PDA

Bekijk Volledige Versie : Monitoring uptime



Unipolair
21/12/10, 11:28
Hallo allemaal,

Sinds de zomer kamp ik met problemen met uptime, althans dat beweerd een aantal klanten. Om het eea te monitoren gebruik ik sinds de zomer uptime monitor die mij waarschuwt als een server down is.

Nu wil het geval dat de uptime monitor best wel heel regelmatig aangeeft dat we een downtime hebben gehad (staat in de rapportage van een dag). Wanneer ik dit voorleg aan mijn netwerkbeheerder verklaart hij me eigenlijk voor gek en zegt dat mijn monitor niet klopt.

Ik wordt niet heel erg blij van deze reactie.

Kunnen jullie een uptime monitor aanbieden die mij 100% garantie geeft dat de getallen kloppen?

Groet en bedankt!
Marcel

Ramon Fincken
21/12/10, 11:35
Heb er evt meerdere naast elkaar lopen?

Als je een url en emailadres PM't monitor ik je voor een week gratis vanaf 2 locaties.

vDong
21/12/10, 11:38
Kunnen jullie een uptime monitor aanbieden die mij 100% garantie geeft dat de getallen kloppen?


Wat wij op het moment doen is nagios monitoring vanaf een aantal externe lokaties en 1 intern.
Toegevoegd met smokeping vanaf ons naar alle externe lokaties en meer.

Dat is niet de monitoring die jij bedoeld, echter wel redelijk bewijsmateriaal voor de netwerkbeheerder.
Als je duidelijke gaten in de grafieken heb is het aan hem om het tegengestelde aan te tonen.

Het probleem dat ik in het verleden heb gezien met een uptime monitor is dat het netwerk waar die in staat ook storingen kan hebben, vandaar de meerdere lokaties.

Ramon Fincken
21/12/10, 11:40
Exact, vandaar dat ie hier pas gaat "zeuren" als vanaf beide monitoringservers opgemerkt wordt dat je eigen server niet meer bereikbaar is.

t.bloo
21/12/10, 11:51
hyperspin, pingdom, noem er nog zo een paar die van meerdere locaties gebruik maken, als die zeggen dat je server regelmatig down is dan is dat meestal ook zo

Unipolair
21/12/10, 11:54
Ok, dank jullie wel allemaal voor de snelle reacties.

Ik ga eens kijken naar een andere tool. Het probleem vind ik gewoon dat ik niet het idee heb dat ik serieus wordt genomen. Wat voor rechten heb ik en welke plichten heeft de netwerkbeheerder in dit geval?

Ik kan namelijk niets met de melding: " bij ons in het systeem geen problemen gemeld, dus je monitoring klopt niet". Moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat er voor de rest niets schort aan de service, maar dit schiet me elke keer in het verkeerde keelgat omdat ik hierdoor geen 99,9% uptime kan garanderen.

®on
21/12/10, 12:38
Nu wil het geval dat de uptime monitor best wel heel regelmatig aangeeft dat we een downtime hebben gehad
Op al je servers, of slechts 1 enkele?

Ik adviseer je om mbv. hyperspin (of vergelijkbare tool) van buiten je netwerk en servers te gaan monitoren. Daarnaast kan je ook een tooltje winmtr mee laten lopen (of ping plotter), wat meerdere tracerts uitvoert gedurende een flink aantal uren.
Nagios, Cacti of iets vergelijkbaars runnen. Alles samen leg je in het geval van netwerkproblemen voor je aan de netwerkbeheerder. Indien 1 server: systeembeheerder inschakelen.

Unipolair
21/12/10, 12:58
Het gaat hier om een aantal servers, en de melding komt voor op uptime report van elke server .. ik zou toch echt zeggen dat er dan een algemene netwerk failure is .. maar ja, hoe hard kan ik het spelen.

Ik ben op zoek naar een gratis tool, of een goede tool prijs/kwaliteit ..

Bart L
21/12/10, 13:41
Hyperspin, niet gratis wel goed, en vooral extern (geen discussie over manier van meten).. En kun je op alle soorten manieren rapporten uitdraaien.

Unipolair
21/12/10, 13:47
En wat als mijn netwerkbeheerder dan WEER zegt .. dat is geen goede uptime monitor, uit onze eigen statistieken .. blablabla

t.bloo
21/12/10, 13:54
Als de netwerkbeheerder een meting van Hyperspin of Pingdom niet accepteert, dan wordt het tijd voor een nieuwe netwerkbeheerder...

Het zou ieder geval serieus genomen moeten worden. Test hierbij niet alleen je eigen server, maar ook (met toestemming) een server van anderen in hetzelfde netwerk.

Unipolair
21/12/10, 13:55
Ok, hartelijke dank .. we gaan het eens even proberen ..

Dank voor de oplossing en de snelle reacties!

Triloxigen
21/12/10, 13:59
Intern meten is ook geen goede uptime monitor.
Hoe meet je netbeheerder het?

Unipolair
21/12/10, 14:05
Intern .. maar programma of tool weet ik niet

gjtje
21/12/10, 14:07
Wat wil je meten? Met alleen maar een beetje pingen weet je alleen maar of de server bereikbaar is en een ping reply kan sturen. Werkt het niet, waar ligt het dan aan?

Unipolair
21/12/10, 14:25
Ik wil alles weten van de machine ... maar voornamelijk wanneer de machine down gaat.
Ik heb nu een account aangemaakt bij Hyperspin .. ziet er wel erg goed uit.

Triloxigen
21/12/10, 14:30
Intern .. maar programma of tool weet ik niet

Dan heeft meten weinig zin en zegt het niks over de bereikbaarheid.

Unipolair
21/12/10, 14:36
Ik wil graag alles weten, maar zeker wanneer de machine down is. Ik maak beloftes naar mijn klanten toe op basis van informatie vanuit de netwerkbeheerder.. dus dan moet ik dat kunnen nakomen.

Domenico
21/12/10, 14:49
Ik wil graag alles weten, maar zeker wanneer de machine down is. Ik maak beloftes naar mijn klanten toe op basis van informatie vanuit de netwerkbeheerder.. dus dan moet ik dat kunnen nakomen.

Ik zit nu even bij hyperspin en ik moet zeggen dat ziet er nice uit..

Heb je wel de link uit de footer gebruikt? 15% korting! :)

Unipolair
21/12/10, 14:49
Ik vind het alleen te zot voor woorden dat ik moet bewijzen dat mijn server down is .. maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Bart L
21/12/10, 15:08
Klopt, dit zegt een hele hoop over de partij waar je zit. Intern meten, tja..

gjtje
21/12/10, 15:13
Je hebt een volledige managed server?
Je neemt maar vrolijk aan dat een eventuele storing direct ook iets is dat zij moeten oplossen. Als je een unmanaged server hebt en bijv. Apache loopt te bokken dan a) zie je dat niet op deze monitoring, b) lijkt me dat iets dat je zelf moet oplossen.

®on
21/12/10, 15:15
Klopt, dit zegt een hele hoop over de partij waar je zit. Intern meten, tja..
Alleen maar vertrouwen op je leverancier lijkt me nu ook niet echt een strak plan. En wil je je leverancier kunnen aanspreken, zul je zelf met harde feiten moeten komen.

Unipolair
21/12/10, 15:18
ok, ik ga der eens even mee aan de slag, kijken wat voor informatie ik allemaal kan verzamelen en dan komen we hopelijk snel achter de problemen.

Bedankt voor de hulp!
Hoe kan ik dit topic sluiten?

EK-Media
27/12/10, 16:09
ok, ik ga der eens even mee aan de slag, kijken wat voor informatie ik allemaal kan verzamelen en dan komen we hopelijk snel achter de problemen.

Bedankt voor de hulp!
Hoe kan ik dit topic sluiten?

Lekker open laten misschien dat meer mensen vragen of adviezen hebben daar leren wij allemaal van.

24x7group
27/12/10, 18:55
Wij gebruiken al meer dan een jaar Pingdom, erg goeie resultaten mee, elke downtime wordt wel gezien.

The-BosS
27/12/10, 19:54
Wij gebruiken al meer dan een jaar Pingdom, erg goeie resultaten mee, elke downtime wordt wel gezien.


Gebruik sinds kort ook pingdom, maar is daar een optie om een soort van maintenance window in te geven. Want als ik een server aan het updaten ben en die moet even een service herstarten of reboot voor kernel/... dan wordt ik plat ge mailt/smst en dat is niet echt de bedoeling.

brammetjeh
28/12/10, 11:31
Nagios is een uitgebreidde en gratis monitoring tool die je kan inzetten voor dit soort vraagstukken. Wanneer je een beetje nieuwere smartphone hebt (iphone of android) Kun je ook makkelijk instellen met een ap dat je meldingen krijgt wanneer er dingen fout gaan.

Hiermee kweek je lekker onbezorgdheid of in jouw geval een goede controleerfunctie.

Heb je vragen over hoe in te zetten of eventuele ondersteuning nodig pm me dan ff

avanmessen
28/12/10, 11:37
Wij gebruiken nu een ongeveer een jaar Hyperspin.
Simpel beheer, meerdere locaties, mooie rapporten
en mogelijkheid tot maintenance windows.

:thumbup:

Unipolair
28/12/10, 12:46
Ik heb nu Hyperspin goed ingeregeld en moet zeggen ben er heel content mee, zoals avanmessen ook zegt: simpel beheer, mooie rapporten en duidelijkheid voor mezelf en klant.

kimhoo
28/12/10, 13:05
Intern gebruiken wij Zabbix als gedistribueerd monitoring platform en om eventuele discussies met klanten te voorkomen Hyperspin van buitenaf. Voordeel hiervan is dat we met Zabbix issues op clusteronderdelen kunnen signaleren die bij Hyperspin niet altijd direct worden opgemerkt. Ook kunnen we met zabbix goed trends bijhouden in geheugengebruik, processorgebruik, dataverkeer, enzovoorts.

systemdeveloper
28/12/10, 13:11
Als je van binnen én van buiten meet kun je meestal erg goed zien waar het probleem ligt. Ook het meten via bv nagios van meerdere verschillende servers en services geeft je hogere meet resolutie. Bij ons worden ca. 50-60 aparte services per minuut gemeten waardoor je gem. elke 1-2 seconden een meetpunt hebt.
Gaat er ergens in de verbinding iets mis weet je dat dus al binnen 5 seconden.
Als je hoster bv. maar 1 keer per minuut (of zelfs 5 minuten) zijn unlink meet dan zal ie kleinere storingen niet zien, maar jij wel.

no1san
28/12/10, 13:46
althans dat beweerd een aantal klanten.
Pingdom geeft mij netjes een alert als mij SQL server iets vreemds doet.
(niet beschikbaar / (te traag vanwege hoge load)
Geeft dan ook aan de de server/site down is.

Dit staat echter totaal los van het netwerk. Mogelijk zit daar wat verwarring?

joriz
29/12/10, 00:14
Wij gebruiken ook al een aantal jaren Hyperspin. Kost wel een paar euro, maar die heb je zo weer terug aangezien je meteen bij een storing of probleem kan ingrijpen.
Daarnaast hebben we nog wat eigen paneeltjes, maar dat gebruiken we meer om over langere termijn te kijken of alles nog goed en snel loopt.