het ooit is opgezocht voor SPLA maar het lijkt mij allemaal redelijk complex en veel administratie voor slechts een paar machines...

/EDIT: ivm de ESXi licenties: ik gebruik momenteel de free versie maar ben zeker bereid om de Essentials aan te schaffen, de prijs is zeer voordelig, ik veronderstel dat ik dan wel eindgebruikers op de ESXi zetten.

/EDIT2: "Waarom zou je Windows 7 virtualiseren? Ze connecten toch met hun eigen pc'tje richting de Windows Server?"
Ze connecten met hun eigen pctje naar een 'centrale machine'
-> normaal 1* of 2* windows 7 eventueel windows server 2008 indien meer gebruikers.

Piwi-Web
09/02/11, 12:11
VMware omdat er ook al andere zaken op draaien voor ons intern gebruik zoals een paar Linux firewalls en een fileservertje e.d.

De klant vraagt een centrale PC waarop zij van overal kunnen inloggen via remote desktop, aangezien het voorlopig slechts 1 gebruiker is, is windows 7 pro voldoende.
Windows server 2008 zou ik enkel gebruiken als er meerdere nodig zijn die moeten inloggen maar zelfs voor 2 of 3 gebruikers is het misschien interessanter om 2 of 3 windows 7 te laten lopen.

Dus ook als de klant de windows 7 licentie en office licentie aankoopt en laat draaien op onze ESXi server moet men voor SPLA gaan?

De server zelf draait niet in een datacenter maar bij ons op kantoor. Daar hebben wij voldoende internet capaciteit om dit vlot te laten verlopen (1*3.5Mbit upload & 1* 1Mbit als backup)

Ik heb het ooit is opgezocht voor SPLA maar het lijkt mij allemaal redelijk complex en veel administratie voor slechts een paar machines...

SPLA is niet altijd even duidelijk. Echter staat mij bij dat SPLA verplicht is in hosted omgevingen, als is dat bij iemand op de zolder bijvoorbeeld. Neem anders eens contact op met Insight ;)


/EDIT: ivm de ESXi licenties: ik gebruik momenteel de free versie maar ben zeker bereid om de Essentials aan te schaffen, de prijs is zeer voordelig, ik veronderstel dat ik dan wel eindgebruikers op de ESXi zetten.
Als je windows Server 2008 R2 gebruikt, kijk dan ook eens naar Hyper-V. ESXi images kan je geloof ik converten.


/EDIT2: "Waarom zou je Windows 7 virtualiseren? Ze connecten toch met hun eigen pc'tje richting de Windows Server?"
Ze connecten met hun eigen pctje naar een 'centrale machine'
-> normaal 1* of 2* windows 7 eventueel windows server 2008 indien meer gebruikers.
De centrale machine is de Windows Server en niet Windows 7. Via terminal services kan je daarop inloggen en zie je, indien goed geconfigureerd, gewoon een Windows 7 desktop verschijnen ;)

The-BosS
09/02/11, 12:43
VMware omdat er ook al andere zaken op draaien voor ons intern gebruik zoals een paar Linux firewalls en een fileservertje e.d.

De klant vraagt een centrale PC waarop ...

Dus ook als de klant de windows 7 licentie en office licentie aankoopt en laat draaien op onze ESXi server moet men voor SPLA gaan?

/EDIT: ivm de ESXi licenties: ik gebruik momenteel de free versie maar ben zeker bereid om de Essentials aan te schaffen, de prijs is zeer voordelig, ik veronderstel dat ik dan wel eindgebruikers op de ESXi zetten.

Wat klopt hier niet aan zou je dan zeggen, maar je mag geen ESXi gebruiken om servers voor 3den op te hosten maar enkel eigen vps'en. Je zal dus ofwel hiervoor een eigen fysieke server voor nodig hebben om een nieuwe ESXi te draaien of over te stappen naar ESX.

eMiz0r
02/04/11, 14:14
Wat klopt hier niet aan zou je dan zeggen, maar je mag geen ESXi gebruiken om servers voor 3den op te hosten maar enkel eigen vps'en. Je zal dus ofwel hiervoor een eigen fysieke server voor nodig hebben om een nieuwe ESXi te draaien of over te stappen naar ESX.

Je weet dat VMWare ESX end of life verklaard heeft? VSphere is the way to go. Ik merk dat veel mensen hier schijnbaar niet van op de hoogte zijn.

asta
02/04/11, 14:56
Windows 7 kan je niet aanbieden via SPLA in een hosted omgeving, dit is niet toegestaan.
Je zal retial licenties nodig hebben.
Ik heb dit al eens nagevraagd bij Insight en dit was het antwoord.
Waarom ESXI, gebruik de gratis versie van Citrix Xenserver waar je geen kosten aanhebt en hetzelfde bied.
Bij HA komt daar een 7 euro per Vm pm bij.
En als het tot 10 machines is kan jij de virtuele desktops aanbieden met Xendesktop, ook gratis!

Randy
03/04/11, 12:05
Je weet dat VMWare ESX end of life verklaard heeft? VSphere is the way to go. Ik merk dat veel mensen hier schijnbaar niet van op de hoogte zijn.

ESX is een techniek, geen product. De free versie is overigens altijd ESXi.

Verder lees ik een hoop Indianenverhalen over licenties van mensen die zelf wel met verschillende 'Partner' logo's op de website lopen te schermen. Dat moet echt beter kunnen!

Voor Microsoft ligt het wat complexer dan VMware. Met kooplicenties mag je geen diensten aanbieden en Windows 7 is via SPLA enkel beschikbaar voor bijvoorbeeld laptopverhuurders, waarbij ze al wel over een OEM licentie van bijvoorbeeld XP moeten beschikken.

In jouw geval is er een optie: Windows Server 2008, waarbij je per gebruiker 1 Windows SAL, 1 RDS SAL (Voorheen Terminal Services) en een Office SAL moet afrekenen. De RDS SAL's gaan daarbij ook nog eens per 5 uit mijn hoofd, evenzo geldt voor een oplossing die hier misscHien beter bij past, Small Business Server (waar je ook nog eens een NAT voor moet bouwen);

Wil je met eigen koop of OEM licenties werken dan zal de klant zelf haware aan moeten schaffen En de server in colocatie moeten plaatsen. Jij mag vervolgens wel weer het beheer hierop doen.

Softmemx
13/08/11, 11:40
Zover als ik weet kun je van het onderstaande uitgaan:

VMware ESXi is gratis tot een max memory size van 32Gb. ga je daarboven dan moet er per socket een licentie voor ESxi op (vSphere5)
Als je Windows 7 desktops wilt gaan aanbieden dan heeft de eindgebruiker een VDA licentie nodig. Deze kost rond de 105 Euro per jaar. Je mag zelf de desktops gratis plaatsen vermits je een windows 7 Volume license key gebruikt.
Let wel goed op. Office 2007 en 2010 mag je niet aanbieden op de desktop. de licentie voorwaarden van MS verbieden dat . Wil je dat toch doen, dan moet de eindgebruiker Office 365 afnemen en dan mag je weer wel een lokale install doen.

Als je een platform zoekt om te testen met VDi desktops, laat het me dan even weten. Ik heb nog wel wat ruimte over. Niet vioor te hosten maar wel voor testen, ontwikkellen etc.

ionline
09/10/11, 15:42
ESXi is in feite je hardware. MS software mag je uitsluitend "verhuren" als je SPLA hebt. Je zou kunnen overwegen om dit in te kopen als reseller bij partijen die dit goed voor elkaar hebben. Scheelt je en hoop gedoe, kosten en risico.