PDA

Bekijk Volledige Versie : Servers en hun hostname & nameservers



xi0n
08/01/11, 15:38
Stel,

Er zijn 3 servers, elk met webhosting op, moet dan:

Server A: ns1.domein.nl
ns2.domein.nl

Server B: ns3.domein.nl
ns4.domein.nl

Server C: ns5.domein.nl
ns6.domein.nl

Hebben? of zijn daar andere oplossingen voor.

Een andere vraag, als ik de hostname van een server wil veranderen, moet dat domein dan ook op de server draaien. Als we het voorbeeld van hierboven nemen, stel dat er op de 3 servers

Server A: zeus.domeinx.nl
Server B: ceres.domeinx.nl
Server C: rai.domeinx.nl

Want domeinx kan niet op alle 3 servers draaien toch? Moet moet het zoiets worden:

Server A: zeus.domeinx.nl
Server B: ceres.domeiny.nl
Server C: rai.domeinz.nl

Tnx alvast!

1Ago
08/01/11, 15:52
Dat is mogelijk hoor. Ik zou voorstellen om je TTL zo laag mogelijk te zetten voor je domein, neem 150 of 300.
Verander na de tijd van je vorige TTL, de namen en instellingen. Na een testperiode zet je de TTL terug op z'n originele waarde.

Of begrijp ik je probleem/vraag verkeerd?

xi0n
08/01/11, 15:56
Mijn vraag was of de configuratie zoals hierboven moet zijn, of kan het anders (makkelijker?)

AB-Systems
08/01/11, 15:57
Als ik je vraag goed lees.. (ik kom er niet helemaal uit.?!)

De servers zelf hoeven niet perse ook nameservers te zijn (NS). Waarom heb je er voor gekozen om per server 2x een nameserver verwijzing te maken?

Je kiest er voor om (of...)
- Bij je domeinhoster ook de nameservers te gebruiken
- of zelf nameservers te gaan hosten MAAR dan moeten die in 2 verschillende subnetten geplaatst zijn.

Je kunt bij een extern gehost domein er gewoon voor kiezen om een A record aan te maken (bijv zeus) met een verwijzing naar het IP van server1, vervolgens een A record aan te maken (bijv ceres) naar server2 enzovoorts...

vervolgens kan je natuurlijk ook andere domeinen laten verwijzen naar de diverse servers.. maar afhankelijk van je controlpanel hoe deze opgevangen worden op de server zelf en hoe het verder afgehandeld wordt met inkomend verkeer...

Phu
08/01/11, 15:58
Waarom niet?

Server A: ns1.domein.nl

Server B: ns2.domein.nl

Server C: ns3.domein.nl

maar
Server A: ns1.domein.nl
ns2.domein.nl

Server B: ns3.domein.nl
ns4.domein.nl

Server C: ns5.domein.nl
ns6.domein.nl

3 name servers is meer dan zat , ervanuit gaande dat je ze niet onder elkaar in dezelfde netwerk /datacenter hangt dan

1Ago
08/01/11, 16:00
Inderdaad, ze hoeven niet perse nameservers te zijn. Minimum twee nameservers moet je gebruiken, het beste in een verschillend netwerk.

xi0n
08/01/11, 16:02
De 3 servers zouden eigen beheer zijn, ik bedoel daarmee, zou ze graag de nameservers van eenzelfde host geven nsxx.domein.nl

Ik kan er idd, ook 1 van maken, maar is het niet zo dat sidn 2 nameservers eist, als je een .nl aanvraagt?




Als ik je vraag goed lees.. (ik kom er niet helemaal uit.?!)

De servers zelf hoeven niet perse ook nameservers te zijn (NS). Waarom heb je er voor gekozen om per server 2x een nameserver verwijzing te maken?

Je kiest er voor om (of...)
- Bij je domeinhoster ook de nameservers te gebruiken
- of zelf nameservers te gaan hosten MAAR dan moeten die in 2 verschillende subnetten geplaatst zijn.

Je kunt bij een extern gehost domein er gewoon voor kiezen om een A record aan te maken (bijv zeus) met een verwijzing naar het IP van server1, vervolgens een A record aan te maken (bijv ceres) naar server2 enzovoorts...

vervolgens kan je natuurlijk ook andere domeinen laten verwijzen naar de diverse servers.. maar afhankelijk van je controlpanel hoe deze opgevangen worden op de server zelf en hoe het verder afgehandeld wordt met inkomend verkeer...

xi0n
08/01/11, 16:03
Zie mijn vraag aan ABsystem .... moet bij een .nl domein aanvraag, geen 2 nameservers worden opgegeven?


Waarom niet?

Server A: ns1.domein.nl

Server B: ns2.domein.nl

Server C: ns3.domein.nl

maar
Server A: ns1.domein.nl
ns2.domein.nl

Server B: ns3.domein.nl
ns4.domein.nl

Server C: ns5.domein.nl
ns6.domein.nl

3 name servers is meer dan zat , ervanuit gaande dat je ze niet onder elkaar in dezelfde netwerk /datacenter hangt dan

cfmweb
08/01/11, 16:23
Zijn het DA servers?
Al eens naar multiserver setup gekeken?

Misschien kun je een naamservertje aanmaken op iedere server.
ns1.domeinA.nl op server A
ns2.domeinB.nl op server B
ns3.domeinC.nl op server C

Als deze in andere subnetten hangen en/of geografisch gescheiden zijn kun je in combinatie met de multiserver setup een mooie gescheiden naamserver setup maken.

De naamservers voor alle accounts (van alle drie de servers) worden dan
ns1.domeinA.nl
ns2.domeinB.nl
ns3.domeinC.nl

of zoals sommige het ook doen:

ns1.domein.nl
ns2.domein.net
ns3.domein.whatever

xi0n
08/01/11, 16:44
Het zijn Plesk servers.. en die bieden voor zover ik weet geen multiserver setup voor :s


Zijn het DA servers?
Al eens naar multiserver setup gekeken?

Misschien kun je een naamservertje aanmaken op iedere server.
ns1.domeinA.nl op server A
ns2.domeinB.nl op server B
ns3.domeinC.nl op server C

Als deze in andere subnetten hangen en/of geografisch gescheiden zijn kun je in combinatie met de multiserver setup een mooie gescheiden naamserver setup maken.

De naamservers voor alle accounts (van alle drie de servers) worden dan
ns1.domeinA.nl
ns2.domeinB.nl
ns3.domeinC.nl

of zoals sommige het ook doen:

ns1.domein.nl
ns2.domein.net
ns3.domein.whatever

KerberosX
09/01/11, 00:59
Het zijn Plesk servers.. en die bieden voor zover ik weet geen multiserver setup voor :s
Indien het enkel voor DNS is, jawel hoor. Je hebt bv Plesk Expand, en 4PSA heeft ook een add-on voor centrale DNS. Maar hangt er allemaal vanaf wat de noden zijn.

Plesk is oorspronkelijk nooit ontworpen als multi-server systeem, vandaar al het gekunstel met add-ons (al dan niet 3rd party), maar het is wel mogelijk :)

R. Persoon
12/01/11, 14:09
Wat jij doet is aan elke server 2 nameservers koppelen. Dat kan, als je meerdere IP adressen tot je beschikking hebt per server, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, je verliest dan het redundante eraan wat juist de bedoeling is van meerdere nameservers.

Wat ik zelf doe is een nameserver op de server zelf, die heeft dan bijvoorbeeld het adres ns.server36.domain.com, en dan heb ik twee servers hangen in compleet andere datacentra welke voor elk domein (dus voor elke server) ns2.domain.com en ns3.domain.com zijn, en deze halen hun data van elke server op.

Dus voor de domeinen op server 1 zou de nameserverstructuur er zo uit zien:
ns.server01.domain.com
ns2.domain.com
ns3.domain.com

En voor server 2 zo:
ns.server02.domain.com
ns2.domain.com
ns3.domain.com

En zo verder. Natuurlijk hoef je maar twee nameservers te hebben, de derde is in principe overbodig, "voor de zekerheid".

Als je wilt kan ik je hiermee wel helpen, dan moet je maar even contact met me opnemen.