PDA

Bekijk Volledige Versie : harddisk vervangen (klonen)



sante140
25/01/11, 09:23
Heb nu al 2 jaar paar servers draaien, en ben toch als de dood dat er straks een hdd of meer de geest gaat geven.


Ja, ik heb er een paar zonder raid :bored:

Hoe vervang je nu een bestaande harde schijf of schijven het snelst?


zat zelf te denken aan een hdd docking station om zo data over te zetten naar betere en evt grotere schijven.

maar wil graag jullie mening hierover horen.
wat gebruiken jullie zelf bijvoorbeeld voor serveronderhoud cq vervangen van harde schijven

wil natuurlijk het liefst zo min mogelijk downtime

voor mijn backups heb ik sinds kort een nas met 4 TB (raid 5) kan zelfs mij klanten per user acces gevenvia http of ftp.

maar ook daar zit ik met vragen, wat is de beste back-up?

mirror, files per week, MySQL per dag , per domein of per user

marsipulami
25/01/11, 09:26
Een hdd dockingstation via usb? Ik denk dat je hogere snelheden behaald door je data overte sluizen naar je nas. Mits je upload vanaf je nas ook hoog is natuurlijk, maar als dat in hetzelfde DC hangt zal dat geen probleem zijn.

Tim.Bracquez
25/01/11, 09:28
Ik zou zelfs de huidige hard drive niet veranderen. Een schijf gaat sneller de eerste 3 maand stuk dan na deze 3 maand...

dennis0162
25/01/11, 09:43
Harddisks clonen doe ik altijd via Clonezilla (livecd). Erg makkelijk tooltje.

http://clonezilla.org/screenshots.php?in_path=/00_Clonezilla

sante140
25/01/11, 09:59
dus bij een groot onderhoud ga je daar zitten aan een tafeltje in het datacenter en dan even de boel op cd zetten en weer installeren op de nieuwe drives?


ik zat te denken aan snel , dus usb in de server, nieuwe schijf in docking station, en dan draaien met die hap, klaar , de volgende.

neem aan dat de partities ook meegekopierd worden, en anders zou ik thuis kunnen pre-formatteren..
en kan ik dan bijvoorbeeld wat ik nu heb, sata, naar sata 2, groter bijvoorbeeld, en meer cache, en dan copy van 320 naar 500 gb?

sante140
25/01/11, 10:00
Ik zou zelfs de huidige hard drive niet veranderen. Een schijf gaat sneller de eerste 3 maand stuk dan na deze 3 maand

dus je vervangt echt alleen als de boel platgaat?

ik dacht dat harde schijven die dagelijks 24 uur draaien maar zo'n 3 jaar meegaan, of ben ik mis?

dennis0162
25/01/11, 10:45
dus bij een groot onderhoud ga je daar zitten aan een tafeltje in het datacenter en dan even de boel op cd zetten en weer installeren op de nieuwe drives?


ik zat te denken aan snel , dus usb in de server, nieuwe schijf in docking station, en dan draaien met die hap, klaar , de volgende.

neem aan dat de partities ook meegekopierd worden, en anders zou ik thuis kunnen pre-formatteren..
en kan ik dan bijvoorbeeld wat ik nu heb, sata, naar sata 2, groter bijvoorbeeld, en meer cache, en dan copy van 320 naar 500 gb?

Mwah ik cloon niet zo vaak disks. (Doet RAID voor mij) Alleen als het echt nodig is.

Clonezilla kan disk to disk clonen. Ook van 320gb naar 500gb, meer cache, sata1/2 maakt helemaal niks uit.

Je kan ook dd gebruiken om te clonen.

# dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

Tim.Bracquez
25/01/11, 11:39
dus je vervangt echt alleen als de boel platgaat?

ik dacht dat harde schijven die dagelijks 24 uur draaien maar zo'n 3 jaar meegaan, of ben ik mis?
Hier alles in raid. Gaat er 1 of 2 stuk vervang je ze gewoon met de spares ter plaatse.

Je zal merken met een hoop disks dat de eerste 3 maand (ongeveer) het gevaarlijkst zijn, draaien ze daarna, dan zie je die niet zo gouw faalen

zebaz
25/01/11, 11:40
Aanvullende tip: als je dd gebruikt, geef dan een grotere blocksize op anders zit je onnodig lang te wachten. Standaard kopieert dd in blokken van 512 bytes en dat is niet erg efficient. Een stuk sneller is bv:

dd bs=16384 if=/dev/sda of=/dev/sdb

avanmessen
25/01/11, 11:41
Harddisks clonen doe ik altijd via Clonezilla (livecd). Erg makkelijk tooltje.

http://clonezilla.org/screenshots.php?in_path=/00_Clonezilla

Vroeger gebruikte ik Norton Ghost maar ben overgestapt op Clonezilla.
Is inderdaad erg makkelijk te gebruiken en vooral, opensource ...

:thumbup:

Tim.Bracquez
25/01/11, 12:20
Vroeger gebruikte ik Norton Ghost maar ben overgestapt op Clonezilla.
Is inderdaad erg makkelijk te gebruiken en vooral, opensource ...

:thumbup:
Is een handige, draait trouwens ook in het netboot systeem (moest je het nodig hebben :cool:)

beenske
25/01/11, 13:25
dd ftw :)

dreamhost_nl
25/01/11, 13:41
ik dacht dat harde schijven die dagelijks 24 uur draaien maar zo'n 3 jaar meegaan, of ben ik mis?

Op de WD Caviar RE (RAID Edition) zit een standaard garantie van 60 maanden. Dat zullen ze echt niet doen als de schijven maar 36 maanden meegaan... maar ja, is mede afhankelijk van wat voor schijf je er zelf ooit in hebt geplaatst.

t.bloo
25/01/11, 14:16
dd if=/dev/sda bs=64k | pv -s 80G | dd of=/dev/sdb bs=64k

Klonen met voorgangsindicator (moet "pv" voor geïnstalleerd zijn en je moet 80G instellen op wat het werkelijk is).

The-BosS
25/01/11, 17:05
dus je vervangt echt alleen als de boel platgaat?

ik dacht dat harde schijven die dagelijks 24 uur draaien maar zo'n 3 jaar meegaan, of ben ik mis?

Dat heb je inderdaad verkeerd, tenzei je met persoonlijke ervaring altijd ongeluk gehad hebt. Maar ik beheer hier (voor klant) nog SCSI schijven en ATA schijven van meer dan 10 jaar oud die ook 24/24 runnen. En voor een radio keten waar ik 2 redundante nas systemen geleverd heb draaien die ook nog altijd na 6 jaar. En die HD's zijn constant bezig met werken.

Mijn ervaring is ook zoals Tim al aanhaalde dat HD's vlugger kapot gaan in de 1ste maanden dan na een paar jaar (bij normaal [server] gebruik). Als je ze natuurlijk om de maand verhuist of constant powerboot terwijl ze werken of te warm laat worden is het een ander verhaal.

Voor partitie naar partitie of disk to disk gebruik ik ook clonezilla, wat je ook zou kunnen doen indien je plaats heb is de nieuwe hd rechtstreeks aan te sluiten op sata (eventueel hotswap bay) ipv usb, dat kopieert wat vlugger.

GlobalServe
25/01/11, 17:14
Voor het clonen en andere disk utilities gebruiken wij Acronis producten.
Heel erg tevreden over.

R. Persoon
27/01/11, 15:43
Voor het clonen en andere disk utilities gebruiken wij Acronis producten.
Heel erg tevreden over.

Is dat niet enorm duur ? Dacht dat Acronis redelijk prijzig was ?

GlobalServe
27/01/11, 16:17
Als het goed zen werkt doet, makkelijk in beheer, enz... dan mag het iets kosten :)

R. Persoon
27/01/11, 18:28
Als het goed zen werkt doet, makkelijk in beheer, enz... dan mag het iets kosten :)

Daar heb je helemaal gelijk in. Het ziet er wel goed uit, ik ga eens een trial proberen denk :)

kvc
11/03/11, 00:55
Clonezilla gebruik ik zelf ook meestal voor disk backups/clones te maken.

Je kan (als er nog plaats is in de server) ook extra schijf inbouwen/inpluggen en software raidje opzetten als je geen hw raid controller hebt.
Heb dit in 't verleden al verschillende keren zo gedaan...

single user, rsync en mdadm, meer heb je niet nodig...

dcdongen
16/03/11, 11:48
Clonezilla gebruiken wij ook. Werkt top!
Je kan er ook images van maken of disk naar disk kopie.

PreServer
16/03/11, 12:00
maar ook daar zit ik met vragen, wat is de beste back-up?

mirror, files per week, MySQL per dag , per domein of per user

Makkelijkste vind ik zelf om elke dag een mysql dump te maken op de server en die dan mee te laten gaan met een dagelijkste backup (1x per week full, rest incremental)
Of je ook per domein en per user wil hangt van jouw of en hoeveel ruimte je beschikbaar hebt.