PDA

Bekijk Volledige Versie : cloud hosting



popking
08/11/10, 11:49
Rackspace levert een dienst die in mijn ogen erg interessant is:
http://www.rackspacecloud.com/cloud_hosting_products/sites

Geen aparte VPS-en die draaien in een wolk van servers (zoals veel hosters die aanbieden).

Het lijkt meer op shared-webhosting (want je hebt geen root access etc.). Maar schaalt wel automatisch mee en draait in een cluster.

Is er in Europa een vergelijkbare leverancier?

Clanhost
08/11/10, 12:01
Amazon biedt een vergelijkbare diensten aan meen ik. Moet je even op hun website kijken. Ik ken iemand die er gebruik van maakt en die persoon is daar wel tevreden over. Ik weet alleen niet waar die server staan.

Volgens mij is dit het: http://aws.amazon.com/ec2/

gjtje
08/11/10, 12:59
Microsoft doet met Azure 't zelfde, dat draait ook in Europa.

popking
08/11/10, 17:28
Azure doet 't zelfde...
Behalve dat rackspace prima asp/.net en sql-server kan draaien... en daarnaast ook volledig PHP/MySql ondersteund.

Op Azure kun je wel PHP/MySql draaien, maar heel positief zijn de verhalen nog niet (voor zover ik weet).

Zij er echt geen alternatieven voor de dienst van rackspace?

no1san
08/11/10, 17:46
Volgens mij is er geen alternatief om je sql in de cloud te hosten.
Rackspace heeft inderdaad een aardig aanbod al is $5.00 / 100 MB / month voor SQL (This option is required to host/use MS SQL Databases.) voor mij toch nog te duur.

Ik ben geen hoster, maar heb wel "problemen" met de schaalbaarheid van mijn SQL databases (40 GB). Mocht je daarvoor eens van gedachten willen wisselen dan ben ik beschikbaar :-)

Clanhost
08/11/10, 17:49
MSSQL kost natuurlijk ook meer centjes om te hosten. Afhankelijk van welke vorm je afneemt kan dat behoorlijk in de kosten lopen voor een ISP. Dat gaat via SPLA licenties.

no1san
08/11/10, 18:12
Zie nu ook pas de MS in MS sql. Deze kosten zou je dus niet maken met "gewoon" mysql.
(denk ik)

ju5t
08/11/10, 19:40
Afhankelijk van je setup is MySQL ook niet altijd gratis, kan ook leuk in de papieren lopen.

popking
08/11/10, 20:41
Conclusie: er wordt dus geen vergelijkebare dienst door een Europees bedrijf geboden.

Randy
08/11/10, 20:48
Er zijn wel meerdere partijen die een shared cluster hebben. Denit o.a.

Ber|Art
09/11/10, 10:44
Er is (nog) niet een echte Cloud Hoster in Europa zoals Microsoft Azure, Google of Amazon, de dichtbijzijnde die in de buurt IMO komt is VPS.net (UK/USA)

gjtje
09/11/10, 11:38
Bovenstaande partijen (google weet ik niet zeker) hebben gewoon clusters in Europa staan.

popking
09/11/10, 15:36
Ber, ea.
Volgens mij zijn er voldoende cloudhosters in Europa.
Echter: er worden altijd VPS-en aangeboden die draaien 'in the cloud'. Met 'cloud' doel ik op een cluster van servers, verdeeld over meerdere datacentra.

Rackspace levert een dienst waarbij zij ook websites (dus niet een VPS, inclusief root toegang, etc.) leveren 'in the cloud': Cloud sites.

Cloud sites is bijzonder prijzig (vanaf $149). Stuk duurder dan Cloud vps (vanaf $11).

Er zit dus een wezenlijk verschil in.
Ben dus vooral benieuwd naar alternatieven voor de dienst 'cloud sites'.

Mark17
09/11/10, 16:26
Ber, ea.
Volgens mij zijn er voldoende cloudhosters in Europa.
Echter: er worden altijd VPS-en aangeboden die draaien 'in the cloud'. Met 'cloud' doel ik op een cluster van servers, verdeeld over meerdere datacentra.

Rackspace levert een dienst waarbij zij ook websites (dus niet een VPS, inclusief root toegang, etc.) leveren 'in the cloud': Cloud sites.

Cloud sites is bijzonder prijzig (vanaf $149). Stuk duurder dan Cloud vps (vanaf $11).

Er zit dus een wezenlijk verschil in.
Ben dus vooral benieuwd naar alternatieven voor de dienst 'cloud sites'.

Wat ik er niet goed uit kon halen kun je misschien duidelijk maken. Wat is het verschil tussen cloud sites en een shared hosting cluster op VPSen in een cloud? Mocht er geen verschil tussen zitten dan zullen er meerdere hosters zijn waar het effectief al zo draait maar er niet speciaal mee adverteren.

popking
09/11/10, 17:39
Wat is het verschil met shared hosting.

Ben helaas geen techneut. Info staat op: http://www.rackspacecloud.com/cloud_hosting_products/sites

Het verschil zoals ik het zie:

1. In ieder geval de prijs: $149 per maand : )
2. Ze werken met "compute cycles". Voor het bedrag zijn 10.000 cycles inbegrepen.
3. Performance wordt niet vertraagd door andere websites die in het cluster draaien.

Vooral punt 3. is volgens mij het grote verschil. Dit krijgen ze voor elkaar door overcapaciteit te creeeren op hun cluster en door mensen te laten betalen voor het verbruikte aantal cycles van de websites. Laatst genoemde (betalen voor gebruik) is noodzakelijk om overcapaciteit mogelijk te maken.

t.bloo
09/11/10, 17:41
Ben helaas geen techneut.
waardoor je gevoelig bent voor de marketing praat van deze aanbieder

Mark17
09/11/10, 17:51
Vooral punt 3. is volgens mij het grote verschil. Dit krijgen ze voor elkaar door overcapaciteit te creeeren op hun cluster en door mensen te laten betalen voor het verbruikte aantal cycles van de websites. Laatst genoemde (betalen voor gebruik) is noodzakelijk om overcapaciteit mogelijk te maken.

Bij de genoemde prijs is met voldoende klanten zeer zeker een cluster te maken waarbij je weinig merkt van andere klanten. In de praktijk zul je bij de meeste Nederlandse providers met een cluster ook weinig merken van andere sites op een cluster. Hierbij doel ik niet per direct op hosting voor 5 euro per maand, maar bij een vergelijkbare prijs (als standaardprijs) mag je wel wat reserve capaciteit verwachten.

Boyke
09/11/10, 23:26
Ben toevallig gisteren ook eens aan het rekenen gegaan bij Amazon. Maar met de meest simpele setup (1 small instance, kleine RDS en 10GB storage) kwam ik toch al richting de 300$ per maand.

Unixboy
16/12/10, 15:02
Er zijn diverse sites met enkele rekenvoorbeelden wat een EC2 (Amazon) / Rackspace pricewise doen, google erop. Dan zal je er nog achter komen dat de kosten indien je fatsoenlijk gebruik ervan wilt kunnen maken belachelijk hoog zijn.

edit: Sorry voor de schop tegen een redelijk droogstaand draadje