PDA

Bekijk Volledige Versie : XEN of OpenVZ



Suurbier
28/12/10, 14:32
Eigenlijk kom ik er niet helemaal uit welke virtualisatie het meest geschikt is voor mij. Ook is het mij niet helemaal duidelijk wat nou de concrete verschillen zijn behalve dat op XEN iedere user een eigen kernel draait en dat op OpenVZ vaak aan overselling wordt gedaan. Wat zijn precies de vrijheidsbeperkingen tussen deze 2 keuzes? Ik wil namelijk graag zelf alles regelen en installeren zoals fwlogwatch, iptables configuratie, apache modules en kleine tooltjes als mytop/htop etc. Ik maak binnenkort de overstap van een dedicated naar VPS omdat mijn dedi toch niet meet optimaal gebruikt wordt. Ik wil me graag blijven vasthouden aan CentOS omdat ik zo nu en dan het een en ander weet over dit besturingssysteem.

Los van het feit dat OpenVZ een tikkeltje sneller is dan XEN, wat is nou de beste keuze als je kijkt naar mogelijkheden/vrijheid en stabiliteit...

Randy
28/12/10, 14:40
Bij XEN hoeft niet iedere user een eigen kernel te hebben. Sterker nog: bij een homogene omgeving wil je dit juist niet doen om meer performance tr krijgen. OpenVZ is weer een geheel andere virtualisatie-techniek. Een soort van opgefokte chroots, maar dan *net* niet.

Al eens naar KVM gekeken?

avanmessen
28/12/10, 14:44
Gewoon even mijn 5 cent, Xen VMs zijn meer gescheiden dan OpenVZ VMs.
Kijk ook even naar Proxmox VE (KVM of OpenVZ in één) en naar VTONF als
je toch voor OpenVZ zou gaan (gratis control panel).

Lite-On
28/12/10, 14:44
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met Xen HVM, voornamelijk vanwege de mogelijkheid tot het mounten van ISO's (wat overigens ook met andere technieken mogelijk is).

Welke virtualisatie het beste is zal moeilijk te zeggen zijn. Mede afhankelijk van waarvoor het geheel gebruikt gaat worden.

OpenVZ is een leuke techniek, maar in mijn ogen wordt deze techniek voornamelijk gebruikt voor overselling.

Suurbier
28/12/10, 15:02
Bij XEN hoeft niet iedere user een eigen kernel te hebben. Sterker nog: bij een homogene omgeving wil je dit juist niet doen om meer performance tr krijgen. OpenVZ is weer een geheel andere virtualisatie-techniek. Een soort van opgefokte chroots, maar dan *net* niet.

Al eens naar KVM gekeken?
Heb op Google gezocht naar KVM en heb gelezen dat dit nog meer vrijheid bied in tegenstelling tot OpenVZ en XEN. Dit kwam ik tegen http://tinyurl.com/yarddmf maar wat mij opvalt is dat niet veel webhosters KVM aanbieden? En als ik zie dat bij XEN vaak 'limited support' staat vraag ik me ook af in hoeverre is dat gelimiteerd dan?


Welke virtualisatie het beste is zal moeilijk te zeggen zijn. Mede afhankelijk van waarvoor het geheel gebruikt gaat worden.
Een aantal websites (php/mysql) maar ik vind het soms ook heel erg leuk om een beetje te rommelen met tutorials en dingen dus vandaar dat ik graag zoveel mogelijk vrijheid in het besturingssysteem wil. Niet dat ik een maand later erachter kom dat ik niet de tijd van mijn server kan veranderen omdat dit niet kan (voorbeeldje, kon niks concreets verzinnen).



OpenVZ is een leuke techniek, maar in mijn ogen wordt deze techniek voornamelijk gebruikt voor overselling.
Dat is precies wat ik ook denk en daarom ben ik nogal bang dat ik straks -weer- moet verhuizen naar een andere omgeving.

Bakker ICT
28/12/10, 15:24
Zelf gebruiken we hier Virtuozzo (commerciele editie van OpenVZ), en naar alle tevredenheid. Het is natuurlijk onzin dat het vaak wordt gebruikt voor overselling, je bepaalt zelf als bedrijf of je oversellt of niet.

Er zijn een paar zaken die je binnen een VPS (container) niet kan doen zonder dit vanuit je HardwareNode te regelen. Je draait ook allemaal op de zelfde kernel, maar in het algemeen levert dit geen problemen op.

Randy, waarom is het het *net* niet?

maxnet
28/12/10, 15:30
maar wat mij opvalt is dat niet veel webhosters KVM aanbieden?

Waarschijnlijk omdat er minder kant-en-klare beheertools voor zijn, die geschikt zijn voor hosters. (zaken als ondersteuning voor meerdere gebruikers & dataverkeer overzichtjes).

Zijn echter wel grote partijen die het gebruiken. Bijvoorbeeld hetzner.de

T. Verhaeg
28/12/10, 15:35
Zelf gebruiken we hier Virtuozzo (commerciele editie van OpenVZ), en naar alle tevredenheid. Het is natuurlijk onzin dat het vaak wordt gebruikt voor overselling, je bepaalt zelf als bedrijf of je oversellt of niet.

Er zijn een paar zaken die je binnen een VPS (container) niet kan doen zonder dit vanuit je HardwareNode te regelen. Je draait ook allemaal op de zelfde kernel, maar in het algemeen levert dit geen problemen op.

Randy, waarom is het het *net* niet?

Op OpenVZ kun je oversellen, op Xen kan dit niet (althans, niet met RAM bijv.) omdat dit bijvoorbeeld garanteed geheugen is, dit wordt gealloceerd aan die betreffende VM en is daarna niet meer vrij.

KVM hebben we zelf een tijdje gehad om te testen, maar uiteindelijk toch overgestapt naar Xen virtualisatie omdat dat, op dit moment nog in onze ogen fijner leek dan KVM. Desalniettemin is KVM flink in ontwikkeling, en dat maakt het over afzienbare tijd misschien wel de juiste techniek.

@SuurBier, als ik het zo hoor past een VPS goed bij je wensen. Let er echter wel op dat, wanneer je met tutorials aan de slag gaat je misschien iets stuk kunt maken in je productie omgeving, ik weet niet of dat precies is wat je wilt.

Suurbier
28/12/10, 15:56
Er zijn een paar zaken die je binnen een VPS (container) niet kan doen zonder dit vanuit je HardwareNode te regelen. Je draait ook allemaal op de zelfde kernel, maar in het algemeen levert dit geen problemen op.
Welke zaken zijn dit dan precies en is dit alleen voor OpenVZ of ook Xen?


@SuurBier, als ik het zo hoor past een VPS goed bij je wensen. Let er echter wel op dat, wanneer je met tutorials aan de slag gaat je misschien iets stuk kunt maken in je productie omgeving, ik weet niet of dat precies is wat je wilt.
Dat komt idd. wel eens voor (ook nu) bij mijn productie server. Maar gelukkig zit ik er alleen zelf op en bied ik af en toe gratis webhosting aan klanten waarvoor ik websites ontwikkel.

Yourwebhoster
28/12/10, 17:03
Welke zaken zijn dit dan precies en is dit alleen voor OpenVZ of ook Xen?

Daarbij moet je denken aan iptables modules die je zelf niet kan laden maar je aanbieder voor je moet laden. Dit geld overigens alleen voor OpenVZ.



Dat komt idd. wel eens voor (ook nu) bij mijn productie server. Maar gelukkig zit ik er alleen zelf op en bied ik af en toe gratis webhosting aan klanten waarvoor ik websites ontwikkel.
Ik zou dan toch kiezen voor een tweede VPS waar je dat op kan doen, want klanten waarvoor je ontwikkeld zullen downtime ook niet leuk vinden. Toegegeven, meestal duurt het even voordat ze het opmerken.

T. Verhaeg
28/12/10, 17:29
IPtables is inderdaad een voorbeeld van de dingen die de OpenVZ administrator voor je moet regelen. Verder ondersteunt OpenVZ geen swap geheugen, en zo zijn er nog wel wat dingetjes naar mijn weten.

Misschien kun je een afspraak maken met je toekomstige aanbieder voor een kleine VPS voor erbij.

Suurbier
28/12/10, 18:50
IPtables is inderdaad een voorbeeld van de dingen die de OpenVZ administrator voor je moet regelen. Verder ondersteunt OpenVZ geen swap geheugen, en zo zijn er nog wel wat dingetjes naar mijn weten.

Hm toch wat onprettig


Ik zou dan toch kiezen voor een tweede VPS waar je dat op kan doen, want klanten waarvoor je ontwikkeld zullen downtime ook niet leuk vinden. Toegegeven, meestal duurt het even voordat ze het opmerken.


Misschien kun je een afspraak maken met je toekomstige aanbieder voor een kleine VPS voor erbij.

Downtime valt eigenlijk best mee om eerlijk te zijn, meestal zijn het reboots om te kijken of mijn server nog stabiel draait na een aantal wijzigingen of nieuwe installaties.. En ja (heel) soms komt het wel eens voor dat de server niet meer online komt maar dat is ook maar een paar keer gebeurd in ongeveer 3,5 jaar tijd.. Misschien dat ik in de toekomst een tweede VPS huur als er nog wat sites bijkomen van klanten of mezelf. :)

Thnx voor de reacties ik denk dat ik voor Xen ga en misschien in de toekomst KVM als dat zich helemaal bewezen heeft ^^

Tim.Bracquez
28/12/10, 18:57
Wat ook belangrijk is, wat draai je allemaal op je server? Sommige dingen willen zich zelfs niet/slecht in een openVZ container gieten.

SmilieBG
28/12/10, 19:09
M.b.t. dat OpenVZ 'overselling' toestaat;
Dat vind ik alleen maar voordeel - geen nadeel. Je kan het immers zelf instellen of je aan overselling wilt doen, dan wel niet. Bij XEN heb je die 'vrijheid' dus niet...

Ik ben zelf alleen maar bekend met OpenVZ en ik vind het prachtig stukje applicatie hoor. Maar dan weer, ik ben verliefd op CLI, dus...

Mvg,
Smilie

Mikey
28/12/10, 19:16
Een soort van opgefokte chroots, maar dan *net* niet

onderbouw hem eens even, ipv andermans oneliners over te nemen http://www.webhostingtalk.nl/868342-post14.html

Suurbier
28/12/10, 19:19
M.b.t. dat OpenVZ 'overselling' toestaat;
Dat vind ik alleen maar voordeel - geen nadeel. Je kan het immers zelf instellen of je aan overselling wilt doen, dan wel niet. Bij XEN heb je die 'vrijheid' dus niet...

Ik ben zelf alleen maar bekend met OpenVZ en ik vind het prachtig stukje applicatie hoor. Maar dan weer, ik ben verliefd op CLI, dus...

Ja alleen vertrouw ik niet iedere hoster op zijn blauwe ogen :) Maar het kan wel prettig zijn als je meer verbruikt dan je eigenlijk koopt (daar komt het op neer). Dan neem ik liever burst. erbij als gegarandeerd ram voor een klein bedrag meer..


Wat ook belangrijk is, wat draai je allemaal op je server? Sommige dingen willen zich zelfs niet/slecht in een openVZ container gieten.

Voornamelijk websites maar daarnaast vind ik het gewoon leuk om van alles uit te testen rondom apache en verken ook gewoon alle onderdelen die draaien op mijn server. Wat ik ook prettiger vind is dat Xen minder restricties heeft (in de zin van mogelijkheden). Denk dat KVM een uiteindelijke oplossing kan zijn maar dat zal misschien over een paar jaar wel toeslaan in de hosting markt(?)

Yourwebhoster
28/12/10, 20:25
Voornamelijk websites maar daarnaast vind ik het gewoon leuk om van alles uit te testen rondom apache en verken ook gewoon alle onderdelen die draaien op mijn server. Wat ik ook prettiger vind is dat Xen minder restricties heeft (in de zin van mogelijkheden). Denk dat KVM een uiteindelijke oplossing kan zijn maar dat zal misschien over een paar jaar wel toeslaan in de hosting markt(?)
Ik weet wat jij doet op je spul en XEN PV is daar prima voor, KVM is volledige virtualisatie en dat heb jij niet nodig. Ik zou als eis laten staan voor je VPS XEN PV en eventueel een andere techniek, maar OpenVZ gewoon laten varen omdat je het zelf leuk vind om te experimenteren (alsnog zou ik dit op een tweede VPS doen).