PDA

Bekijk Volledige Versie : Nameservers op een ander continent



Fred_2004
22/11/10, 21:40
Hallo,

Ik vroeg mij of of het veel uitmaakt of mijn nameserver in België staat of in Amerika.

Ik zou graag gebruik maken van cloudflare (www.cloudflare.com) en daarvoor moet ik mijn nameservers aanpassen naar hun nameservers. En die staan natuurlijk in de US.

Zou het aanpassen van de nameservers nadelige gevolgen hebben?
Persoonlijk denk ik van niet, omdat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Maar ik ben benieuwd wat jullie hier over denken.

Voor de duidelijkheid, de server blijft in België. Het gaat dus enkel om de nameservers.
We gebruiken ook een CDN (Amazon Cloudfront) en hebben daar tot hier toe positieve ervaringen mee.

Thanks!

Triloxigen
22/11/10, 21:46
De response tijd is lager natuurlijk.
Daarnaast mocht de verbinding naar Amerika problemen geven (gebeurt helaas weleens), betekend dat ook dat je website niet bereikbaar is ook al is je server online.
Een secondaire ver weg plaatsen is een ander verhaal natuurlijk.

Tim.Bracquez
22/11/10, 21:54
Je nameservers moeten zo snel mogelijk een antwoord sturen op een query. Dit naar de bezoeker. Heb je veel bezoekers vanuit Amerika, zet daar dan je nameserver(s), zoniet hou ze lekker kortbij.

Heb je veel klanten in België, zet er dan zeker één in België, Nederland, Frankrijk (ik som maar wat op)

Een secondary nameserver wordt ook vaak gebruikt, dus een sneller eerste nameserver en een trage secondary kan in sommige gevallen alles vertragen. Hangt zowat af, maar ze gaan niet allemaal beginnen bij je ns1...

Je kan dit geweldig goed testen met pingdom (http://www.pingdom.com/) of met tools in google Chrome om te tonen hoe lang je pagina er over doet om te laden. Hierbij wordt (als ik me niet vergis) aangeduid hoe lang de DNS query in beslag neemt.

Fred_2004
22/11/10, 22:04
Ok, misschien toch niet zo een goed gedacht dan.

Ik ga cloudflare ééns contacteren en zien wat ze daarover te zeggen hebben.

visser
29/11/10, 00:39
De response tijd is lager natuurlijk.
Daarnaast mocht de verbinding naar Amerika problemen geven (gebeurt helaas weleens), betekend dat ook dat je website niet bereikbaar is ook al is je server online.
Een secondaire ver weg plaatsen is een ander verhaal natuurlijk.

Nee, want er is voor een DNS resolver geen verschil tussen een primary en een secondary DNS.

Een top level DNS geeft (eventueel in een round robin volgorde) alle NS records voor een domein terug.
De resolver gaat vervolgens naar één van de gegeven NSen toe.

Daar zit verder geen herkenbare prioriteit in.

Nu zorgt DNS caching er normaal gesproken wel voor dat de impact van een DNS server die wat verder weg staat nogal mee valt, maar over het algemeen doe je er goed aan om te zorgen dat al je DNS servers 'snel' zijn voor het grootste deel van je bezoekers.
(of eigenlijk: voor de resolver die door je bezoekers gebruikt wordt..)

Fred_2004
29/11/10, 13:42
Ik heb Cloudflare 24 uur geprobeerd en dat vertraagde werkelijk alles, dus ik ben terug naar mijn normale setup gegaan met 2 nameservers in België.
Nu gaat alles terug supersnel.

Ik blijkt wel dat cloudflare hun nameservers ook in Amsterdam staan.
Maar toch niet echt goeie ervaring mee.