PDA

Bekijk Volledige Versie : Financieel: laat betaald incasso hoe wegboeken?



adknoth
01/01/11, 14:13
Hallo Allemaal,

Om te beginnen de beste wensen voor iedereen! En laten we direct eens een financieel vraagstuk in de groep gooien...

In 2008 hebben we een incassoprocedure gehad maar de debiteur was met de noorderzon vertrokken. In overleg met het incassobureau word het traject stop gezet en boeken wij netjes de facturen weg als niet inbare facturen.

Nu komen we medio 2010 de debiteur weer op het spoor en besluiten dan ook de nodige gegevens die we uit de GBA hebben weten te verkrijgen door te spelen aan het incassobureau met het verzoek het dossier wederom te openen. Na enkele brieven en een hoop gedoe verder wil het incassobureau de zaak weer sluiten omdat er geen reactie komt, tot het moment dat er eindelijk iets gebeurd en geloof het of niet maar er word een betalingsregeling getroffen.

Afgelopen week ontving ik dan ook een 1e betaling van deze zaak, maar nu is de vraag hoe boek ik deze weg in de boekhouding? Ik heb immers in 2008 alle facturen weg geboekt als niet inbaar.

Vanaf zakelijke rekening naar kruisposten en dan vanuit kruisposten naar ... ?

Iemand die hierop een goed antwoord heeft voor mij?

Rob77
01/01/11, 15:19
Aangezien je ze in 2008 volledig als kosten hebt geboekt ten laste van je resultaat (?), zullen ze nu (vermoed ik) als bijzondere baten in je boekhouding opgenomen moeten worden.

Je accountant/boekhouder kan je hier bij helpen uiteraard.

aristo
01/01/11, 15:34
Dag,

Als ik je uitleg goed begrijp, is het geen debiteur meer in je actuele boekhouding.
Meest eenvoudig: Nieuwe factuur aanmaken met verwijzing naar bijvoorbeeld: "Voorheen geleverde diensten of iets dergelijks", met de bijbehorende BTW.
en daar de betaling op weg boeken. Dan is je boekhouding helemaal OK en krijgt de belastingdienst wat hun toekomt.

Vrgr Eef

adknoth
01/01/11, 16:46
Ja dat klopt inderdaad, ik hem hem nu via memoriaal naar de niet inbare facturen geboekt (credit uiteraard) als zijnde een nabetaling. Hiermee is voor ons duidelijk wat het betreft en krijgt de belastingdienst ook gewoon hun btw centjes.

eMiz0r
03/01/11, 12:49
Dag,

Als ik je uitleg goed begrijp, is het geen debiteur meer in je actuele boekhouding.
Meest eenvoudig: Nieuwe factuur aanmaken met verwijzing naar bijvoorbeeld: "Voorheen geleverde diensten of iets dergelijks", met de bijbehorende BTW.
en daar de betaling op weg boeken. Dan is je boekhouding helemaal OK en krijgt de belastingdienst wat hun toekomt.

Vrgr Eef

Dit dus. Zo doen wij het ook.

All Time B.V.
12/02/11, 21:31
Dit dus. Zo doen wij het ook.

Dit kan/mag niet hoe dat wordt verwerkt. Daar krijg je bij een goede controle wel problemen mee. je moet de factuur sturen voor de 15e van de maand die volgt op de maand waarin je de goederen of diensten hebt geleverd.

Anders zou je omzet kunnen verschuiven om je zelf fiscaal voordeel te gunnen.

Bijzondere baten lasten is een betere oplossing echter kun je ook niet zo maar een niet betalende debiteur afboeken.

Met vriendelijke Groet,

Marc-Jan

t.bloo
12/02/11, 23:13
echter kun je ook niet zo maar een niet betalende debiteur afboeken.

In het bedrijfsleven wel, in de ambtenarij niet? Die hebben alle tijd om er tien brieven achter aan te sturen en deze eventueel op te volgen.

Als je eigen tijd wat waard is uit handen geven of gewoon crediteren en verder met waar je wel wat aan kunt verdienen. Grote facturen is een andere zaak natuurlijk.

All Time B.V.
12/02/11, 23:33
In het bedrijfsleven wel, in de ambtenarij niet? Die hebben alle tijd om er tien brieven achter aan te sturen en deze eventueel op te volgen.

Als je eigen tijd wat waard is uit handen geven of gewoon crediteren en verder met waar je wel wat aan kunt verdienen. Grote facturen is een andere zaak natuurlijk.


Wees blij dat er nog mensen zijn die proberen er iets van te maken he van die belastingwetten.

Hogeraad volgens goedkoopmansgebruik.


*
25% afwaarderen bij vorderingen van 2 tot 3 maanden
*
50% afwaarderen bij vorderingen tussen de 3 tot 6 maanden
*
75% afwaarderen bij vorderingen tussen de 6 tot 9 maanden
*
100% afwaarderen bij vorderingen ouder dan 9 maanden

Wat het bedrijfsleven doet, dat doet het maar zo moet het.