PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhagen: Servers en routers vervangen voor IPv6



Derek-Jan
13/01/11, 16:12
Zojuist via de mail :

http://webwereld.nl/nieuws/105371/verhagen--servers-en-routers-vervangen-voor-ipv6.html#utm_source=list_news_headline_5&utm_medium=website&utm_campaign=ww

Wat moet ik als leek hiervan geloven?

Mikey
13/01/11, 16:18
De isps weten al tijden dat alle uitgeleverde hardware er moeite mee heeft, echter blijft men nog steeds routers leveren die het niet kunnen. Zou men net zolang wachten tot er bijv. vanuit de EU een potje gemaakt gaat worden die de vervanging ervan bekostigd ?

Geert-Jan
13/01/11, 16:23
Heb het er vanmiddag in DC nog over gehad, en ook daar bevestigen ze mijn gedachte: Er zijn genoeg leveranciers die beweren het te leveren, en daar blijft het bij. Eenmaal gekocht, dan kan nog ios'jes gaan updaten.
Daar strand ook mijn zoektocht naar de juiste en geschikte dual-stack router / switch.

Van de hardwareboeren snap ik het echt niet, je weet toch dat het er aan komt, en zorg je toch dat je kunt leveren?
Of ging het met de loodvrije benzine anders? (ik word oud...)

Mikey
13/01/11, 16:36
Of ging het met de loodvrije benzine anders? (ik word oud...)

Voor de echte bikkels is er nog steeds 98 gelood (lood vervanger ;))

Paulewk
13/01/11, 16:41
Van de hardwareboeren snap ik het echt niet, je weet toch dat het er aan komt, en zorg je toch dat je kunt leveren?


Wat ik denk (en correct me if I'm wrong) is dat de access boeren het nu af proberen te schuiven op de hardware boeren. Ik bedoel, als de access boeren vanaf, ik noem maar wat, 2001 bijv al gevraagt hadden om ondersteuning, dan was dat er nu echt wel geweest, IPv6 stamt immers vzv ik weet al uit 1998.

Ik denk dat ze dat niet gedaan hebben zodat ze hun oude apparatuur in wijkcentrales langer hebben kunnen gebruiken(al zou daar lijkt mij ook wel een oplossing voor mogelijk moeten zijn).

visser
13/01/11, 16:43
Zojuist via de mail :

http://webwereld.nl/nieuws/105371/verhagen--servers-en-routers-vervangen-voor-ipv6.html#utm_source=list_news_headline_5&utm_medium=website&utm_campaign=ww

Wat moet ik als leek hiervan geloven?

Voor wat betreft de consumenten routers (DSL/kabel modems) klopt het wel dat erg veel nog geen IPv6 doen.
Het is niet altijd dat dat met een software update oplosbaar is, bijvoorbeeld wanneer de flash te klein is voor de hoeveelheid extra code.

Vervangen van server hardware zal zeker niet nodig zijn, maar in veel organisaties is het aanzetten van iets nieuws (alles testen, misschien OS upgraden, documenteren, in beheer nemen etc) bijna equivalent met " server vervangen".

In welke mate de ISP access netwerken (dslam/concentrator, cable headend) klaar zijn kan ik niet goed zeggen. Alle vendors hebben ongetwijfeld inmiddels V6 capable apparatuur nu, maar of dat ook is wat al in het veld staat weet ik niet.
Als het erg snelle apparatuur is, en asics gebruikt om te routeren kan IPv6 support opeens neerkomen op apparaat vervangen, in plaats van "nieuwe software erop".

Inderdaad zijn de core routers er al langer klaar voor, of is het niet relevant (puur ethernet, MPLS P routers).

Kortom, wat mij betreft een vrij behoorlijk artikel, en voor een quote van twee zinnen kan ik nou niet zeggen dat Verhagen het totaal verkeerd heeft.
Het is in elk geval terecht dat hij hard roept, en als hij had gezegd "niks aan de hand, alleen ff wat software updaten" was het meer fout geweest dan de quote van hem die er nu staat.

@Mikey: door wie denk je dat dat hypothetische EU potje gevuld moet gaan worden ?
Dan betaal ik die router liever meteen zelf, dan via een Brusselse omweg en met een berg overhead.

Mikey
13/01/11, 16:56
@Mikey: door wie denk je dat dat hypothetische EU potje gevuld moet gaan worden ?
Dan betaal ik die router liever meteen zelf, dan via een Brusselse omweg en met een berg overhead.

We zullen zien ;) er wordt wel vaker geld gebruikt voor iets waar de private sector zicht verzuimd om voor op te draaien....

Rob77
13/01/11, 20:16
Heb het er vanmiddag in DC nog over gehad, en ook daar bevestigen ze mijn gedachte: Er zijn genoeg leveranciers die beweren het te leveren, en daar blijft het bij. Eenmaal gekocht, dan kan nog ios'jes gaan updaten.
Daar strand ook mijn zoektocht naar de juiste en geschikte dual-stack router / switch.

Van de hardwareboeren snap ik het echt niet, je weet toch dat het er aan komt, en zorg je toch dat je kunt leveren?
Of ging het met de loodvrije benzine anders? (ik word oud...)

Tja, in de praktijk ben je sowieso vaak al bezig met IOSjes/firmware updaten ook al heb je een populair en recent product.

Ach ja, het was vast goed bedoeld, maar het komt er wat raar uit zullen we maar zeggen.

ichat
13/01/11, 21:04
Mijn vraag is vooral, waarom implementeren ze dan niet gewoon ip6 tunnels, erg nettje oplossing is het niet, maar het zou WEL kunnen werken tot je de modems ect ook echt kunt vervangen, voor dualstack - en uiteindelijk alleen ip6.

Waarom zo moeilijk doen? xs4all heeft al eens met tunnels gewerkt geloof ik (voor ze dualstack aanboden).

wbakker-letsgoonline
14/01/11, 10:18
Mijn vraag is vooral, waarom implementeren ze dan niet gewoon ip6 tunnels, erg nettje oplossing is het niet, maar het zou WEL kunnen werken tot je de modems ect ook echt kunt vervangen, voor dualstack - en uiteindelijk alleen ip6.

Waarom zo moeilijk doen? xs4all heeft al eens met tunnels gewerkt geloof ik (voor ze dualstack aanboden).

Het heeft denk ik vooral met het kosten plaatje te maken dat hier achter zit. En de ondersteuning ervan. Daar gaat ook veel tijd en geld in zitten.

visser
14/01/11, 13:09
Mijn vraag is vooral, waarom implementeren ze dan niet gewoon ip6 tunnels, erg nettje oplossing is het niet, maar het zou WEL kunnen werken tot je de modems ect ook echt kunt vervangen, voor dualstack - en uiteindelijk alleen ip6.

Waarom zo moeilijk doen? xs4all heeft al eens met tunnels gewerkt geloof ik (voor ze dualstack aanboden).

Maar wat bereik je daar nou mee , of eigenlijk, wie bereik je daar nou mee ?
Drie keer niks toch, alleen die paar nerds die het willen en al die instellingen kunnen doen. En die hebben al een tunnel. (of zitten bij xs4all).

Als het nu zo was dat de publieke tunnelbrokers (sixxs, he.net) wxs/ziggo/upc gebruikers massaal uitsloten "omdat ze de toestroom niet aankunnen" kun je zeggen dat de ISP er goed aan doet om dan maar zelf een tunnelservice aan te bieden.

Als je IPv6 massaal beschikbaar wilt hebben, moet het echt bijna vanzelf werken. Met IPv6 op een ethernet segment (van een CPE router) komt dat aardig in de buurt, en met een tunnelservice gewoon niet.

(die al te automagische isatap tunnels die oa windows probeert te gebruiken zou ik al helemaal niet aan willen beginnen)

Rob77
14/01/11, 13:53
Maar wat bereik je daar nou mee , of eigenlijk, wie bereik je daar nou mee ?
Drie keer niks toch, alleen die paar nerds die het willen en al die instellingen kunnen doen. En die hebben al een tunnel. (of zitten bij xs4all).

Als het nu zo was dat de publieke tunnelbrokers (sixxs, he.net) wxs/ziggo/upc gebruikers massaal uitsloten "omdat ze de toestroom niet aankunnen" kun je zeggen dat de ISP er goed aan doet om dan maar zelf een tunnelservice aan te bieden.

Als je IPv6 massaal beschikbaar wilt hebben, moet het echt bijna vanzelf werken. Met IPv6 op een ethernet segment (van een CPE router) komt dat aardig in de buurt, en met een tunnelservice gewoon niet.

(die al te automagische isatap tunnels die oa windows probeert te gebruiken zou ik al helemaal niet aan willen beginnen)

Daar ben ik het aardig mee eens, alles behalve native IPv6 is een patchmiddel, wat al dan niet afhankelijk is/blijft van IPv4.

Als je er tijd en energie (&geld) in gaat steken, doe het dan meteen goed :)

Wido
20/01/11, 13:51
Toevallig last ik gisteren op Tweaker dit (http://tweakers.net/nieuws/72098/cisco-introduceert-linksys-e4200-router.html) artikel.

Die router komt weer zonder IPv6 de fabriek uit rollen... Dat snap ik toch echt niet anno 2011.

Wij hebben nu al moeite om bij RIPE nog genoeg IPv4 los te krijgen en dit wordt alleen maar erger en erger, toch lijken nog veel bedrijven als een struisvogel hun kop in het zand te steken.

Mijn nieuwe canon printer (http://blog.widodh.nl/2011/01/printing-over-ipv6-to-a-canon-mp495/) van 70 euro doet gewoon IPv6, zo hoort het ook, maar een router anno 2011 (Thuis, MKB of Enterprise) hoort gewoon IPv6 te kunnen routeren.

Tunnels zie ik verder ook geen heil in. Thuis draai ik nog een SixXS tunnel met BIT als tunnelbroker, hoe stabiel hij ook is, zo af en toe ligt het spul er toch uit (NOFI :) ).

Verder kan ik totaal geen medelijden hebben met ISP's die nu gaan zeuren dat het zo duur is om al je apparatuur te vervangen met IPv6 compatible, dat heb je de afgelopen jaren al kunnen doen. En zoals Paulewk aanhaalt, een partij als Ziggo of UPC kan echt wel druk uitvoeren op een hardware boer.

Wat wellicht wel een probleem heeft kunnen zijn is het feit dat het gros van de thuisrouters nog allemaal het 2.4 kernel draait ivm drivers voor de Broadcom chipsets die onder 2.6 niet willen werken.

Hopelijk zorgt de toetreding van Broadcom tot de LF (http://tweakers.net/nieuws/71874/broadcom-versterkt-linux-foundation.html) voor verandering. Als je de source van die thuisrouters bekijkt zie je dat het zwaar gepatchte en verbouwde 2.4 kernels zijn.

Ook veel appliances zoals printers draaien het 2.4 kernel.

The-BosS
20/01/11, 17:13
Toevallig last ik gisteren op Tweaker dit (http://tweakers.net/nieuws/72098/cisco-introduceert-linksys-e4200-router.html) artikel.

Die router komt weer zonder IPv6 de fabriek uit rollen... Dat snap ik toch echt niet anno 2011.

Hier in belgie zie je dan het omgekeerde, sagem leverd modems met ipv6 support en wat doet belgacom. Hun eigen firmware laten schijven zonder ipv6 support, het moet niet gekker worden.

Verder ben ik het ook eens met je andere argumenten dat er nog teveel partijen hun kop in het zand steken. Vooral regeringen, je moet maar eens controleren hoeveel overheids instanties al op IPv6 werken.

dupondje
20/01/11, 18:42
Hier in belgie zie je dan het omgekeerde, sagem leverd modems met ipv6 support en wat doet belgacom. Hun eigen firmware laten schijven zonder ipv6 support, het moet niet gekker worden.

Verder ben ik het ook eens met je andere argumenten dat er nog teveel partijen hun kop in het zand steken. Vooral regeringen, je moet maar eens controleren hoeveel overheids instanties al op IPv6 werken.

Er schijnt wel een release aan te komen waar IPv6 opnieuw actief is :)

Wynand
20/01/11, 22:13
Verder ben ik het ook eens met je andere argumenten dat er nog teveel partijen hun kop in het zand steken. Vooral regeringen, je moet maar eens controleren hoeveel overheids instanties al op IPv6 werken.Wat wil je met die regering van lopende zaken? ;)
Budget goedkeuren gaat daar niet voor hoor. (221 dagen sinds de verkiezingen (headbang) )

The-BosS
21/01/11, 00:33
Wat wil je met die regering van lopende zaken? ;)
Budget goedkeuren gaat daar niet voor hoor. (221 dagen sinds de verkiezingen (headbang) )

Ben ik het mee eens, maar dat is maar een klein deel. Er zijn nog altijd gewesten, provincies, regio's, steden en onafhankelijke diensten die hier geen goedkeuring voor nodig hebben van een nationale regering. Of gewoon werkingsmiddelen krijgen en zelf maar moeten uitzoeken wat ze hier mee moeten doen.