PDA

Bekijk Volledige Versie : Openvswitch op xenserver of xcp



The-BosS
16/01/11, 20:39
Mede wht'ers,

Graag had ik van jullie geweten of er al gebruik gemaakt wordt van openvswitch binnen XenServer of XCP (Xen Cloud Platform) ipv bridge. Zijn hier voordelen aan verbonden, werkt dit goed en stabiel of ondervinden jullie hier nog nadelen van.

De reden waarom ik dit vraag is omdat het volgens de manuals van openvswitch mogelijk is om sFlow, openFlow te gebruiken om traffiek metingen te doen. Zo zou het dus mogelijk zijn om veel simpelder te achterhalen wat elke vm nu van traffiek verbruikt. Zelfs als deze op andere nodes verhuist wordt. Nu heb ik in princiepe al flow meters op mijn router die per ip de traffiek kan bijhouden. Maar dan moet het wel eerst de router passeren, dus zie je de traffiek tussen de vm's onderling niet.

avanmessen
17/01/11, 11:05
Had Open vSwitch ook even bekeken maar
doe het toch nog liever met sFlow direct op
de (hardware) switch.

Maakt de hoeveelheid trafiek tussen VMs uit ?

Kippenijzer
17/01/11, 12:39
Met 20 cent of meer op nacalculatie per GB voor hun VPS'en snap ik best dat elk extra te meten GB-tje verkeer meegenomen is :).

The-BosS
17/01/11, 18:16
Had Open vSwitch ook even bekeken maar
doe het toch nog liever met sFlow direct op
de (hardware) switch.
Zoals in vorig bericht al verteld doe ik dat nu ook op router, maar het zou toch handiger zijn om dit per node te doen.


Maakt de hoeveelheid trafiek tussen VMs uit ?
Ja aangezien klanten zowel een WAN als LAN interface krijgen is het handig om de LAN traffiek ook in het oog te houden. Zodat klanten hun backups niet over WAN interface gooien ipv over de LAN.


Met 20 cent of meer op nacalculatie per GB voor hun VPS'en snap ik best dat elk extra te meten GB-tje verkeer meegenomen is :).
Wat een bijdrage, als je dan prijzen vergelijkt op mijn site kijk dan ook even goed. Daar staat namelijk ook op vermeld dat interne traffic volgens FUP princiepe is. Maar dan moet je het ook wel kunnen meten. Het is niet de bedoeling dat 1 klant de volledige WAN en/of LAN interface vol trekt.

Naast het punt van traffic metingen is het natuurlijk ook handig om met vlan's te kunnen werken. Vooral omdat sommige nodes in verschillende vlan's zitten, plus natuurlijk de andere handige dingen die in openvswitch zitten.