PDA

Bekijk Volledige Versie : STORINGSMELDING: Verstoringen in DRS / FAULT NOTICE: Fault with DRS



nieuwhier
01/02/11, 12:59
Daar gaan we weer:

English version of this message below -

Aanvang: 08.00 uur
Einde: niet bekend

Tijdens het onderhoudsvenster (OHV) van hedenochtend is er een bug opgelost. Na het OHV is er in verband met deze bug fix een herstelscript gestart. Dit herstelscript leidt nu tot problemen bij transacties die voorzien zijn van een timer (opheffen en verhuizen). Het script is inmiddels beëindigd, maar dit heeft het probleem met het verhuis- en opheffingsproces nog niet verholpen. Wij werken verder aan een oplossing voor de verstoring. Ondertussen blijft DRS5 beschikbaar voor het registreren van nieuwe domeinnamen. Wel raden wij u aan tot nader order geen aanvragen voor het verhuizen, opheffen en uit quarantaine halen van domeinnamen in te dienen, omdat deze tot een foutmelding leiden.

Wij houden u op de hoogte van het verloop van de verstoring via Twitter en de registrarssite.

Onze excuses voor het ongemak.

TCM
01/02/11, 13:07
Computer says no... :(

R. Persoon
01/02/11, 13:30
Lekker bezig daar de laatste tijd. Zelf niet gemerkt trouwens, verhuizing ging goed. Werkt geen enkele verhuizing meer of is het hier en daar een incidentele verhuizing die mis gaat?

pdu
01/02/11, 13:33
http://tweakers.net/nieuws/72346/sidn-viert-vijftiende-verjaardag.html

Ze zijn jarig ze vieren dit met een storing als cadeau aan ons :-)

nieuwhier
01/02/11, 13:40
Wij zaten om 8 uur hier koffie te drinken, er ontstond spontaan een kleine weddenschap dat er nav deze updates iets mis zou gaan ;-)

R. Persoon
01/02/11, 14:00
Ze zijn jarig ze vieren dit met een storing als cadeau aan ons :-)

Ha, dat viel me ook al op inderdaad. Wel toevallig.

@nieuwhier, om 8 uur al aan de koffie? Werkt lekker door daar :thumbup:

marcussmit
01/02/11, 14:11
Vanmorgen nergens last van gehad, maar sinds ze het e-mailtje sturen worden sessies verbroken door SSL fouten en door connection resets.. (Hadden ze nou maar geen mailtje gestuurd :S

nieuwhier
01/02/11, 15:17
@nieuwhier, om 8 uur al aan de koffie? Werkt lekker door daar :thumbup:
Ja we beginnen lekker op tijd he! Maar in de nacht blijft toch ook wel erg prettig...

Markuz
01/02/11, 16:15
Wat nou... als je met spoed een domeinnaam uit quarantine moet halen omdat deze vandaag vrij komt? (Dat werkt nu niet!) Aangezien nieuwe registraties nog wel mogelijk zijn, is een domeinkaper je zo voor...

TomasVL
01/02/11, 16:31
Ik heb ze net even gebeld omdat ik een domeinnaam die uit quarantaine komt moet registreren vandaag. Oplossing wordt vanmiddag nog verwacht maar men kon mij niet beloven wanneer alles terug normaal zal verlopen. Er bestaat een grote kans zei-ie dat domeinnamen in quarantaine nog iets langer in quarantaine zullen blijven (nadat het probleem is opgelost) opdat domeinen nog door hun oude eigenaar uit quarantaine kunnen worden gehaald.

DutchTSE
01/02/11, 17:39
Aanvang: dinsdag 1 februari 2011 18.00 uur
Einde: dinsdag 1 februari 2011 21.30 uur

In verband met de verstoringen in een aantal processen van DRS is er een spoedonderhoudsvenster ingepland. De oorzaak van het probleem is inmiddels achterhaald. Tijdens het onderhoudsvenster gaan we DRS gecontroleerd down brengen, de benodigde wijzigingen doorvoeren en vervolgens weer gecontroleerd opbrengen. Na een uitgebreide intaketest worden alle aborted transacties (verhuizingen, opheffing en uit quarantaine halen) opnieuw aangeboden aan DRS.


Ik zet alvast in: de 24 uur storing gaan ze halen, het record van vorige maand verbreken niet.

TomasVL
01/02/11, 17:56
Als ik het bericht goed begrijp, gaan domeinnamen die normaal vandaag vrijkwamen dat dus vandaag alsnog doen? (in het hypothetische geval dat het om 21u30 echt opgelost is)

marcussmit
01/02/11, 18:01
Wat nou... als je met spoed een domeinnaam uit quarantine moet halen omdat deze vandaag vrij komt? (Dat werkt nu niet!) Aangezien nieuwe registraties nog wel mogelijk zijn, is een domeinkaper je zo voor...

Hm, met spoed uit quarantaine halen... Wie is er dan de kaper ? :)

nieuwhier
01/02/11, 18:04
>>verstoringen
Zo noemen ze het. Als wij tegenwoordig een fout maken dan zeggen we ook 'ik heb een verstoring'. En als we echt blunderen dan zeggen we 'er zijn verstoringen'.

Wel leuk als je de definitie erbij pakt:
Verstoring
Verstoring is iedere gebeurtenis waardoor de werking van een informatiesysteem gaat afwijken van de beoogde werking als gevolg van kwaadwillige ingrepen door personen van binnen of buiten de organisatie. Gedacht moet worden aan inbraak, sabotage, oproer, terreuracties, gijzeling, brandstichting, vandalisme, vernietiging etc.

Ik denk aan vandalisme ? Of...

Apoc
01/02/11, 18:15
>>verstoringen
Zo noemen ze het. Als wij tegenwoordig een fout maken dan zeggen we ook 'ik heb een verstoring'. En als we echt blunderen dan zeggen we 'er zijn verstoringen'.

Wel leuk als je de definitie erbij pakt:
Verstoring
Verstoring is iedere gebeurtenis waardoor de werking van een informatiesysteem gaat afwijken van de beoogde werking als gevolg van kwaadwillige ingrepen door personen van binnen of buiten de organisatie. Gedacht moet worden aan inbraak, sabotage, oproer, terreuracties, gijzeling, brandstichting, vandalisme, vernietiging etc.

Ik denk aan vandalisme ? Of...

Ik denk eerder aan wanbeleid ;)

The-BosS
01/02/11, 18:19
>>verstoringen
Zo noemen ze het. Als wij tegenwoordig een fout maken dan zeggen we ook 'ik heb een verstoring'. En als we echt blunderen dan zeggen we 'er zijn verstoringen'.

Wel leuk als je de definitie erbij pakt:
Verstoring
Verstoring is iedere gebeurtenis waardoor de werking van een informatiesysteem gaat afwijken van de beoogde werking als gevolg van kwaadwillige ingrepen door personen van binnen of buiten de organisatie. Gedacht moet worden aan inbraak, sabotage, oproer, terreuracties, gijzeling, brandstichting, vandalisme, vernietiging etc.

Ik denk aan vandalisme ? Of...

Nee het zijn de onstslagen admins van vorige fout die de boel nu gehackt hebben.
Oja juist ook ontslaan kennen ze daar niet ;) dus zal het eerder incompetentie zijn.

nieuwhier
01/02/11, 20:58
En wij maar weer uitleggen waarom verhuizingen heel de dag al niet of niet goed doorkomen, waarom registraties niet lukken, wijzigingen niet doorgevoerd worden.

Wat ik heel vervelend vindt is dat je je klanten niet naar de SIDN site kunt doorverwijzen. Naar mijn mening zou op https://www.sidn.nl/home/ duidelijk zichtbaar moeten zijn dat er een probleem is en dat de registrars er niets aan kunnen doen.

Maar nee, daar vinden we alleen de sunshine artikelen terug. En een healthmonitor, sidn is erg gezond want de stoplichtjes staan allemaal op groen op dit moment (op de zonefile na dan). knap hoor.

zebaz
01/02/11, 21:32
En de verlenging is binnen... het gaat tot 8.30 duren. Tweede storing van 24+ uur dus.

Vraag me af wanneer ze bij SIDN eens echt wakker worden. Met al het geld dat hun platform kost zou je denken dat ze geld hebben voor een stagingomgeving...

WebSpeciaal
01/02/11, 21:32
En we hebben een verlenging tot morgenochtend:surrender:

marcussmit
01/02/11, 21:33
He shoots he scores !

Aanvang: dinsdag 1 februari 2011 18.00 uur
Eind: woensdag 2 februari 08:30 uur (oorspronkelijk dinsdag 1 februari 2011 21.30 uur)

De onderhoudswerkzaamheden vergen meer tijd dan vooraf is berekend. Hierdoor zijn wij genoodzaakt het onderhoudsvenster te verlengen. Om deze reden hebben wij besloten onze systemen morgenochtend, woensdag om 08:30 uur, weer geheel open te stellen. Deze beslissing hebben we genomen na overleg met een aantal registrars en we hopen daarmee een herstart voor u te vergemakkelijken. Wij informeren u via de registrarssite en per e-mail wanneer het onderhoudsvenster is afgerond.

Vanzelfsprekend betreuren wij deze storing en de overlast die dit voor u veroorzaakt ten zeerste.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

marcussmit
01/02/11, 21:37
Wie zijn trouwens die registrars waarmee overlegd is ? Wat overleggen ze dan ?? En wat voor "herstart" moet er "vergemakkelijkt" worden ?

Dotdns
01/02/11, 21:37
Deze beslissing hebben we genomen na overleg met een aantal registrars
Waarom dan weer een aantal ?
en welke aantal ?

zebaz
01/02/11, 21:39
Het gaat hier vermoedelijk om een aantal zeer grote registrars. Die houden liever toezicht op het wegwerken van de enorme queue aan verzoeken die inmiddels klaar staat, en dus herstarten ze de boel liever onder werktijd.

DutchTSE
01/02/11, 21:43
Ik zet alvast in: de 24 uur storing gaan ze halen, het record van vorige maand verbreken niet.

http://files.denimblog.com/smilies/smilies2/cheer.gif

marcussmit
01/02/11, 21:45
(euhm...)

marcussmit
01/02/11, 21:48
Het gaat hier vermoedelijk om een aantal zeer grote registrars. Die houden liever toezicht op het wegwerken van de enorme queue aan verzoeken die inmiddels klaar staat, en dus herstarten ze de boel liever onder werktijd.

Naahhh.. dat zal toch niet? Ze krijgen ook al grotere kortingen omdat ze grotere volumes hebben... Zouden ze hier ook nog voorgetrokken worden ? :ohmy:

zebaz
01/02/11, 21:53
Naahhh.. dat zal toch niet? Ze krijgen ook al grotere kortingen omdat ze grotere volumes hebben... Zouden ze hier ook nog voorgetrokken worden ? :ohmy:

Ach, voorgetrokken... ik kan er eerlijk gezegd zelf niet zo mee zitten. Het is wel een beetje logisch dat SIDN bij dit soort praktische kwesties meer luistert naar deelnemers met meer domeinnamen onder beheer. De kans dat er 'iets' misgaat is immers bij hun groter.

Los daarvan denk ik dat SIDN ook wel blij is met de extra tijd die ze nu hebben om te prutsen uh ik bedoel het probleem op te lossen.

Awerso
01/02/11, 22:03
Los daarvan denk ik dat SIDN ook wel blij is met de extra tijd die ze nu hebben om te prutsen uh ik bedoel het probleem op te lossen.

Als ze dan ook de oplossing vinden binnen die tijd...
Zou vanmorgen even onderhoud zijn, toen vanavond kort spoed onderhoud en nu wordt het alweer een hele nacht.

Zelf gelukkig alleen nieuwe registraties in planning staan dus geen last van quarantaine gevallen, maar ben benieuwd wat het verslag dit keer gaat vermelden.....

®on
01/02/11, 22:06
Los daarvan denk ik dat SIDN ook wel blij is met de extra tijd die ze nu hebben om te prutsen uh ik bedoel het probleem op te lossen.
Het moet alleen geen mode worden dat men bij een storing in de avond al snel het venster verlengt tot de volgende ochtend. Ik kan me namelijk niet herinneren dat dit in voorgaande jaren bij een storing ook gebeurde.

Arie.
01/02/11, 22:16
De vorige keer was als reden dat er een run zou worden veroorzaakt midden in de nacht ;)
Dat betekend dat de meeste mutaties in de ochtend zijn doorgevoerd, nu even wachten op kantoor tijden...

zebaz
01/02/11, 22:28
Ik heb begrepen dat de planning van 'normale' onderhoudsvensters is afgestemd op de wens vanuit registrars om hervattingen tijdens werktijd maar op een rustig moment te kunnen begeleiden. Dit is de reden dat onderhoud sinds een tijdje op dinsdagochtend wordt uitgevoerd en niet meer in het weekend. Iets dergelijks zal ongetwijfeld ook in geval van dit soort storingen gelden.

SmilieBG
01/02/11, 22:38
Ach ja, wat kan je hieraan doen eigenlijk. Gelukkig kent ons systeem een on / off switch voor de SIDN, dus staan we ook niet hele nacht voor niks verzoeken naar SIDN te verzenden...

Wat melding betreft, ja - SIDN zou iets erop kunnen zetten; maar je kan net zo makkelijk op je eigen website zetten dat er storing is m.b.t. .nl domeinen en dat het bij SIDN ligt...?

Mvg,
Smilie

nieuwhier
01/02/11, 22:50
maar je kan net zo makkelijk op je eigen website zetten dat er storing is m.b.t. .nl domeinen en dat het bij SIDN ligt...?
Staat er ook wel, maar een verwijzing erbij naar sidn zou prettig zijn voor de volledigheid.

Inmiddels is wel overduidelijk bewezen dat het huidige SIDN niet competent is. En toch is er geen moer aan te doen. Triest. In het bedrijfsleven ben je gewoon klaar! Einde oefening ! En dit gaat maar door :-(

nieuwhier
01/02/11, 22:51
Wel funny, de melding uit DRS:

DRS in onderhoud / DRS maintenance

Onderhoud DRS
Momenteel vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats ter verbetering van DRS. Hierdoor is ons registratiesysteem tijdelijk niet beschikbaar. Meer informatie over dit onderhoudsvenster vindt u op de registrar deel van de SIDN-website.
Onze excuses voor het ongemak.

Spyder01
01/02/11, 23:07
Het verlengbericht van vandaag leek verdacht veel op die van de mislukte failover ;) SIDN is aan het copy-pasten volgens mij...

Maar het is weer te belachelijk voor woorden dit.

Ahmed
02/02/11, 00:38
Weer een fail voor de SIDN. Ik snap echt niet waar al dat deelnemersgeld dan naar toe gaat.. Als het al niet naar capabele systeembeheerders gaat, waarheen dan wel?

The-BosS
02/02/11, 01:00
Als het al niet naar capabele systeembeheerders gaat, waarheen dan wel?

Wanbeleid en bonus voor de raad van bestuur zoals bij de banken zeker. Maar wat ik niet snap is dat ze hun onderhoud altijd maar langer en langer laten duren. Het lijkt er meer en meer op van owla het is 18u tijd om te stoppen en morgen verder te doen, want we hebben toch een monopolie positie.

digitalvibes
02/02/11, 05:35
Is er al zicht op het einde van deze storing ?

Start Date: 2011-02-01 14:00:00 UTC

The-BosS
02/02/11, 05:42
Is er al zicht op het einde van deze storing ?

Start Date: 2011-02-01 14:00:00 UTC

Het zou helpen moest je het volledig topic lezen


He shoots he scores !

Aanvang: dinsdag 1 februari 2011 18.00 uur
Eind: woensdag 2 februari 08:30 uur (oorspronkelijk dinsdag 1 februari 2011 21.30 uur)

De onderhoudswerkzaamheden vergen meer tijd dan vooraf is berekend. Hierdoor zijn wij genoodzaakt het onderhoudsvenster te verlengen. Om deze reden hebben wij besloten onze systemen morgenochtend, woensdag om 08:30 uur, weer geheel open te stellen. Deze beslissing hebben we genomen na overleg met een aantal registrars en we hopen daarmee een herstart voor u te vergemakkelijken. Wij informeren u via de registrarssite en per e-mail wanneer het onderhoudsvenster is afgerond.

Vanzelfsprekend betreuren wij deze storing en de overlast die dit voor u veroorzaakt ten zeerste.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

AlexAuto
02/02/11, 07:09
Weer een fail voor de SIDN. Ik snap echt niet waar al dat deelnemersgeld dan naar toe gaat.. Als het al niet naar capabele systeembeheerders gaat, waarheen dan wel?

Het is dat ik toevallig gisteren deze Tweets langs zag komen maar ongetwijfeld zal het hier ook naar toe gaan:
http://twitter.com/harrie_ad6/status/32454838134509568
http://twitter.com/harrie_ad6/status/32440035223543808

Het zal wel onder 'Maatschappelijke sponsoring (https://www.sidn.nl/over-sidn/verantwoord-ondernemen/sponsoring/)' vallen.

Even een Google naar 'sponsor SIDN' geeft je ook wat meer inzicht in wat men sponsort.

DutchTSE
02/02/11, 08:33
Nou hij draait weer.. nu niet allemaal tegelijk voordat we het systeem plattrekken :rolleyes:

marcussmit
02/02/11, 08:36
Zou weer open moeten staan.. Iemand die al verbinding krijgt ??

zebaz
02/02/11, 08:38
Werkt hier weer gewoon...

marcussmit
02/02/11, 08:40
Hier inmiddels ook. Om 8.36 eerste succes.

agabird
02/02/11, 12:03
Hier ook weer werkende.
Alleen de registraties die ik gister via DRS5 heb gedaan, die komen niet binnen mijn administratie via de Poll functie.

Geen idee of dat nu met de storing te maken heeft of dat er bij mijn administratie iets fout gaat ... Ik wacht wel af.

Apoc
02/02/11, 12:19
Het is dat ik toevallig gisteren deze Tweets langs zag komen maar ongetwijfeld zal het hier ook naar toe gaan:
http://twitter.com/harrie_ad6/status/32454838134509568
http://twitter.com/harrie_ad6/status/32440035223543808

Het zal wel onder 'Maatschappelijke sponsoring (https://www.sidn.nl/over-sidn/verantwoord-ondernemen/sponsoring/)' vallen.

Even een Google naar 'sponsor SIDN' geeft je ook wat meer inzicht in wat men sponsort.

Te belachelijk voor woorden dat SIDN uberhaupt aan sponsoring doet. Nergens voor nodig en m.i. misbruik van hun positie.

nieuwhier
02/02/11, 12:25
Te belachelijk voor woorden dat SIDN uberhaupt aan sponsoring doet. Nergens voor nodig en m.i. misbruik van hun positie.
Helemaal mee eens.

maxnet
02/02/11, 12:32
Alleen de registraties die ik gister via DRS5 heb gedaan, die komen niet binnen mijn administratie via de Poll functie.


Je bedoelt verhuizingen?
Bij normale registraties krijg je geen notificatie.

agabird
02/02/11, 14:13
Je bedoelt verhuizingen?
Bij normale registraties krijg je geen notificatie.

Jawel toch, als je via de web interface van van DRS5 een domeinnaam registreert, dan krijg je toch wel een notificatie?
Allen bij epp registraties krijg je toch geen notificatie? Nu ga ik nog twijfelen ook.

®on
02/02/11, 14:14
AD6: http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/DefaultAD6.aspx
Ik heb liever dat men daar een paar honderd euro aan uitgeeft, dan aan het volleybalclubje-omdehoek, waarvan je het idee hebt dat er een persoonlijke link is.

Edit: via webinterface een domein registreren >> 1002 melding via email terug

Apoc
02/02/11, 14:39
AD6: http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/DefaultAD6.aspx
Ik heb liever dat men daar een paar honderd euro aan uitgeeft, dan aan het volleybalclubje-omdehoek, waarvan je het idee hebt dat er een persoonlijke link is.

Absoluut, maar ik vind sponsoring überhaupt niet kunnen:

1. Een flink aantal zaken zijn duidelijk niet op orde. Totdat dat wel het geval is, dient al het beschikbare budget daarheen te gaan.

2. Er is totaal geen reden, uit commercieel oogpunt, om SIDN via sponsoring te promoten.

3. M.i. moeten de deelnemers van SIDN als een soort aandeelhouders beschouwd worden, en niet als klanten. Als er dus geld over is, dan dient daar iets mee gedaan te worden waar de deelnemers profijt van hebben.

maxnet
02/02/11, 14:41
Jawel toch, als je via de web interface van van DRS5 een domeinnaam registreert, dan krijg je toch wel een notificatie?


Ah, dat weet ik niet, gebruik de webinterface niet.


Dacht dat je bedoelde dat je de domeinen gister wel met EPP had aangevraagd, maar toen de poll had uitstaan.
(bijvoorbeeld omdat je geen zin had om elke xx minuten een mailtje van je cron daemon te krijgen, met de foutmelding dat je poll scriptje geen contact met SIDN kan krijgen. :))

t.bloo
02/02/11, 14:51
2. Er is totaal geen reden, uit commercieel oogpunt, om SIDN via sponsoring te promoten.


Commercieel oogpunt misschien niet, maar soms heb je ook een maatschappelijke kant. Zoals iets voor je wijk of omgeving of team doen. En het gaat hier natuurlijk om peanuts in vergelijking met wat zo'n DRS kost (als je het laat maken door prutsers).

RichardVD
02/02/11, 17:13
Niet echt netjes om de bedragen openbaar met de hele wereld te delen op Twitter. Zullen niet alle sponsors op prijs stellen.

Maar om weer terug op het onderwerp van dit topic te komen: De onderbreking heeft maar 11 uur langer geduurd dan vooraf aangegeven, ze hebben dus geen record verbroken ;).

agabird
02/02/11, 21:16
Ah, dat weet ik niet, gebruik de webinterface niet.


Dacht dat je bedoelde dat je de domeinen gister wel met EPP had aangevraagd, maar toen de poll had uitstaan.
(bijvoorbeeld omdat je geen zin had om elke xx minuten een mailtje van je cron daemon te krijgen, met de foutmelding dat je poll scriptje geen contact met SIDN kan krijgen. :))

Dank je voor je bericht, dat is tenminste nog wel on topic.

Ik had 1 domeinnaam per direct nodig, en omdat het via DRS5 webinterface wel werkte, heb ik dus die ene even via de webinterface geregistreerd. Maar goed die ene is voor mij ook geen drama, zet ik handmatig er wel bij mij in. Verder ok geen problemen meer hier hoor.