PDA

Bekijk Volledige Versie : Meest professionele/stabiele router voor thuis



Domenico
20/01/11, 17:24
Met de steeds strengere eisen die worden gesteld aan het thuisnetwerk is de vraag voor mij wat nu de meeste professionele/stabiele router is voor thuis zeer relevant.

Mijn huidige router (D-Link DIR-855) trekt het gewoon niet meer en eigenlijk heeft deze router nooit echt goed gepresteerd (D-Link bedankt!). Eigenlijk is dit gewoon een hele brakke router en is de ondersteuning vanuit D-Link gewoon geheel afwezig. Hier nooit meer D-Link dus, dat spreekt vanzelf.

Wat adviseren jullie voor thuis als je weet dat er voornamelijk veel hd-streaming, usenet, en torrent verkeer overheen gaat? Waarschijnlijk gaan we hier binnenkort ook beginnen met een 120Mb verbinding (UPC) dus dat is ook wel belangrijk om te weten.

ichat
20/01/11, 17:45
ik heb zelf redelijk goede ervaring met linksys spul in combinatie met openwrt (daar heb je dan gelijk geen support meer nodig voor je firmware updates ....

heb ook wel wat ervaring met dd-wrt als firmware - maar wil binnekort zelf 's gaan kijken naar iets met wat meer mogelijkheden (beter wifi signaal en meer bandbreedte)

RichardVD
20/01/11, 17:56
Voor 120mbit internet verbindingen heb ik mij laten vertellen dat je dan de Linksys E3000 moet pakken.

Ik heb zelf sinds een maandje de Linksys E2000 alleen die kan geen 120mbit over de wan poort. De oude sweex en edimax kon het niet meer aan maar deze router gaat prima.

http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/Routers

Hyperized
20/01/11, 17:59
Ik heb hier altijd Draytek routers gebruikt. Robust en met uitgebreide instellingen. Het enige is dat (wat in ieder geval de oudere series betreft) ze de neiging hebben om na zwaar datagebruik vast te lopen. Met de nieuwe series heb ik dit probleem niet meer.

Wat ik voor zwaar intern gebruik altijd aan raad is om een simpele 2 poorts router te nemen en een goede switch op het LAN te zetten om de router met rust te laten wat betreft het interne zware verkeer (films, media en backups). Dit omdat routers nou eenmaal geen geweldige switches zijn.

Domenico
20/01/11, 18:19
Even ter aanvulling, deze apparatuur mag best wat kosten hoor. De huidige D-Link router die ik gebruik was al het dubbele wat de bovenstaande Linksys E3000 kost en die is dus ruk. Misschien dat de Linksys E3000 meerdere malen beter is maar dat weet ik dus niet.

Ik wil echt goed spul en dat kost nu eenmaal wat extra's.

marsipulami
20/01/11, 18:21
Ik ken iemand die zweert mij mikrotik. Schijn je heel geavanceerd spul op in te kunnen stellen. Zelf geen ervaring mee, maar de prijzen zijn aantrekkelijk.

Ik bedoel, een thuisrouter die BGP doet, wat wil je nog meer ;)


Zelf een linksys router met dd-wrt werkt prima

Domenico
20/01/11, 18:25
Wel interessant hoor. Zeker voor deze prijs.

http://routerboard.com/pricelist.php?showProduct=90

The-BosS
20/01/11, 18:37
Ik ken iemand die zweert mij mikrotik. Schijn je heel geavanceerd spul op in te kunnen stellen. Zelf geen ervaring mee, maar de prijzen zijn aantrekkelijk.

Ik bedoel, een thuisrouter die BGP doet, wat wil je nog meer ;)


Zelf een linksys router met dd-wrt werkt prima

De hardware op zich is inderdaad wel goed, compact en stabiel. Alleen ben ik niet zo voor het RouterOS te vinden. Geef mij dan maar liever iets waar je zelf kan kiezen welk os je wilt zoals bvb vyatta, pfsense, endian, ...

Voor de openwrt, dd-wrt fans je zou ook eens kunnen kijken naar Tomato firmware (http://www.polarcloud.com/tomato).

ichat
20/01/11, 18:45
32mb ram is wel HEEL weinig voor dit soort kastjes, dan krijg je hoe dan ook alsnog die botleneck. dan zou ik dus nog steeds naar de linksys (of desnoods sisco routertjes met openWRT kijken... ik zou dan toch kiezen voor een box met wat meer power...

ichat
20/01/11, 18:47
De hardware op zich is inderdaad wel goed, compact en stabiel. Alleen ben ik niet zo voor het RouterOS te vinden. Geef mij dan maar liever iets waar je zelf kan kiezen welk os je wilt zoals bvb vyatta, pfsense, endian, ...

Voor de openwrt, dd-wrt fans je zou ook eens kunnen kijken naar Tomato firmware (http://www.polarcloud.com/tomato).

@tomato. ik heb het een paar keer bekeken maar ik mis dan toch snel de power die ik met openwrt wel heb (waaronder bijv out of the box, vlan support voor mijn broadcom (interne) switch...

The-BosS
20/01/11, 18:53
@tomato. ik heb het een paar keer bekeken maar ik mis dan toch snel de power die ik met openwrt wel heb (waaronder bijv out of the box, vlan support voor mijn broadcom (interne) switch...

Persoonlijk blijf ik ook fan van dd-wrt hoor, maar er zijn nu eenmaal routers die beter werken met tomato of openwrt. Of waarvan ze enkel werken met ofwel dd-wrt, openwrt of tomato. Het is trouwens al een paar jaar geleden dat ik nog met wrt firmware gewerkt heb dus er kan al veel veranderd zijn. Ik draai nu ondertussen alles op endian en vyatta, wat mij veel meer vrijheid geeft trouwens.

Domenico
20/01/11, 19:02
Heeft iemand hier ervaring met de routers van Buffalo (WZR-HP-G300NH)? Deze werken standaard al met dd-wrt.

Wido
20/01/11, 20:20
Ik heb zelf al tijden een Soekris bordje thuis draaien (5501-70) met daarop Ubuntu, werkt prima.

Ok, zijn 100Mbit NIC's, dus dat is krap voor je 120Mbit UPC.

Soekris komt binnenkort met de 6xxx serie op basis van de Atom met Gbit NIC's. Deze zou zelf een Nimh batterij on board krijgen als eigen UPS :)

ARKO
20/01/11, 21:06
Misschien is een Juniper Netscreen SSG of een SRX een leuk product? Zelf heb ik een SSG 5 en ben er heel erg tevreden mee.

Jimmy1987
20/01/11, 21:35
Ik heb hier een goedkope P4 met 768MB ram en een 80GB schijfje.
2x een Intel Pro1000/GT erin en pfsense erop.

Prima router en kostte me alles bij elkaar 35 euro voor de complete pc. :)
Zoveel opties als je maar kunt kijken.
Voor het draadloos hier een Linksys wrt320 met dd-wrt erop. :)

Spyder01
20/01/11, 21:40
Heeft iemand hier ervaring met de routers van Buffalo (WZR-HP-G300NH)? Deze werken standaard al met dd-wrt.

Recente ervaring niet, maar de ervaring die ik er mee heb is positief. Stabiel, goed product. Blijft goed zijn werk doen op een druk netwerk :)



Ik heb hier een goedkope P4 met 768MB ram en een 80GB schijfje.
2x een Intel Pro1000/GT erin en pfsense erop.

Prima router en kostte me alles bij elkaar 35 euro voor de complete pc. :)
Zoveel opties als je maar kunt kijken.
Voor het draadloos hier een Linksys wrt320 met dd-wrt erop. :)

Kost aardig wat meer stroom dan een SOHO router en maakt veel meer lawaai :)

ichat
21/01/11, 10:09
iets zegt mij dat die goedkope p4 maar 1 pci bus heeft n dat je daar mogelijk ook je pata contoller nog aan hebt hangen, - het zou me verbazen als je dan nog genoeg routering overhoud voor een 120mbit verbinding.

als je zo wilt rekenen zijn er ook mixt atom330 bordjes met dus 4hyper-treaded cores (netto: +/- 800mhz per virtuele core) als je dan een bordje hebt met dualgbit lan en er nog een goedkoop derde kaartje via pci bijzet kom je eindelijk aan een redelijke low-power gbit router/firewal/server maar dan praten we al wel over een budget van +/- 150 a 175 euro aan hardware. en het nog maar de vraag is of je dan al kan tippen aan vergelijkbare kracht, energie verbruik en aanschaf van een professionelere git router.

ik verwacht van niet...

Rob77
21/01/11, 23:24
Op zich zelf ook aan het denken over het zelf bouwen van een router, maar waar de adsl of vdsl interface vandaan te halen. Ik wil geen 2 kastjes als het ook netjes in 1 kan.

ichat
22/01/11, 00:48
ik denk / vrees dat je al snel 2 dingen mist, dat is je dsl module (interne dsl modems (bijv pci of pci-e bestaan trouwens wel). - en een goede hardwarematige switch.
ik vrees namelijk dat een cpu heel erg slecht zal zijn met het routeren van data als ie ook nog eens 2 of meer lan porten moet gaan switchen / of bridgen. als je hem echt alleen als gateway / firewall wilt inrichten zal het wel gaan maar als ik ook nog het lokale gbitlan verkeer moet gaan verstouwen gaat het niet echt goedkomen (vrees ik).

Jimmy1987
22/01/11, 02:31
iets zegt mij dat die goedkope p4 maar 1 pci bus heeft n dat je daar mogelijk ook je pata contoller nog aan hebt hangen, - het zou me verbazen als je dan nog genoeg routering overhoud voor een 120mbit verbinding.

als je zo wilt rekenen zijn er ook mixt atom330 bordjes met dus 4hyper-treaded cores (netto: +/- 800mhz per virtuele core) als je dan een bordje hebt met dualgbit lan en er nog een goedkoop derde kaartje via pci bijzet kom je eindelijk aan een redelijke low-power gbit router/firewal/server maar dan praten we al wel over een budget van +/- 150 a 175 euro aan hardware. en het nog maar de vraag is of je dan al kan tippen aan vergelijkbare kracht, energie verbruik en aanschaf van een professionelere git router.

ik verwacht van niet...

Ik moet je helaas teleurstellen ichat, mijn pata controller zit gewoon onboard.
Ik hou nog meer dan genoeg over voor een 120mbit verbinding, met usenet kan ik een constante snelheid van 15MB/s er vanaf trekken, waarbij de server een minimale load heeft van misschien 5% cpu.
Het gaat hem meer om die netwerk kaarten aangezien die een eigen cpu hebben.

en een professionelere git router vergelijken met een P4 pfsense router lijkt me meer appels en peren vergelijken ;) Dat is hetzelfde als je een foundry en een sweex gaat vergelijken.

Thafusion
22/01/11, 08:01
Je zou hier igg kunnen kijken welke router ook daadwerkelijk 100mbit of meer over de WAN poort aan kan; http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Verder heb ik zelf een TP-Link TL-WR1043ND (trekt via glasvezel moeiteloos 100mbit down/up tegelijk). En nog een oude D-Link DIR-655 waar ik totaal geen problemen mee heb andere locatie kan tevens moeiteloos 100mbit down/up tegelijk.

Patrick_st
22/01/11, 10:30
Voor de zelfbouw fans: Jetway heeft modules met 3 gigabit poorten die je op een Jetway mini-itx bordje kunt prikken. Je hebt dan in totaal 4 gigabit poorten. Op de zaak heb ik er eentje gebouwd met een atom 330 bordje en de Intel versie van de 3 poorts nic module.

Er draait nu Debian Squeeze op. Ik kan helaas niets vertellen over de routeringssnelheden want onze snelste lijn is 30mb en dat is niet zo'n uitdaging.

IT-worX
22/01/11, 11:20
Atom moederbordje, 2GB ram (of zelfs met 1GB werkt het prima), kleine harde schijf, extra NIC en pfsense 2.0 installeren. Klaar!!!

Of eens kijken naar de alix bordjes, dat is alles in elkaar reeds :)

Patrick_st
15/02/11, 20:48
Wij hebben voor een kleine ssd gekozen. Het kastje staat nu bij een collega thuis op een 120Mb Ziggo lijn. De Atom haalt de volledige 120Mb en blijft stabiel. Ook zijn de ping tijden lager en stabieler dan de andere routers die hij geprobeerd heeft. Zijn Linksys bijvoorbeeld deed het 1 dag goed en daarna stortte de snelheid behoorlijk in.

Zo'n zelfbouw PCtje is wellicht wat duurder dan een normale router maar door de Linux installatie kun je er ook veel meer mee.

cfmweb
16/02/11, 22:40
Hier nu een Cisco/Linksys E3000 aan de Ziggo Zakelijk hangen. Werkt lekker maar is wel meer voor de consumentenmarkt gemaakt denk ik. In ieder geval heeft deze een veel stabielere draadloze verbinding dan mijn oude Netgear router, en ik heb de indruk dat de interne verwerkingssnelheid ook veel hoger ligt te oordelen aan de snelheid waarmee ik nu backups naar mijn NAS kan zetten.
De installatie cd moet je als eerste weggooien en gewoon alles instellen zoals je het zelf hebben wilt ;) Ik had hier alleen dat ik de firmware moest updaten en de drivers van de netwerk adapters in mijn laptops en desktop moest updaten om het spul compatibel te krijgen. Schijnbaar konden mijn netwerk adapters niet overweg met WPA2.