PDA

Bekijk Volledige Versie : errors on GD



dutchheaven
26/01/11, 20:14
Hallo,

Het lijkt dat op mijn server [freesbd 8.x 64 bits - directadmin]
GD niet goed werkt. Als ik check of de loader wordt geladen dan wordt deze inderdaad geladen.
png files geven geen probleem, maar jpg/jpeg wel.
Als ik in de apache errorlog kijk dan zie ik:

Wrong JPEG library version: library is 80, caller expects 62

Enig idee hoe ik dit op kan lossen?

BReady
26/01/11, 21:12
Al op Google gezocht?

Kwam dit tegen: Wrong JPEG library version: library is 70, caller expects 62 - DirectAdmin Forums

Komt er op neer dat GD niet met je huidige versie van de JPEG lib kan omgaan.

dutchheaven
26/01/11, 23:09
ja had ik al gelezen.
Maar was niet echt een duidelijke oplossing

vne
26/01/11, 23:25
heb je toevallig juist een update gedaan van php?
komt er op neer om libjpg te updaten en php opnieuw te compilen...

dutchheaven
26/01/11, 23:36
Nee directadmin is pas geinstalleerd 1 week geleden.
kwam er achter bij het overzetten van websites.

Is het niet zo dat er 7o opstaat maar dat er om 62 wordt gevraagd, dus libjpg downgraden?

rimote
27/01/11, 00:59
Beste dutchheaven,

Ben absoluut en helaas geen BSD kenner, maar dit zou toch echt goed moeten werken als je custombuild goed instelt en draait. Custombuild is namelijk op DA verantwoordelijk voor GD en dient dit correct af te handelen. Anders moet DA er ook weet van krijgen en CB aanpassen. De post van BReady lijkt mij overigens wel nuttig. Dit ook al geprobeerd? Als je iets niet begrijpt kan je gerust vragen of PMen.

Vergeet bij CB niet eerst te cleanen en dan met de 'all' optie te runnen zodat ook GD wordt geïnstallerd.

# cd /usr/local/directadmin/custombuild/
# ./build clean
# ./build update
# ./build all

Was je server helemaal clean voordat DA er op ging?

dutchheaven
27/01/11, 15:00
Is er iemand die dit kan oplossen? Eventueel tegen een kleine bijdrage?
Ik durf er niet echt mee te stoeien omdat ik bang ben dat ik meer verkloot dan goed maak

rimote
27/01/11, 15:40
Als je dat wilt (tegen betaling) moet je even posten in het desbetreffende forum.

Als je RAID 1 (of hoger) hebt (heb allen ervaring met software RAID) kan je ook s'nachts je server uitzetten, 1 HD ontkoppelen, booten en kloten (met firewall aan zodat er geen bezoekers op de sites komen). Mocht het mis gaan kan je de server uitzetten, hd weer aansluiten en de andere ontkoppelen en je server is weer zoals hij was. Natuurlijk wel de HD weer aansluiten na een tweede reboot en de RAID weer resyncen. Of je gebruikt een goede VPS met DirectAdmin dan kan je veel makkelijker back-uppen en restoren.

Als serverbeheerder zal je toch echt dit soort dingen vroeg of laat zelf moeten leren of een managed oplossing zoeken. Anders blijf je aan de gang. Stel je server wordt gehacked, je moet opnieuw de boel installeren en eerst hier in een forum vragen of iemand je kan helpen... werkt niet. En het wordt ook een dure grap uiteindelijk...

En je hoeft voor custombuild niet zo bang te zijn dat het de boel stuk maakt. Je zou CB op elk moment moeten kunnen draaien. Ook updates en dergelijke moet je immers periodiek doorvoeren met CB.

Een ander oplossing is dat je ons verteld wat je uit BReady's post al hebt geprobeerd en wat niet. Dan kunnen mensen je stap voor stap helpen. Heb je ook je backups al goed op orde mocht er toch iets mis gaan?

http://www.webhostingtalk.nl/unix-linux-bsd/165787-directadmin-rsync-script.html

bdj
28/01/11, 10:58
Beste, dit was voor mij de oplossing op freebsd 7 64b

Problems with compiling good GD support with custombuild - DirectAdmin Forums

systemdeveloper
28/01/11, 11:13
Even met pkg_delete de jpeg uit de ports verwijderen.
Dan de jpeg van da installeren en php rebuilden.

Die melding is gewoon een bitch omdat freebsd vanaf 7 de jpglibs heeft geupdate en DA een beetje flink achterloopt daarop.

1000HrZ
07/02/11, 12:13
Waarschijnlijk moet je php even opnieuw compileren

cd /usr/local/directadmin/custombuild
./build clean
./build php n

The-BosS
07/02/11, 13:27
Waarschijnlijk moet je php even opnieuw compileren

cd /usr/local/directadmin/custombuild
./build clean
./build php n

Dat er iets onieuw gecompiled moet worden is wel duidelijk maar ./build php n maakt niet veel uit als de gd/jpeg libs niet werken. Dan zou je al op zijn minst ./build php y moeten doen om de libs opnieuw te compilen. En laat dat nu juist het punt van de TS zijn dat DA achter loopt met de libs op FreeBSD.

systemdeveloper
07/02/11, 13:34
Meestal krijg je dit als je ImageMagick, ffmpeg e.d. uit de ports installeert.
Beste kun je gewoon een cleane da install pakken en dit soort pakketten from-source erbij builden. Soms kun je nog e.e.a. rechttrekken door een paar symlinks te maken naar de .so's omdat gd e.d. wel backwards compatible is, maar helemaal goed ga je dit niet krijgen.
Je kunt ook je build script aanpassen en de do** funkties een exit 0; geven, maar either way: hou je bij 1 versie van de libs.