PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS backups?



EK-Media
13/12/10, 13:58
wat ik mij eigenlijk afvraag is backuppen jullie standaard alle vps machines? Of is dit bij jullie een extra dienst en draagt de huurder van de vps server zorg voor het backuppen van zijn server?

avanmessen
13/12/10, 14:31
Hier worden alle VPSen via RSync van één NAS
naar een andere gebackuped, off-site backups
kunnen ook maar dit wordt dan beschouwd als
optie mits dit trafiek (en kosten) veroorzaakt.

gjtje
13/12/10, 14:34
Back-up van vps (met item level restore) naar disk is hier standaard.
Back-up naar tape met langere retentie is optioneel.

Piwi-Web
13/12/10, 14:35
Hier backup ik ze (nog) niet... Ben er wel over aan het twijfelen gezien ik de bestanden nu op de VPS zelf backup (niet handig natuurlijk). Betreft voornamelijk eigen servers en managed servers van klanten dus dat scheelt :)

Tim.Bracquez
13/12/10, 15:31
Hier standaard 1x per week een 'snapshot' (on & off-site) en optioneel een file backup met 7 dagen (of langer) retentie

Alain
13/12/10, 16:23
Dagelijkse een volledige (incremental) backup naar extern datacenter en daarnaast data dubbel redundant opgeslagen binnen de cloud. Verder periodiek ook nog een coldcopy van de backups welke opgeslagen worden op een offline locatie.

Mark17
13/12/10, 17:01
Hier standaard iedere nacht een snapshot die we kort bewaren. Daarnaast kan een klant ervoor kiezen de snapshot langer te laten bewaren of een file backup voor een langere periode te nemen.

EK-Media
13/12/10, 17:24
Wij zelf backuppen de vpsen 1x per week, was wel eens nieuwschierig hoe anderen dit precies realiseerde.
Want moet eerlijk zeggen dat er maar weinig klanten zelf zijn die zich realiseren dat files gebackupt dienen te worden.

avanmessen
13/12/10, 21:13
Want moet eerlijk zeggen dat er maar weinig klanten zelf zijn die zich realiseren dat files gebackupt dienen te worden.

Inderdaad, tot de VPS er uit ligt ... :innocent:

EK-Media
13/12/10, 22:03
ja inderdaad, juist de reden dat ik dit vroeg hoe andere hosters hiermee omgaan.

chielsen
13/12/10, 22:06
Wat ik niet snap is dat veel aanbieders niet echte backupoplossingen bieden. Zo kan je wel een rsync scriptje installeren op je vps en de diskspace even verderop beschrijven (waar je voor betaalt), dat is niet een backup.
Als er een script op jouw server bij de backup kan kan een virus of hacker dat in principe ook.

EK-Media
13/12/10, 22:28
dit klopt inderdaad, wij zijn daarom op dit moment aan het bekijken welke mogelijk heden wij kunnen benutten om hier in 2011 een goed product richting onze vps klanten voor aan kunnen bieden. Bieden jullie hier dan wel al diverse producten voor aan?

Jesperw
13/12/10, 23:06
Wat ik niet snap is dat veel aanbieders niet echte backupoplossingen bieden. Zo kan je wel een rsync scriptje installeren op je vps en de diskspace even verderop beschrijven (waar je voor betaalt), dat is niet een backup.

Een backup is naar mijn idee een kopie van je data op een andere veilige plek. Dus ik zie niet in waarom dat geen backup is.


Als er een script op jouw server bij de backup kan kan een virus of hacker dat in principe ook.
Daarom pull je de backup ook vanaf de backupserver. Vanaf de servers van de klant hoef je niet bij de backupserver te komen.

systemdeveloper
13/12/10, 23:21
Wat ik niet snap is dat veel aanbieders niet echte backupoplossingen bieden. Zo kan je wel een rsync scriptje installeren op je vps en de diskspace even verderop beschrijven (waar je voor betaalt), dat is niet een backup.
Als er een script op jouw server bij de backup kan kan een virus of hacker dat in principe ook.
Zoals eerder al gezegd doe je dat bij voorkeur wel met een ssh key vanaf de backupserver. Als het goed is kan vervolgens niemand behalve de beheerders aan die backupserver.
In geval van vpssen en indien je bandbreedte genoeg hebt kun je nog eens kiezen voor het overpompen van snapshots om je recoverytijd te versnellen. In dit geval is het ook niet 'erg' als het vps gehacked is omdat je die backups van buiten het vps maakt.

Tim.Bracquez
13/12/10, 23:32
In geval van vpssen en indien je bandbreedte genoeg hebt kun je nog eens kiezen voor het overpompen van snapshots om je recoverytijd te versnellen. In dit geval is het ook niet 'erg' als het vps gehacked is omdat je die backups van buiten het vps maakt.
Hier wordt in die opzet geopteerd om een weekelijkse snapshot te nemen en dan met bacula de rest van de backups te regelen. Kan je mooi snel je snapshot er overheen gooien en het minimaal aan data restoren.

systemdeveloper
14/12/10, 00:21
Hier wordt in die opzet geopteerd om een weekelijkse snapshot te nemen en dan met bacula de rest van de backups te regelen. Kan je mooi snel je snapshot er overheen gooien en het minimaal aan data restoren.
Ja, precies. Ik heb dan een eigen rsyncscriptje om een xx sessies tegelijk in de background te starten omdat ik veel servers/vpssen heb met ontieglijk veel bestanden waardoor een sequentieele backup zoals bij bacula me iets te lang gaat duren. Maar het idee is hetzelfde. Dan kun je je nooit een grote buil vallen :)

chielsen
14/12/10, 02:00
Daarom pull je de backup ook vanaf de backupserver. Vanaf de servers van de klant hoef je niet bij de backupserver te komen.

Ja maar dat kan dus niet. Je huurt alleen maar diskspace :S

Tim.Bracquez
14/12/10, 02:13
Ja maar dat kan dus niet. Je huurt alleen maar diskspace :S
Dan kan je een goede backupsolution huren of ergens een servertje bij een provider (met veel verkeer) huren welke de data gewoon pullt en pusht naar je backup space.

chielsen
14/12/10, 02:16
Ja helaas betaal je dat verkeer wel dubbel. Maar idd ik heb dus gewoon een vps in engeland staan.

Tim.Bracquez
14/12/10, 02:37
Ja helaas betaal je dat verkeer wel dubbel. Maar idd ik heb dus gewoon een vps in engeland staan.
Je hebt gek partijen die je dit goedkoop aan de hand kunnen doen... Je zou er van verschieten. Zelfs een single homed network zou in sommige situaties zelfs al kunnen voldoen als doorgeefluik

Maar dan nog, een goede backupoplossing is handig! Denk aan bacula, R1soft etc...

t.bloo
14/12/10, 09:36
Ja maar dat kan dus niet. Je huurt alleen maar diskspace

Daarom krijgen backup klanten bij mij ook een jailed shell login waarmee ze, eventueel met een cronscript, een pull actie kunnen doen.

Backup is bij mij niet inbegrepen bij de basisprijzen voor een simpele, unmanaged KVM VPS. Daarvoor verhuur ik los goedkope backup accounts. Een KVM VPS is toch meer iets als een dedicated server, daar moet de klant ook zelf de backup regelen. Bij managed oplossingen regel ik wel zelf een goede backup natuurlijk, op basis van rsync.

rensariens
14/12/10, 10:59
Wij bieden het aan tegen een kleine meerprijs (opties: wekelijks, dagelijks, dagelijks+wekelijks). Is een full disk backup naar een aparte backup server. De backup is met 2x klikken terug te zetten. Rekenen verder dus niet per GB.

Backups zijn natuurlijk een must als de gegevens belangrijk zijn, er zijn echter ook klanten die weinig waarde hechten aan hun (vaak zeer beperkte) data. Ook zijn er klanten die graag backups bij een ander bedrijf opslaan. Vandaar dus dat het optioneel is.

IP2internet
14/12/10, 15:08
dit klopt inderdaad, wij zijn daarom op dit moment aan het bekijken welke mogelijk heden wij kunnen benutten om hier in 2011 een goed product richting onze vps klanten voor aan kunnen bieden. Bieden jullie hier dan wel al diverse producten voor aan?

Ben je niet redelijk beperkt in het zoeken, doordat de meeste backup tools gewoonweg te zwaar zijn voor een VPS. (mits je er natuurlijk een hoop RAM in gooit) maar is dat niet vaak een beperkende factor?

Tim.Bracquez
14/12/10, 15:13
Ben je niet redelijk beperkt in het zoeken, doordat de meeste backup tools gewoonweg te zwaar zijn voor een VPS. (mits je er natuurlijk een hoop RAM in gooit) maar is dat niet vaak een beperkende factor?
De VPS draait meestal gewoon de client en de server doet een pull van de client. Denk aan rsync, bacula R1soft, ahsay, ... Doen het redelijk goed met wat mindere resources

Jesperw
14/12/10, 15:17
Backups zijn natuurlijk een must als de gegevens belangrijk zijn, er zijn echter ook klanten die weinig waarde hechten aan hun (vaak zeer beperkte) data. Ook zijn er klanten die graag backups bij een ander bedrijf opslaan. Vandaar dus dat het optioneel is.
Wij doen 't ook zo hoor, want er zijn inderdaad ook klanten die 't zelf doen. Wel is mijn ervaring dat bedrijven die kiezen voor geen backups, er altijd spijt van krijgen als ze iets verwijderen of als er iets gebeurt.

Je kunt klanten niet dwingen backups af te nemen, maar je zit wel met de problemen als je later alles weer kunt opbouwen. #dilemma

Tim.Bracquez
14/12/10, 15:39
Je kunt klanten niet dwingen backups af te nemen, maar je zit wel met de problemen als je later alles weer kunt opbouwen. #dilemma
Sommige bedrijven leveren gratis backup erbij voor bedrijven die met dit dilemma zitten. Vaak komt het wel eens van pas en dan betalen ze de hoofdprijs (of toch wat meer) voor een restore + gelijk een jaar contractje voor de backup service. Opzich leuke constructie als extra service waar je zowel als klant als bedrijf iets aan hebt. Want velen leren pas te backupen als het te laat is!

rensariens
14/12/10, 15:47
Gratis bestaat niet, dan zit het in de prijs van de VM :)

IP2internet
14/12/10, 16:02
De VPS draait meestal gewoon de client en de server doet een pull van de client. Denk aan rsync, bacula R1soft, ahsay, ... Doen het redelijk goed met wat mindere resources

OK, hoe reageert Ahsay dan als je deze vanaf de client draait? mijn ervaring is dat dit een regelregt zooitje wordt. Wij draaien namelijk vSphere en dan gebeuren er somse best spannende dingen als je een backupclient gaat draaien vanaf de clients. (tegelijkertijd dan)

Klanten moeten naar mijn mening toch echt bewust kiezen voor backup. Hier zijn kosten aan verbonden, wat ik net al las en graag bevestig. Gratis bestaat niet.

Jesperw
14/12/10, 17:57
Gratis bestaat niet, dan zit het in de prijs van de VM :)
Precies. Wij vragen 1,50 per gig per maand inclusief:

- Toegang tot de backups
- Externe locatie
- Infrastructuur daarnaartoe
- Raid50 op de backupserver
- Gigabit naar de server van de klant
- 6 Weken retentie

Dat zal per provider wel verschillen in prijs, maar dan 80 gig inbegrepen in een prijs die al heel erg laag is begrijp ik niet zoveel.

EK-Media
14/12/10, 19:17
Wij blijven het backuppen van de data ook als extra dienst aanbieden maar wel in verschillende vormen, je kan het als klant natuurlijk ook zo duur maken als je zelf wilt.

Tim.Bracquez
14/12/10, 19:41
Gratis bestaat niet, dan zit het in de prijs van de VM :)
Nee, ze leveren het gratis maar de klant heeft dit niet genomen. De klant betaald bij een restore veel geld... en neemt dan gelijk het abonnement van de backup erbij. Dit is voor klanten die er in eerste instantie het nut ervan niet inzien of niet willen voor betalen. Maar nadat ze data kwijt zijn denken ze er anders over

EK-Media
14/12/10, 20:00
opzich is dat wel een hele slimme constructie zonder de klant meteen te benadelen.

systemdeveloper
14/12/10, 20:12
Wij maken van de homedirs van normale vpssen/servers ook een backup en geven de klant ook de tip om bv zijn direactadmin backups aan te zetten. (Dan gaan die namelijk ook in de backup mee).
Voordat ik tegen een klant ga zeggen 'ja, ik kan je wel helpen met een backup maar het kost een behoorlijk klauw geld omdat je te beroerd was wat backupspace af te nemen' moet er toch erg veel gebeuren. Een lading 2tb schijfjes kost geen ruk namelijk en intern traffic ook niet.

EK-Media
14/12/10, 20:32
@systemdeveloper nemen jullie dan ook standaard alle dedicated servers mee??

systemdeveloper
14/12/10, 20:44
@systemdeveloper nemen jullie dan ook standaard alle dedicated servers mee??
Yups.

Robca
15/12/10, 09:22
klantenkeuze - maar zelf nemen we wel backups ongeacht of de klant het wil of niet, bij een eventuele restore betalen de klanten dan ook meer dan de optie die ze vooraf kunnen nemen.

Elke mogelijkheid openlaten aan de klant, zodat hij zich niet opgedrongen hoeft te voelen!

IP2internet
15/12/10, 09:49
Aan de ene kant is dat voor klanten wel relaxt. niet hoeven te betalen voor een maandelijksbedrag en dan toch wegkomen als de hele bende crasht met een restore waar ze eenmalig vor moeten betalen. Dit is hopelijk dan wel het bedrag van de backup x het aantal maanden dat zij gebruik hebben gemaakt van de backup? of niet?

DutchTSE
15/12/10, 10:27
Een lading 2tb schijfjes kost geen ruk namelijk en intern traffic ook niet.
Grappig hoe je dit zegt: ik weet niet hoeveel servers je op deze manier backupt en hoeveel data dat is, maar boven de 20-30 ga je andere problemen tegen komen:
- Je paar 2 TB schijfjes zijn niet meer snel genoeg om alles weg te schrijven.
- Je netwerk (1 Gbit?) loopt vol.
- Dankzij bovenstaande 2 redenen ga je alle backups in een tijdframe van 0:00 - 07:00 niet meer redden, met verminderde performance tot gevolg.

En dan gaan de echte investeringen pas beginnen waar je klaarblijkelijk niets voor betaald krijgt :)

systemdeveloper
15/12/10, 10:48
Grappig hoe je dit zegt: ik weet niet hoeveel servers je op deze manier backupt en hoeveel data dat is, maar boven de 20-30 ga je andere problemen tegen komen:
- Je paar 2 TB schijfjes zijn niet meer snel genoeg om alles weg te schrijven.
- Je netwerk (1 Gbit?) loopt vol.
- Dankzij bovenstaande 2 redenen ga je alle backups in een tijdframe van 0:00 - 07:00 niet meer redden, met verminderde performance tot gevolg.

En dan gaan de echte investeringen pas beginnen waar je klaarblijkelijk niets voor betaald krijgt :)
Wij backuppen toch een 250 servers op die manier. Uiteraard niet allemaal naar 1 backupmachine hoor. Maar als je de boel een beetje goed regelt en een fysiek gescheiden backupnetwerk gebruikt is dat allemaal geen probleem. Onze recentste backupmachine is bv. een dual quad met 10 nics en 12 schijven in raid 50. Dat ding pompt een 600-700MB/s (write) dus daar kom ik een redelijk eind mee in de nacht hoor ;)
Zo gek veel trekken incremental rsyncs niet eens hoor.

DutchTSE
15/12/10, 11:08
Wij backuppen toch een 250 servers op die manier. Uiteraard niet allemaal naar 1 backupmachine hoor. Maar als je de boel een beetje goed regelt en een fysiek gescheiden backupnetwerk gebruikt is dat allemaal geen probleem. Onze recentste backupmachine is bv. een dual quad met 10 nics en 12 schijven in raid 50. Dat ding pompt een 600-700MB/s (write) dus daar kom ik een redelijk eind mee in de nacht hoor ;)
Zo gek veel trekken incremental rsyncs niet eens hoor.

Ah, dus dat bedoel je met "een paar 2 TB schijven" ;)
In dat geval snap ik je.

Doe je die rsync ook met DA bakken? Wij gaan op dat vlak liever voor eenvoud (snel kunnen restoren) dan voor besparing aan intern traffic.. maar met +/- 9 TB aan data per nacht voor dat setje servers begint het krap te worden.

systemdeveloper
15/12/10, 11:24
Ah, dus dat bedoel je met "een paar 2 TB schijven" ;)
In dat geval snap ik je.

Doe je die rsync ook met DA bakken? Wij gaan op dat vlak liever voor eenvoud (snel kunnen restoren) dan voor besparing aan intern traffic.. maar met +/- 9 TB aan data per nacht voor dat setje servers begint het krap te worden.
Ook met da bakken. Maar wij zetten wel de adminbackups aan op die bakken om dat het zo lekker restored op een spare bak mocht het nodig zijn. Helaas zijn die wel altijd fullsize dus het kost wel wat extra ruimte. De rsync zelf is eigenlijk puur voor de restore van losse bestandjes. Als je dat uit een da backup moet gaan vogelen ben je ook een uur bezig tenslotte :(

Robca
15/12/10, 11:25
Aan de ene kant is dat voor klanten wel relaxt. niet hoeven te betalen voor een maandelijksbedrag en dan toch wegkomen als de hele bende crasht met een restore waar ze eenmalig vor moeten betalen. Dit is hopelijk dan wel het bedrag van de backup x het aantal maanden dat zij gebruik hebben gemaakt van de backup? of niet?


Uiteindelijk is het een soort verborgen service, de klant is relaxt, en wij zijn ook relaxt, die klant blijft happy, ook al moet hij nadien uiteraard bv. eenmalig het jaarbedrag van de optie betalen, hij heeft per slot zijn gegevens nog zonder dat het voorzien is door de klant zelf en zo gaat hij ook vinden dat je echt met hem inzit. Wat je uiteindelijk ook doet, je bekijkt het van 2 kanten, klant blijft niet zeuren, het brengt je toch iets op enzv.

Tim.Bracquez
15/12/10, 13:07
Doe je die rsync ook met DA bakken?
Hier al de DA backup opgegeven. Voor grote sites gaat dit gewoon niet vlot. Met wat handige scripts en bacula restoren we zo 1 specifieke user met al zijn bestanden, mails, mysql, ... En als de hele server er uit ligt is het kwestie van een template (minimal install) te starten op een server en te restoren. Iets later staat alles, inclusief reeds geïnstalleerde modules gewoon online.

Het is gekkenwerk als je al je informatie uit je database (ITIL) moet gaan halen om een server terug op te bouwen zoals die ervoor was met DA backups(gewoon data)

Eens je zo 40+ machines in een nacht mag restoren ben je blij dat je zo iets voorhanden hebt.


@Robin: Dank voor het duidelijke antwoord, zo zou ik het ook verwoorden. Het is een beetje sneu voor de klant, maar toch zal die blij zijn.

EK-Media
16/12/10, 23:43
Wij hebben ondertussen de backup mogelijkheid ter introductie in ons diensten pakket opgenomen.

T. Verhaeg
16/12/10, 23:51
Wij hebben ondertussen de backup mogelijkheid ter introductie in ons diensten pakket opgenomen.

Mag ik vragen welke van alle aangeboden oplossingen je gebruikt hebt? Wij gebruiken (en werken) zelf een rsync oplossing uit op dit moment.

Flexuro
17/12/10, 08:45
Waar ik van versteld sta is dat iedereen er hier vanuit gaat dat snapshots als een volledige backup oplossing kan beschouwd worden... Snapshots zijn wel degelijk praktisch en handig, dat ga ik niet ontkennen want we doen het zelf ook, maar in het geval van windows machines is dit zeker niet het geval... daar moet je voor bv domain controllers ook zeker en vast op regelmatige basis ook System State backups maken binnen je VPS om geen problemen te krijgen bij het restoren van een domain controller...

mvg,
Wesley

t.bloo
17/12/10, 10:12
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen managed en unmanaged (virtual) servers. Bij de eerste kun je altijd bij de bestanden, bij de laatste vaak niet.