PDA

Bekijk Volledige Versie : 'spookfactuur'



Derek-Jan
20/11/10, 01:28
Onlangs kreeg ik een soort van spookfactuur....

Firma X stuurt mij circa 2 weken terug via de post een factuur van zo'n 160 euro voor 8 maanden hosting. Aangezien ik de firma niet ken en ik dus daar ook niets besteld heb stuur ik deze firma een mailtje met de opmerking dat ik ze niet ken, ik niets besteld heb en het dus waarschijnlijk een vergissing is en ik deze factuur dus als niet verzonden beschouw.

Als respons krijg ik een antwoord dat het gaat om een overname van firma Y en dat men na 8 maanden de administratie heeft overgezet.

Inderdaad was ik klant bij firma Y echter is dit opgezegd. Ik heb dat firma X nog niet medegedeeld om het simpele feit dat ik niets met firma X te schaften heb.

Één van de redenen dat ik mijn contract bij Y beeindigd heb was mijn frustraties over de gebrekkige administratie. Blijkbaar niet onterecht. Een bewijs dat ik heb opgezegd kan ik niet leveren. Maar voor zover ik weet heb ik conform de AV opgezegd. Er is ook nooit geen discussie over geweest, alle facturen zijn betaald en ik heb mijn hostingpakket schoon opgeleverd (moet dat eigenlijk?)

Even googelen leert mij wel dat firma Y blijkbaar geen diensten meer aanbied en dit voortgezet is door firma X.

Al met al zie ik geen problemen maar mijn vooruitziende blik zegt mij wel dat firma X hier anders over denkt.

Wat mij vooral ergert is dat, indien men denkt dat ik nog wel klant ben, ze daar pas na 8 maanden mee komen. Dat een administratie uitzoeken even werk is dat begrijp ik, maar 8 maanden???

Even to the point : Wat kunnen ze mij maken?

The-BosS
20/11/10, 02:01
Hebben ze je ook nooit laten weten dat firma Y overgenomen is door firma X, want wettelijk gezien moeten ze je de optie geven om het huidig contract verder te zetten. Een nieuw contact aan te gaan onder andere voorwaarden of het huidige contract stop te zetten.

Derek-Jan
20/11/10, 02:30
Hebben ze je ook nooit laten weten dat firma Y overgenomen is door firma X, want wettelijk gezien moeten ze je de optie geven om het huidig contract verder te zetten. Een nieuw contact aan te gaan onder andere voorwaarden of het huidige contract stop te zetten.

Nee, heb hiervan bij mijn weten geen info van ontvangen. Heb nooit meer iets van firma Y vernomen. Dit is na 8 maanden het eerste wat ik in mijn handen krijg.

Voor alle duidelijkheid, ik heb na opzegging de data van de server verwijdert. Domeinnamen had ik niet bij hun.

Yourwebhoster
20/11/10, 09:34
Netjes aangeven dat je opgezegd hebt met een bewijs, dat zou voldoende moeten zijn. En anders aangeven dat de administratie een zooitje was en dat ze een wettelijke verplichting niet nagekomen zijn, waardoor de factuur niet geldig is. Ze kunnen je ook niks maken als je kan aantonen dat je opgezegd hebt en dat je geen melding gehad hebt van overname.

davhog
20/11/10, 09:41
Gewoon netjes vragen of ze de ondertekende overeenkomst die je met ze hebt even kunnen opsturen. Als ze dit niet kunnen dan zou ik netjes aangeven dat je verder geen aandacht meer zal schenken aan hun correspondentie...

MediaServe
20/11/10, 12:30
Is toch een vrij eenvoudige situatie naar mijn mening. Je hebt geen wettelijke overeenkomst met Firma X en derhalve hebben zij geen recht om jou een factuur te sturen. Ze zijn wettelijk verplicht om de foutieve factuur te crediteren.

Zet dit even in je eigen woorden in een e-mail naar hun kant en je bent klaar :)

Derek-Jan
07/12/10, 11:29
Omdat ze nu een laatste aanmaning heb gekregen heb ik ze maar eens gebeld. Verteld dat ik bij de vorige hoster heb opgezegd en verder niet bekend ben met hun.

Ze gaan het uitzoeken.

Op mijn vraag waarom ze pas na 8 maanden een factuur sturen was het simpele antwoord dat het zo lang geduurd heeft om de administratie te integreren.

Nu maar even een aangetekend briefje opstellen om duidelijk te maken dat ik geen facturen ga betalen van bedrijven waar ik niets besteld heb cq geen relatie mee heb.

Cybafish
07/12/10, 13:07
Ik lees weer een hoop 'wettelijk verplicht', maar kan iemand misschien aanwijzen in welke wetten dat allemaal staat?

Het is eerst maar eens belangrijk om te weten hoe de overname heeft plaatsgevonden. Wat is de rechtsvorm van de beide ondernemingen? Wellicht heeft er een aandelenoverdracht plaatsgevonden. In dat geval blijven alle overeenkomsten met de BV/NV gewoon geldig, bijvoorbeeld.