PDA

Bekijk Volledige Versie : hostingbedrijf: veranderingen?



sanderstaps
14/12/10, 10:35
Op dit moment ben ik actief met het ontwikkelen van webshops voor particulieren en MKB. Graag wil ik de klanten ook de mogelijkheid bieden om hosting bij mij af te nemen (via een VPS) zodat ik ze een totaaloplossing kan bieden. Ik voer op dit moment een simpele administratie, zonder bijzondere poespas. Financieel maak ik me niet zo druk om deze stap, ik ben alleen onbekend met hosting leveren, zodat ik me afvraag welke dingen ik moet veranderen, en welke verschillende eisen er worden gesteld aan webdesign en hosting? Of ga ik me nu in een wespennest begeven wat niet lonend is voor een klant of 20?
Alvast bedankt voor de reacties!

edit: het gaat wel over een managed VPS, dus in principe ben ik wel verantwoordelijk voor storingen, maar hoef ik ze technisch niet op te lossen.

t.bloo
14/12/10, 10:38
wespennest: ook 's nachts en in het weekend en tijdens de vakantie storingen op moeten lossen...

Mark17
14/12/10, 11:07
Afhankelijk van de prijs setting kan het bij 20 hosting klanten wel wat opleveren om het onder te brengen op een managed VPS (met gegarandeerde response tijden). Overweeg anders een reseller pakket bij een kwaliteitshoster, dan is het hosting gedeelte volledig geregeld en het kon wel eens voordeliger zijn.

IP2internet
14/12/10, 16:37
Ja, dat is het risico van ondernemen, maar reken je niet rijk in het begin. Goede hosting is nu eenmaal niet goedkoop. En wat Mark zegt. Reseller is misschien wel beter dan een eigen server in het begin. Als het loont kun je dan altijd nog migreren naar een eigen server.

Maar responsetijden is één, vraag ook even of ze resolvertijden aanbieden. want je hebt er niks aan dat iemand terug belt en zegt dat het probleem nog niet is opgelost. Je wil dat je klanten weer aan de gang kunnen.

Daarnaast ook goed blijven kijken of klanten niet te groot worden. Heb genoeg voorbeelden van Sharedhosting klanten(want dat is dit, maar dan kleiner) die denken dat de hele server voor hun is. probeer dit wel duidelijk te maken bij je klanten dat zij niet alleen op die server draaien.

Succes....

GC-Hosting
14/12/10, 17:33
wespennest: ook 's nachts en in het weekend en tijdens de vakantie storingen op moeten lossen...

Niet mee eens, dhr wil op een managed oplossing gebruiken..

t.bloo
14/12/10, 17:35
Niet mee eens, dhr wil op een managed oplossing gebruiken..

mee eens, maar dat was pas later toegevoegd aan de post...

met een managed server wordt je nog steeds door je klanten uit je bed gebeld en ben je nog steeds de eerste SPOF in je oplossingsketen

ichat
14/12/10, 18:21
ik ga mee in de tips omtrent, reselling, zeker voor 20 klanten zou ik me de moeite niet op de hals halen die het kost om zelf bezig te gaan

anderzijds, als je een eigen server verkiest boven reselling, heb je wel de vrijheid om zelf wijzigingen in je configuratie door te voeren die de webshop scripts ten goede komen maar in andere configuraties misschien minder wenselijk zijn... (al kan ik zo 1 2 3 geen goed voorbeeld uit m'n grote teen zuigen)

sanderstaps
14/12/10, 20:03
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik weet dat er wat haken en ogen aan zitten aan het opzetten van een hosting-oplossing. Op dit moment werk ik met enkele standaardpakketten voor webshops die ik modificeer naar de wensen van de klant. Server-configuratie daarvoor is leuk, maar er hoeft niet echt veel afgestemd te worden.
Ik zie verschillende voordelen aan het opzetten van een hosting-oplossing:
1. Een mogelijkheid om 1 oplossing aan klanten aan te bieden.
2. Een grote kans dat ik onderhoudscontracten met klanten kan afsluiten.
3. Een eenvoudigere manier om periodieke back-ups te draaien van bestanden en databases.
4. Lagere marginale kosten voor domeinnamen en vooral de mogelijkheid om een server wide SSL-certificaat te draaien (al mijn webshops maken hier gebruik van, op dit moment koop ik ze los in).

Het feit dat klanten mij dan uit mijn bed kunnen bellen in het geval van problemen, is niet heel relevant aangezien het ondernemers zijn die niet veel af weten van hosting en mij sowieso al als aanspreekpunt gebruiken voor alles wat met de websites te maken heeft. Ook zullen webshops ook niet opeens te groot worden, aangezien ik vaak ook nog het technisch beheer op de websites uitvoer en precies kan monitoren wat ze uitvoeren (dit omdat ze willen vaak alle knoppen weg hebben waardoor ze schade kunnen aanrichten aan de webshop, zeker in het begin).

Maar aan ieder goed idee kleven problemen, maar ik ben nog niet erg goed in om ze te ontdekken. Iemand nog suggesties?

ichat
14/12/10, 21:10
in dat geval zou ik zeggen, hangt het helemaal af van het aantal bezoekers dat je klanten gezamelijk trekken in het verschil of je nu een dedecated of een virtual server wilt.

als je je vooral wilt richten op die webshops zou ik een installatie overwegen met zo min mogelijk extra tools, en eventueel proberen te kijken naar zo veel mogelijk standaardisatie. dat maakt het beheer voor jouw anzienlijk makkelijker, en stelt je in staat om bijv multi-site scripts te gebruiken, waardoor je ook nog eens niet voor elke site appart de updates hoeft te installeren. het zijn maar wat resource besparende ideetjes.

hoe je dat serverwide ssl cert wilt gebruiken is voor mij echter wel een vraag
was je van plan om een wildcard *.voorbeeldwebshophostingserver123.nl te gaan gebruiken?
anders moet je nog steeds een cert voor elke van de domeinen hebben, wat met shared ip hosting? een probleem is, maar om voor iedere webshop een eigen ip aan te nemen kan soms best prijzig uitvallen - hou dat vooraf dus WEL in je achterhoofd.

verder zijn er hier genoeg deskundigen die meer of betere tips weten dan ik, bovendien mijn hoofd is leeg dus laat ik het hier even bij...

veel succes

GC-Hosting
15/12/10, 01:18
Ga sowieso voor een goede managed vps in een HA omgeving. Lees de haken en ogen van je toekomstige leverancier zijn contract goed na, en als er vragen zijn kun je dat altijd hier stellen.

Maar zeker als ik even snel reken met 20 hosting klanten voor een webshop is het zeker wel leuk.

Denk aan dat je ongeveer € 15,- per shop per maand reken, en € 55,- p/maand voor je managed VPS met 1GB ram
[20*15=300-55 = € 245,- per maand winst met die 20 webshops]

IP2internet
15/12/10, 09:24
Ga sowieso voor een goede managed vps in een HA omgeving. Lees de haken en ogen van je toekomstige leverancier zijn contract goed na, en als er vragen zijn kun je dat altijd hier stellen.

Maar zeker als ik even snel reken met 20 hosting klanten voor een webshop is het zeker wel leuk.

Denk aan dat je ongeveer € 15,- per shop per maand reken, en € 55,- p/maand voor je managed VPS met 1GB ram
[20*15=300-55 = € 245,- per maand winst met die 20 webshops]

Even serieus...., €55,- voor een managed VPS server? daarvoor kun je net de backup regelen. Darvoor kun je moeilijk HA Virtuele server en beheerd voor krijgen.

Ik neem aan dat we hier wel praten over zakelijk hosting toch?

t.bloo
15/12/10, 11:44
Lijkt me ook een beeetje optimistisch voor een managed VPS, of het moet zijn dat GC-Hosting z'n eigen inkoop prijzen hier neer heeft gezet...

IP2internet
15/12/10, 11:48
Lijkt me ook een beeetje optimistisch voor een managed VPS, of het moet zijn dat GC-Hosting z'n eigen inkoop prijzen hier neer heeft gezet...

Zelfs dan nog..... 1 uurtje updates draaien en de machine een beetje doorlichten en die €55,- is al verdampt.....

Magus
15/12/10, 12:43
Of de optie met een reden achterwege wordt gelaten weet ik natuurlijk niet, miscshien heeft TS dit al overwogen, maar het is natuurlijk ook mogelijk een soort joint venture op te bouwen met een 'huisleverancier' voor je hostingdiensten.

Ga op zoek naar een goede hostingpartner waar je vertrouwen in hebt, en die alle diensten biedt welke jij aan jouw eigen klanten zou willen aanbieden. Onderhandel wat met deze hostingpartner en wellicht zitten er wat kortingen aan vast, kunnen diensten tegen lager tarief aan jouw klanten worden aangeboden en ontvang jij nog een commissie per jaar-abo bijvoorbeeld.

Je kunt verder nog meer afspraken maken met deze partner, zoals wat zij wel of niet aan door jou aangeleverde klanten mogen communiceren. Aanbiedingen bijvoorbeeld alleen via jouw toko. Specifieke toegang tot de accounts kun je ook afspreken (wel goed naar je klanten comminiceren dat je die toegang slechts en alleen voor een onderhoud SLA gebruikt!)

Zo heb je wel de voordelen maar geen lasten van de hosting oplossingen. De klanten kunnen rechtstreeks bij *hoster terrecht met hun storingen en jij kunt de aanbiedingen en extra diensten bieden die je wenst.

DutchTSE
15/12/10, 18:02
Lijkt me ook een beeetje optimistisch voor een managed VPS, of het moet zijn dat GC-Hosting z'n eigen inkoop prijzen hier neer heeft gezet...

Voor een managed VPS is het wel mogelijk.. maar zonder HA uiteraard.
Bij ons zou het 5 Euro per maand meer kosten (60,- dus). Daarbij zit dan een VPS met 1 GB ram (35,-) en maandelijks abo server management (25,-).

Wat betreft rondje updates, 1 uur en verdampen: als je je een beetje inspant doe je zo 10 servers per uur (tenzij je per server gaat kijken hoe je updates compilen :O)..

wila
17/12/10, 19:10
Financieel maak ik me niet zo druk om deze stap, ik ben alleen onbekend met hosting leveren

En daarmee heb je mijns insziens al zelf je vraag beantwoord.
Tenzij je niet tevreden bent met de hosted oplossingen die je nu voor hen gebruikt ga je eigenlijk dus altijd achteruit in services voor je klanten.
Je hebt er geen ervaring mee, maar wil het gaan leveren. Op zich niks mis mee, maar als je helemaal geen ervaring hebt met hosten en dat dan professioneel wil gaan leveren... :innocent:

Je klanten zijn dan dus proefkonijn, dit geld nog steeds als je een VPS afneemt al wordt het risico dan een beetje minder.
Als ik jou was zou ik me op je hoofdactiviteit concentreren, verdien je nog meer ook.

--
Wil

GC-Hosting
17/12/10, 21:43
Voor een managed VPS is het wel mogelijk.. maar zonder HA uiteraard.
Bij ons zou het 5 Euro per maand meer kosten (60,- dus). Daarbij zit dan een VPS met 1 GB ram (35,-) en maandelijks abo server management (25,-).

Wat betreft rondje updates, 1 uur en verdampen: als je je een beetje inspant doe je zo 10 servers per uur (tenzij je per server gaat kijken hoe je updates compilen :O)..

Prijs berekening was sowieso zonder HA, en met basic (DirectAdmin) management..

Robca
19/12/10, 12:03
Op dit moment ben ik actief met het ontwikkelen van webshops voor particulieren en MKB. Graag wil ik de klanten ook de mogelijkheid bieden om hosting bij mij af te nemen (via een VPS) zodat ik ze een totaaloplossing kan bieden.

Deze stap vind ik bedrijfskundig gezien verstandig, een klant wil ook niet om een eindproduct te bekomen bij 5 verschillende partijen dingen gaan afhandelen, en dus wel één factuur voor het in de klant zijn ogen één product zijnde



Ik voer op dit moment een simpele administratie, zonder bijzondere poespas. Financieel maak ik me niet zo druk om deze stap,

De administratie zal niet zoveel moeilijker worden toch? Kostprijs van je hosting + winstmarge bij op de factuur zetten, dus daar snap ik dat je weinig zorgen hebt!



ik ben alleen onbekend met hosting leveren, zodat ik me afvraag welke dingen ik moet veranderen, en welke verschillende eisen er worden gesteld aan webdesign en hosting? Of ga ik me nu in een wespennest begeven wat niet lonend is voor een klant of 20?
Alvast bedankt voor de reacties!

Niet bekend, wil meestal zeggen minder ervaring op het technische vlak op de achtergrond, dus zou ik zeggen of verdiepen in de materie en inderdaad de voor/nadelen afwegen, maar dat kost je kostbare tijd die je anders wel nuttig kan gebruiken in het design en ontwikkelen van je producten. Daarom zou ik zeggen voor 20 klanten kies je ergens een resellerhosting, je koopt dus goedkoper in, je kan zelf dingen instellen maar als het misloopt met de hosting heb je nog een bedrijf achter de hand dat de problemen moet oplossen, geen kosten van servers, geen technische kennis, maar een simpel panel waar je alles kan instellen. Zit je op het punt dat je zegt dat zal me allemaal wel lukken, ik wil een VPS of dedicated server, dan kan je nog altijd een managed oplossing vragen, die kost je uiteraard weer meer en gezien het prijsverschil, het bijhorende werk is het niet altijd de perfecte keuze, maar het kan natuurlijk wel.
Een wespennest is maar zo groot en gevaarlijk als je er ruzie gaat in zoeken, iemand die volwassen dingen aanpakt zal zijn weg wel vinden in het doolhof! Maar het zal een periode zijn waarin je keuzes moet maken en tijd moet investeren.


edit: het gaat wel over een managed VPS, dus in principe ben ik wel verantwoordelijk voor storingen, maar hoef ik ze technisch niet op te lossen.
Zoals je zelf laat uitschijnen hier is je keuze toch al gemaakt maar ben je niet echt zeker van je stuk, misschien is het nuttig om eerst even te testen hoe en wat, zodat je zelf een duidelijk beeld krijgt of dit wel gaat lukken in jou situatie!