PDA

Bekijk Volledige Versie : Het grote SIDN storing (29-11-2010) topic



ichosting
29/11/10, 19:51
SIDN heeft spoedonderhoud vanmiddag vanaf 16:15.
Ze moesten wat services herstarten, maar duurt nu al bijna 3 uur! Zijn ze de zwengel kwijt om ze weer aan de praat te krijgen? :surrender:

Ahmed
29/11/10, 19:52
indeed. Heeft iemand een ETA ?

ichosting
29/11/10, 19:58
Ah net mailtje: Nu hardware probleem en door weersomstandigheden niet mogelijk te vervangen direct.
Alweer verlengd dus.

DutchTSE
29/11/10, 19:59
De ETA is nu onbekend:



Na het rebooten van de primaire database is er helaas een hardwareprobleem opgetreden. Deze hardware bevindt zich op een externe locatie, waardoor het in verband met de weersomstandigheden niet mogelijk is deze direct te vervangen. Wij zijn daarom parallel daaraan de procedure gestart om over te schakelen naar onze fail-over locatie. Op dit moment wordt gecontroleerd of de situatie stabiel is alvorens we naar de fail-over locatie overschakelen.
Binnen een uur zullen wij een update geven.


Ik snap niet waarom ze geen failover op dezelfde locatie hebben, een cluster van 2 servers moet toch niet al te lastig zijn?

Ahmed
29/11/10, 20:01
Is nu niet te hopen dat de fail-over situatie failt..

systemdeveloper
29/11/10, 20:07
Handig als je eerst nog moet uitzoeken of je fail-over bak wel stabiel is. Zal nog wel in de doos in het magazijn gestaan hebben :)

ichosting
29/11/10, 20:19
Handig als je eerst nog moet uitzoeken of je fail-over bak wel stabiel is. Zal nog wel in de doos in het magazijn gestaan hebben :)

Nou inderdaad, zat net te denken. De bedoeling is toch dat de failover meteen aanspreekbaar moet zijn, :stuart:

edge
29/11/10, 20:29
Aha.. Op die fiets.. Mijn domein aanvragen staat sinds "16:19:59" al in de status Bezig..

sdetroch
29/11/10, 20:38
Ligt er twee meter sneeuw in Amsterdam misschien, wat is dat nu voor een reden?
Het NL domein is in zeer goede handen bij sidn, de zoveelste flater op een rij :(

Sven

Yourwebhoster
29/11/10, 20:39
Ligt het aan mij of moet je een fail over altijd even testen en niet achteraf als het pas nodig is?

The-BosS
29/11/10, 20:40
Je zou toch denken met het geld dat ze incaseren ze een "actieve" redundante setup kunnen veroorloven.

ichosting
29/11/10, 20:41
Ligt er twee meter sneeuw in Amsterdam misschien, wat is dat nu voor een reden?
Het NL domein is in zeer goede handen bij sidn, de zoveelste flater op een rij :(

Sven

In de lengte of hoogte? :P
Het is wel slecht weer, dat klopt wel. Dus dat zou goed kunnen dat ze slecht weg kunnen komen, alleen had naar mijn mening die failover meteen in gang moeten worden gezet.

Dit is dus ook niet echt een excuus.


Je zou toch denken met het geld dat ze incaseren ze een "actieve" redundante setup kunnen veroorloven.

Mee eens ;)

Bart L
29/11/10, 20:45
Hmm.. bij ieder commercieel bedrijf zou zoiets toch voldoende zijn voor een stevige maatregelen.. Hier ligt dit blijkbaar anders

WebMeso
29/11/10, 20:47
Ligt er twee meter sneeuw in Amsterdam misschien, wat is dat nu voor een reden?
Het NL domein is in zeer goede handen bij sidn, de zoveelste flater op een rij :(

Sven

900 km file en sneeuw? Toch hebben vele bedrijven met een monopoliepositie alle zaken niet goed op orde.

martysmarty
29/11/10, 20:48
900 km file en sneeuw?

Geen excuus dat een fail-over niet direct online is.

Ahmed
29/11/10, 20:49
Volgens mij leeft het weer..

Yourwebhoster
29/11/10, 20:51
Volgens mij leeft het weer..

De whois iig wel, de rest zal dan ook wel weer werken hoop ik.

DutchTSE
29/11/10, 21:14
Krijg net het volgende binnen:

Aanvang: maandag 29 november 2010 16.15 uur
Eind: onbekend

De overschakeling naar de failover-locatie is in gang gezet, waardoor wij verwachten de systemen weer snel kunnen openstellen. Echter blijken de verstoringen groter dan aanvankelijk is geconstateerd. Mogelijk starten we hierdoor met verminderde capaciteit. Binnen een uur zullen wij een update geven.


fyi.

SF-Jeroen
29/11/10, 22:03
Ze hebben toch de monopolie , dus waarom zouden ze haasten? Gewoon nog een kop warme chocola en de kachel wat hoger.

Yourwebhoster
29/11/10, 22:04
Ze hebben toch de monopolie , dus waarom zouden ze haasten? Gewoon nog een kop warme chocola en de kachel wat hoger.

Vergeet de slagroom niet:lovewht:

Achja sidn... hopelijk nu een actieve failover nu ze snappen dat een fout gemaakt is.

VinceSTM
29/11/10, 22:25
Ze hebben toch de monopolie , dus waarom zouden ze haasten? Gewoon nog een kop warme chocola en de kachel wat hoger.

Er is geen sprake van een monopolie, omdat er meerdere TLD's bestaan

Yourwebhoster
29/11/10, 22:27
Er is geen sprake van een monopolie, omdat er meerdere TLD's bestaan

Tuurlijk wel, in de categorie .nl zijn zij de monepolie. Anders heb je toch ook zoiets van zij verkopen auto's als enige dus ik neem een brommer? Het is een vervoersmiddel...

SF-Jeroen
29/11/10, 22:55
Tuurlijk wel, in de categorie .nl zijn zij de monepolie. Anders heb je toch ook zoiets van zij verkopen auto's als enige dus ik neem een brommer? Het is een vervoersmiddel...

Vertel dat maar aan de NMA :P

WebSpeciaal
29/11/10, 22:55
Inmiddels werkt alles weer gelukkig.

The-BosS
29/11/10, 23:44
Tuurlijk wel, in de categorie .nl zijn zij de monepolie. Anders heb je toch ook zoiets van zij verkopen auto's als enige dus ik neem een brommer? Het is een vervoersmiddel...

Inderdaad, om de vergelijking met auto's verder te zetten: stel dat mercedes of bmw of toyota of ... maar 1 verdeler per land aanstelt kun je toch ook spreken over een monopolie van die verdeler binnen zijn land. Staat die verdeler je nu juist niet aan dan is je enige keuze de auto in een ander land te gaan kopen. Met bvb andere voorwaarden en wensen afstellingen etc. Zie de tld als het merk en de verdelers als dns.be, sidn, ... dan is er binnen die groep toch echt een monopolie positie op de markt.

Dat er een technisch probleem is tot daar aan toe, kan ieder bedrijf wel eens voor hebben. Maar als je dan in zo een positie zit zou je toch verwachten dat ze alles op orde hebben kwa redundantie etc. In plaats van oei het werkt niet, laten we eerst even tijd verdoen door te zoeken wat het zou kunnen zijn. En na een bepaalde periode tot de constatatie te komen dju we kunnen het niet verhelpen laten we even onze fail-over aanzwieren. Oei het is slecht weer er kan niemand op het knopje gaan drukken om de fail-over manueel aan te zetten. Je zou er toch vanuit moeten kunnen gaan als ze iets uitzetten dat automatisch (bvb na bepaalde ttl of ingestelde periode ik zeg maar 30 minuten) de fail-over dit overneemt.

cfmweb
30/11/10, 00:14
Inmiddels werkt alles weer gelukkig.

Bij Transip staat er nog een melding dat er problemen zijn.
Ik krijg m'n naamserver wijzigingen er ook nog niet door momenteel, maar wellicht dat er nog een zooitje in que staat.

martysmarty
30/11/10, 09:50
En we zijn weer offline

Bart L
30/11/10, 09:51
Dit begint wel een stevig probleem te worden. Dat vinden ze zelf ongetwijfeld ook, maar ik mag daarnaast wel hopen dat SIDN de moeite neemt een rapport op te stellen hoe dit zo mis heeft kunnen gaan, en wat er nu is aangepast om het niet meer te laten voorkomen.

DutchTSE
30/11/10, 09:56
Dit begint wel een stevig probleem te worden. Dat vinden ze zelf ongetwijfeld ook, maar ik mag daarnaast wel hopen dat SIDN de moeite neemt een rapport op te stellen hoe dit zo mis heeft kunnen gaan, en wat er nu is aangepast om het niet meer te laten voorkomen.

Droom jij maar lekker verder ;)

Misschien is het maar goed dat het een keer escaleert, dan veranderd er misschien een keer wat.

ddouma
30/11/10, 10:07
Op dit moment is onze database applicatie down. Hierdoor zijn DRS en de Whois niet beschikbaar. Inmiddels is de oorzaak achterhaald en wordt er gewerkt aan een oplossing.

Volgt u de regisrarssite of Twitter (@sidn) voor het verdere verloop van de verstoring.

Onze excuses voor het ongemak.

juist ja...

Weccop
30/11/10, 10:38
2 minuten gelden stond er dat het opgelost was, en dat is nu alweer weg.

ichosting
30/11/10, 10:42
Volgens mij begon hun probleem al toen ze de aankondiging de deur uit deden dat ze een aantal services moesten restarten. Die services zijn naar mijn inzien niet voor niks problemen gaan leveren achteraf :s

Mijn vermoeden is dat ze terug zijn gaan schakelen naar de normale omgeving wat dus weer fout is gegaan. Kan in ieder geval nog niets :(

ichosting
30/11/10, 10:50
Ah probleem gevonden en om 10 uur fixed (?!) Ok?

TCM
30/11/10, 10:56
Ah probleem gevonden en om 10 uur fixed (?!) Ok?

Ik wacht met smart op het verlengingsmailtje! :beta1:

sdetroch
30/11/10, 11:01
Ik wacht op de dag dat ze gaan moeten melden dat er door een crash een belangrijke server is verloren gegaan en dat bij het restoren van data uit een backup blijkt, dat die backup al 3 maand corrupt is ...
Bovenstaand scenario zou me nog niet eens verwonderen.

Zo'n amateurisme is zelden gezien voor een organisatie die zo belangrijk is voor het internet in Nederland. De website van de bakker om de hoek is meer beschikbaar op jaarbasis dan de diensten van sidn. Je moet op jaarbasis eens uittellen hoeveel (gedeeltelijke) diensten offline geweest zijn door gepland onderhoud (veel!), ongepland onderhoud en systeemproblemen.

Mensen met alle dns servers binnen het .NL domein zou ik toch aanraden om er een .com, .be of .eu bij te zetten :-)
Hopelijk is de 2 meter sneeuw in Amsterdam ondertussen weg, of alles ligt er weer een halve dag uit ...

TCM
30/11/10, 11:06
En ja hoor:



30-11-10 10.00 uur: update storing
30 november 2010
Aanvang: dinsdag 30 november 2010 07.30 uur
Einde: onbekend

Vanochtend is de datebase corrupt geraakt. Inmiddels is er een recoveryslag gaande, waarna we de systemen weer op kunnen brengen. Na een intaketest zouden de systemen dan weer opengesteld kunnen worden.

Als gevolg van de problemen van maandagavond 29 november draaien we momenteel al op onze failover-locatie en is er geen failover beschikbaar. We kunnen in ieder geval garanderen dat er geen dataverlies is.

Helaas is op dit bekend nog niet bekend wanneer de verstoring verholpen is.

Onze excuses voor het ongemak.


--------------------------------------------------------------------------------

martysmarty
30/11/10, 11:10
Is hun mailserver ook down? Ik heb hem nog niet namelijk :)

ichosting
30/11/10, 11:13
Is hun mailserver ook down? Ik heb hem nog niet namelijk :)

Ze zitten op de failover he.. Dus ja, kan even duren ;)
Heb hem hier overigens ook nog niet.

wat sdetroch zegt ben ik mee eens. Het kan nog wel eens een keer goed fout gaan denk ik. Er wordt teveel gesleuteld naar mijn mening

Yourwebhoster
30/11/10, 11:15
Er wordt teveel gesleuteld naar mijn mening

Of te weinig, het is maar hoe je het bekijkt. Maar ik blijf het raar vinden dat de sidn redelijk vaak problemen heeft in vergelijking met andere registrars.

TCM
30/11/10, 11:19
Is hun mailserver ook down? Ik heb hem nog niet namelijk :)

Heb hem van de Registrar site gekopieerd dus kan kloppen dat je nog geen mail hebt..

SHQ
30/11/10, 11:23
Fijn, de database is corrupt :(

HostingTotaal
30/11/10, 11:24
problemen kunnen voorkomen, maar dit wordt wel erg amateuristisch naar mijn mening....

Spyder01
30/11/10, 11:25
Het zijn echt prutsers eerste klas... die opmerking van sdetroch zou mij overigens ook niets verbazen, ik zie de SIDN er voor aan om hun backups niet tot weinig te controleren.

pierce
30/11/10, 11:28
Fijn, de database is corrupt :(

Nu maar hopen dat de backup gelukt is ;)
Hopelijk maken ze elke x minuten een snapshot van de database....

Ahmed
30/11/10, 11:28
Erg vreemd was ook dat ik rond 8 uur 's avonds een verhuizing in had geschoten. Om 23.00 was de verhuizing voltooid!? Dit met een niet werkend administratief-contact emailadres...

martysmarty
30/11/10, 11:37
Erg vreemd was ook dat ik rond 8 uur 's avonds een verhuizing in had geschoten. Om 23.00 was de verhuizing voltooid!? Dit met een niet werkend administratief-contact emailadres...

Je hebt daar ook geen werkend admin contact voor nodig tegenwoordig. Alleen auth code, en oude registrar die hem goedkeurd

Ahmed
30/11/10, 11:38
Denk niet dat xs4all om 8 uur 's avonds nog verhuizingen goedkeurt. Maar wellicht wel..

ichosting
30/11/10, 11:42
Of te weinig, het is maar hoe je het bekijkt.

Nou ja, naar het aantal onderhoudsvensters... denk ik teveel

WH-Tim
30/11/10, 11:45
Nou ja, naar het aantal onderhoudsvensters... denk ik teveel

Van de andere kant; als ze niet knutselen eraan zeurt iedereen weer dat SIDN de mening van de registrars niet serieus neemt en niet luistert etc. Zo blijf je natuurlijk in een eeuwige discussie of je wel of niet eraan moet blijven werken..

tomv
30/11/10, 11:56
Dat wordt een andere tld registreren. Amateurs...

DutchTSE
30/11/10, 12:11
Nu maar hopen dat de backup gelukt is ;)
Hopelijk maken ze elke x minuten een snapshot van de database....

Dat hoop ik ook.. als ze 1x per 24 uur een backup maken zouden alle domeinen van de laatste XX uur opnieuw geregistreerd moeten worden.

Hoewel ik ze er wel voor aan zie :)

dennis0162
30/11/10, 12:15
:lovewht:

"Gelieve al uw domeinnamen opnieuw registreren."

HostingTotaal
30/11/10, 12:23
ik zou even wachten op een officiele melding....heb het idee dat er verschillende dingen worden geroepen namelijk...

Spyder01
30/11/10, 12:30
Dit is de laatste melding en het amateurisme begint er echt af te spatten...

30-11-10 11.00 uur update storing
30 november 2010
Aanvang: dinsdag 30 november 2010 07.30 uur
Einde: onbekend

Onze technisch applicatiebeheerders trachten momenteel de database applicatie opnieuw op te starten, maar zijn daarbij op een Oracle bug gestuit. Hierdoor is het herstarten niet mogelijk. We proberen een workaround te vinden hiervoor.

Volgt u de regisrarssite of Twitter (@sidn) voor het verdere verloop van de verstoring.

Onze excuses voor het ongemak.


--------------------------------------------------------------------------------

HostingTotaal
30/11/10, 12:31
Via mail hebben ze gemeld dat de storing naar verwachting heden ochtend om 10:00 opgelost zou zijn.....maar lijkt er niet op

WebXtra
30/11/10, 12:32
Het is toch van de pot gerukt dat het allemaal zo lang moet duren.
Daar betaal je dan je deelnemers bijdrage voor :s

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat die voor 16.00 is opgelost en dan zijn we 24 uur verder.

Wat als de laatste registraties opnieuw gedaan moeten worden?
En dat deze door een ander gedaan worden? Wie vergoed die schade?

WebXtra
30/11/10, 12:35
Toch wel erg frappant dat de failover locatie het na de storing van gister ook heeft begeven.

Waarschijnlijk stond de failover configuratie al een tijdje niks te doen en dachten de engineers dat er geen prefentief onderhoud nodig was...

sdetroch
30/11/10, 12:36
't Ziet er in ieder geval heel goed uit, gisteren een halve dag plat en vandaag opnieuw al een 4-tal uur. We volgen op ons gemakje de soap vanuit het belgenlandje :)

Nederland is op internetgebied al altijd enkele stappen voor geweest t.o.v. Belgie, maar wat SIDN hier presteert grenst aan het ongelofelijke, dat hebben we op al die jaren nog nooit meegemaakt met dns.be (een van de beste cctld's van de wereld denk ik).

Bashir
30/11/10, 13:12
Dit is te triest voor woorden. Dat krijg je bij organisaties als deze. Misschien moet de overheid eens kijken of het mogelijk is SIDN op te delen in meerdere nieuwe particuliere bedrijven die met elkaar concurreren. Particulier = altijd beter.

ichosting
30/11/10, 13:13
Unfortunately the patch for the Oracle bug didn't help. We're currently testing a work around and will know within 30 minutes if that works.

Cybafish
30/11/10, 13:14
Dit is te triest voor woorden. Dat krijg je bij organisaties als deze. Misschien moet de overheid eens kijken of het mogelijk is SIDN op te delen in meerdere nieuwe particuliere bedrijven die met elkaar concurreren. Particulier = altijd beter.

Ja dan nemen we gewoon 5 verschillende root servers voor .nl, dan krijg je een mooie round-robin voor het .nl-domein. Wel zo spannend, je weet nooit wat je krijgt.

Nee hè ;)

DutchTSE
30/11/10, 13:15
Unfortunately the patch for the Oracle bug didn't help. We're currently testing a work around and will know within 30 minutes if that works.

Helaas heeft de patch niet geholpen, wij zijn op dit moment bezig een Excel formulier te maken waarmee registraties handmatig verwerkt kunnen gaan worden. Gelieve nog even geduld te hebben.

Kusjes,
SIDN

sdetroch
30/11/10, 13:22
Helaas is onze MS Office licentie gisteren verlopen en kunnen wij Excel niet openen. Er werd contact opgenomen met Microsoft om het probleem op te lossen. Door de slechte weersomstandigheden kan de koerier vandaag niet meer met de licentiekey langs komen. Wij hopen het probleem opgelost te hebben tegen morgenmiddag.

HostingTotaal
30/11/10, 13:24
en dan is er weer een verwachting van sneeuw....:) Maar weer een halfuurtje wachten dan.....ik zeg lunch! --> smakelijk

Keizer
30/11/10, 13:28
The testing of the work around is taking longer than expected. We will post the outcome as soon as we know it.

R.H.
30/11/10, 13:37
Iemand nog een broodje gezond? Lekker!

Maar even serieus, zijn ze er nu al mee bezig? Het is erg vervelend dit... Als we hen nieuwsbericht moeten geloven op de site, zijn ze al bezig, snel gerekend 24 uur?

WebXtra
30/11/10, 13:58
Ik vraag me af waar al het geld ieder kwartaal heen gaat?
Blijkbaar niet naar capabele mensen en fatsoenlijke apparatuur.
SIDN is toch een stichting en mag geen winst maken?

WebMeso
30/11/10, 14:03
Ik vraag me af waar al het geld ieder kwartaal heen gaat?
Blijkbaar niet naar capabele mensen en fatsoenlijke apparatuur.
SIDN is toch een stichting en mag geen winst maken?

Tuurlijk mag een stichting wel winst maken, maar de winst moet natuurlijk wel ten goede komen aan een ideëel of sociaal doel.
Een stichting kan natuurlijk ook failliet gaan.

SF-Jeroen
30/11/10, 14:17
The maintenance window is closed. All services are now available again. Please accept our apologies for any inconvenience caused.

Lijkt weer up?

SF-Jeroen
30/11/10, 14:21
Of je verwijderd het meteen weer van je twitter. Misschien eerst testen, dan twitteren...

marsipulami
30/11/10, 14:23
Het staat er toch nog steeds op? bij mij wel iig.

edit: hmm nou is het bericht gewijzigd :p :nono:

maxnet
30/11/10, 14:28
Onze technisch applicatiebeheerders trachten momenteel de database applicatie opnieuw op te starten, maar zijn daarbij op een Oracle bug gestuit. Hierdoor is het herstarten niet mogelijk. We proberen een workaround te vinden hiervoor.


Gaven ze met de introductie van DRS4 ook niet Oracle de schuld?
Tijd voor een ander DBMS dan?!

mind
30/11/10, 14:28
The database is up. We're currently restoring the high availability around the database, after which we'll start the intake test.

High availability??? Die gasten hebben echt hummor...NOT

t.bloo
30/11/10, 14:28
http://www.webhostingtalk.nl/tweedehands-verkoop-en-aankoop/165177-gezocht-hardware-boer-die-vandaag-kan-leveren.html


:lovewht:

Weccop
30/11/10, 14:37
Stond een minuut geleden dat het gelukt was, maar bij de volgende F5 was het weer weg ...

Apoc
30/11/10, 14:40
In de lengte of hoogte? :P
Het is wel slecht weer, dat klopt wel. Dus dat zou goed kunnen dat ze slecht weg kunnen komen, alleen had naar mijn mening die failover meteen in gang moeten worden gezet.

Buiten dat; op het moment dat je onderhoud gaat doen aan een productie-systeem van dergelijke omvang, dan zorg je er toch überhaupt voor dat je tijdens dat onderhoud een engineer on-site hebt?

Ongelooflijk wat een amateurs. Naar mijn mening wordt het eens tijd dat de branche als geheel in opstand komt tegen dit gepruts.

ichosting
30/11/10, 14:50
Buiten dat; op het moment dat je onderhoud gaat doen aan een productie-systeem van dergelijke omvang, dan zorg je er toch überhaupt voor dat je tijdens dat onderhoud een engineer on-site hebt?

Ongelooflijk wat een amateurs. Naar mijn mening wordt het eens tijd dat de branche als geheel in opstand komt tegen dit gepruts.

Helemaal mee eens. Is ook niet goed te praten hoor ;)

WebXtra
30/11/10, 14:57
Naar mijn mening wordt het eens tijd dat de branche als geheel in opstand komt tegen dit gepruts.

Onze steun heb je.

TCM
30/11/10, 15:03
https://www.sidn.nl/over-nl/sidn-health-monitor/

Er gaan weer dingen online komen...

®on
30/11/10, 15:05
Naar mijn mening wordt het eens tijd dat de branche als geheel in opstand komt tegen dit gepruts.
Morgen is het merendeel dit al lang weer vergeten en gaat men over tot de orde (of waan) van de dag. Het probleem is ook dat velen her en der SIDN lopen te bashen, de hashtag #fail tot in den treure gebruiken, maar morgen weer achterover leunen en niets aankaarten bij SIDN. Eerlijk gezegd ben ik ook wel wat klaar met alle huilebalken wat dat betreft. Uitzonderingen zijn er zeker, dat besef ik.

SIDN moet zichzelf scherp houden, maar wij als registrars hebben daar ook een verantwoording in. Wij als branche staan namelijk ook gewoon voor l*l. Een VvR (of iets vergelijkbaars) zou hier een goede proactieve rol in kunnen spelen.

R.H.
30/11/10, 15:06
SIDN is weer bereikbaar, de whois, zo te zien!

ErikBaan
30/11/10, 15:08
Morgen is het merendeel dit al lang weer vergeten en gaat men over tot de orde (of waan) van de dag. Het probleem is ook dat velen her en der SIDN lopen te bashen, de hashtag #fail tot in den treure gebruiken, maar morgen weer achterover leunen en niets aankaarten bij SIDN. Eerlijk gezegd ben ik ook wel wat klaar met alle huilebalken wat dat betreft. Uitzonderingen zijn er zeker, dat besef ik.

SIDN moet zichzelf scherp houden, maar wij als registrars hebben daar ook een verantwoording in. Wij als branche staan namelijk ook gewoon voor l*l. Een VvR (of iets vergelijkbaars) zou hier een goede proactieve rol in kunnen spelen.
Je spreekt jezelf hier een beetje tegen.
Met 'huilebalken' laat je weten het niet eens te zijn met de gang van zaken. Zo neem je je verantwoording als deelnemer.

Mikey
30/11/10, 15:45
Ik zie een berg aanname's.... Maare dames, de beste stuurlui staan aan... Juistem.....

Weccop
30/11/10, 15:56
Alweer 1.5 uur geleden sinds de laatste update ...

eMiz0r
30/11/10, 15:59
Ik zie een berg aanname's.... Maare dames, de beste stuurlui staan aan... Juistem.....

Letterlijk ja, dat blijkt nu wel weer ;)

SmilieBG
30/11/10, 16:03
En nu volgens 'healt monitor' weer alles plat :)

I.i.g. whois.domain-registry.nl: service not available, try again later

TCM
30/11/10, 16:08
Ik zie een berg aanname's.... Maare dames, de beste stuurlui staan aan... Juistem.....

Het is wel eens ooit aangekaart bij SIDN maar die doen er ook niks mee..
Dus is niet alleen de deelnemers die je de schuld moet geven.

Ik kan me het mercedes-dealer voorbeeld nog herinneren hierin..

TCM
30/11/10, 16:17
Status update:



30-11-10 15.15 uur update storing
30 november 2010
Aanvang: dinsdag 30 november 2010 07.30 uur
Einde: onbekend

Er wordt nog steeds gewerkt aan het herstellen van de high availabilty rondom de database. Tevens gaan we de kapotte switch op onze locatie in Ede vervangen zodat we op korte termijn weer terug kunnen schakelen naar onze primaire productieomgeving. Naar verwachting kunnen we binnen twee uur starten met de intaketesten.

Volgt u de regisrarssite of Twitter (@sidn) voor het verdere verloop van de verstoring.

Onze excuses voor het ongemak.


Van de Registrar site

ErikKosters
30/11/10, 16:18
schiet nog niet echt op..

SF-Jeroen
30/11/10, 16:20
Een kapotte switch vervangen....is dat niet een kwestie van een nieuwe kopen, de oude config inladen en kabels inprikken?

marsipulami
30/11/10, 16:24
de oude config inladen

oei daar zeg je me wat, kon je die remote opslaan dan? :innocent:

eMiz0r
30/11/10, 16:28
Ik geloof er geen zak meer van dat die informatie klopt. Er MOET toch wel iets ernstigers aan de hand zijn dat het meer dan 24 uur moet duren?

WebMeso
30/11/10, 16:29
Status update:


30-11-10 15.15 uur update storing
30 november 2010
Aanvang: dinsdag 30 november 2010 07.30 uur
Einde: onbekend

Er wordt nog steeds gewerkt aan het herstellen van de high availabilty rondom de database. Tevens gaan we de kapotte switch op onze locatie in Ede vervangen zodat we op korte termijn weer terug kunnen schakelen naar onze primaire productieomgeving. Naar verwachting kunnen we binnen twee uur starten met de intaketesten.

Volgt u de regisrarssite of Twitter (@sidn) voor het verdere verloop van de verstoring.

Onze excuses voor het ongemak.

Van de Registrar site

Het secundaire systeem geeft nu problemen en dan gaan ze pas het primaire systeem maar eens maken? Dat is wel heel apart.


Een kapotte switch vervangen....is dat niet een kwestie van een nieuwe kopen, de oude config inladen en kabels inprikken?

Het lijkt mij dat SIDN wel een paar switches als back-up heeft liggen. Al is dat bij SIDN nog maar de vraag.

MisterTL
30/11/10, 16:31
We're still restoring the high availability around the database. We expect to start start the intake tests within two hours.

Vanaf hun twitter. Dus nog minimaal 3 uur offline als ik het zo lees.

Edit: moet sneller leren reageren :p

DutchTSE
30/11/10, 16:31
Morgen is het merendeel dit al lang weer vergeten en gaat men over tot de orde (of waan) van de dag. Het probleem is ook dat velen her en der SIDN lopen te bashen, de hashtag #fail tot in den treure gebruiken, maar morgen weer achterover leunen en niets aankaarten bij SIDN. Eerlijk gezegd ben ik ook wel wat klaar met alle huilebalken wat dat betreft. Uitzonderingen zijn er zeker, dat besef ik.

SIDN moet zichzelf scherp houden, maar wij als registrars hebben daar ook een verantwoording in. Wij als branche staan namelijk ook gewoon voor l*l. Een VvR (of iets vergelijkbaars) zou hier een goede proactieve rol in kunnen spelen.
Ik zou er al te graag wat van zeggen, maar zolang ik de top 100 nog niet heb behaald denk ik niet dat ze ook maar 1 seconde aan mijn klacht besteden (hoewel, ctrl+c en ctrl+v als antwoord op mijn ticket misschien). :)

En wat moet ik dan? Me lidmaatschap opzeggen en alles bij een reseller onderbrengen die.. precies.. hetzelfde probleem heeft?

SF-Jeroen
30/11/10, 16:35
Ik denk dat die database synced met de backup lokatie, zodat ze nu allebei corrupt zijn o.i.d. Kan me niet voorstellen dat een switch vervangen 24H duurt.

sdetroch
30/11/10, 16:37
Ik denk dat die database synced met de backup lokatie, zodat ze nu allebei corrupt zijn o.i.d. Kan me niet voorstellen dat een switch vervangen 24H duurt.

De defecte printplaat in de switch los solderen en dan opnieuw een goede erin solderen duurt wel lang met deze buiten temperaturen :)

M.C.
30/11/10, 16:37
Het zou prettig zijn om deze keer eens duidelijk te horen wat de consequenties zijn.

Niet dat ik perse het woord 'ontslag' wil horen, maar 24 uur onbereikbaar en een falende failover uitgebreid met hardware falen, sneeuwexcuusje en oracle bugs (vergeet ik nog iets) doen mij toch sterk denken aan dat andere falende orgaan:

ProRail

eMiz0r
30/11/10, 16:42
http://www.kofax.com/glossary/High-Availability/


A high availability system will continue to operate even if one or more of its components fail. Refers to the percentage of time a computer system remains in continuous operation for mission-critical applications. Often referred to in “nines.” “Five nines” is a system available 99.999% of the time, which equates to 5 minutes and 44 seconds of allowable downtime per year, or less than one second per day. “Four nines” is a system available 99.99% of the time, which equates to 53 minutes of allowable downtime.

DutchTSE
30/11/10, 16:48
Misschien dat SLA afspraken bij de SIDN wat is voor de 3 vertegenwoordig-clubjes die onze hostingwereld tegenwoordig rijk is?

phreak
30/11/10, 16:56
http://www.kofax.com/glossary/High-Availability/

Alleen jammer dat SIDN er niet op reageert :)

nieuwhier
30/11/10, 17:02
Toen ik gister dit las in 1 van hun mailtjes lag ik al onder tafel van het lachen:
>>De overschakeling naar de failover-locatie is in gang gezet, waardoor wij verwachten de systemen weer snel kunnen openstellen

Ik dacht eigenlijk aan 5 tot 10 seconden voor de failover het zou overnemen maar als je alles nog uit de dozen moet halen, beugels eraan schroeven, kabeltjes trekken etc. dan is het logisch dat het even duurt.

Senna
30/11/10, 17:05
Zucht,

Vroeg wat domeinnamen aan via mijn register, kon ze allemaal hebben:thumbup:

Na registratie rare foutmeldingen, toen maar eens op de site van SIDN gekeken. Ben dus blij gemaakt met een dooie mus ->|

Heb dit draadje opgepakt, maar denkt dat die SIDN het nooit gaat leren. :nono:

SebastiaanStok
30/11/10, 17:15
Helaas heeft de patch niet geholpen, wij zijn op dit moment bezig een Excel formulier te maken waarmee registraties handmatig verwerkt kunnen gaan worden. Gelieve nog even geduld te hebben.

Kusjes,
SIDN

Excel (2007) heeft in totaal 16.777.216.000,00 cellen dus dat zou mogelijk moeten zijn :) je hebt alleen wel kans dat je computer vastloopt.


"Tijd voor een ander DBMS dan?! "
http://www.enterprisedb.com/

PostgreSQL met toevoegingen om vrijwel naadloos met Oracle te werken.
Scheelt ook enorm in de licentie kosten :)

M.C.
30/11/10, 17:22
Je kan je vandaag ook afvragen hoe veel die Oracle support waard is... ?

Pirus
30/11/10, 17:24
Alleen jammer dat SIDN er niet op reageert :)

Tsja, volgens mij snappen ze nog niet wat HA is.

TCM
30/11/10, 17:31
30-11-10 16.25 uur update storing
30 november 2010
Aanvang: dinsdag 30 november 2010 07.30 uur
Einde: onbekend

Het starten van de intaketests binnen de eerder genoemde twee uur blijkt niet helaas niet haalbaar. Wij informeren u nader zodra er meer bekend is over het moment waarop wij onze systemen weer kunnen openstellen.

Volgt u de registrarssite of Twitter (@sidn) voor het verdere verloop van de verstoring.

Onze excuses voor het ongemak.



:lovewht:

WebXtra
30/11/10, 17:52
:lovewht:


Had ook niet anders verwacht.... ze kunnen beter zeggen dat het nog 24 uur gaat duren.
Als het dan 22,5 uur duurt zijn ze binnen de verwachting gebleven.

baahmi
30/11/10, 17:52
Je kan je vandaag ook afvragen hoe veel die Oracle support waard is... ?

Heb je ook nog wat nuttigs te melden ? Wat een domheid zeg.

Ijsbox
30/11/10, 17:56
zo'n storing als we nu hebben moet niet kunnen gebeuren met een HA opstelling...

Maar het heeft weinig zin om nu de techneuten van SIDN te bashen.

In plaats daarvan wens ik ze sterkte!!

Het zou wel heeeeel fijn zijn als de VVR hier een GROOT punt van kan maken!!!!

eMiz0r
30/11/10, 18:10
Het zou wel heeeeel fijn zijn als de VVR hier een GROOT punt van kan maken!!!!

Zou toch wel moeten lukken van die 190k per jaar? :P

M.C.
30/11/10, 18:41
Heb je ook nog wat nuttigs te melden ? Wat een domheid zeg.

Nee, jou bijdrage is nuttig. Werkzaam bij Oracle support wellicht en op je kleine pikkie getrapt? Nu als de wiedeweerga die Oracle bugs oplossen!!!!!!!!!

--

Volgens mij heb je een lesje 'begrijpend lezen' nodig.

Ik vind het, gezien de prijs, wel frappant dat een 'Oracle bug' hier zo duidelijk wordt genoemd als de reden dat de SIDN database al uren niet meer opgestart kan worden.

Dan mag ik toch best een ironische (en retorische) vraag stellen met betrekking tot de waarde van die support vandaag?

Het is dat ik niet geïnteresseerd ben in de uitleg achter je verhaal, maar misschien kan je jezelf nog overtuigen. Geluk!

huizinga
30/11/10, 18:43
@twitter:
The maintenance window is closed. All services are now available again. Please accept our apologies for any inconvenience caused.

Edit: en de melding is weer verdwenen na 2 min.

SmilieBG
30/11/10, 18:46
@huizinga: is dat niet een eerdere twit?! :)
Of doen ze het 2 x grapje uithalen!? :))

huizinga
30/11/10, 18:49
@huizinga: is dat niet een eerdere twit?! :)
Of doen ze het 2 x grapje uithalen!? :))

geen idee... denk het.. 100% zeker dat hij er net stond en het geen browsercache was.. (stond 2min ago onder en recente tweets zag ik er gewoon onder staan)

ben net zo verbaasd als ieder ander denk ik.. misschien eerst even testen en daarna de tweet de lucht in gooien..
->|

DutchTSE
30/11/10, 18:49
Tjop jongens, het is half 6 geweest, morgen weer een dag. :stupid:

Wat is hun twitter kanaal trouwens? @sidnfail? Ik gebruik geen twitter dus geen idee :)

huizinga
30/11/10, 18:50
Tjop jongens, het is half 6 geweest, morgen weer een dag. :stupid:

Wat is hun twitter kanaal trouwens? @sidnfail? Ik gebruik geen twitter dus geen idee :)

http://twitter.com/sidn

dennis0162
30/11/10, 19:08
Ze durven niet te vertellen dat heel de database weg is:)

Cybafish
30/11/10, 19:09
Volgens mij is SIDN verdronken in de complexiteit van hun High Afailability setup. De database was toch alweer een paar uur benaderbaar? Waar zijn we nu mee aan het worstelen dan?

Ik ben niet zo'n klager, maar het wordt m.i. zo langzamerhand echt te gortig.

DutchTSE
30/11/10, 19:16
High Afailability setup
Ik vind hem leuk! :lovewht:

huizinga
30/11/10, 19:31
Volgens mij is SIDN verdronken in de complexiteit van hun High Afailability setup. De database was toch alweer een paar uur benaderbaar? Waar zijn we nu mee aan het worstelen dan?

Ik ben niet zo'n klager, maar het wordt m.i. zo langzamerhand echt te gortig.

ze zijn gewoon even rustig aan het eten :O



@twitter
vandaag worden het burrito's. Met cup-a-soup

A1Host
30/11/10, 19:39
Dat eten is ze niet kwalijk te nemen. Dat deze storing op zo'n schaal kan plaatsvinden wel lijkt me, als je bedenkt hoeveel miljoen en tijd dit speeltje heeft gekost.

Stewie
30/11/10, 19:43
Zijn er andere TLDs waar dit gebeurd of is de SIDN uniek op dit vlak?

ichosting
30/11/10, 19:47
Zijn er andere TLDs waar dit gebeurd of is de SIDN uniek op dit vlak?

Storing is overal wel eens een keer denk ik dan maar, alleen heb ik nog niet van andere tld's gemerkt dat ze een storing op zo'n grote schaal hadden eerlijk gezegd. Niet dat ik me kan herinneren in ieder geval.

Yourwebhoster
30/11/10, 19:49
Wat is hun twitter kanaal trouwens? @sidnfail? Ik gebruik geen twitter dus geen idee :)

Geen twitter? Ga je wel met je tijd mee Jeroen:innocent:


Zijn er andere TLDs waar dit gebeurd of is de SIDN uniek op dit vlak?

SIDN is denk ik redelijk uniek op dit vlak met de wat grotere storingen.

A1Host
30/11/10, 19:51
Je kan hier de archieven induiken van storingen bij andere TLDs:
http://status.opensrs.com/

martysmarty
30/11/10, 19:52
Kun je je voorstellen dat Verisign hetzelfde zou hebben met .com namen? Kunnen ze direct inpakken

davinci
30/11/10, 19:55
gokje: de volledige zone is corrupt. Ze hebben een backup, van enkele uren/dagen/x oud...

Alle transacties sinds die backup worden nu een-voor-een alsnog uitgevoerd...

Dezo
30/11/10, 20:01
gokje: de volledige zone is corrupt. Ze hebben een backup, van enkele uren/dagen/x oud...

Alle transacties sinds die backup worden nu een-voor-een alsnog uitgevoerd...


Als dat waar is kan het nog een tijdje duren. Ongelooflijk eigenlijk dat zoiets kan voorvallen.

cfmweb
30/11/10, 20:02
Stel nou eens dat de database gewoon weg is... wat dan?

huizinga
30/11/10, 20:03
gokje: de volledige zone is corrupt. Ze hebben een backup, van enkele uren/dagen/x oud...

Alle transacties sinds die backup worden nu een-voor-een alsnog uitgevoerd...

Ze hebben de zone van vanmorgen 06:00 nog.. die is volgens de health-check in orde.. (en draait nu) dus zou hooguit 1,5 uur kunnen zijn..
zie: https://www.sidn.nl/over-nl/sidn-health-monitor/

Yourwebhoster
30/11/10, 20:23
The new switch has been installed at our primairy production environment. We expect to start the intake test around 20:00 hours.

Hopen dat het eindelijk online komt... Of welke fout zullen ze nu gaan tegenkomen?:lovewht:

A1Host
30/11/10, 20:23
Edit: Yourwebhoster was me net even voor.

ErikKosters
30/11/10, 20:26
Wat ik niet snap is dat een switch plaatsen zoveel tijd moet kosten. Blijkbaar geen spare-parts?

Yourwebhoster
30/11/10, 20:27
Wat ik niet snap is dat een switch plaatsen zoveel tijd moet kosten. Blijkbaar geen spare-parts?

Sowieso hoort dit eigenlijk niet van één switch afhankelijk te zijn als je het mij vraagt. Een redundancy van 0,0 tot dusver.

Heeft niemand inzicht tot het plaatje van het fail-over systeem? Het lijkt mij niet gek dat je juist in grote lijnen dit wel bekend maakt als registrar.

ErikKosters
30/11/10, 20:28
Sowieso hoort dit eigenlijk niet van één switch afhankelijk te zijn als je het mij vraagt. Een redundancy van 0,0 tot dusver.

Dan houdt ik dat nog terzijde inderdaad :)

Sander-
30/11/10, 20:36
Mooi onderwerp voor de volgende ledeNdag

Yourwebhoster
30/11/10, 21:38
We have a problem with applying the redundancy in the database environment. We'll therefore not start the intake test.

Once the intake test has started, we will inform you.
Tot morgen zeg ik.... Hopen dat tenminste iets opgelost is.

SmilieBG
30/11/10, 21:41
Pff, dit slaat nergens meer op...

Onderwerp is vaker naar voren gekomen op leden dagen maar blijkbaar doen ze weinig wat mee...

Sander-
30/11/10, 21:43
Wat me vooral verbaasd is dat ik in 50% van de tweets allerlei tests voorbij zie komen. Vraag me dan af of de redundancy en uitwijk ooit getest is. Dergelijke downtime zou de gemiddelde partij hier op het forum in ieder geval aardig wat klanten kosten. Helaas is er voor .nl geen andere leverancier te vinden ;)

sdetroch
30/11/10, 21:49
Da's onderhand toch genoeg om de grote baas en de technische baas buiten te gooien zeker? Presteer zoiets eens in de prive-sector ...

Overal kan er eens iets gebeuren, maar dit is toch je reinste amateurisme? Zeker dat dit ook geen zolderkamerhoster is, gerund door enkele studenten die hun eerste stapjes in de grote boze IT-wereld zetten?

Michel2k
30/11/10, 22:52
In het tweakers nieuwsbericht staat dat er op de failover lokatie een hardeschijf kapot is. Is de SIDN afhankelijk op de failover locatie van 1 hardeschijf? Dit moet niet veel gekker worden.

phreak
30/11/10, 23:12
In het tweakers nieuwsbericht staat dat er op de failover lokatie een hardeschijf kapot is. Is de SIDN afhankelijk op de failover locatie van 1 hardeschijf? Dit moet niet veel gekker worden.

Tsjah, RAID is voor sommige mensen nog een erg onbekende term.. :|

brinkie
30/11/10, 23:14
In het tweakers nieuwsbericht staat dat er op de failover lokatie een hardeschijf kapot is. Is de SIDN afhankelijk op de failover locatie van 1 hardeschijf? Dit moet niet veel gekker worden.

En, volgens de woordvoerster op webwereld, vanwege het feit dat er zo'n grote file stond..
Kijk, ik zeg: dan heb je wel een reden om niet te gaan hoor! :thumbdown:


Er stond maandagavond namelijk een "megafile" tussen Arnhem, waar de SIDN zijn kantoor heeft, en Ede, waar het datacentrum van SIDN zich bevindt. "Dus we konden niet naar Ede om die switch te vervangen."

Remote handjes ter plaatse inhuren niet mogelijk? Niemand daar beschikbaar? Dit is toch te zot voor woorden langzamerhand. Dit klinkt mij meer als: "We gaan morgenochtend wel even kijken, 't is nu 17:00, moeder de vrouw wacht met de piepers! Toedeledokie!". Het is nog geen 20 km rijden, dat kan je bij wijze van spreken op de fiets nog doen!

SIDN - de prorail van hostingland...

no1san
30/11/10, 23:16
Eerste workarounds beschikbaar?

Tijdens #SIDN #storing .nl #domeinregistraties in de wachtrij zetten?
http://twitter.com/bhostednl/status/9715933048209408

Domeinnaamregistratie van .nl-domeinnamen wel mogelijk bij @Yourhosting
http://twitter.com/Yourhosting/status/9716607269998592.
Tweet lijkt aangepast:
http://twitter.com/Yourhosting/status/9719300906553345

Edit:
De eerste slimme twitter berichten over #sidn :-)

brinkie
30/11/10, 23:18
Eerste workarounds beschikbaar?

Edit:
De eerste slimme twitter berichten over #sidn :-)

Je bedoelt: reclame. Iedereen kan registraties bij zichzelf 'in de wacht zetten'..

The-BosS
30/11/10, 23:20
Vraag me nu eigenlijk af wat het nu is:
- Is de switch kapot?
- Is de hd op fail-over (kuch kuch als we dat zo mogen noemen) kapot
- Is de Oracle database corrupt
- Is de ...

In het geval het dit allemaal is dan is er toch wel een zwaar structureel probleem in mijn ogen. Vooral als je dan kijkt hoeveel tijd het in beslag neemt om een switch te vervangen, die voor zo een organisatie al niet redundant is uitgevoerd. Idem in het geval van kapotte hd, hebben ze nog nooit van raid (1,5,6,10,50,60) etc gehoort dan ofzo. En zijn ze vergeten hun factuur voor Oracle support te betalen dat het zo lang moet duren om een "bug" op te lossen.

Zoals al eerder vermeld, doe dit in de prive sector en de dag erna mag je c4 komen ophalen of vlieg je als leverancier buiten.

Wat ik me wel afvraag is wat het gevolg hiervan gaat zijn voor mensen die hun domeinnaam binnen de downtime periode vervallen is, komt deze dan direct in quarantine met extra kosten om hem er terug uit te halen. En hoe zit het met klanten die iets geregistreed hebben dat al geregd bleek te zijn.

eMiz0r
30/11/10, 23:21
Je bedoelt: reclame. Iedereen kan registraties bij zichzelf 'in de wacht zetten'..

Maar ze worden niet "geregistreerd", dus Yourhosting lult uit zn nek. Sommige mensen zouden het ook wel "misleiding" noemen. Als Yourhosting zijn registraties er niet op tijd doorheen krijgt hangt hun klant alsnog.

®on
30/11/10, 23:21
http://twitter.com/openprovider/status/9707997290827776

SIDN verwacht morgenochtend rond 8 uur weer live te zijn. De problemen lijken heel erg op die van Eurid 2 weken geleden.
Wat de bron is, is niet duidelijk. En of het bericht op waarheid berust, is ook niet duidelijk.

eMiz0r
30/11/10, 23:22
Haha 8 uur? Ofwel nu lekker naar huis en morgen rond 7 weer verder klooien :D

Pirus
30/11/10, 23:24
hahaha, inderdaad. Voor zo'n werkgever wil ik ook wel werken.
Oh meneer ligt alles plat, ik bel u morgen wel even om 08:00 :)

®on
30/11/10, 23:25
Haha, nu ik het beter lees zou je het inderdaad ook knap cynisch kunnen opvatten :D

huizinga
30/11/10, 23:25
http://twitter.com/openprovider/status/9707997290827776

Wat de bron is, is niet duidelijk. En of het bericht op waarheid berust, is ook niet duidelijk.

Ik zou idd wel s willen weten waar OP deze info vandaag haald, @sidn is nog niets te vinden hierover..

hostingpower
30/11/10, 23:49
SIDN: As we are unable to estimate the amount of hours before we are able to open our systems, we have decided to reopen tomorrow at 8:30hrs
---
Welterusten iedereen =)

huizinga
30/11/10, 23:52
Dit geloof je toch niet..

Moeten wij eens flikken om tegen onze klanten te zeggen om 23.00: ik duik mn nest in, kijk morgen wel weer verder op mn gemak..

Lampje
30/11/10, 23:52
Pfft.. Leuk.
Mailtje richting klanten doen dan die een bestelling hebben geplaatst. Dat het nog wel eens lang kan gaan duren.

eMiz0r
30/11/10, 23:53
Hahaha, wat een praktijken. Niet te filmen :)

ErikKosters
30/11/10, 23:55
Dit is echt een instelling van niets.. een echte #SIDNFAIL

Helemaal met dit in het achterhoofd, ben ik bang dat het nog wel even gaat duren zo.

eMiz0r
30/11/10, 23:57
Ik verwacht op wikileaks een intern rapport volgend jaar ;)

huizinga
30/11/10, 23:59
Ik verwacht op wikileaks een intern rapport volgend jaar ;)

Uit de tweets maak ik op dat de vergadering wel even geduurd heeft.. je zou concluderen dat ze er lang over vergaderd hebben voor dit naar buiten te brengen..

®on
30/11/10, 23:59
Reopen, als in: we kunnen weer registreren. Of als in: morgen verder klussen?

huizinga
01/12/10, 00:00
Reopen, als in: we kunnen weer registreren. Of als in: morgen verder klussen?

goeie vraag.. ik hoop het eerste.. (maar dat hoopt de SIDN al vanaf vanmorgen 10.00

We kunnen toch niets anders dan afwachten..

edit:
Jammer dat de sidn relatiedag net geweest is..

®on
01/12/10, 00:01
http://twitter.com/SIDN/status/9728231410245632

Nee, dit betekent nu (en vannacht) verder werken en morgen openen.

Spyder01
01/12/10, 00:01
Ik denk dat ze morgenvroeg verder gaan en dan als alles weer lijkt te werken weer de boel gaan opengooien.

eMiz0r
01/12/10, 00:03
Even wat anders. Normaliter krijg je zo nu en dan eens een claim van een bedrijf dat zijn eigen domein te laat heeft geregistreerd en nu met een waardeloze marketingcampagne zit omdat het domein nog niet is vastgelegd. Kunnen die claims 1 op 1 door naar de SIDN? :D

TCM
01/12/10, 00:04
Reopen, als in: we kunnen weer registreren. Of als in: morgen verder klussen?

Ik denk dat ze gewoon de hele nacht hun acties gaan overdenken en morgenochtend zeggen dat ze snel een oplossing hebben... ;)
Laten we hopen dat er deze keer koppen gaan rollen.. Ik zeg Roelof lever die Mercedes in!!

cfmweb
01/12/10, 00:05
Tjongejongejonge dit geloof je toch niet zeg, hoe lang gaat dit nog duren :surrender:

Pakt zijn AV erbij en leest gelukkig dat hij slechts bemiddeld in het domein registratie proces en geen garanties biedt op het daadwerkelijke slagen daarvan...

Keizer
01/12/10, 00:06
Ik denk dat ze gewoon de hele nacht hun acties gaan overdenken en morgenochtend zeggen dat ze snel een oplossing hebben... ;)
Laten we hopen dat er deze keer koppen gaan rollen.. Ik zeg Roelof lever die Mercedes in!!

Ze klussen vannacht gewoon door hoor, pak de twitter van SIDN er maar bij

eMiz0r
01/12/10, 00:07
Ik verwacht ook niet dat de SIDN twittert dat ze gaan slapen. Evenals dat ze ook niet twitteren zullen wat de daadwerkelijke reden van offline is :d

phreak
01/12/10, 00:09
Ik verwacht ook niet dat de SIDN twittert dat ze gaan slapen. Evenals dat ze ook niet twitteren zullen wat de daadwerkelijke reden van offline is :d

Zou wel een mooie zijn :)

®on
01/12/10, 00:10
Aanvang: dinsdag 30 november 2010 07.30 uur
Einde: woensdag 1 december 2010 8:30 uur

Alhoewel nu goede voortgang is gerealiseerd, kunnen we op dit moment nog geen exacte bepaling doen van de tijd die nog nodig is om onze systemen open te kunnen stellen en daarnaast een aantal extra checks te doen. Om die reden, en om een extra onderhoudsvenster te voorkomen, hebben we besloten onze systemen morgenochtend, woensdag om 8:30 uur, weer geheel open te stellen. Op deze wijze heeft u de zekerheid van een openstelling op het moment dat u medewerkers aanwezig hebt.

Wij hebben na overleg met een aantal registrars besloten tot deze aanpak en hopen daarmee een herstart voor u te vergemakkelijken. Vanzelfsprekend betreuren wij deze storing en de overlast die dit voor u veroorzaakt ten zeerste.

We zullen u tussentijds nog wel via twitter informeren over de afronding van een aantal fases, te weten:
- afronding intaketest
- afronding herinrichting fail-over locatie

Daarna informeren wij u uiteraard over de start van de openstelling.

Volgt u de registrarssite of Twitter (@sidn) voor het verdere verloop van de verstoring.

Onze excuses voor het ongemak.
Van de registrarssite.

eMiz0r
01/12/10, 00:14
Zekerheid tot aan de voordeur :) We'll see....

huizinga
01/12/10, 00:15
Van de registrarssite.

ik lees nu idd dat de tweet een korte versie was omdat het gehele bericht er niet in paste...

op zich niet een gekke gedachten om morgen om 08:30 alles weer open te gooien.. gelijke kansen voor iedereen die nog wat namen wil hebben..

Toch had drs4 dan weer een voordeel.. je kon je mutaties wel inschieten.. ze bleven dan welliswaar in de mailqueue hangen maar werden wel op volgorde van binnenkomst afgehandeld..

Nu is het zaak morgen ochtend alles zsm in te schieten in drs5 (wat waarschijnlijk door de drukte trager zal zijn dan normaal)

The-BosS
01/12/10, 00:16
Ik verwacht op wikileaks een intern rapport volgend jaar ;)

Dan moeten ze hier eerst wel nog een rapport over maken, misschien dat ze nu aan het vergaderen zijn om een task-force aan te stellen die dan moet vergaderen of er een rapport komt om dan een task-force aan te stellen die het rapport moet gaan maken.

huizinga
01/12/10, 00:17
Dan moeten ze hier eerst wel nog een rapport over maken, misschien dat ze nu aan het vergaderen zijn om een task-force aan te stellen die dan moet vergaderen of er een rapport komt om dan een task-force aan te stellen die het rapport moet gaan maken.

lol.. ze hebben de hele nacht dus ja..

ddouma
01/12/10, 01:28
"As we are unable to estimate the amount of hours before we are able to open our systems, we have decided to reopen tomorrow at 8:30hrs (CET)"

oftewel: /dev/null

Alhoewel het me wel verbaast, sluit SIDN alle systemen dan af na werkuren? "to open our systems". Is natuurlijk wel eco-groen denken!

A1Host
01/12/10, 01:53
Het begint toch een memorabele lijst te worden hier:
http://status.opensrs.com/service/cctlds/nl/

TCM
01/12/10, 01:56
Hahahah geweldig die SIDN.. We gooien de systemen om 8:30 open en hopen dat alles werkt.. Geweldig.. Moeten wij ook allemaal doen.. Niet eerst testen maar gewoon online gooien en hopen dat het blijft werken.. Dat is goede reclame...

#SIDNFAIL

Brandon Kindt
01/12/10, 02:25
Het zou eerst gisteren (dinsdag) al opgelost zijn, maar goed SIDN moet maar doorwerken ghehe!

Toon
01/12/10, 03:24
Wat een onzin om het om 8.30 pas open te gooien, we leven hier in een 24 uurs wereld en in de hosting wereld is dat net zo hard van toepassing al dan niet harder.
Onze scriptjes lopen snachts ook gewoon te reggen met de EPP, dat lijkt me bij iedere registrar zo, ik weet niet welke 'registrars' ze gebeld hebben, maar dit is grote onzin.

SmilieBG
01/12/10, 09:27
Volgens health monitor is alles up nu nog zone syncen...

hostingpower
01/12/10, 09:34
The maintenance work associated to the service interruption have successfully been completed. All services are now available again.

Lampje
01/12/10, 09:43
Hoppa, mijn batch is verwerkt hier :) Nu nog de zonefileupdate..

cridea
01/12/10, 12:12
Wat ik niet begrijp is: Ze wisten gisteravond niet hoe lang het nog zou gaan duren, maar ze konden al wel beloven dat om 8:30 alles het weer zou doen.

Onlogisch toch?

huizinga
01/12/10, 12:27
Wat ik niet begrijp is: Ze wisten gisteravond niet hoe lang het nog zou gaan duren, maar ze konden al wel beloven dat om 8:30 alles het weer zou doen.

Onlogisch toch?

Allerlei tests waren toen al afgerond zeiden ze.. ze schatte de kans dat ze dat niet gingen halen erg klein in waarschijnlijk.. (al heb ik ze gisteren tegen 10:00 al een inschattingsfoutje zien maken..)

Maargoed alles werkt weer, even wachten op het beloofde rapport.

SebastiaanStok
01/12/10, 16:10
Hahahah geweldig die SIDN.. We gooien de systemen om 8:30 open en hopen dat alles werkt.. Geweldig.. Moeten wij ook allemaal doen.. Niet eerst testen maar gewoon online gooien en hopen dat het blijft werken.. Dat is goede reclame...

#SIDNFAIL

Ah jammer je komt net 103 tekens te kort :innocent:

DutchTSE
08/12/10, 13:30
Zijn inmiddels een week verder, wanneer kunnen we het fail-rapport verwachten?

TCM
08/12/10, 13:50
Rapport over storingen 29 en 30 november volgt in week 49
03 december 2010
Na de storingen van maandag 29 en dinsdag 30 november jongstleden hebben wij aangegeven met een verklarend rapport te komen. In de afgelopen dagen hebben wij het feitelijke verloop van de storingen in kaart gebracht. Om tot een rapport te komen waarin wij ook (voorlopige) conclusies verbinden aan onze bevindingen moet er meer data geanalyseerd en nader onderzoek gedaan worden. Hiervoor hebben wij nog enkele werkdagen nodig. Wij zullen het rapport dan ook midden volgende week op de registrarssite publiceren.

Dus ik verwacht vanmiddag.. ;)

Ahmed
08/12/10, 14:38
Is het mogelijk dat een van jullie het rapport (hier) ter beschikking stelt.. voor de non-registrars. Ik ben best nieuwsgierig naar dat rapport...

nieuwhier
08/12/10, 15:00
Vrij voorspelbaar:
Oracle de schuld voor de DB, Cisco/3com de schuld voor de switch, de sneeuw de schuld voor de vertraging en zo blijft er geen schuld voor SIDN over.

The-BosS
08/12/10, 16:11
Vrij voorspelbaar:
Oracle de schuld voor de DB, Cisco/3com de schuld voor de switch, de sneeuw de schuld voor de vertraging en zo blijft er geen schuld voor SIDN over.

Je vergeet nog de laag geplaatste technieker de schuld geven die enkel doet wat hem opgedragen wordt. Kortom iedereen zal wel schuldig zijn buiten de mensen die beslist hebben om een "manueel startende fallback" te plaatsen of "die brol van oracle" of "die slechte switches" te zullen aangekocht/gepland hebben.

TCM
08/12/10, 17:34
Is het mogelijk dat een van jullie het rapport (hier) ter beschikking stelt.. voor de non-registrars. Ik ben best nieuwsgierig naar dat rapport...

Ik denk wel dat iemand het post..

nieuwhier
08/12/10, 18:56
Ja... die 'manueel startende fallback' is toch wel het meeste lachwekkend eigenlijk. Alhoewel een kapotte switch ook wel fun is, zij kunnen met het huidige budget natuurlijk niet net zoals wij doen alles dubbel uitvoeren.

TCM
09/12/10, 12:06
Het verslag is beschikbaar via de Registrar site.

Cybafish
09/12/10, 12:31
Conclusie: één groot samenspel van matige databasesoftware, falende hardware en half doordachte setup. Toegegeven, alles wat fout kon gaan leek ook fout te gaan, maar gezien het beschikbare budget een bijzonder bedenkelijke situatie.

sdetroch
09/12/10, 12:39
Inderdaad en na het verslag te hebben gelezen mogen we precies nog van geluk spreken dat niet alle data kwijt/corrupt/onherstelbaar was. Omgeving was dus allesbehalve redundant.

martysmarty
09/12/10, 13:23
Waarom hebben ze ook geen spare switchen gewoon in het datacentrum liggen, zodat DC personeel het kan ophangen?

Aboe
09/12/10, 15:09
Omdat niemand anders het durft zal ik het Verslag verstoringen 29 en 30 november 2010 uploaden. Veel plezier! :)

chielsen
09/12/10, 15:31
Sjonge jonge. Leuk dat ze er lering uit trekken. Alleen als je zulke zaken nog moet leren ga dan lekker op je zolderkamer zitten. Ongelooflijk hoe amateuristisch dit gegaan is.

The-BosS
09/12/10, 16:43
Waarom hebben ze ook geen spare switchen gewoon in het datacentrum liggen, zodat DC personeel het kan ophangen?

True, maar je kan je natuurlijk afvragen waarom ze om te beginnen al geen redundante switches in bvb rstp/stp hebben hangen of een soort loadbalance.

Ijsbox
09/12/10, 17:18
Het eerste wat ik dacht na het lezen van het verslag was: Testen ze wel eens noodsituaties bij SIDN?

The-BosS
09/12/10, 17:52
Het eerste wat ik dacht na het lezen van het verslag was: Testen ze wel eens noodsituaties bij SIDN?

Laat die noodsituatie maar achterwege en maak er maar van "testen ze eigenlijk iets"

DutchTSE
09/12/10, 18:24
Het eerste wat ik dacht na het lezen van het verslag was: Testen ze wel eens noodsituaties bij SIDN?

Dat vroeg ik me dus ook af. Verder vind ik wat extra netwerkkaartjes bestellen onmogelijk een bevredigende oplossing voor al het falen dat men heeft getoond... hoe denkt men de rest aan te pakken

(het voelt als een retorische vraag, helemaal omdat je toch geen antwoord van de SIDN zal verwachten ondanks dat ze mee lezen).

Ahmed
09/12/10, 20:21
Omdat niemand anders het durft zal ik het Verslag verstoringen 29 en 30 november 2010 uploaden. Veel plezier! :)

Bedankt!

edit:

Tja wat moet men ervan zeggen? Me dunkt dat er niet helemaal goed is nagedacht over de gebruikte opstelling(en)

Apoc
09/12/10, 22:06
Tja wat moet men ervan zeggen? Me dunkt dat er niet helemaal goed is nagedacht over de gebruikte opstelling(en)

Dat lijkt me inderdaad duidelijk. Een groter probleem is dat dit document nu niet echt de indruk werkt dat dit drastisch zal veranderen.

davinci
10/12/10, 00:20
gokje: de volledige zone is corrupt. Ze hebben een backup, van enkele uren/dagen/x oud...

Alle transacties sinds die backup worden nu een-voor-een alsnog uitgevoerd...

ik zat er toch niet heel erg ver naast... Sterker nog, ik begrijp uit het verslag dat ze 'de missende 10 minuten' recht gezet hebben door contact te hebben met registrars...

*ring*
"Goedemiddag, X met Y"
"Ja SIDN hier, zeg een vraagje..."
"Ja?'
"Hebben jullie nog transacties naar het DRS doorgeschoten?"
"Ja een domeinregistratie"
"Ah.. doen we die even opnieuw, kun je voor mij het admincontact spellen?"

;)

ju5t
10/12/10, 01:03
er ernstige vertraging was op de weg door de hevige sneeuwval en het ons derhalve niet verantwoord leek om een compleet andere switch met minder poorten met spoed te configureren en in te gaan bouwen.

Sorry?! Spare apparatuur on-site? Internet is niet afhankelijk van het weer. Deze opmerking kan er bij mij niet in.

Verder erg bizar om te lezen dat redundantie en testen die je minimaal mag verwachten bij een organisatie van deze omvang, bijna volledig ontbreken. Eerlijk gezegd had ik dit ook niet verwacht, met name door de werkzaamheden die vaak te maken hadden met redundantie.

ddouma
10/12/10, 02:11
Als je bepaalde SLA's levels hebt met bijvoorbeeld Cisco, dan kan voor mij part Optimus Prime op de A2 staan, toch zijn ze binnen no-time op de locatie. Afhankelijk van je SLA ofcourse. Dus SIDN kom me aub niet aanmiepen met het 'weer' of hebben jullie aandelen in Prorail? Die hebben ook achterstallig onderhoud.

Wat is next? Er liep teveel water over straat dus de glasvezel verbinding werd gestoord?


:thumbdown:

The-BosS
10/12/10, 14:26
Denk eerder dat ze bang waren om hun auto vuil te maken in de sneeuw. Trouwens hebben ze ooit al van on-hands en telefoon gehoord. Hoe moeilijk is het om een spare switch op te hangen in je rack en even te bellen met het datacenter met de vraag alle kabels even om te pluggen in andere switch, dan moet je zelf de deur niet uit.

Zitten daar pipo's bij sidn die nog nooit een datacenter van binnen gezien hebben ofzo, of komen ze nog vanuit de schoolbanken zonder ervaring. Zelfs na deze ervaring leren ze er nog geen lessen uit en luisteren ze nogaltijd niet naar mensen die er meer verstand van hebben.

Tim.Bracquez
10/12/10, 14:32
Zelfs na deze ervaring leren ze er nog geen lessen uit en luisteren ze nogaltijd niet naar mensen die er meer verstand van hebben.
Geef ze één reden waarom ze moeten? Waar ga jij anders je .nl's kopen...

jinxedworld
10/12/10, 15:52
Als je bepaalde SLA's levels hebt met bijvoorbeeld Cisco, dan kan voor mij part Optimus Prime op de A2 staan, toch zijn ze binnen no-time op de locatie.


Cisco vs. Optimus Prime... eerst zien, dan geloven!

Apoc
10/12/10, 16:13
Geef ze één reden waarom ze moeten?

Zeker in verband met de gebeurtenissen rondom Wikileaks wordt het de politiek nu toch wel duidelijk hoe belangrijk de rol van internet is. SIDN speelt een belangrijke rol voor Nederland, en je kunt er donder op zeggen dat dit nog een staartje gaat krijgen.

Tim.Bracquez
10/12/10, 16:19
Cisco vs. Optimus Prime... eerst zien, dan geloven!

Doen ze wel, maar ze hebben overal hun mannetjes en de nodige teams die binnen de x uur overal ter wereld kan zijn.

In bit zal er ook wel materiaal en personeel voorhande zijn, maar daar maken ze gewoon geen gebruik van

Tim.Bracquez
10/12/10, 16:22
Zeker in verband met de gebeurtenissen rondom Wikileaks wordt het de politiek nu toch wel duidelijk hoe belangrijk de rol van internet is. SIDN speelt een belangrijke rol voor Nederland, en je kunt er donder op zeggen dat dit nog een staartje gaat krijgen.
Laat het ons hopen, maar spijtig genoeg hebben ze een "monopolie".

Ik vind het spijtig voor degene die hier domeinen verkopen, je moet maar tegen je klant zeggen "sorry SIDN heeft problemen, nu niet". Mogelijk was het een impulsaankoop van die klant en ben je die dus kwijt... of stop je extra uren hierin wat ook geld kost.

SIDN zou verplicht moeten zijn een SLA aan te bieden en een % terug te betalen, maarja dan zullen dure auto's en nieuwe kantoren er niet van af kunnen hoe dat het nu zijn gang gaat:stuart:

ddouma
10/12/10, 16:31
Wat ik niet snap is, wrm SIDN de enige mag zijn om .nl's te verkopen. Eerlijke concurrentie is nergens sprake van. Wie heeft het bepaald dat SIDN het alleen recht heeft?

Ahmed
10/12/10, 18:34
Is het niet mogelijk om direct een klacht bij het ICANN in te dienen tegen de SIDN? Just wondering...

martysmarty
10/12/10, 21:08
Wat ik niet snap is, wrm SIDN de enige mag zijn om .nl's te verkopen. Eerlijke concurrentie is nergens sprake van. Wie heeft het bepaald dat SIDN het alleen recht heeft?

Omdat dit bij alle TLDs zo is. Er kan maar een de beheerder zijn.

ddouma
10/12/10, 21:21
Dat snap ik, maar wilt niet zeggen dat er maybe in de toekomst hier wat aan veranderd moet worden. Technisch gezien is dit mogelijk ;).

Vic D'Elfant
11/12/10, 13:35
Ik denk niet dat concurrentie op het gebied van iets belangrijks als het daadwerkelijke beheer van .NL domeinnamen echt wenselijk is. Je krijgt dan partijen die op prijs gaan concurreren om *het* beheer te doen, je gaat tussentijdse migraties krijgen, en wie overziet deze concurrentiestrijd? Juist, de overkoepelende stichting.

Nee, het lijkt me persoonlijk het beste als 1 stichting de verantwoording draagt, maar dan moeten ze die ook nemen en moeten er consequenties volgen als dat niet zo is. En er ook iets aan doen als het mis gaat :) Wat hier is gebeurd zal in ieder geval voor genoeg reacties onder de registrars zorgen, en ik hoop van harte dat SIDN zich nu ook bewust is dat hun manuele redundantie en oeh-er-ligt-sneeuw reactie niet van deze tijd is.

Ieder rack waar ik in een datacentrum naar kijk heeft wel ergens een hot en/of cold spare switch hangen, en dan heb ik het over MKB-ers, om maar een voorbeeld te noemen.

Mikey
11/12/10, 13:38
In het bedrijfsleven waren er koppen gerold, enige waar je ermee wegkomt met dit soort praktijken is bij de overheid. 100.000 mooie smoesjes beetje kont kussen en je mag weer een jaar verder.

Vic D'Elfant
17/12/10, 10:17
http://www.ispam.nl/archives/19552/zeven-vragen-aan-sidn-over-zeer-ernstige-storing-drs

Ik vind het eerlijk gezegd overkomen alsof de redactie van ISPam.nl met iedere volgende vraag steeds duidelijker wordt afgepoeierd... niet? Spijtig dat ze niet willen reageren op de reactie van ISPam.nl.

WH-Tim
17/12/10, 10:39
http://www.ispam.nl/archives/19552/zeven-vragen-aan-sidn-over-zeer-ernstige-storing-drs

Ik vind het eerlijk gezegd overkomen alsof de redactie van ISPam.nl met iedere volgende vraag steeds duidelijker wordt afgepoeierd... niet? Spijtig dat ze niet willen reageren op de reactie van ISPam.nl.

Misschien ligt het niet aan ISPam, maar aan degene die de vragen stelt. Je moet eens in de gaten houden of het steeds weer dezelfde is die het vraagt.

The-BosS
17/12/10, 15:55
http://www.ispam.nl/archives/19552/zeven-vragen-aan-sidn-over-zeer-ernstige-storing-drs

Ik vind het eerlijk gezegd overkomen alsof de redactie van ISPam.nl met iedere volgende vraag steeds duidelijker wordt afgepoeierd... niet? Spijtig dat ze niet willen reageren op de reactie van ISPam.nl.

Ik heb ook de indruk dat in SIDN hun ogen niks verkeerd is, waarom een cold spare hebben als alles toch redundant is. Vraag me dan wel af wat redundant is eerlijk gezegd, idem met hun HA oplossing. Ze sparen geld nog moeite blijkt uit het artikel, dat zal de reden zijn waarom ze bang zijn van de sneeuw (kost teveel moeite). Dat zijn gewoon antwoorden zoals een politieker zou geven rond de pot draaien en niet zeggen waar het op staat.