PDA

Bekijk Volledige Versie : Duidelijkheid over een design opdracht.



Redservers
08/02/11, 12:52
Beste Leden,

Ik heb een vraag over het laten maken van een complete lay-out met scripting bij een bestaand bedrijf ingeschreven bij de kvk.

30-11-2010 is er na wat mailverkeer en afspraken begonnen aan het maken van een lay-out, huisstijl, visite kaartjes helemaal compleet. Er is een betalingsregeling afgesproken om in 6 termijnen het bedrag af te lossen.

Nu 08-02-2011 is er eigenlijk nog zeer weinig aan gedaan, hij is nog bezig met het ontwerpen van de lay-out, nou zeg maar 10% van het lay-out is klaar.

Ik heb hem gevraagd wanneer hij de opdracht helemaal klaar zou hebben, hierop kreeg ik het antwoord half maart. Goed hierbij heb ik een mail gestuurd dat we dan de afspraak maken dat het 15 maart klaar is en dat hij dan 14 dagen extra speling krijg om wijzigingen aan te passen.

Nu is mijn vraag aan jullie, pak ik het zo goed aan, sta ik dan ook sterker in me recht of zouden jullie het anders aanpakken?

Alvast bedankt.

WebMeso
08/02/11, 14:10
Is er ook van te voren een afspraak gemaakt wanneer alles af zou zijn? Betreffende de betalingsregeling: is er al iets betaald of wordt dat gedaan wanneer alles af is? Als je niks hebt afgesproken over een deadline dan heb je denk ik weinig rechten. Misschien staat hier wel een maximale periode voor, want het kan ook geen 10 jaar duren natuurlijk. Het is nu (pas) 3 maanden later.

Redservers
08/02/11, 14:28
Beste WebMeso,

Er is geen deadline afgesproken op het begin van de opdracht, heb het bedrijf vandaag een mail gestuurd met de deadline. Er is nu ruim 50% betaald van het totaalbedrag. Ik vind het niet erg om lang te moeten wachten, als er maar wel vooruitgang in zit. Op dit moment ligt het project alweer 2 weken stil omdat er persoonlijke omstandigheden waren bij het webdesign bedrijf.

goconnected
08/02/11, 14:48
Is er van te voren geen afspraak gemaakt met de wensen en de verwachte tijd neer gezet? Natuurlijk is het vervelend dat er vanwege persoonlijke omstandigheden bij het webdesign bedrijf niks gebeurd, maar eigenlijk heb je daar toch niks mee te maken?
Je betaald hun voor een product en hoe hun dat intern oplossen is toch hun probleem.

ICTRecht
08/02/11, 14:54
Het is verstandig om al snel zakelijk te zijn en een harde deadline te trekken. Pas na zo'n harde deadline mag je de opdracht namelijk annuleren. Je kunt niet het een tijd laten doormodderen en dan zeggen "bij nader inzien vind ik het te lang duren ik stop ermee". Je moet ze een laatste kans geven.

Zie ook Hoe kom je van een falend IT-project af? (http://blog.iusmentis.com/2011/01/10/hoe-kom-je-van-een-falend-it-project-af/)

Redservers
08/02/11, 15:09
goconnected

Van te voren is er geen deadline afgesproken omdat ik er alle vertrouwen in had dat het goed zou gaan. Deze deadline heb ik hem vandaag gegeven.

ICTRecht

Het is niet mijn bedoeling om de opdracht te annuleren, graag zie ik dat het allemaal netjes en op tijd afkomt. Al mijn opdrachten aan andere Webdesign bedrijven zijn wel snel en accuraat opgeleverd, helaas leer ik nu dus dat het ook zo kan gaan. Ik heb hem nu anderhalve maand gegeven om alles helemaal rond te krijgen. Indien dit niet zo is dan zal ik inderdaad maar heel zakelijk moeten zijn.

goconnected
08/02/11, 15:27
Van te voren is er geen deadline afgesproken omdat ik er alle vertrouwen in had dat het goed zou gaan. Deze deadline heb ik hem vandaag gegeven.

Een deadline stel je eigenlijk met de twee partijen in goed overleg.
Nu kan het meer overkomen van een harde eis wanneer jij je product wilt hebben.

Misschien is het verstandig om een gesprek te voeren en samen tot een deadline te komen en gaat kijken wat er nog allemaal moet gebeuren en daar deadlines voor te maken.

marsipulami
08/02/11, 15:46
graag zie ik dat het allemaal netjes en op tijd afkomt.

Nu heb je het over "op tijd" terwijl er geen "op tijd" bekent was. Dat gaat scheef dan.
Wat hierboven ook gezegd word, een deadline spreek je met beide partijen af.

robjk
09/02/11, 21:26
Nog even een reactie van een "ervaren" webdesigner hier. Ik zet in mijn offertes altijd dat er naar de werkzaamheden gefactureerd wordt. Je mag immers verwacht dat er ook wat gedaan wordt voor je geld. Helemaal als het gaat om huisstijl en dergelijke kun je dat goed controleren. Er wordt immers eerste een logo gemaakt; aan de hand daarvan visitekaartjes en briefpapier en een websiteontwerp. Afhankelijk van de soort website is dan meer dan de helft van het werk gedaan. Ik stuur mijn laatste factuur als de website technisch helemaal klaar is (klant kiest er soms zelf voor nog niet online te gaan ivm wijziging teksten en foto's).

Mijn advies; deadline inderdaad in overleg, maar betaling naar werk. Uiteindelijk zal je moeten bekijken wat "redelijk" is. Afspraken zijn overigens afspraken. Dus bevestig die per email en hou contact.

Redservers
10/02/11, 08:59
Nu heb je het over "op tijd" terwijl er geen "op tijd" bekent was. Dat gaat scheef dan.
Wat hierboven ook gezegd word, een deadline spreek je met beide partijen af.

De deadline is afgesproken, de webdesigner geeft aan half maart klaar te zijn.

-robjk

Bedankt voor je reactie, jou verhaal lijkt mij inderdaad ook zeer logisch. Het gaat hier ook om een huisstijl, ik volg jou advies op en zal zeker overgaan op betalen naar werk. Indien dit zo doorgaat heb ik alles betaald terwijl er amper iets gebeurd is.

robjk
11/02/11, 11:40
Geen probleem. Overleg dit uiteraard met de opdrachtnemer zodat er een "ontspannen" sfeer ontstaat. Het laatste wat je wil is dat de opdrachtnemer je als "vervelend" gaat zien, dat gaat ongemerkt toch een beetje ten koste van de kwaliteit van de vormgeving.

Succes.