PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe backup regelen bij colo



copyfile
29/11/10, 01:22
Ik ben van plan binnen korte tijd mijn eerste server te plaatsen. Nu vroeg ik me af hoe jullie dit regelen qua backup. Ik heb natuurlijk pas 1 server dus kan geen hele server gaan nemen om de backups te draaien. Daarom vroeg ik me af hoe jullie dit regelen ?!

Tim.Bracquez
29/11/10, 01:29
In jouw situatie kan je bij een andere partij ruimte (diskspace) afhuren om de backups naar weg te schrijven. Dit met FTP, RSYNC, ....
Of zoek een partij welke speciale backup oplossingen (extern) heeft. Hierbij denk ik aan R1soft, Bacula, Ahsay, ... (waarvan er enkele jouw server kunnen restoren op een andere plaats met OS en alle softwarepakketen)

Zelf zou ik meer gaan voor de laatste optie welke dus ook 'bare-metal restore' heeft. Stel je server begeeft het, of je provider houdt je server down, ...

Rob77
29/11/10, 01:50
Geen idee wat voor verbinding je thuis hebt, maar wellicht kun je backuppen naar je NAS thuis bijvoorbeeld. Dan begin je simpel & klein zeg maar.

De eerste backup maak je met de server nog thuis (of je NAS meenemen naar je colo) zodat dat op maximale snelheid gaat, vervolgens haal je alleen de updates over de verbinding naar je huis.

Tim.Bracquez
29/11/10, 01:57
Geen idee wat voor verbinding je thuis hebt, maar wellicht kun je backuppen naar je NAS thuis bijvoorbeeld. Dan begin je simpel & klein zeg maar.

De eerste backup maak je met de server nog thuis (of je NAS meenemen naar je colo) zodat dat op maximale snelheid gaat, vervolgens haal je alleen de updates over de verbinding naar je huis.
De belangrijkste opmerking hierbij, hoe snel wil je gaan restoren?

Een backup nemen is één ding, maar de restore moet ook voldoende vlot gaan. Met een trage thuisverbinding zal dit niet zo vlot lopen.

vDong
29/11/10, 08:47
De belangrijkste opmerking hierbij, hoe snel wil je gaan restoren?

Een backup nemen is één ding, maar de restore moet ook voldoende vlot gaan. Met een trage thuisverbinding zal dit niet zo vlot lopen.

Sneakernet!

Onderschat nooit de bandbreedte van zelf vervoeren van backups.

Het is verre van ideaal, maar niet onmogelijk, je gaat natuurlijk niet thuis zitten wachten met 1 Mbit up, als je nas ook prima met je meekan naar het DC.

EK-Media
29/11/10, 10:07
Geen optie om gewoon backup ruimte of een VPS te huren waar je je backup van je server heen schrijft ?

Tim.Bracquez
29/11/10, 10:59
Sneakernet!

Onderschat nooit de bandbreedte van zelf vervoeren van backups.

Het is verre van ideaal, maar niet onmogelijk, je gaat natuurlijk niet thuis zitten wachten met 1 Mbit up, als je nas ook prima met je meekan naar het DC.
Klopt, maar wat als je op vakantie bent, niet thuis... etc

Clanhost
29/11/10, 11:26
Om hoeveel data gaat het? Afhankelijk daarvoor zou je, zoals al is gesuggereerd, wellicht gewoon een back-up downloaden naar je eigen PC.

cj0
29/11/10, 19:43
Hoe regelen jullie het?

Meestal:
A.) één volledige/bootable/baremetal/image (of hoe je het ook noemen wilt) backup voor de snelle restore van het volledige systeem.
B.) Daarnaast een bestanden backup (inclusief de bestanden die de image backup aanmaakt) naar 2 externe locaties (waarvan 1 op kantoor/thuis)

copyfile
29/11/10, 23:44
Het beste voor mij zal denk ik dan zijn een backup naar huis toe. Verbinding is daar ook wel snel genoeg voor. Wat is de beste manier om backups te draaien ? Gewoon met Directadmin ? Wil graag een image van als het systeem goed is geïnstalleerd en daarna alle veranderingen/toevoegingen van gebruikers via directadmin/ftp

Apoc
30/11/10, 14:24
Onderschat nooit de bandbreedte van zelf vervoeren van backups.

Onderschat nooit de files in NL en de wet van Murphey (backups heb je altijd nodig wanneer je net even niet thuis bent).


Het beste voor mij zal denk ik dan zijn een backup naar huis toe. Verbinding is daar ook wel snel genoeg voor.

Weet je dat zeker? Het gaat hier niet zo zeer om de download snelheid maar juist om de uploadsnelheid. Stel je hebt 50GB data..

Met 1Mbps upload: 114 uur
Met 10Mbps upload: 11,4 uur
Met 100Mbps upload: 1,14 uur
Met 1000Mbps upload: 0,114 uur (~ 7 minuten)

Hierin is er dan ook nog vanuit gegaan dat je de volledige bandbreedte constant kunt benutten.

De meeste thuisverbindingen zullen niet in staat zijn om veel sneller dan 1Mbps te uploaden. Of laat het wellicht 5Mbps zijn, maar dan heb je het dus nog steeds over bijna een hele dag uploadtijd (= downtime).

Kortom; tenzij het over een zeer beperkte hoeveelheid data gaat, wil je backups in principe op minimaal 100Mbps kunnen terugschrijven (en bij voorkeur op 1 gigabit).

Backup services zijn niet zo duur, zeker als je gaat berekenen hoeveel schade downtime zou opleveren (en het feit dat je geen NAS hoeft te hebben, niet hoeft te onderhouden en niet 24/7 stroom voor hoeft te betalen). Ik zou dat dus toch eens serieus in overweging nemen.

Veel colo-aanbieders bieden ook backup services aan, waarbij je dan gebruik kunt maken van een secondaire uplink (op gigabit snelheid). Het bijkomende voordeel hiervan is dat het dataverkeer van de backups niet wordt meegerekend als normaal dataverkeer. Hou er rekening mee dat het dagelijks wegschrijven van 50GB data, 1500GB dataverkeer per maand genereert (tenzij je incremental backups gebruikt, maar ook dan zul je het waarschijnlijk nog steeds over enkele honderden GB per maand hebben).

vDong
30/11/10, 19:18
Onderschat nooit de files in NL en de wet van Murphey (backups heb je altijd nodig wanneer je net even niet thuis bent).


Geloof ook dat ik verre van ideaal zei :)
Overigens zijn de files in NL afhankelijk van de afstand naar de colo en nu naar buiten kijkend....sneeuw

T. Verhaeg
01/12/10, 16:21
Er zijn genoeg providers welke VPS doen (als je huidige provider het niet doet) (waaronder wijzelf, maar daar ga ik niet verder op in). Neem een klein servertje met wat disk space, misschien zelfs in hetzelfde netwerk en zet daar je backups neer?

Vergeet ook niet de stroom die zo'n NAS eet als hij 24/7 draait. Dan zit je al snel op de kosten voor een klein VPS'je.

copyfile
02/12/10, 00:09
Ik ga in het begin toch een backup naar mijn thuis nas doen, draait toch al 24/7. Alleen hoe kan ik nu het beste de backups gaan maken ?

Marin
02/12/10, 01:36
Met Directadmin, anders rdiff-backup.

vDong
02/12/10, 07:31
Ik ga in het begin toch een backup naar mijn thuis nas doen, draait toch al 24/7. Alleen hoe kan ik nu het beste de backups gaan maken ?

De backup van directadmin is erg inefficient, maar heel volledig (mits alles ingesteld is via DA)
Daarnaast zou ik zeker een full mysqldump meenemen.

Wil je enkel losse files, dan is een rsync gebaseerde oplossing efficienter, nadeel is dat je daar heel lastig een hele server mee kan restoren.

copyfile
02/12/10, 17:00
Zal dus de backups met directadmin gaan maken. Maar wat is de beste manier om de 1e keer als de machine helemaal goed staat een backup/image te maken ?

vDong
03/12/10, 08:04
Zal dus de backups met directadmin gaan maken. Maar wat is de beste manier om de 1e keer als de machine helemaal goed staat een backup/image te maken ?

Eerder genoemde rsync kan dat, met een aantal excludes (/dev/ wil je bv niet) kan je 1 tar maken met het volledige OS erin, die je op elke willekeurige linux machine (met dezelfde dist) terug kan zetten, mits de hardware niet al te veel afwijkt.

Bij een full restore, zet je dus die over het kale OS heen, gaat OS updates doen, DA updates doen en daarna zet je de DA backups terug.

PerryKniest
04/12/10, 01:33
De plek waar je hem colo gaat zetten bieden die geen SLA met backup erin?

Mark17
04/12/10, 02:23
De plek waar je hem colo gaat zetten bieden die geen SLA met backup erin?

Of een losse backup optie?

PerryKniest
04/12/10, 13:45
@Mark,

Dat kan natuurlijk ook. Is maar net wat je zelf fijn prettig vind.
Ikzelf heb de backups in mijn sla zitten waar ik de servers colocated heb ondergebracht. En dat werkt voor mij wel lekker.

vDong
04/12/10, 14:28
@Mark,

Dat kan natuurlijk ook. Is maar net wat je zelf fijn prettig vind.
Ikzelf heb de backups in mijn sla zitten waar ik de servers colocated heb ondergebracht. En dat werkt voor mij wel lekker.

En als het pand afbrand? of je een discussie over betaling krijgt?
Of recentelijk voorbeeld, netwerk wordt afgesloten en de hoster en de klanten mogen niet meer bij de servers?

Vic D'Elfant
05/12/10, 12:39
Inhakende op het "waar onderbrengen": afhankelijk van hoe je tegenover diensten als S3 staat zou dit ook een optie zijn, vooral nu ze een DC in Ierland erbij hebben. Voor die $0.14 per GB hoef je het niet te laten, en het is veelal vele malen goedkoper dan de oplossing die het datacentrum je zelf kan bieden.

Daarbuiten ben ik zelf geen voorstander van backups binnen hetzelfde datacentrum. Stel je voor dat er brand uitbreekt in dezelfde hal (of een server lager als je in een shared rack zit), en je hebt niks meer. De kans is klein natuurlijk, maar daar zijn backups ook voor.

copyfile
05/12/10, 18:54
Wat bedoel je precies met dat S3? Ben wel benieuwd eigenlijk. Backups wil ik sowieso op een andere locatie hebben.

The-BosS
05/12/10, 19:10
Wat bedoel je precies met dat S3? Ben wel benieuwd eigenlijk. Backups wil ik sowieso op een andere locatie hebben.

http://aws.amazon.com/s3/

copyfile
05/12/10, 19:18
Misschien een stom idee maar zoiets als backup online van kpn ? Of gaat dat niet werken ?

The-BosS
05/12/10, 19:20
Misschien een stom idee maar zoiets als backup online van kpn ? Of gaat dat niet werken ?

Als dat ftp heeft zou het kunnen werken, alleen lees je nogal wat verhalen dat kpn dit nogal capped op de verbinding. Dus even snel een backup terug zetten zal er niet echt inzitten.

Yourwebhoster
05/12/10, 19:22
Misschien een stom idee maar zoiets als backup online van kpn ? Of gaat dat niet werken ?

De service is niet berekend op dit soort dingen en zal ook geen hoge snelheden halen als ik het zo hoor. Je kan beter ergens zoeken naar een externe locatie op 100MBit op liefst 1 Gbit (tenminste als de server zelf op 1Gbit zit anders heeft het weinig nut).

PerryKniest
05/12/10, 22:02
Inhakende op het "waar onderbrengen": afhankelijk van hoe je tegenover diensten als S3 staat zou dit ook een optie zijn, vooral nu ze een DC in Ierland erbij hebben. Voor die $0.14 per GB hoef je het niet te laten, en het is veelal vele malen goedkoper dan de oplossing die het datacentrum je zelf kan bieden.

Daarbuiten ben ik zelf geen voorstander van backups binnen hetzelfde datacentrum. Stel je voor dat er brand uitbreekt in dezelfde hal (of een server lager als je in een shared rack zit), en je hebt niks meer. De kans is klein natuurlijk, maar daar zijn backups ook voor.

Kijk dit ga ik ook eens proberen als extra backup. Bedankt voor de tip.

copyfile
08/12/10, 01:36
Nog even een ander vraagje. Ik ga voor het eerst een eigen server plaatsen en vroeg me af hoe dit werkt met ip's. Krijg je van te voren het aan jou toegewezen ip nummer ? En hoe kan ik deze dan al instellen ?

Mark17
08/12/10, 01:49
Nog even een ander vraagje. Ik ga voor het eerst een eigen server plaatsen en vroeg me af hoe dit werkt met ip's. Krijg je van te voren het aan jou toegewezen ip nummer ?
Dit is afhankelijk van de provider, wij verstrekken de IPs wel vooraf (kan de klant ze vast instellen).

En hoe kan ik deze dan al instellen ?
Zodra hij geen netwerk verbinding meer nodig heeft kun je het IP alvast wijzigen in het nieuwe IP. Hoe je dit doet is afhankelijk van het besturingssysteem. Mocht je hier niet uitkomen dan kun je dat het beste aan je colo provider vragen, deze zou de kennis moeten hebben om hiermee te helpen.

copyfile
08/12/10, 01:55
Thanks ! Ik weet inderdaad niet hoe ik dat zelf kan instellen op CentOS 5. Weet je waar ik daar info over kan vinden ? Hoe heet die functie b.v. ?

Vic D'Elfant
08/12/10, 08:59
Er is toevallig net al een topic (http://www.webhostingtalk.nl/colocation/163738-colocatie-hoe-gaat-alles-zn-werk.html) bezig hierover, maar desalniettemin... :)

Meestal krijg je de adressen van het datacentrum van tevoren. Kwestie van deze (afhankelijk van je OS) in de NIC instellen, en je zodra je 'm daar in het rack hangt werkt het allemaal meteen. Als het goed is, tenminste. Je hebt sowieso hands-on access daar dus je kunt nog altijd daar de boel instellen; mocht je de adressen niet al van tevoren hebben kun je dat daar doen.

Beste manier om te testen of het écht werkt vind ik persoonlijk nog even vanaf de telefoon of laptop, dan weet je tenminste zeker dat er geen firewall is die je buitensluit en waar je vervolgens thuis pas achter komt.

Edit: Bah, reply notification liet alleen die ene post zien. Reactie is nu dus wat achterhaald.

Apoc
08/12/10, 11:25
Thanks ! Ik weet inderdaad niet hoe ik dat zelf kan instellen op CentOS 5. Weet je waar ik daar info over kan vinden ? Hoe heet die functie b.v. ?

In dat geval zou ik eens gaan kijken naar managed colocatie, waarbij iemand het beheer voor je uitvoert. Als je zelf niet weet hoe je bijvoorbeeld een IP instelt, is het niet verstandig om hier zelf mee te gaan knutselen (tenzij het een hobby server -en dus niet bedrijfsmatig- is en je tijd over hebt).

copyfile
08/12/10, 23:53
Het is gewoon een testbak in het begin. Waar kan ik meer info vinden over hoe zelf de ip's in te stellen ? Weet niet waar ik precies naar moet zoeken op Google.

Yourwebhoster
09/12/10, 00:01
Het is gewoon een testbak in het begin. Waar kan ik meer info vinden over hoe zelf de ip's in te stellen ? Weet niet waar ik precies naar moet zoeken op Google.

centos config ip - Google zoeken ehm???

Eerste result:
http://www.thewebmasterscafe.net/webhosting/how-to-configure-static-ip-address-on-centos-linux.html

Robca
15/12/10, 10:39
Ik heb even een hele bedenking bij heel dit topic, de starter (zonder een steen te werpen) gaat een server plaatsen (linux - centos) maar hij weet niet hoe een ip in te stellen, ok alle begin is moeilijk en het moet ergens starten.

Als je dan er wel al uit bent dat je dus backups wil, dan denk ik hij heeft over de zaak nagedacht, maar niet goed als ik dan iedereen hier hoor zeggen NAS van thuis... In het begin zal dit misschien leuk zijn, maar als het de bedoeling is van die server als productieserver te plaatsen en dan er daadwerkelijk klanten op te hosten via directadmin of welk ander systeem, dan vraag ik me af waarom niet ineens goed doen en een externe backup voorzien die in een min. van tijd ook terug kan gezet worden. Want dat is waar het dan gaat om draaien op een productieomgeving.

Is het echt om te spelen en te testen? Dan denk ik dat je die fase best bij je thuis gaat doen zodat je ook de server bij je hebt fysiek want niet weten hoe een ip in te stellen en je server in een datacenter hangen, tja het zal veel verplaatsing geven van jezelf naar het datacenter...

Wil je het goed aanpakken dan neem je hem extern en hou je rekening met de mogelijkheden.

energykind
22/12/10, 00:20
een nasje thuis is echt geen optie. zoals eerder aangegeven is het erg verstandig om bij iemand anders wat ruimte te huren en daar te backuppen. dan weet je zeker dat je goed zit.

Huib
13/01/11, 14:12
Ik had vroeger bij mijn eerste server een externe hardschijf in de server gelegd. Daar werden de back-ups naar geschreven. Enige nadeel was dat ik naar de CO-locatie moest indien het fout zou gaan.

Piwi-Web
13/01/11, 14:36
Zelf maak ik de backups naar een interne backupserver. Ook een externe aanwezig maar moet rsync nog eens instellen :)

tjvb
13/01/11, 14:42
Ik had vroeger bij mijn eerste server een externe hardschijf in de server gelegd. Daar werden de back-ups naar geschreven. Enige nadeel was dat ik naar de CO-locatie moest indien het fout zou gaan.
Wat doe je dan bij brand? Problemen met de toegang tot het DC (Ik denk weer terug aan de I3D verhuizing als duidelijk voorbeeld http://www.webhostingtalk.nl/netwerk-storingen-en-updates/154675-i3d-net-verhuizing.html of resenter de soap rond redunix http://www.ispam.nl/archives/18270/poldersoap-redunix-klanten-uit-de-lucht-zakenpartners-rollend-over-straat/ )

Huib
13/01/11, 15:03
Dit was de manier zoals ik het vroeger deed, gelukkig is het nu allemaal beter geregeld. Maar met je eerste server kan dit een idee zijn vooral nu externe HD´s ook via LAN aangesproken kunnen worden. Anyways het was hoe ik begon niet hoe ik adviseer te doen.

ichat
13/01/11, 17:14
Vergeet ook niet de stroom die zo'n NAS eet als hij 24/7 draait. Dan zit je al snel op de kosten voor een klein VPS'je.
__________________
Ik had pas uitgerekend wat een 200watt pc per jaar aan stroom kost, dat koste bijna geen droll (ik meen iets van 150 euro iod), een gemiddelde freenas atom dualcore met een stuk of 3 schrijven kost echter nog niet eens 100w bij full load, en nog geen 50watt in idle. - als je dan nog eens enkel 'snachts backups trekt (voor je website's bereikbaarheid ook beter) - gaan die kosten nòg verder omlaag.

Nu vraag ik me dus af hoeveel een honderd gig om een san per jaar kost, maar ik verwacht dat dit meer is dan 100 per jaar. - bovendien, als er iets mis gaat met je server zul je er toch ook heen moeten die te repareren. - want als het enkel aan een kapotte schijf lag had je wel een hotspare in je bak zitten (neem ik aan)

t.bloo
13/01/11, 18:02
[off topic]


Ik had pas uitgerekend wat een 200watt pc per jaar aan stroom kost, ... ik meen iets van 150 euro iod

dan ben ik wel benieuwd naar je berekening...

200 * 24 * 365 / 1000 * 0,14 = 245,28 euro exclusief BTW per jaar in een goedkoop datacenter

en

200 * 24 * 365 / 1000 * 0,2141 = 375,10 euro inclusief BTW per jaar thuis bij de Eneco

Huib
13/01/11, 20:45
Thanks ! Ik weet inderdaad niet hoe ik dat zelf kan instellen op CentOS 5. Weet je waar ik daar info over kan vinden ? Hoe heet die functie b.v. ?


Hoi,

Als je bij centos op de commandline "setup" en dan network kiest kan je al je instellingen kwijt...

ichat
13/01/11, 20:58
toegegeven: - ik heb verkeerd gekeken - ik heb de energiebelasting over het hoofd gezien mijn fout.. dus nu gaat de prijs omhoog naar 150 euro per jaar voor 100watt,

dan maakt dat de prijs-concurentieverhouding idd wel een beetje anders - mijn fout, excuses.