PDA

Bekijk Volledige Versie : R1Soft of Bacula?



fastrep
11/12/10, 12:51
Momenteel gebruiken wij Ahsay backup software. Dat werkt goed op Windows-servers en op ongeveer de helft van de Linux-servers. Als er wat veel data is of er zijn veel kleine bestandjes of symlinks, dan loopt die backup agent hopeloos in de soep.

Ik zoek dus naar iets anders.

Bacula bestaat al heel lang en wordt veel gebruikt. Maar na het lezen van de manual lijkt mij dit meer een klassieke backuptoepassing te zijn, waarbij je b.v. elke week een full-backup maakt en de andere dagen incrementele backups. Klopt dat een beetje wat ik zeg?

Dan is er CDP van R1soft. Dat is bijzonder duur, maar neemt ineens je hele server mee en zou veel efficiënter zijn wat dataverkeer betreft.

Wat zouden jullie nemen?

Peter

Wido
11/12/10, 13:00
Wij gebruiken Bacula in een grote omgeving (enkele honderden servers) en werkt prima! Je kan er genoeg omheen scripten om je backups goed te laten lopen.

Bacula kan overigens ook differentieel backuppen naast incrementeel.

Een snelle database is voor Bacula wel aan te raden, wij draaien het bijvoorbeeld op SSD's (Intel X25-M).

DiedX
11/12/10, 13:15
Met enkele honderden is het inderdaad handig om een /snelle/ database te hebben. Ik weet echter niet hoeveel servers TS heeft?

Zelf heb ik 15 servers onder beheer, waarbij ik 2 jaar na het invoeren van Bacula inderdaad tegen database-performance aanloop. Hier heb ik zelf geen last van, ik kan me voorstellen dat met honderd servers dit anders loopt.

Ik heb heel kort mogen kijken naar R1Soft. Het kost geld (maar goed, backuppen kost uberhaupt geld), en je hebt een custom-kernel nodig. Dit laatste kan een probleem vormen.

fastrep
11/12/10, 14:35
Die custom-kernel is niet (meer) nodig voor R1soft, het grootste probleem is de prijs.

Ik ga dan toch bacula eens proberen. Aantal servers is iets van een 30 à 40.

Peter

DiedX
11/12/10, 18:36
Hij was nodig met de bare-metal-backup, als dat veranderd is is dat alleen maar gunstig. Mocht je hulp nodig hebben met Bacula, dan moet je het maar laten weten.

Alain
13/12/10, 17:17
Bacula is een mooi pakket, het heeft heel veel grote voordelen en enkele kleine nadelen. Het heeft (nog) geen ondersteuning voor backups op blocklevel-niveau (maar vrijwel geen enkel volwassen opensource pakket heeft dit tot nu toe). Ook is het icm Windows, zeker als je complexere backups wilt doen, nog niet echt heel erg interessant. De technologie met tapes die Bacula gebruikt is natuurlijk niet heel nieuw en innoverend, maar het werkt perfect.

fastrep
18/12/10, 12:41
Ik heb ondertussen een Bacula als test geïnstalleerd.
Hieruit begrijp ik dat het werkt vanuit de Director-daemon en dat deze daemon 's nachts sequentieel een lijst afwerkt van systemen om te backuppen.

Dan vraag ik mij toch af: hoe kan je zoiets gebruiken om veel servers te backuppen? Stel dat je om 23.00 's avonds begint en een full backup wil doen van 50 servers. Dat kan toch nooit werken?

Peter

wonko
18/12/10, 18:14
je kan meerdere backups naar één volume streamen, ofwel een taperobot kopen (of faken) met meerdere drives. Kijk zeker eens naar het vchanger project voor bacula, een zalig iets.

PeterT
09/01/11, 08:46
Hij was nodig met de bare-metal-backup, als dat veranderd is is dat alleen maar gunstig.

Thread is wat oud maar toch even hier op reageren: custom kernel is niet nodig (geweest). Wel een kernel module die je laadt. Overigens zijn ze bezig met 3.0, heb daar recent mee getest maar daar zitten toch nog wat bugs in, zoals het restoren van MySQL databases naar een Virtuozzo/OpenVZ vm is niet mogelijk.

DiedX
10/01/11, 16:26
I stand corrected. Overigens was die custom module al irritant genoeg. Je krijgt een high-prio kernel-update (snel-snel-snel), maar vervolgens kon je weer een paar dagen wachten tot R1 de module gaf. Die dagen had je dus geen backup.

jinxedworld
10/01/11, 16:31
We gebruiken hier naar volle tevredenheid R1soft. De custom module word op 2 manieren aan je uitgeleverd:

1: Er is al een kant en klare module voor jouw kernel beschikbaar, en deze word gedownload van een R1soft server en uitgerold
2: Er is geen kant en klare module, maar je hebt wel je kernel-headers beschikbaar. Deze headers worden naar een build-server van R1soft toegestuurd, welke de module bouwt en naar je terugstuurt.

In andere woorden, als je een high-prio kernel upgrade uitvoert is het een kwestie van de kernel-headers beschikbaar maken en een nieuwe module laten bouwen door R1soft. Dit is een geautomatiseerd proces, en ik heb nog NOOIT langer dan een paar minuten te hoeven wachten op m'n module.

Tim.Bracquez
10/01/11, 17:27
je kan meerdere backups naar één volume streamen, ofwel een taperobot kopen (of faken) met meerdere drives. Kijk zeker eens naar het vchanger project voor bacula, een zalig iets.
Of de jobid's in je volume namen stoppen. In de 5.x versie doet die dat automatisch.

De bacula software kan je instellen zodat je jouw full backups gaat spreiden over de week. Om met bacula vlot te werken is het altijd handig hier wat bij te scripten om je configuratie te laten maken. Vergeet niet dat je zeker en vast een backup moet nemen van je bacula database !

Met bacula kan je dus ook je hele server meenemen en een bare-metal restore doen

PeterT
10/01/11, 17:44
en ik heb nog NOOIT langer dan een paar minuten te hoeven wachten op m'n module.

Dat is in het verleden (als ik me niet vergis eind 2006) wel het geval geweest, toen werkte het nog niet (goed). Soms moest je inderdaad ca. 2-3 dagen wachten op een nieuwe module.