PDA

Bekijk Volledige Versie : avahi daemon



stefanvi
23/12/10, 00:56
Zag vanavond dat mijn server een behoorlijke load had, en dat is normaal niet het geval.
Na gekeken te hebben hoe of wat kwam ik erachter dat het 1 proces is die hier verantwoordelijk voor is, namelijk avahi-daemon.

Heb echter geen idee wat het is, heb wel een website gevonden:
http://avahi.org/

Echter begrijp ik dan nog steeds niet precies waar het voor dient, zodat andere computers op de server kunnen inloggen? Dat is dus iets wat ik eigenlijk niet wil.

Dit proces houdt 1 van mijn cores constant op 100%, en kan het ook niet killen om de een of andere reden.

Dus mijn vragen, wat is het en hoe krijg ik het afgesloten of zelfs verwijderd?

Gaat om een server met CentOS installatie.

Blacky
23/12/10, 01:37
Kiep het er uit, doe ik ook meestal.

Avahi is a fully LGPL framework for Multicast DNS Service Discovery.
It allows programs to publish and discover services and hosts
running on a local network with no specific configuration. For
example you can plug into a network and instantly find printers to
print to, files to look at and people to talk to.
Oftewel. Dat heb je op een hosting server niet nodig normaliter.

yum remove avahi-daemon of chkconfig avahi-daemon off en daarna service avahi-daemon stop of /etc/rc.d/init.d/avahi-daemon stop ofzo.:)

stefanvi
23/12/10, 01:47
Is helaas niet gelukt.

Bij het service....stop commando kreeg ik het volgende:
Shutting down Avahi daemon: Failed to kill daemon: Timer expired
[FAILED]

Wanneer ik het probeer te verwijderen met yum lukt dit ook niet:
Setting up Remove Process
No Match for argument: avahi-daemon

Blacky
23/12/10, 01:56
Ja dat is vermoedelijk omdat die met die cpu belasting zit waar je het over hebt.
Als je er geen probleem mee hebt om de server te rebooten dan als volgt.

chkconfig avahi-daemon off
chkconfig del avahi-daemon (deze hoeft niet perse)
Controleer dan wel even met chkconfig --list of hij overal op off staat.
Daarna "shutdown -r now" (zonder aanhalingstekens) om de server te rebooten.
Kan even duren wegens de belasting, maar hopelijk gaat ie wel rebooten. Zoniet zou je kunnen vragen of ze hem forced willen herstarten, tenzij je zelf de mogelijkheid daartoe hebt.

Misschien niet de zachtste methode maar ik hou ook niet zo van 100% cpuload.;)

Gezien het uit staat zou Avahi na de reboot niet meer gestart mogen zijn en het cpu probleem ook voorbij moeten zijn.

stefanvi
23/12/10, 01:59
rebooten doe ik momenteel liever niet, alleen als laatste redmiddel. Laatste keer dat ik dat deed moest ik allerlei services weer terug aanzetten, en voordat je die allemaal gehad hebt (uitzoeken) duurt even.

Hij heeft geen 100% load, alleen maar op 1 van de cores, de andere is gewoon idle. Dus weet niet of dat scheelt?
Qua snelheid van de server merk je het niet, ook websites laden nog prima.

Kom in de lijst trouwens nog wat tegen, namelijk avahi-dnsconfd, hoort er dus ook bij.

Blacky
23/12/10, 02:07
LoL.:)
Chkconfig is your man!
Oftwel, chkconfig --list en je ziet wat er allemaal aan en uit staat. Als je zonder GUI werkt, dus gewoon console, zou ik effe runlevel 2 en 3 in de gaten houden.

Gewoon het rijtje af en kijken of exim, httpd, named/bind er in staan. Als je ooit gaat updaten en je krijgt een kernel update moet je sowieso rebooten. Dus het is toch handig als je zorgt dat de chkconfig correct staat ingesteld naar jouw wensen.

Ik weet ook niet of het scheelt dat het maar op 1 core is. Wordt ie ook wel eens rustiger, dus niet-100%? Zoja, dan zou je op dat moment snel kunnen zorgen dat je hem uit zet. Als hij in chkconfig maar alvast uit staat, niet dat het probleem weer terug komt als je een keer zou herstarten.

Ja die dnsconfd hoort er ook bij die stuurt hem aan.

Probeer eens als volgt:
avahi-daemon --kill
Die zou avahi-daemon ook uit moeten schakelen en die geeft de --kill ook door naar avahi-dnsconfd als die mocht draaien.
Die zou je ook uit moeten kunnen zeggen met avahi-dnsconfd --kill.
Misschien werkt dat wel.