PDA

Bekijk Volledige Versie : Website soms niet bereikbaar vanaf eigen server



InterHost
14/11/10, 16:26
Hallo iedereen,

Een klant heeft bij ons een dedicated server waarop één website gehost wordt. Deze server heeft als OS Windows 2008R2 met IIS 7.5 en als andere programma's zijn ook nog mysql en hmailserver geïnstalleerd.

De website is van buitenaf perfect bereikbaar maar vanop de server is deze bijna nooit bereikbaar(Internet Explorer cannot display the webpage). Ook wordt er elke 5 minuten een script uitgevoerd dat indien nodig een mail verstuurd. Deze mails kunnen dan ook niet worden verzonden en worden verzonden van zodra de website weer bereikbaar is vanop de server.

Hopelijk kan iemand ons verder helpen want ik zit een beetje met de handen in het haar.

Alvast bedankt op voorhand

marsipulami
14/11/10, 16:59
bijna nooit?
Kan de server in die periodes wel andere domeinen resolven?
Misschien de dns servers controleren die de server gebruikt?

InterHost
14/11/10, 17:26
Andere domeinen zijn altijd bereikbaar.

Yourwebhoster
14/11/10, 17:53
Andere domeinen zijn altijd bereikbaar.

Je kan het simpel uitsluiten door bijvb te pingen (geen idee wat de dig versie van windows is trouwens). Dat andere domeinnamen altijd bereikbaar zijn hoeft nog geen uitsluitsel te geven.

InterHost
15/11/10, 09:55
Pingen is mogelijk en ik krijg antwoord van het juiste IPadres.

ju5t
15/11/10, 10:39
Wat geeft nslookup aan op het moment dat er problemen zijn? Info: http://support.microsoft.com/kb/200525

Ramon Fincken
15/11/10, 10:41
Wat roep je precies aan dan?
Kun je niet op localhost bezig gaan?

Kun je ook eens testen of je bv altijd op nu.nl kan komen vanaf de server? ( weet niet of ie als je het domein aanroept hij ook fysiek naar "buiten" gaat om dan weer bij zichzelf terug te komen ).

gjtje
15/11/10, 10:54
Zet gebruikersvriendelijke fouten eens uit in IE, dan krijg je tenminste een http status waar je wat aan hebt.

Ramon Fincken
15/11/10, 11:14
Zet gebruikersvriendelijke fouten eens uit in IE, dan krijg je tenminste een http status waar je wat aan hebt.

Grinnik, noemt IE dit een gebruikersvriendelijke fout?
Ik zou dan FF aanraden met Firebug, kun je de error code zien. En daarnaast even een ping of tracert oid doen.

InterHost
15/11/10, 12:41
Voorlopig draait de website nog steeds dus kan ik sommige zaken die jullie voorstellen nog niet testen.

Als ik de website probeer te pingen probeert hij dit te sturen naar een fout adres, de website blijft via IE wel bereikbaar.

edge
15/11/10, 14:56
Misschien is het een optie om het domein + lan IP in de clients hosts file tezetten.
Denk zelf dat het probleem dan verholpen is.

Ramon Fincken
15/11/10, 15:08
Misschien is het een optie om het domein + lan IP in de clients hosts file tezetten.
Denk zelf dat het probleem dan verholpen is.

Inderdaad, zoek even op "windows vhosts" ( ergens in etc drivers system[32] ), zo kun je op een windowsbak de DNS overrulen

InterHost
15/11/10, 15:52
Hallo iedereen alvast bedankt voor de meerdere antwoorden en suggesties.

Ik heb reeds geprobeert om de host file aan te passen. De ping is dan altijd succesvol maar om één of andere reden blijft de website voor IE soms onbereikbaar.

Ramon Fincken
15/11/10, 18:15
IE al eens gesloten en geopend? harde F5? want dat truckje werkt altijd

marsipulami
15/11/10, 18:20
ipconfig /flushdns

InterHost
15/11/10, 18:58
Ook al geprobeert. Ik heb de server ook al proberen opnieuw op te starten. Probleem blijft.

Dennisweb
15/11/10, 21:49
En er staat niet ergens in IIS toevallig een header dat het domeinnaam alleen luistert als hij van het IP-adres buitenaf komt? Er mag dus geen IP-adres staan, maar "Alle niet toegewezen adressen" of iets in die trent.

InterHost
16/11/10, 10:36
Dat staat op "all unassigned".

KerberosX
16/11/10, 12:35
Maak je gebruik van host headers? Strikt gezien niet noodzakelijk omdat je slechts 1 website host, maar goed.

Stel eens je host headers in op de volgende manier:

example.com >> 12.34.56.78
www.example.com >> 12.34.56.78
example.com >> 127.0.0.1
www.example.com >> 127.0.0.1

Uiteraard example.com vervangen door de domeinnaam en 12.34.56.78 door het externe IP.

InterHost
16/11/10, 14:07
Hallo iedereen,

Er heeft iemand een kijkje genomen op de server en belijkbaar staan er meerdere DNS configuraties op de server die met elkaar in conflict liggen. Hierdoor is een herinstall vrijwel noodzakelijk om terug naar een degelijke werking te gaan.

Ik wil jullie nogmaals allemaal bedanken voor de geboden hulp!

dreamhost_nl
19/11/10, 08:45
Ik zou me toch echt vantevoren afvragen of een herinstall in zo'n geval wel echt noodzakelijk is. Tenzij het echt minder werk is uiteraard.

InterHost
26/11/10, 17:21
we hebben voorlopig op vraag van de klant het probleem met emails via een andere server laten lopen. Ik vrees echter dat in de toekomst een herinstallatie noodzakelijk zal zijn, we zien wel :)

VinceSTM
27/11/10, 10:12
Gewoon je dns herconfigureren. Herinstallatie bij windows is vaak de enige oplossing, maar bij iets kleins als dit kan ik me dat absoluut niet voorstellen.

Mick-X
28/11/10, 12:34
Hallo iedereen,

Een klant heeft bij ons een dedicated server waarop één website gehost wordt. Deze server heeft als OS Windows 2008R2 met IIS 7.5 en als andere programma's zijn ook nog mysql en hmailserver geïnstalleerd.

De website is van buitenaf perfect bereikbaar maar vanop de server is deze bijna nooit bereikbaar(Internet Explorer cannot display the webpage). Ook wordt er elke 5 minuten een script uitgevoerd dat indien nodig een mail verstuurd. Deze mails kunnen dan ook niet worden verzonden en worden verzonden van zodra de website weer bereikbaar is vanop de server.

Hopelijk kan iemand ons verder helpen want ik zit een beetje met de handen in het haar.

Alvast bedankt op voorhand

Hmm, een IIS is ingesteld dat deze luisterd op alle netwerkadapters c.q. IP adressen? als deze bijv alleen ingesteld staat op buitenaf dan kan je intern vanaf de server zelf de website niet bekijken. Check ook de firewall van dat ding, kijk of 127.0.0.1 niet blocked is op poort 80.

KerberosX
28/11/10, 13:25
Hmm, een IIS is ingesteld dat deze luisterd op alle netwerkadapters c.q. IP adressen? als deze bijv alleen ingesteld staat op buitenaf dan kan je intern vanaf de server zelf de website niet bekijken. Check ook de firewall van dat ding, kijk of 127.0.0.1 niet blocked is op poort 80.
Toch wel hoor, althans hier is dat toch zo. Wel op voorwaarde dat poort 80 openstaat, hetgeen nogal logisch is op een web server :)

ictinc
09/04/11, 01:55
Zoals Dreamhost_nl ook al zei, een volledige her-installatie lijkt mij in dit geval erg kort door de bocht. Uiteindelijk zal dit de problemen zeer waarschijnlijk oplossen. Maar wat de exacte configuratie fout in je DNS is en hoe je dit in het vervolg kunt voorkomen weet je dan nog steeds niet. Wie zegt dat na een herinstallatie enkele maanden later zich niet dezelfde problemen voordoen vanwege verkeerd beheer.
Naast dat een herinstallatie voor verlies veel tijd zorgt, voorbereiding en mogelijk ongewenste downtime moet het opnieuw configureren van de DNS toch niet zo heel erg moeilijk zijn. Baat het niet, dan schaad het in elk geval niet en kun je op een later tijdstip alsnog overwegen de machine een herinstallatie te geven.

The-BosS
09/04/11, 02:26
Zoals Dreamhost_nl ook al zei, een volledige her-installatie lijkt mij in dit geval erg kort door de bocht. Uiteindelijk zal dit de problemen zeer waarschijnlijk oplossen. Maar wat de exacte configuratie fout in je DNS is en hoe je dit in het vervolg kunt voorkomen weet je dan nog steeds niet. Wie zegt dat na een herinstallatie enkele maanden later zich niet dezelfde problemen voordoen vanwege verkeerd beheer.
Naast dat een herinstallatie voor verlies veel tijd zorgt, voorbereiding en mogelijk ongewenste downtime moet het opnieuw configureren van de DNS toch niet zo heel erg moeilijk zijn. Baat het niet, dan schaad het in elk geval niet en kun je op een later tijdstip alsnog overwegen de machine een herinstallatie te geven.

Ik mag hopen dat TS het probleem na 5 maanden ondertussen al opgelost heeft.