PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorstel voor oprichting Vereniging van Registrars SIDN



eMiz0r
16/11/10, 11:37
http://www.ispam.nl/archives/19221/voorstel-voor-oprichting-vereniging-van-registrars-sidn/

Ik snap 1 ding niet. Dat gezeik om die 25 euro per kwartaal, ofwel een budget van 190.000 euro zal allemaal best. Maar waarom in godsnaam wordt er geen begroting bekendgemaakt waar dat geld aan opgaat? Als er gewoon legitieme redenen voor zijn, lijkt me dat het aantal kritieken snel af zal nemen. Als de heer "Willem van Waveren" denkt 100k per jaar op te kunnen strijken lijkt me het plan bij voorbaat al mislukt. Dan hoef je er verder geen tijd in te steken.

Gewoon wat openheid van zaken! Dat zouden meer mensen moeten doen.....

sdetroch
16/11/10, 11:47
Als er nu al een adviesgroep moet worden opgericht met een fulltime werknemer (secretariaat?) om een cctld te adviseren, waar gaat dat naar toe ...?
Belachelijk initiatief, ik heb liever dat ze mijn 25 euro per kwartaal beter besteden als aan het zoveelste groepje moraalridders die de registrars eens gaan vertegenwoordigen, ik heb zo'n vakbond niet nodig!

Ber|Art
16/11/10, 12:15
mss kunnen jullie even het geduld opbrengen totdat we alle documenten (ook het volledige budget) naar buiten brengen, dit gebeurd zodra we er allemaal achter staan, 24 november is hier al een meeting over. Speculeren heeft geen enkele zin op dit moment.

groenleer
16/11/10, 12:21
Ik ben best wel benieuwd. Wanneer verwacht men de stukken naar buiten te brengen. Als insider moet jij dat toch wel weten Berrie.

Het idee en de reden waarom zijn goed. Alleen door gebrek aan informatie lijkt het op dit moment een 'kind met een waterhoofd' te worden. Ik hoop dat dit idee geheel onterecht is en kan daarom niet wachten tot de stukken beschikbaar zijn.
Toch lijkt mij een budget van bijna 2 ton op jaarbasis redelijk riant om een vereniging te runnen. Echter zoals al gezegd, ik zie graag de stukken tegemoet zodra ze beschikbaar zijn.

Ber|Art
16/11/10, 12:36
Ik weet ook wel wat de planning is maar ik kan pas met zekerheid wat zeggen na 24 november...

Mikey
16/11/10, 14:03
Misschien moet iedereen zijn vraag maar eens voorleggen aan diegene die het stuk geschreven heeft, vooral kijkend naar zijn verantwoording onder aan het stuk...

eMiz0r
16/11/10, 16:28
mss kunnen jullie even het geduld opbrengen totdat we alle documenten (ook het volledige budget) naar buiten brengen, dit gebeurd zodra we er allemaal achter staan, 24 november is hier al een meeting over. Speculeren heeft geen enkele zin op dit moment.

Ik speculeer niet, ik vraag of er openheid van zaken gegeven kan worden. Je zegt dat er binnenkort duidelijkheid komt, nou klaar toch :)

Er wordt echter "even in de groep gegooid" dat een deel van onze SIDN bijdrage in een of andere wazige constructie gegoten wordt zonder details bekend te maken. Dit probleem zou je niet hebben als de SIDN een BV was, maar het is een stichting waarvan wij lid zijn en een contributiebijdrage aan doen. Héél ander verhaal en terecht dat er dan ook regelmatig kritiek over is.

Mikey
16/11/10, 16:33
Ik speculeer niet, ik vraag of er openheid van zaken gegeven kan worden. Je zegt dat er binnenkort duidelijkheid komt, nou klaar toch :)

Er wordt echter "even in de groep gegooid" dat een deel van onze SIDN bijdrage in een of andere wazige constructie gegoten wordt zonder details bekend te maken. Dit probleem zou je niet hebben als de SIDN een BV was, maar het is een stichting waarvan wij lid zijn en een contributiebijdrage aan doen. Héél ander verhaal en terecht dat er dan ook regelmatig kritiek over is.

Waarom ga je je dan óók niet druk maken over de geplande nieuwbouw, of het aantal personeels leden dat de stichting telt... Allemaal dingen waar je je af kan vragen of jouw contributie wel goed voor wordt gebruikt...

eMiz0r
16/11/10, 17:18
Waarom ga je je dan óók niet druk maken over de geplande nieuwbouw, of het aantal personeels leden dat de stichting telt... Allemaal dingen waar je je af kan vragen of jouw contributie wel goed voor wordt gebruikt...

Om dezelfde reden dat ik me ook niet druk maak om welke koffie ze drinken en of ze wel bij de Aldi boodschappen halen in plaats van een merkwinkel.

I don't fucking care. Een "initiatief" dat mij moet gaan vertegenwoordigen en waar ik verplicht aan moet gaan bijdragen maak ik me wél druk over.

Mikey
16/11/10, 18:35
Om dezelfde reden dat ik me ook niet druk maak om welke koffie ze drinken en of ze wel bij de Aldi boodschappen halen in plaats van een merkwinkel.

I don't fucking care. Een "initiatief" dat mij moet gaan vertegenwoordigen en waar ik verplicht aan moet gaan bijdragen maak ik me wél druk over.

Verplicht aan moet gaan bijdragen ?

Stewie
16/11/10, 19:04
Een "initiatief" dat mij moet gaan vertegenwoordigen
Ik heb eerder op het ISPConnect forum gepost waarom dit allemaal zonder overleg met de achterban gebeurd. ISP Belang, ISPConnect, leggen dit niet eerst voor aan hun leden. De leden krijgen geen enkele inspraak en worden achteraf geinformeerd wat voor hen besloten is.

maxnet
17/11/10, 01:09
ik heb liever dat ze mijn 25 euro per kwartaal beter besteden


Zo te lezen wordt het bedrag niet rechtstreeks bij deelnemers in rekening gebracht, maar uit algemene middelen betaald.
Dan moet je het eigenlijk niet als 100 EUR per jaar zien, maar is jouw aandeel afhankelijk van hoeveel domeinen je hebt.



Hoeveel zou 190k op de huidige SIDN omzet zijn?
Iets meer dan 1%?

Als een dergelijk initaitief bijvoorbeeld toekomstige SIDN prijsstijgingen de kop in kan drukken, dan zou dit voorstel wel eens voordeliger kunnen zijn, dan geen vertegenwoordiging te hebben.

Cybafish
17/11/10, 01:41
Ja, don't bite the hand that feeds you :) Als ze bij de gratie van SIDN bestaan, dan zou het mij verbazen als zij zich hard maken tegen beleid van de SIDN. Overigens vind ik €190.000 erg veel voor het 'opzetten van een secretariaat'.

ivs
17/11/10, 10:13
Dit probleem zou je niet hebben als de SIDN een BV was, maar het is een stichting waarvan wij lid zijn en een contributiebijdrage aan doen.

Volgens mij is dit een misverstand, als registrar bent je niet lid van de SIDN en je hebt dus ook geen inspraak in wat de SIDN van plan is. Je bent niet veel meer als een klant.

Ber|Art
17/11/10, 10:29
Ik heb eerder op het ISPConnect forum gepost waarom dit allemaal zonder overleg met de achterban gebeurd. ISP Belang, ISPConnect, leggen dit niet eerst voor aan hun leden. De leden krijgen geen enkele inspraak en worden achteraf geinformeerd wat voor hen besloten is.Dit is niet helemaal waar Stijn, onze deelnemers (en die van ISPConnect) willen graag inspraak bij de SIDN en daar zijn we met een afvaardiging mee bezig. We kunnen niet elk detail bespreken met de achterban want dan komt er nooit inspraak (VVR) bij de SIDN. Wel houden we de achterban van de vorderingen en hoofdpunten op de hoogte via het forum of persoonlijke gespreken... en vragen steeds advies aan een gedeelte van de achterban (zoals jij ook weet!)

Ber|Art
17/11/10, 10:32
Overigens vind ik €190.000 erg veel voor het 'opzetten van een secretariaat'. Wacht nu eerst eens totdat je het budget gezien hebt a.u.b. voordat je dingen gaat roepen die niet correct zijn...

eMiz0r
17/11/10, 10:49
Volgens mij is dit een misverstand, als registrar bent je niet lid van de SIDN en je hebt dus ook geen inspraak in wat de SIDN van plan is. Je bent niet veel meer als een klant.

Je bent als registrar wél lid van de SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland), maar je hebt inderdaad als "donateur" geen inspraak in de besluitvorming. Anders dan bij bijvoorbeeld een vereniging.

Die "algemene middelen" waaruit de 190.000 euro wordt betaald wordt in feite betaald van donaties van de registrars. Daar mag je imo een mening over hebben, zeker gezien het feit dat de SIDN alleenrecht heeft op het .nl domein en je dus verplicht bent hier af te nemen.

@Ber|Art, het hele probleem zit hem mijn inziens in het feit dat er iets teveel onder de tafel geregeld wordt. Ik kan mij een SIDN dag herinneren in de Amsterdam Arena waarin tijdens het SIDN praatje van Roelof, Arnout ineens opstaat en zegt dat e.e.a. al geregeld is en er al mensen zijn aangewezen voor die adviesraad, dus dat komt helemaal goed! Tot enige verontwaardiging van diverse (grotere) deelnemers, die van helemaal NIETS weten. Ik hou niet van die achterkamertjes politiek, zeker niet als ik er ook verplicht aan moet bijdragen.

sdetroch
17/11/10, 10:57
Wacht nu eerst eens totdat je het budget gezien hebt a.u.b. voordat je dingen gaat roepen die niet correct zijn...

Zelfs al was het maar 5000 Euro per jaar ... dat is 5000 Euro weggegooid geld. Ik heb geen 'vakbond' nodig om mij als registrar te vertegenwoordigen bij SIDN.

Voor dns.be is er bijvoorbeeld ook een 'vertegenwoordiging' van registrars, net zoals er een Code of Conduct werkgroep was indertijd: vrijwillig, onbezoldigd, ... (hoogstens een kleine zitpenning of onkostenvergoeding voor transport).

Dezo
17/11/10, 10:59
Zelfs al was het maar 5000 Euro per jaar ... dat is 5000 Euro weggegooid geld. Ik heb geen 'vakbond' nodig om mij als registrar te vertegenwoordigen bij SIDN.

Voor dns.be is er bijvoorbeeld ook een 'vertegenwoordiging' van registrars, net zoals er een Code of Conduct werkgroep was indertijd: vrijwillig, onbezoldigd, ... (hoogstens een kleine zitpenning of onkostenvergoeding voor transport).

Ik denk inderdaad dat ze bij SIDN in alle geledingen nog heel wat kunnen opsteken bij DNS. Vind het ook een vreemd verhaal ...

xserve
17/11/10, 12:16
Wacht nu eerst eens totdat je het budget gezien hebt a.u.b. voordat je dingen gaat roepen die niet correct zijn...
Daarom vind ik het ook een beetje dom om al wel het bedrag naar buiten te brengen, zonder gelijk de begroting te presenteren. Daardoor zorgen jullie er zelf voor dat mensen gaan speculeren.

Overigens zijn de initiatiefnemers zelf ook altijd erg goed in het speculeren wat er bij de SIDN gebeurd of over het 'waarom' de SIDN sommige dingen doet. Maar nu er over jullie zelf gespeculeerd wordt vinden jullie opeens dat mensen het niet moeten doen?

Stewie
17/11/10, 12:27
Dit is niet helemaal waar Stijn, onze deelnemers (en die van ISPConnect) willen graag inspraak bij de SIDN en daar zijn we met een afvaardiging mee bezig. We kunnen niet elk detail bespreken met de achterban want dan komt er nooit inspraak (VVR) bij de SIDN. Wel houden we de achterban van de vorderingen en hoofdpunten op de hoogte via het forum of persoonlijke gespreken... en vragen steeds advies aan een gedeelte van de achterban (zoals jij ook weet!)
Ik waardeer dat laatste ook zeer zeker, maar als je jaarlijks bijna 1000 euro doneert aan ISPConnect en je wordt structureel alleen achteraf geinformeerd wat voor goeds er met deze bijdrage gebeurt (BBQs (?), lobby over KP, notice take down) dan begint het aardig vervelend te worden. Hoe moeilijk is het bij elke stap je leden op de hoogte te stellen, participatie mogelijk te maken, input te vragen .. ? Hetzelfde geld voor ISPBelang ware het niet dat de bijdrage en organisatie daar een stuk kleiner is, maar misschien wel effectiever?

In ieder geval word je als lid in een passieve rol gehouden en dat lijkt me niet de juiste insteek van een vereniging die als doel heeft de belangen van de leden te behartigen.

Ber|Art
17/11/10, 12:37
mss hadden een aantal dingen wel anders gekund, maar wij (het initiatief team) hebben voor deze manier gekozen (naar onze mening de beste manier). Achteraf is makkelijk praten maar wij voeren het uiteindelijk naar eer en geweten uit ...

eMiz0r
17/11/10, 14:48
Heb ik het nog niet over het feit dat de Top 100 zich in principe zelf kan vertegenwoordigen bij de SIDN. Vaste relatiebeheerder die altijd aanspreekbaar is en openstaat voor vragen/suggesties en nieuwe ideeën. Het jaarlijkse gesprek vind ik meestal behoorlijk productief.

Mikey
17/11/10, 16:31
mss hadden een aantal dingen wel anders gekund, maar wij (het initiatief team) hebben voor deze manier gekozen (naar onze mening de beste manier). Achteraf is makkelijk praten maar wij voeren het uiteindelijk naar eer en geweten uit ...

Ik wil hierbij even op berrie inhaken, iedereen is destijds vrij geweest om op de oproep van Roelof Meijer te reageren om deel te nemen aan de huidige opzet.