PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische juridische aspecten betreffende bedrijfsvorming



Zoekjezorg
20/11/10, 12:34
Hallo mede forummers!

Ik ben van plan om snel online te gaan met een belgische website, het betreft een medische zoekmachine, daar klanten kunnen betalen om hoger in de ranking te komen. Het project werpt zijn vruchten af in Nederland, vandaar de stap ook naar Belgie.

Echter zijn er een paar vragen die mij opkomen waar ik naar gezocht heb maar geen antwoorden op kan vinden.

Moet ik als Nederlands bedrijf BTW vragen aan de Belgen en zo ja hoeveel?

Moet ik mijzelf in Belgie inschrijven in hun kvk?

Kan ik problemen krijgen met de belgische fiscus?

Mijn inziens zijn de laatste 2 het antwoord NEE maar ik heb geen zin in gezeur achteraf vandaar dat ik graag goed ingelicht wil zijn voor ik ergens aan begin!

Alvast bedankt!

ichosting
20/11/10, 12:39
Als het particuliere klanten zijn in Belgie dan moet je gewoon 19% btw rekenen. Zijn het bedrijven dan hoeft dit niet.

Voor zover ik weet hoef je je niet in te schrijven in een belgische bedrijfsregister (correct me if i'm wrong Belgische collega's ;))

Fiscus voor zover ik weet ook niet. Je bent een Nederlands bedrijf dat zich ook op Belgie richt, dus lijkt me niet (ook hier: Belgische collega's, kom er maar in :))

Waar je denk ik wel rekening moet houden is dat je geen advies over medische zaken mag geven, tenzij je medisch achtergrond hebt.

Zoekjezorg
20/11/10, 13:25
Ik heb een medische achtergrond echter geen dr. titel dus ik ga ook geen advies geven. Echter betreft het zowel personen als bedrijven, neem bijvoorbeeld een huisarts is een persoon maar ik neem aan dat hij ingeschreven staat in de belgische bedrijfsregister en dus moet ik neem geen btw rekenen?

WebMeso
20/11/10, 16:04
Je moet altijd BTW rekenen, maar alléén als de andere partij een echt en geverifieerd BTW nummer overhandigd dan hoeft dat niet. Het is verstandig om deze dus te controleren. Deze regeling geldt volgens mij in heel Europa.

Voor klanten & bedrijven, buiten europa, hoef je sowieso geen BTW heffen.

The-BosS
22/11/10, 19:00
Het betreft hier inderdaad gewoon over intracommunautaire handelingen binnen de eu. Ik zou je aanraden volgende website eens door te nemen: http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/tva_intrac/tva_eur_nl.htm & http://europa.eu/legislation_summaries/taxation/l31057_nl.htm

Wil je een belgisch btw nummer hebben om je op de belgische markt te richten dan zal je moeten voldoen aan bepalde voorwaarden. Zoals in belgie een kantoor hebben, in het bezit zijn van de nodige documenten (bedrijfsbeheer, diploma (attest) voor de sector waarin je beginnen) en nog tal van andere dingen die je best even navraagt.

Dotdns
23/11/10, 20:30
Je mag gerust je handel richten in Belgie.
je hoeft niet in Belgie ingeschreven te zijn zolang je in orde bent in je eigen land en daar je belastingen netjes betaald.

Wel btw aanrekenen aan particulieren.
Bedrijven en zelfstandig niet
je kunt een bedrijf nagaan op zijn btw nummer ( http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoekwoordenform.html )