PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS hulp/advies gezocht!



stacfi
08/02/11, 12:54
Hallo,

Ik ben hier terecht gekomen op mijn zoektocht naar meer informatie over VPS servers. Ik heb zelf alleen ervaring met simpele handelingen op een shared server (cpanel/directadmin) en ben op zoek naar advies betreffende het overstappen naar een VPS.

Ik heb samen met 2 anderen een muziekblog die draait op Wordpress.
Dagelijks posten wij een aantal mp3’s die voor bezoekers via een player als stream te beluisteren zijn. Daarnaast zijn de mp3’s vaak ook als download beschikbaar.

Momenteel draaien wij op een shared server maar gezien ons verbruik zijn wij geadviseerd door onze host om over te stappen naar een VPS of Dedicated server.

Wat specificaties betreffende onze site:

- We verbruiken momenteel +/- 16gb schijfruimte maar dat groeit dus door.
- We verbruiken tussen de 15-25gb aan bandwidth per dag
- Rond de 40000 bezoekers per maand
- Momenteel halen we download snelheden van 5mb/s en we willen dus wel op een server blijven waar we zoiets kunnen behouden of zelfs overtreffen

Wij hebben zelf dus totaal geen ervaring met een VPS en ik heb ook geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Zover ik begrijp is het in dat geval handig om een managed VPS te nemen?

Piwi-Web
08/02/11, 13:22
VPS heb je in vele vormen. Kies dus zeker niet voor budget want dat gaat fout.

Gezien er geen ervaring is met beheer is het inderdaad aan te raden om voor een managed server te gaan zodat jullie je gewoon terug op jullie eigen website kunnen richten. Doe waar je goed in bent zeggen we maar :)

16 GB ruimte valt nog reuze mee, net als de 40k bezoekers per maand. Dit zou, indien er gebruik wordt gemaakt van caching e.d., op een fatsoenlijke VPS moeten draaien.
Dowloadsnelheden van 5MB/s is niet meer erg bijzonder op vandaag en zal elke aanbieder je kunnen aanbieden.

Wanneer je offertes wenst zal je een topic moeten openen in het forum 'aanbiedingen gezocht' of je zoekt hier eens op het forum naar diverse hosters (en schrijf ze eens aan).

Veel succes met je zoektocht!

IT-worX
08/02/11, 16:51
Laat je hosting waar hij nu staat (bij je huidige shared hosting provider) en kies voor een server bij bvb ovh.nl of waar je ook maar iets kan vinden voor een goedkope prijs voor een hoopje dataverkeer en een hdd die groot genoeg is. Zet alle MP3's op deze server en link daarnaar. Voor een prijsje zullen een paar mede wht'ers jouw server wel in orde willen zetten zodat je kan ftp'en ernaar en je http ook werkt.

Voorbeeldje
http://www.ovh.nl/producten/rps1.xml
20GB schijfruimte (10GB extra = 2 euro per maand)
100mbit dataverkeer "onbeperkt" (ttz ze doen niet moeilijk bij 5TB/maand)

Geert-Jan
08/02/11, 19:44
Laat je hosting waar hij nu staat (bij je huidige shared hosting provider) en kies voor een server bij bvb ovh.nl of waar je ook maar iets kan vinden voor een goedkope prijs voor een hoopje dataverkeer en een hdd die groot genoeg is. Zet alle MP3's op deze server en link daarnaar. Voor een prijsje zullen een paar mede wht'ers jouw server wel in orde willen zetten zodat je kan ftp'en ernaar en je http ook werkt.

Voorbeeldje
http://www.ovh.nl/producten/rps1.xml
20GB schijfruimte (10GB extra = 2 euro per maand)
100mbit dataverkeer "onbeperkt" (ttz ze doen niet moeilijk bij 5TB/maand)

:drunk:

avanmessen
09/02/11, 06:22
Laat je hosting waar hij nu staat (bij je huidige shared hosting provider) en kies voor een server bij bvb ovh.nl of waar je ook maar iets kan vinden voor een goedkope prijs voor een hoopje dataverkeer en een hdd die groot genoeg is. Zet alle MP3's op deze server en link daarnaar. Voor een prijsje zullen een paar mede wht'ers jouw server wel in orde willen zetten zodat je kan ftp'en ernaar en je http ook werkt.

Voorbeeldje
http://www.ovh.nl/producten/rps1.xml
20GB schijfruimte (10GB extra = 2 euro per maand)
100mbit dataverkeer "onbeperkt" (ttz ze doen niet moeilijk bij 5TB/maand)

Met OVH RPS heb ik slechte ervaringen, regelmatig crash en reboots.
De bandwidth naar de disk is echter ook beperkt tot 1MB/s wat niet
schitterend is, vooral als je simultaan meerdere MP3 wil streamen ...

:X

Yourwebhoster
09/02/11, 09:00
RPS zou ik niet doen, te weinig performance en je hebt een 1 MBps limiet tenzij je premium neemt.

Piwi-Web
09/02/11, 09:03
Kan je nog beter bij een of andere overseller wat webhosting aanschaffen voor enkel je mp3's ;) (natuurlijk ook te zot voor woorden) :drunk:

avanmessen
09/02/11, 09:19
Kan je nog beter bij een of andere overseller wat webhosting aanschaffen voor enkel je mp3's ;) (natuurlijk ook te zot voor woorden) :drunk:

Of gewoon een VPS/VDS afnemen bij een provider
die geen overselling doet en ook goede disk i/o kan
aantonen bvb.

Meeste kunnen een VPS/VDS als test gratis bieden.
Zo ben je zeker van je stuk ...

:thumbup:

basdoorn
23/02/11, 11:30
Vooral een kwestie van budget lijkt me, de VPS door iemand laten beheren is vrijwel nooit een probleem, haast alle VPS aanbieders leveren dat graag. Lijkt me eerder dat je met die 450-600GB per maand dataverkeer die je noemt komt te zitten in plaats van de diskspace. 40-60GB diskspace zal bij een stevigere VPS haast nooit een probleem zijn. Dataverkeer kost nu eenmaal geld, in kleinere hoeveelheden toch al gauw 10 euro per maand per Mbit, omgerekend is een Mbit ongeveer 320GB per maand. Met een eigen server in plaats van een VPS krijg je daar zeker ook mee te maken, naast de afschrijving van je eigen server natuurlijk. Heb je het budget om 30-40 euro per maand te betalen voor een VPS, dan kun je prima een vast en betrouwbaar onderkomen vinden voor de hele website inclusief mp3's. Is het budget beduidend lager, dan lijkt de voorgestelde truc met de mp3's op een andere hostingomgeving niet slecht, de kans is dan alleen wat groter dat je de mp3's regelmatig zult moeten verhuizen van aanbieder naar aanbieder.

Snel I.S.
10/03/11, 11:46
Als er weinig tot geen ervaring is met het beheren van een (private)server via SSH, is het verstandig een ISP te zoeken die de nadruk op support legt. Wanneer je dan een managed VPS hebt en er onstaan problemen kan er gelijk gereageerd worden. Veel providers maken graag een offerte voor de desgewenste dienst, met daarbij een managed contract. Eventueel is vaak ook wel te bespreken in apparte situaties hoe er gehandelt zou moeten wroden.