PDA

Bekijk Volledige Versie : Extra IP adressen verstrekken bij VPS diensten



Clanhost
10/11/10, 19:26
Hoe gaan jullie om met klanten die extra IP adressen aanvragen bij VPS diensten. Toevallig heb ik de afgelopen twee dagen vier verzoeken van verschillende klanten ontvangen of ze "10 extra IP adressen" kunnen krijgen. Gezien de schaarste en het feit dat er een geldige reden moet zijn om een apart IP adres te koppelen aan een bepaalde dienst twijfel ik nog een beetje aan de beste manier om hier mee om te gaan.

Ik heb even gezocht maar kan niets vinden over aparte IP adressen voor verschillende sites om SEO redenen. Drie klanten hebben extra IP adressen nodig vanwege VPN diensten, waar ik nog in kan komen. Maar één klant wil extra adressen omdat dat beter is voor SEO optimalisatie. Van wat ik op Google heb kunnen vinden zegt de een dat het niets uitmaakt en de ander dat het wel degelijk van belang is.

Enig idee of het SEO verhaal daadwerkelijk opgaat? Is het in jullie optiek een geldige reden om extra IP adressen te verstrekken puur om meer links te generen tussen sites? Of het is gewoon onzin.

The-BosS
10/11/10, 19:38
Om het even over je SEO verhaal te hebben maakt het niks uit, google geeft trouwens minder punten (als jer al krijgt) als het backlinks binnen het zelfde gerouteerde netblok zijn. Trouwens SEO is ook geen geldige reden voor RIPE om extra ip adressen toe te staan.

Wat de VPN betreft kan dit ook opgelost worden met interne ranges op de server zelf te werken, 1 vpn server die extern ip en intern ip heeft en dan local adressen toekent aan de user side. VPN met externe ip adressen zie ik het nut niet van in omdat een vpn al over een tunnel gaat, dus het ip eigenlijk niks uitmaakt (correct me if i'm wrong).

oehTie
10/11/10, 19:40
wat seo betreft, het is niet NOODZAKELIJK om extra ip's te gebruiken. Dus RIPE zal niet toestaan dat je dit doet.

Dat het beter is is jammer. Of het echt zo is is nog niet eens zeker...

oehTie
10/11/10, 19:42
Om het even over je SEO verhaal te hebben maakt het niks uit, google geeft trouwens minder punten (als jer al krijgt) als het backlinks binnen het zelfde gerouteerde netblok zijn. Trouwens SEO is ook geen geldige reden voor RIPE om extra ip adressen toe te staan.

Wat de VPN betreft kan dit ook opgelost worden met interne ranges op de server zelf te werken, 1 vpn server die extern ip en intern ip heeft en dan local adressen toekent aan de user side. VPN met externe ip adressen zie ik het nut niet van in omdat een vpn al over een tunnel gaat, dus het ip eigenlijk niks uitmaakt (correct me if i'm wrong).

ik ga je niet verbeteren, je zit niet wrong ;)

een vps is een verbinding tussen 2 partijen. Welk ip gehanteerd wordt maakt niet uit. Het is pas van belang als er gerouteerd moet worden tussen meerdere vpn partners. Stel, vpn client A wil vpn client B bereiken, dan is het ip van belang. Maar zelfs dan is een intern 10.*.*.* adres geschikt. De VPN server kan verkeer routeren tussen de 10 range en de externe publieke range dus eigenlijk is dat ook geen geldige ripe redenen, wederom omdat het niet noodzakelijk is.

EK-Media
20/11/10, 05:53
voor seo geven wij geen extra ip adressen uit voor overige zaken zolang ze aan de ripe normen voldoen wel.

Yourwebhoster
20/11/10, 09:10
IP addressen worden hier alleen uitgegeven zolang er een technische verklaring is (je kan tenslotte enkel technische verklaringen geven aan RIPE). SEO is een veel voorkomende verklaring voor de extra IP's die iedere keer afgewezen worden. Bij gevallen als shared en reseller hosting is er echter wel een mogelijkheid om accounts op verschillende servers aan te bieden zodat de websites toch op verschillende ranges zitten. Dan heb je technisch gezien een goede verklaring en is je klant toch blij. Bij VPSsen gaat dit verhaal helaas niet op (ofja, een aparte VPS laten aanschaffen voor dit).
Of het verhaal daadwerkelijk zo is dat het beter zou zijn: dit is nihil. Ik weet niet precies hoe het zit, maar een tracert zal toch duidelijk maken dat het zich in hetzelfde netwerk bevind. Wat echter wel meehelpt is icm geodns de bezoeker naar de dichtstbij zijnde server te leiden, dit omdat de ping tijd ook voor een aanzienlijk verschil kan zorgen. Maar wederom, in hoe verre dit bij draagt; geen idee. Wat wel bijdraagt is genoeg backlinks en goede URL's, dit scheelt enorm.

Wat ik ook een keer gekregen heb is dat extra IP's nodig waren omdat apparaten/servers achter een zakelijke internet verbinding extern te bereiken moesten zijn via een eigen IP. Volgens mij is dit een geldige reden omdat elk apparaat een eigen IP moet kunnen krijgen, kan iemand dit bevestigen? Zoals wel meer mensen hier weten en ervaring mee hebben (Dennis:-)) kunnen zakelijke internet providers nogal lastig doen met extra IP's (ookal is er een geldige RIPE verklaring).