PDA

Bekijk Volledige Versie : Problemen met SIDN tbv faillissementen/verpanding



Bart L
04/02/11, 08:36
Het juridisch spel van de SIDN begint hier te veel tijd te kosten.

Vanmorgen weer een transactie terug gedraaid, terwijl de curator een akkoord heeft gezonden voor de overdracht.

Ik ben er als deelnemer klaar mee, want dit kost ons een paar uur per week.
De huidige procedure slaat werkelijk helemaal nergens op.

Het zou al een hele stap vooruit zijn als de SIDN in zou zien dat de curator MAG/MOET handelen namens de houder.

Wij zijn vast niet de enige hierin, dus graag melden, mag uiteraard via PM.

:lovewht:

hostingpower
04/02/11, 09:13
Vreemd dat SIDN hier bij jullie moeilijk overdoet. Wij hadden ook een domeinnaam die in beslag was gelegd door de curator, hier konden wij uiteindelijk niks meer mee doen, buiten een auth-code opvragen en de curator moest verder alles regelen en verhuizing is was ook geen enkel probleem.

Triloxigen
04/02/11, 14:49
Het zou een hele stap vooruit zijn als de SIDN opgeheven wordt, dit is een log apparaat wat niet goed functioneert. Het is zo'n ingeburgerde bedrijfsmoraal dat dat er echt niet meer uit gaat.

Cybafish
04/02/11, 14:54
Waarom hebben ze e.e.a. teruggedraaid? Uit de faillissementswet volgt dat de curator het beheer over de boedel, domeinnamen inbegrepen, voert. Als je dus handelt op verzoek van de curator, dan heeft SIDN dit niet zomaar terug te draaien.

Bart L
04/02/11, 15:22
Als je dus handelt op verzoek van de curator, dan heeft SIDN dit niet zomaar terug te draaien.

Dit klopt 100%, maar in de regels van de SIDN bepaald niet de curator, maar de SIDN. Voor de duidelijkheid, dit is voor niet de 1e keer dat we hier tegenaan lopen.

Cybafish
04/02/11, 16:24
Artikel 13 van de Algemene Voorwaarden van de SIDN geeft SIDN de bevoegdheid om mutaties terug te draaien, als hen 'genoegzaam' blijkt dat er een bevoegdheidsgebrek is. In verband met het faillissement is het niet ondenkbaar dat er (conservatoir/executoriaal) beslag is gelegd op de domeinnaam door een derde. Dat is m.i. de enige reden waarom de curator niet bevoegd zou zijn om de domeinnaam over te doen dragen.

Nogmaals, wat geeft SIDN op als reden voor het terugdraaien van de mutatie?

[edit] Overigens, ter aanvulling, artikel 20 spreekt van 'bevriezing' in geval van faillissement van de houder of beslagen. In dat geval zal SIDN zélf contact onderhouden met de curator, zo stellen zij. Moet zeggen dat ik daar in de praktijk niets van heb gemerkt, maar dat is mede afhankelijk van je eigen Algemene Voorwaarden.

Boyke
04/02/11, 16:35
Dit is net zo belachelijk als dat men het geen geldige reden vindt een token niet te verstrekken bij achterstallige betalingen.

Cybafish
04/02/11, 16:51
Nouja, belachelijk is het natuurlijk niet. Wel kun je zeggen dat de SIDN zich wat veel hooi op de vork neemt in een poging 'het recht te doen zegevieren'. Dat is eigenlijk helemaal geen taak van de SIDN. De SIDN moet er zijn voor haar registrars, als een soort conciërge.

De registrars verplichten zich ten opzichte van SIDN om met de grootst mogelijke zorgvuldigheid administratieve en technische handelingen te verrichten. Het past dan niet bij dit stelsel om in een (door het discretionaire karakter van artikel 13 niet bepaald limitatief) aantal gevallen de registrar impotent te maken. Mocht er (achteraf) sprake blijken te zijn van onrechtmatig handelen, dan hebben we daar rechters voor en geen quasi-onderwezen personeel bij de SIDN. Met een bepalingen als artikel 13 ('terugdraaibevoegdheid') en artikel 20 ('bevriezingsbevoegdheid') dicht de SIDN zich een rol toe, die een kloof slaat tussen domeinhouders en de registrars. Dat lijkt mij niet wenselijk.

BeeWee
04/02/11, 18:40
Ik onderschrijf dat de SIDN theoretische procedures kent die in de praktijk niet kunnen werken. Zij erkennen dat zelf ook, maar ja, zo is het nu eenmaal afgesproken.

Ik werk veel met curatoren en heb daar in ieder geval nog nimmer problemen mee ervaren. Er zit namelijk een inspanningsverplichting van de curator. En als hij dat netjes doet, maakt SIDN geen enkel probleem.

Bart L
25/02/11, 13:43
We zijn een paar weken verder.. Eerlijkheidshalve kan ik jullie melden dat de SIDN op dit moment goed direct communiceert (bellen/mailen zeer snel nu).

Nog niet alles is opgelost, maar het gaat de goede kant op.

Bij de procedure blijf ik mijn vraagtekens zetten, maar voor nu zijn we alweer wat blijer.