PDA

Bekijk Volledige Versie : Dit al eens meegemaakt?



Informant
11/12/10, 06:10
Wij zitten al een paar jaar bij een webhost die hier ook bekend is. Ooit elkaar leren kennen en t moet gezegd, altijd goed geholpen. Meer vriendschappelijk zaken doen dan zakelijk zaken doen, mailen, af en toe msn of bellen, altijd werd alles wel geregeld.

Een paar weken geleden kregen wij te maken met een voorbijganger bij onze org die goed kon scripten. leuk dachten we, kunnen we wel gebruiken. We kregen echter al snel in de gaten door reacties en een bepaalt soort van ongeduld (wanneer krijg ik nou DE rechten, etc. etc.) dat er iets mis was. Daar overheen kregen we een pm van een kennis van die scripter en die had slechte verhalen.....oppassen zei ie. Omdat ik nooit uitga van verhalen en zelf wil ondervinden heb ik een setup gemaakt. Die scripter zei, ik wil een server met bepaalde zaken hebben om dat en dat te kunnen doen....ik nam dat aan om hem te gaan testen op betrouwbaarheid. Dus liet onze beheerders weten dat er nieuwe plannen waren met onze servers en dat ik van plan was om over te switchen naar een andere host voor 3 dedicated servers....dus ik stuur die scripter een PM en vraag hem: als we dan toch gaan reorganiseren, wat voor server wil je, dan gaan we eens rond kijken en offertes aanvragen....misschien wel over naar een andere host.

Vanavond kregen we een bericht van de host met de volgende tekst:

Goedenavond,

Daar u schijnbaar niet meer de moeite neemt om onze emails te beantwoorden
nemen wij aan dat u op zoek bent naar een andere hosting provider, ja ook
wij horen wel eens wat, wel dat is uw goed recht. Wel willen wij u erop
wijzen dat wij aan onze kant alle support en het over gebruik van
datatrafic, u heeft op uw dedicated server 4 mBit gratis, deze ruim
overschreden heeft, en wel met ongeveer 6 mBit per maand, mocht u zins
zijnde om te verhuizen dan zullen wij u deze maanden overschrijding alsnog
in rekening brengen tegen 45 euro per mBit, dan doen wij ook niet moeilijk
dus het zou dan gaan over het afgelopen jaar, te weten 12 x 5 mBit x 45
euro, dat is dus 2700 euro die wij gesponsord hebben uin uw forum, daarnaast
zullen we de extra diensten niet in rekening brengen omdat iemand zaken
verziekte op uw server.

Daarnaast dienen reeds verstuurde facturen, binnen 14 dagen na verzending te
worden voldaan. Mocht u deze niet voldoen dan geven wij die uit handen aan
ons incasso bureau.

Normaal hoeven wij niet deze harde maatregelen te treffen, maar u dwingt ons
daartoe!

Ik vroeg mij af of dit normaal is of was??

Wij hebben afspraken dat overdata niet in rekening gebracht zou worden, sterker, we hebben geen eens contracten.....vriendschappelijk zaken doen...zijn deze host al 2x eerder trouw gebleven terwijl andere mensen op onze fora al wilden overstappen....deze man heeft mazzel dat ik de eigenaar ben en het eea bepaal, als het aan de anderen had gelegen waren we al weggeweest.

Ik vind het chantage....als je weg gaat bij me dan breng ik alsnog e.e.a. in rekening.

Juist door het vriendschappelijke heb ik deze man zelfs met hart en ziel verdedigd tegen mensen die het vermoeden hadden dat hij een pedo zou zijn.....ik heb die mensen vanonze fora gegooid en er alles aan gedaan om deze man te beschermen.....dit is dus zijn dank?

Ik wil graag jullie mening, als dit wat hij doet, normaal is, als lid zijnde van jullie club, dan weet ik hoe ik mijn advocaat moet instrueren.

Btw: onze tegenprestatie was dat wij op onze fora reclame zouden maken, dat doen we vollop. Ook gratis, maar ik denk dat ik daar dan ook maar een factuur achteraf op ga versturen. Adverteren bij ons is duur, dus hij zal moeten bijbetalen!

:D

ps.: wat ook zo vreemd is....hij schrijft dat ik niet reageer op mails.....welke mails? Ik heb geen mails van hem. Hijzelf reageert er alleen maar op als het voordeel voor hem is, is hij het niet eens met de strekking of het verzoek dan moet ik er zelf ook diverse mails op loslaten, maar ach, nog vreemder is dat als er in het verleden wel eens wat was dat duidelijkheid nodig had (bijvoorbeeld een VPN server die ons ettelijke honderden euroos gekost heeft) dan belde hij op....

MediaServe
11/12/10, 10:31
Op zich kun je achteraf nog zaken in rekening brengen, tot vijf jaar achteraf zelfs als ik mij niet vergis. Is die 45,00 euro naheffing per Mbps ergens contractueel vastgelegd? Heb je zelf inzage in je dataverbruik, of zijn er zaken afgesproken hierover? Heb je nu nog inzage in het verkeer van de afgelopen 12 maanden? Zijn hier rapportages over beschikbaar gesteld? Lees de algemene voorwaarden en het eventuele contract er eens op na.

Als dit allemaal grijs gebied is, dan sta je wellicht nog vrij sterk dankzij de toon van de e-mail. Als de hoster het anders had aangepakt dan had hij veel sterker gestaan. Hij had bijvoorbeeld kunnen zeggen dat e.e.a. nog openstaat en dat hij dat wil kwijtschelden bij verlenging van het contract. Maar nu neigt het inderdaad richting chantage. Wellicht heb je mondeling iets afgesproken over de gratis reclame tegenover het gratis dataverkeer en kun je daar op terugvallen?

cfmweb
11/12/10, 11:53
Ik denk niet dat het hier over meerverbruik gaat, maar over een scheefgegroeide vertrouwensrelatie. Ga in gesprek met elkaar, maak duidelijke afspraken en laat dit topic zsm sluiten. Anders krijgen we hier weer zo'n moddergevecht, en daar is nog nooit iemand beter van geworden.

Yourwebhoster
11/12/10, 12:26
Tegenwoordig zijn mondelingen afspraken ook vaak geldig te noemen (liefst moet je het wel even ergens mee kunnen onderbouwen, msn geschiedenis bijvb). Het lijkt inderdaad om een vertrouwensrelatie te gaan, bespreek het met elkaar en ga niet met elkaar in gevecht op wht. Dat heeft nog nooit in iemands voordeel bewezen in gevallen als deze en we hebben de laatste tijd al genoeg soaps hier gehad.

Serveo
11/12/10, 12:36
Ik mag aannemen dat de afspraak over overgebruik ook per mail is besproken? Dan heeft hij iig geen poot om op te staan aangezien dit overeen is gekomen.

Mikey
11/12/10, 12:53
(liefst moet je het wel even ergens mee kunnen onderbouwen, msn geschiedenis bijvb).

klinkklare onzin hierboven, een mondelinge afspraak is niet onderbouwd met iets wat op papier staat.

Verder moet je het volgende realiseren, een mondelinge afspraak is dus iets wat ter goede trouw door beide partijen uitgevoerd dient te worden. Echter kan er in de afspraak een kink ontstaan waarna een eventuele gang via de deurwaarder en rechter uitgevochten kan worden. Er zal dan gekeken worden naar het bewijsrecht; hij die stelt zal bewijzen. Dan gaat het er niet meer om wie gelijk heeft maar wie kan bewijzen.

Wat ik uit je verhaal niet helemaal op kan maken is hoe lang jullie al een overeenkomst hebben, er is wat ik begrijp een minimale overeenkomst van 12 maanden, in die 12 maanden heb je dus geen enkele nacalculatie gehad. Dit gegeven plus het PM bericht wat je gekregen hebt zou ik héél goed bewaren. In dat bericht lees je tussen de lijnen door jullie gemaakte afspraak. Verder bewaar alle eventuele communicatie, is er ooit gesproken over nacalculatie en eventuele nacalculatie prijzen ?

De reactie en schrijfstijl van het bericht zal bij velen wel een lampje doen branden, gewoon dikke vinger geven en je spullen oppakken en verhuizen. Er is enkel een mondelinge overeenkomst. Opzegbaar per maand ? Snel een nieuwe partner zoeken, je afspraken op papier zetten.

Kakkerlakken in de branche, gewoon vermorzelen!

Yourwebhoster
11/12/10, 12:56
klinkklare onzin hierboven, een mondelinge afspraak is niet onderbouwd met iets wat op papier staat.



Het is maar hoe je het bekijkt, mondeling moet natuurlijk wel onderbouwt zijn. Dit kan je doen door een geluidsopname of bijvb MSN geschiedenis.

Mikey
11/12/10, 13:04
Het is maar hoe je het bekijkt, mondeling moet natuurlijk wel onderbouwt zijn. Dit kan je doen door een geluidsopname of bijvb MSN geschiedenis.

Nee hoor, een mondelinge afspraak kan ook iets zijn wat in de wandelgang besproken is.


Een overeenkomst kan over het algemeen zowel mondeling als schriftelijk worden gesloten. Dit betekent dat ook mondelinge afspraken rechtsgeldig en in rechte afdwingbaar zijn. Een mondelinge afspraak zal echter in veel gevallen moeilijker te bewijzen zijn.
Het sluiten van een overeenkomst kan om bewijsproblemen bij eventuele geschillen te voorkomen worden vastgelegd in een door partijen opgesteld en ondertekend schriftelijk stuk, dat in de volksmond veelal contract wordt genoemd. Het bewijs van het bestaan van een overeenkomst mag evenwel niet worden verward met die eventuele schriftelijke vastlegging: het bestaan kan ook worden afgeleid uit de praktischeuitvoering die partijen daaraan hebben gegeven (bijv. leveringen en betalingen over en weer).

Yourwebhoster
11/12/10, 13:06
Nee hoor, een mondelinge afspraak kan ook iets zijn wat in de wandelgang besproken is.
Zoals ik al zeg, je moet het kunnen onderbouwen/bewijzen. In de wandelgang kan je net zo goed een geluidsopname maken, tegenwoordig heeft bijna elke mobiel en mp3-speler deze functie.

Mikey
11/12/10, 13:14
Zoals ik al zeg, je moet het kunnen onderbouwen/bewijzen. In de wandelgang kan je net zo goed een geluidsopname maken, tegenwoordig heeft bijna elke mobiel en mp3-speler deze functie.

Volgens mij ontgaat jou de term mondelinge overeenkomst. Dit komt uit de tijd dat velen niet konden lezen en schrijven, daar werd een mondelinge overeenkomst bezegeld met een handjeklap of hand schudden. Maar je kunt 100 manier verzinnen om je gelijk proberen te krijgen..... Succes

Yourwebhoster
11/12/10, 13:18
Volgens mij ontgaat jou de term mondelinge overeenkomst. Dit komt uit de tijd dat velen niet konden lezen en schrijven, daar werd een mondelinge overeenkomst bezegeld met een handjeklap of hand schudden. Maar je kunt 100 manier verzinnen om je gelijk proberen te krijgen..... Succes

Het ontgaat mij niet maar jij snapt niet dat ik hier duidelijk maak dat je zonder bewijs geen mondelingen overeenkomst kan bewijzen. Ik denk dat je dat een beetje ontgaat hier, want als je alleen een handjeklap hebt dan is dat lastig te bewijzen en dan is een geluidsopname een uitkomst afhankelijk of beide partijen toestemming hebben gegeven voor die opname (maar goed, dat zeg ik dus al een aantal keer hier en daar laat ik het bij).

Mikey
11/12/10, 13:33
dat je zonder bewijs geen mondelingen overeenkomst kan bewijzen.

Als jij 12 maanden 250 euro aan mij zou betalen adhv een mondelinge overeenkomst, moet je goed in je schoenen staan en zielig kunnen kijken dat je perongelijk dit gedaan hebt en niet naar aanleiding van de gemaakte overeenkomst. Nogmaals het gaat er niet om wie gelijk heeft maar wie bewijst. En een bandopname van een afspraak, ontgaat de term mondelinge overeenkomst. Hoe je het wendt of keert: Verder kijken en nadenken dan je neus lang is.

Maar ik zal de discussie voor je stoppen; Je hebt gelijk.

Apoc
11/12/10, 16:59
Zoals ik al zeg, je moet het kunnen onderbouwen/bewijzen. In de wandelgang kan je net zo goed een geluidsopname maken, tegenwoordig heeft bijna elke mobiel en mp3-speler deze functie.

Je zit er echt naast. Een mondelinge afspraak kun je niet onderbouwen met een MSN gesprek, daar deze niet mondeling is (MSN is schriftelijk). En een geluidsopname mag je enkel maken na akkoord van de tegenpartij (hetgeen je dan ook moet kunnen aantonen), en daar zal vrijwel nooit sprake van zijn.

Kortom: mondelinge afspraken zijn nagenoeg altijd zeer lastig te bewijzen.

Maargoed, we raken inmiddels aardig off-topic. Ik zou simpelweg het gesprek met de tegenpartij aangaan (in persoon), en als je daar niet uit komt; je spullen oppakken en wegwezen naar een betrouwbare partij.

Wynand
11/12/10, 17:29
MSN Chatlogs? Waar slaan die op? Als er iets makkelijke te manipuleren is...

De mail is een tikje onbeschoft, maar heb wel erger geweten van hosters die klanten verloren en een natrap gaven.
Als er niks op papier staat kan de mondelinge overeenkomst even goed 6Mbps geweest zijn, kan hij al beginnen met het tegendeel aan te tonen en te bewijzen dat de meerprijs inderdaad €45/Mbps was.
Verder ziet de mail er nogal typisch uit voor een eenmanszaak met een klein klantenbestand waar nogal wat persoonlijke emotie in verwerkt zit (speelt alleen maar in je voordeel).

WebMeso
11/12/10, 17:37
Je zit er echt naast. Een mondelinge afspraak kun je niet onderbouwen met een MSN gesprek, daar deze niet mondeling is (MSN is schriftelijk). En een geluidsopname mag je enkel maken na akkoord van de tegenpartij (hetgeen je dan ook moet kunnen aantonen), en daar zal vrijwel nooit sprake van zijn.

Kortom: mondelinge afspraken zijn nagenoeg altijd zeer lastig te bewijzen.

Maargoed, we raken inmiddels aardig off-topic. Ik zou simpelweg het gesprek met de tegenpartij aangaan (in persoon), en als je daar niet uit komt; je spullen oppakken en wegwezen naar een betrouwbare partij.

Een MSN gesprek zegt ook vrij weinig. De logfiles zijn makkelijk te veranderen en je hebt geen idee wie er aan de andere kant zit.

Het lijkt mij dat een overuse, na het verlopen van de maand, gemeld zou moeten worden aan bijvoorbeeld het einde van de maand of een paar dagen/weken erna. Het is toch niet toegestaan om zomaar na 12 maanden opeens met een overuse aan te komen van de afgelopen 12 maanden zonder dit ook maar één keer eerder te melden?

vne
11/12/10, 18:02
en verder geen vragen gesteld bij de bizarre scripter? kvind het niet aan hem om zoiets te gaan melden aan je eigen hoster...

Phu
11/12/10, 18:39
Tja volgende keer maar gewoon een contract aangaan met een leverancier ipv de eerste beste kennis te laten een dedicated server aan te laten smeren

Phu
11/12/10, 18:42
Je zit er echt naast. Een mondelinge afspraak kun je niet onderbouwen met een MSN gesprek, daar deze niet mondeling is (MSN is schriftelijk). En een geluidsopname mag je enkel maken na akkoord van de tegenpartij (hetgeen je dan ook moet kunnen aantonen), en daar zal vrijwel nooit sprake van zijn.

Kortom: mondelinge afspraken zijn nagenoeg altijd zeer lastig te bewijzen.

Maargoed, we raken inmiddels aardig off-topic. Ik zou simpelweg het gesprek met de tegenpartij aangaan (in persoon), en als je daar niet uit komt; je spullen oppakken en wegwezen naar een betrouwbare partij.

Nou heb hier een contract met Vodafone afgesloten per telefoon kostte me toch echt 800 euro afkoop uiteraard was ik ervan op de hoogte dat ik werd opgenomen en dat ik het contract mondeling afsloot.

Ze hebben de algemene voorwaarden achteraf aangepast waardoor ik het zooitje ging afkopen ipv me abbonement ging uitzitten.

Blacky
11/12/10, 19:08
Als je op de hoogte bent dat je wordt opgenomen dan is een mondelinge afspraak bindend.
Zelfs een gewone mondelinge afspraak is in de meeste gevallen bindend, alleen moeten beide partijen wel toegeven dat die afspraak er al was of er getuigen van zijn op een of ander manier.
Bestaat genoeg jurisprudentie over.

Maar als de AV nadat je het contract hebt aangegeven gewijzigd wordt, heb je ook recht om dat per datum wijziging AV op te zeggen, zonder extra kosten.
Dus ik weet niet hoe je het geregeld hebt maar bedrijven proberen hier nog wel eens misbruik van te maken door toch kosten te berekenen.

Een mondeling bod is niet per definities niet-bindend zoals ik meen op te maken uit sommige commentaren hier.
Sterker nog. Doe je een mondeling bod als je gaat kijken naar een huis en bijv. de makelaar en de eigenaar is erbij (dus 2 getuigen tegen je) dan ben je aan je bod gebonden en als je er dan vanaf wilt gaat het je geld kosten.
Maar oke da's hier off-topic. Het is in elk geval niet zo dat mondelinge afspreken per definitie niet bindend zouden zijn, integendeel.

ichat
11/12/10, 19:30
met Blacky, ik ken het soort afspraken erg goed, ben er wel eens aan gehouden, en heb er wel eens aan gehouden.

als tip wil ik de Topic Starter meegeven dat je ten alle tijden leveringen op papier moet proberen te houden, zelf gebruik ik voor msn een script dat mijn msn logs in pdf (niet editbaar) op slaat. via pidgin, misschien is dat voor sommige mensen hier wel aantrekkelijk omdat je met datum en tijd getagde documenten al iets sterker staat dan met editbare xml files

als 2e, wil ik toch meegaan in het advies om hoe dan ook weg te gaan bij deze hoster,
het klinkt misschien lullig, en misschien is z'n boosheid wel heel erg oprecht (en zelfs terecht), maar dingen op deze manier proberen op te lossen maakt je als partij gewoon heel erg onbetrouwbaar...

Ik hoop dan ook dat als de betreffende hoster dit leest dat ie eens gaan nadenken over hoe ie voor zichzelf meer 'zakelijk zelfvertrouwen' kan opbouwen - bijv door vaste-klant kortingen, iets minder scherpe prijzen, en een duidelijker en gestructureerde beleid. klanten verliezen is natuurlijk nooit leuk als je er hard voor werkt, dus probeer er vooral samen op een professionele manier uit te komen.

MediaServe
11/12/10, 20:30
Afspraak is afspraak, ook een mondelinge afspraak. Alleen onder het motto jouw woord tegen het mijne is het vrij moeilijk om aan te tonen dat je daadwerkelijk een mondelinge afspraak hebt. Overigens is er vanuit de openingspost helemaal geen sprake geweest van een mondelinge afspraak, dus we gaan lekker off topic :)

Ik ga trouwens ook met bovenstaande reacties mee, je kunt een dergelijke partij nu niet meer echt serieus nemen en ik zou ook een andere partij zoeken om zaken mee te doen. Dit los van het feit wie er gelijk heeft en wie niet.

Blacky
11/12/10, 22:55
Ik zou uiteraard ook een andere partij kiezen. Je zou hooguit eens kunnen informeren over welke mails hij het dan heeft die je niet ontvangen hebt en of de oorzaak daarvan misschien configuratie kan zijn.

Als het een vriend is sowiezo eens samen met hem om tafel gaan zitten om het geval te bespreken. Of als je dat niet wilt, inderdaad weggaan.
Zorg wel tijdig voor backups enzo. Ik heb in mijn prehosting tijd ook wel bij kennissen gehost gezeten met 't forum, gelukkig nooit problemen gehad.

dhmedia
12/12/10, 19:30
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat dit topic gesloten zou mogen worden, ik heb best wel een mening over die email natuurlijk (dat het niet bepaald handig zaken doen is) maar weet helemaal niet wat er verder vooraf gezegd is tegen elkaar en dus vind ik dit soort topics een beetje link eigenlijk.