PDA

Bekijk Volledige Versie : verpanding



RichardF
09/12/10, 10:53
Misschien bezie ik het te simpel, maar ik snap niet wat de SIDN met verpanding te maken heeft. Of waarom de SIDN zich die rol heeft toegewezen om daarin van betekenis te zijn. Daarbij wordt voorbij gegaan aan de deelnemer. De deelnemer moet nu maar contact gaan opnemen met het bedrijf en dan met de bank, meestal een bank in dit soort gevallen, kastje muur etc. En of uiteindelijk de kosten ergens verhaald kunnen worden valt nog maar te bezien.

Wanneer een bedrijf een domeinnaam verpand aan iemand, want een bank is gewoon een private instelling, en ik snap die extra privileges voor banken niet, dan moeten ze maar zelf een overeenkomst voor verpanding opstellen en de domeinnaamhouder wijzigen. De houder kan weer gewijzigd worden wanneer het pandrecht opgeheven wordt voor wat voor reden ook. Daar kan de deelnemer van de stichting ten minste nog z’n kosten verhalen op de nieuwe houder.

Hetzelfde als wanneer een bedrijf onder curatele komt te staan. De deelnemer mag niets meer met de naam, maar meestal wordt er ook geen geld meer gevangen. Moeizame communcatie met een curator die vaak geen benul heeft van domeinnamen.

Ik bezie dit niet als taak van de SIDN, in mijn ogen is die taak puur technisch. Het registreren van domeinnamen en het koppelen van technische- en houdergegevens aan domeinnamen in een database en alles wat er bij komt kijken om een domeinnaam technisch toegankelijk te maken middels DNS etc.
Ik heb bij geen enkele TLD meegemaakt dat een registrar zich met dit soort zaken bemoeit. Waarom de SIDN wel? Ik vind het geen verbetering.

Maar nogmaals, misschien bezie ik het te simpel en hoor dus graag jullie mening.

M.C.
27/12/10, 18:42
Als een bedrijf failliet is, gewoon per direct alle diensten opzeggen (= niet verlengen). Kan je eenvoudig in A.V. laten opnemen (wij houden ons het recht voor om de overeenkomst eenzijdig te verbreken in het geval van: [...] faillissement [...].

Als curator domeinnamen wenst te behouden kan hij zelf klant worden. Hij kan de domeinnamen ook verhuizen.

Anders -> opheffing

Aessence
29/12/10, 23:26
Als deelnemer/registrar is het domein (doorgaans) niet van jou. Als een klant, houder van een domein, failliet gaat dan is dat een (jouw) bedrijfsrisico. Dan is er nog steeds niets dat je met het domein mag/kan.

Verpand de houder het domein dan verandert er niets, jouw klant blijft je klant en ook de houder. Als het niet wordt betaalt dan verleng je het toch niet? Daar ben je zeker niet toe verplicht.

Als je (hosting, colo, etc.) diensten levert die b.v. per maand betaald moeten worden, dan is het gebruikelijk om in je AV op te nemen dat je deze per direct (eenzijdig) kan opzeggen bij faillissement (en dat alle bedragen ineens opeisbaar zijn). Dat beperkt je risico.

Als de curator het nodig acht om de diensten enige tijd door te laten lopen, kan je daarover met hem afspraken maken.

Als het 'geparkeerde' domeinen betreft zal dat niet snel gebeuren. Als die verlopen kan je er mee doen wat je wilt. Verlengen (op naam van de falliete houder) ligt niet voor de hand. En daar ben je natuurlijk ook niet toe verplicht.

George/

DDX
30/12/10, 11:07
Bij een .nl domeinnaam wordt de domeinnaam op het moment van faillissement geblokeerd en kan je er niets mee doen. (overdragen/opzeggen etc)


Probeer je hem op te heffen dan krijg je zulk soort meldingen. (melding is van oktober 2009)



Uw aanvraag 'opheffen domeinnaam' voor de domeinnaam <domeinnaam>.nl kan niet verder in behandeling worden genomen als gevolg van een juridische beperking op de domeinnaam.


En dan probeer je een technische opheffing :



Uw aanvraag 'technisch opheffen domeinnaam' voor de domeinnaam <domeinnaam>..nl kan niet verder in behandeling worden genomen als gevolg van een juridische beperking op de domeinnaam.


Uitleg was op dat moment :



Aangezien de houder van deze domeinnaam, <houder>, in staat van faillissement verkeert, kan een technische opheffing van deze domeinnaam slechts doorgevoerd worden met toestemming van de faillissementscurator. Uw aanvraag tot opheffing om technische reden zal dan ook worden verwijderd.

Ik kreeg op dat moment wel netjes de contactgegevens van de curator, maar was wel vreemde gang van zaken dat ik een domeinnaam waarvoor wij wel een factuur van sidn kregen niet eenvoudig konden opzeggen.
(blokker de domeinnaam dan binnen het sidn systeem oid)
Maar misschien dat de procedure inmiddels is aangepast.