PDA

Bekijk Volledige Versie : OpenPanel v1.0 released



Martijn Koot
15/12/10, 19:55
Afgelopen vrijdag is de 1.0 versie van het open source control panel OpenPanel (http://www.openpanel.com/) uitgebracht. Dit nieuwe control panel is in Nederland ontwikkeld door het development-team van XLS Hosting en enkele zeer gewaardeerde externen.

OpenPanel biedt alle basis hosting-diensten zoals domein beheer inclusief DNS, email, websites en databases. Een gelaagd authenticatiesysteem stelt de administrator in staat specifieke rechten aan end-users toe te wijzen. Al de gebruikers zijn in staat hun omgeving te beheren door een intuitieve grafische schil of een krachtige Command Line Interface.

Twee zaken die binnenkort toegevoegd gaan worden zijn SpamAssassin-beheer en IP- en SSL-allocatie. Deze release is op Debian gericht. We zullen in de nabije toekomst packaging voor RPM-gebaseerde distro's toevoegen.

Probeer OpenPanel uit en doe mee met de OpenPanel-community door anderen te helpen en geholpen te worden. U kunt ook mee doen met de development van OpenPanel zelf met name door het ontwikkelen van nieuwe modules die andere server software aan kunnen sturen.

Om met OpenPanel te beginnen, download de packages (http://www.openpanel.com/download/) en start. We verwelkomen feedback via Twitter, IRC (irc.oftc.net, #openpanel) en ons forum. Als u bugs heeft gevonden kunt u die via de bugtracker rapporteren.

marsipulami
15/12/10, 21:40
leuk initiatief, echter heb ik een kale debian 5(32bit) bak uitgerold en openpanel erop geinstalleerd.

hij doet het alleen niet.

logs zeggen niets, status van de openpanel-core is running
poort 4089 staat niet open.

suggesties?


EDIT: vaagheid;)

nmap zegt dat de poort gesloten is, echter via https in FIREFOX doet hij het wel. via IE9 geeft hij een 404 :s

marsipulami
15/12/10, 21:50
hmmm hij draait niet echt lekker. ben al voor de tweede maal de service aan het restarten.

hier ene screenshot, wou een virtualhost aanmaken voor een gebruiker.
na dit scherm moet je verversen en dan is de service gestopt:(

maxnet
16/12/10, 00:27
Hier doet hij het onder Debian Squeeze (64-bit) wel goed.

Ziet er verder netjes uit.
Huidige versie is nog niet geschikt voor virtuele hosting (gebrek aan goede scheiding tussen gebruikers), maar op zich wel interessant om als freebie bij VPS'jes mee te leveren.

GC-Hosting
16/12/10, 01:02
Gebruik jullie VM image van de site, op dit moment aan t downloaden zo even converten naar Xen en dan even kijken of het een beetje werkt :)

maxnet
16/12/10, 01:13
Gebruik jullie VM image van de site

Nope, gewoon een kale Debian (netwerk) install.

GC-Hosting
16/12/10, 01:27
Nope, gewoon een kale Debian (netwerk) install.

Was gericht aan t.s.

Anders had er moeten staan: "Wat gebruiken jullie" :thumbup:

btw @xls, hij is nogsteeds aan t downloaden...

Blacky
16/12/10, 03:17
Interessant, werkt ie wel stabiel op Centos?

Edit: Nevermind, volgens de website komt dat nog.:)

Randy
16/12/10, 12:18
Mis ik nu IPv6 support met slechts 2x een /8 in de pool over die vrij te vergeven zijn?

Serveo
16/12/10, 12:25
Dit ziet er wel kike uit. Wanneer verwacht je support voor CentOS 5.x en IPv6?

Martijn Koot
16/12/10, 20:01
@marsipulami:
hmmm hij draait niet echt lekker. ben al voor de tweede maal de service aan het restarten.

Wij hebben het probleem geprobeerd te repliceren maar het lukt niet. Als u nog steeds issues heeft zou u deze dan kunnen melden op het openpanel forum? Dan kunt u direct met de developers werken.

@Randy:
Mis ik nu IPv6 support met slechts 2x een /8 in de pool over die vrij te vergeven zijn?

OpenPanel is in IPv6-context in principe goed te gebruiken. Er zijn details die nog niet meewerken in een v6-only-omgeving, maar websites, DNS e.d. hosten op IPv6 gaat prima. De OpenPanel-webinterface is over IPv6 ook bereikbaar.

@Serveo:
Wanneer verwacht je support voor CentOS 5.x en IPv6?

v6 staat voor 1.1 in de planning, orde van grootte van in de komende 2 maanden.
CentOS daarna. 3-6 maanden.

brinkie
17/06/11, 00:45
Excuses voor het 'kicken' van zo'n oud topic maar als eerste mijn complimenten voor dit leuke, strakke en overzichtelijke panel! Heb het bij wijze van test/experiment geïnstalleerd op een VPS met de meest minimale specs (256Mb ram, Debian 32-bit), en het draait nu een week in test zonder noemenswaardige problemen. Heb er al flink mee om zitten rommelen en het blijft gewoon goed en stabiel draaien, reden waarom ik het nu ook aanbiedt als (gratis) optie voor m'n eigen VPS klanten.

Eén ding wat ik niet begrijp, en ook uit de Wiki (er lijkt in de wiki een afbeelding te missen) niet kan halen is hoe de makers DNS benaderen. Want er is een keuze tussen "master" of "slave" maar beide instellen gaat niet? Om door de nameservercheck van de SIDN te komen heb je er toch echt twee nodig.. als je een 'slave' toevoegt, kun je alleen een ip-adres opgeven.. ik ben de weg in elk geval kwijt daarin. De NS1 kan je probleemloos aanmaken en wordt geaccepteerd door de SIDN.

Ik zou in elk geval graag horen wat de filosofie hierachter is?

Ps. voor iedereen die nu roepen wil "dat hoort niet zo, op één server de beide DNS'ses draaien" - dat weet ik ook wel, maar dat doet een groot deel van de DA-hosters ook, en dit panel wekt de indruk dat ook te kunnen. 't Zou erg handig zijn voor sommige mensen (MKB-bedrijven e.d., webdesigners die een paar sites zo willen "hosten" op hun VPS'je).

maxnet
17/06/11, 00:55
Om door de nameservercheck van de SIDN te komen heb je er toch echt twee nodig..


De nameserver check geeft terecht aan dat het hebben van slechts 1 nameserver niet verstandig is.

De uitslag van de check is echter niet meer bindend, dus niets weerhoud je er van om slechts 1 nameserver aan het domein te hangen.




als je een 'slave' toevoegt, kun je alleen een ip-adres opgeven..

IP-adres van de primaire server?
En ja, dat moet dan een andere server zijn.

Anders is het geen slave, maar een master met 2 ip-addressen.

brinkie
17/06/11, 08:25
De uitslag van de check is echter niet meer bindend, dus niets weerhoud je er van om slechts 1 nameserver aan het domein te hangen.
[knip]
Anders is het geen slave, maar een master met 2 ip-addressen.

Meen je dat nou? Eén ns. voor een domeinnaam voldoende? Tssss.. nou dan heb ik niet opgelet zeker, want bijna overal moet je nog altijd 2 invullen voordat een registratie geaccepteerd wordt. Althans,.. ik heb het nooit anders geprobeerd :)

Slave -- oke, correct, eens. Ik dacht dus dat men daar de 'ns2.' bedoelde. De filosofie achter dit panel is dus dat je slechts één NS gebruikt en géén of optioneel een 2e slave "elders"?

Dennis
17/06/11, 10:54
Gewoon instellen als master en 2 NS-records aanmaken in de DNS met verwijzing naar ns1/ns2.jouwnameserverdomein.nl. Dus je maakt domein.nl aan met ns1.hosting.nl en ns2.hosting.nl als DNS records.

Master/slave is alleen als je gescheiden DNS-servers hebt, maar veel webhosters draaien ns1/ns2 vaak op dezelfde server met een verschillend IP, wat natuurlijk niet helpt met redundancy, maar weleens de nameserver checks kan omzeilen.

DNS met master/slave is niet Openpanel specifiek, maar vrij standaard bij dns servers, master is gewoon de dns-server waarop je records instelt en aanmaakt en slave is een server die zijn records van de master afhaalt. Je kunt dus niet allebei zijn. Indien je maar 1 server hebt, dien je die als master in te stellen. Je zou eventueel een VPS kunnen ophangen in een ander datacenter die als slave functioneert en die alle DNS-data van de master kopieert zodat je DNS up blijft als je master-dns server down is. In dit geval is dan waarschijnlijk ook je webserver op de primaire DNS down, maar je begrijpt het idee.

brinkie
18/06/11, 23:13
Gewoon instellen als master en 2 NS-records aanmaken in de DNS met verwijzing naar ns1/ns2.jouwnameserverdomein.nl. Dus je maakt domein.nl aan met ns1.hosting.nl en ns2.hosting.nl als DNS records.


Diverse varianten uitgeprobeerd, maar de SIDN kan er geen kaas van maken en vereist er toch wel degelijk 2, zie de link van m'n test (https://www.sidn.nl/over-nl/domeinnaam-aanvragen/dns-check/?tx_sidndomainlookup_pi1[time]=1308427537&tx_sidndomainlookup_pi1[id]=692761&tx_sidndomainlookup_pi1[view]=basic&tx_sidndomainlookup_pi1[test]=undelegated&tx_sidndomainlookup_pi1[domain]=testerdetestdomain.nl&tx_sidndomainlookup_pi1[parameters]=ns1.99centhosting.nl/91.192.36.215%20ns2.99centhosting.nl/91.192.36.235).

Als er niet op eenvoudige wijze 2 NS'ses aangemaakt kunnen worden is OpenPanel dus niet geschikt voor hosting à la DirectAdmin e.a. - ik vraag me echt af wat voor zin het heeft een NS-functie te bieden in je panel als die vervolgens niet in staat is om 2 NS'ses op correcte wijze aan te maken.

maxnet
19/06/11, 00:49
Diverse varianten uitgeprobeerd, maar de SIDN kan er geen kaas van maken en vereist er toch wel degelijk 2, zie de link van m'n test (https://www.sidn.nl/over-nl/domeinnaam-aanvragen/dns-check/?tx_sidndomainlookup_pi1[time]=1308427537&tx_sidndomainlookup_pi1[id]=692761&tx_sidndomainlookup_pi1[view]=basic&tx_sidndomainlookup_pi1[test]=undelegated&tx_sidndomainlookup_pi1[domain]=testerdetestdomain.nl&tx_sidndomainlookup_pi1[parameters]=ns1.99centhosting.nl/91.192.36.215%20ns2.99centhosting.nl/91.192.36.235).


91.192.36.235 staat wel als IP alias in je /etc/network/interfaces?

The-BosS
19/06/11, 00:56
Diverse varianten uitgeprobeerd, maar de SIDN kan er geen kaas van maken en vereist er toch wel degelijk 2, zie de link van m'n test (https://www.sidn.nl/over-nl/domeinnaam-aanvragen/dns-check/?tx_sidndomainlookup_pi1[time]=1308427537&tx_sidndomainlookup_pi1[id]=692761&tx_sidndomainlookup_pi1[view]=basic&tx_sidndomainlookup_pi1[test]=undelegated&tx_sidndomainlookup_pi1[domain]=testerdetestdomain.nl&tx_sidndomainlookup_pi1[parameters]=ns1.99centhosting.nl/91.192.36.215%20ns2.99centhosting.nl/91.192.36.235).

Als er niet op eenvoudige wijze 2 NS'ses aangemaakt kunnen worden is OpenPanel dus niet geschikt voor hosting à la DirectAdmin e.a. - ik vraag me echt af wat voor zin het heeft een NS-functie te bieden in je panel als die vervolgens niet in staat is om 2 NS'ses op correcte wijze aan te maken.

Dat zal inderdaad moeilijk werken als je ip van ns niet eens online is:



Pingen naar 91.192.36.235 met 32 bytes aan gegevens:

Time-out bij opdracht.
Antwoord van 91.192.38.169: De doelhost is niet bereikbaar.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.

Ping-statistieken voor 91.192.36.235:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 1, verloren = 3
(75% verlies).



Traceren van de route naar brinkhost-4.cust.cj2.nl [91.192.36.235]
via maximaal 30 hops:

...
5 28 ms 36 ms 29 ms nikhef.openpeering.nl [195.69.144.189]
6 28 ms 29 ms 29 ms openpeering.cj2.nl [82.150.153.123]
7 * rtr-4-pos.rtr-2-l.cj2.nl [91.192.38.169] rapporten: De doelhost is niet bereikbaar.

De trace is voltooid.


Misschien dus eerst even kijken om je ip adressen in de config te zetten voor je met de ns server begint te spelen, dit zou trouwens identieke hetzelfde resultaat met plesk, cpanel en/of directadmin geven als je de ip adressen niet instelt.

brinkie
19/06/11, 01:14
91.192.36.235 staat wel als IP alias in je /etc/network/interfaces?

Uiteraard. Ik heb twee test-vps'ses opgezet, één met DA er op, de andere met OpenPanel. Om eens te vergelijken. Identiek opgezet. Maar dit had ik natuurlijk zien aankomen en vandaar zelf al gecheckt & gedubbelcheckt.. Dat is ook het punt, die 2e IP kan je toevoegen wat je wil in OpenPanel, hij doet er niets mee.

De instructievideo's en online handleidingen die ik zie werken allemaal met één NS. Niet met twéé. Toch vereist, voorzover mij bekend, een beetje registrar er nog altijd 2.

'k Ga me morgen maar eens op het openpanel forum aanmelden en daar de vraag droppen. Kan mij niet voorstellen dat je met één NS zou moeten werken maar misschien maak ik een denkfout..

The-BosS
19/06/11, 01:24
'k Ga me morgen maar eens op het openpanel forum aanmelden en daar de vraag droppen. Kan mij niet voorstellen dat je met één NS zou moeten werken maar misschien maak ik een denkfout..

Dat zou me sterk lijken, maar misschien gaan ze uit van een professionele setup waar je slave's niet op dezelfde node staan (zoals het zou moeten eigenlijk). En dat je het daarom out-of-the-box niet direct in orde krijgt. Maar wat weerhoudt je om de configs manueel aan te passen zodat het wel werkt.

maxnet
19/06/11, 01:28
91.192.36.235 staat wel als IP alias in je /etc/network/interfaces?

Uiteraard.

Dan zou er op ping gereageerd moeten worden, en dat is zoals Boss ook al aangaf niet het geval.
Of staat de VPS momenteel uit?

"ifconfig" laat ook zien dat het 2e IP daadwerkelijk ingesteld staat?

brinkie
20/06/11, 01:05
Dat zou me sterk lijken, maar misschien gaan ze uit van een professionele setup waar je slave's niet op dezelfde node staan (zoals het zou moeten eigenlijk). En dat je het daarom out-of-the-box niet direct in orde krijgt. Maar wat weerhoudt je om de configs manueel aan te passen zodat het wel werkt.

Tijdgebrek (momenteel) .. ik zag ook diverse voorbeelden hoe je op de command prompt kon werken, maar steeds met één DNS/ip werkend. Ik verwachtte een panel, zij het beperkter, à la DirectAdmin. Handig voor VPS'ses. Moet me nu eerst weer even op wat andere dingen concentreren de komende week, heb klanten 'in de wacht' staan :)

The-BosS
20/06/11, 14:57
Tijdgebrek (momenteel) .. ik zag ook diverse voorbeelden hoe je op de command prompt kon werken, maar steeds met één DNS/ip werkend. Ik verwachtte een panel, zij het beperkter, à la DirectAdmin. Handig voor VPS'ses. Moet me nu eerst weer even op wat andere dingen concentreren de komende week, heb klanten 'in de wacht' staan :)

Vraag me dan toch af hoe lang jij nodig hebt om een named.conf of pdns.conf of powerdns.conf of ... aan te passen zodat hij op 2 ip adressen resolved. Lijkt me 2 minuten werk met het inloggen en uitloggen op ssh inbegrepen.

PS: Als je het als gratis paneel aan je klanten zou willen aanbieden waarom maak je dan zelf geen vps aan die enkel slave dns request behandeld, dan is je probleem direct opgelost en heb je nog een extra dienst naar je klanten toe. En dan nog kun je er voor kiezen om die slave dns op diezelfde node te zetten, in het zelfde datacenter of ergens op externe locatie.

brinkie
21/06/11, 08:47
Vraag me dan toch af hoe lang jij nodig hebt om een named.conf of pdns.conf of powerdns.conf of ... aan te passen zodat hij op 2 ip adressen resolved. Lijkt me 2 minuten werk met het inloggen en uitloggen op ssh inbegrepen.


Daar gaat het toch niet om, het gaat er om dat je 'gemiddelde' gebruikers een "out of the box" oplossing wilt bieden. OpenPanel lijkt heel handig (lekker overzichtelijk itt bijv DA die veel meer biedt maar ook meer inzicht vraagt van gebruikers) maar valt dus tegen qua bruikbaarheid.