PDA

Bekijk Volledige Versie : UPC en reverse DNS



C-P
07/11/10, 16:34
Klega's,

Ik heb een probleempje.

Als webhoster heeft ik momenteel pakweg 100 domeinnamen op één IP-adres.

Onder andere UPC heeft recent haar controlebeleid voor inkomende e-mails aangescherpt. Een bericht wordt geweigerd, als de reverse dns van het ip-nummer van de mailserver niet overeenkomt met de domeinnaam van het emailadres.

Zo heb ik als reverse dns op server 1 domeinnaama.nl ingesteld.
Als vanuit diezelfde bak een e-mail van domeinnaamb.nl naar UPC of Compuserve gaat, dan wordt het bericht geweigerd.

Helaas kan ik reverse dns maar voor één domeinnaam instellen.

Hoe los ik dit probleem op?

Alle hulp is zeer welkom,

Hub

vDong
07/11/10, 16:37
Onder andere UPC heeft recent haar controlebeleid voor inkomende e-mails aangescherpt. Een bericht wordt geweigerd, als de reverse dns van het ip-nummer van de mailserver niet overeenkomt met de domeinnaam van het emailadres.


Weet je zeker dat dit de reden is? Lijkt me nogal tegen de zuinigheid met ips ingaan.

Yourwebhoster
07/11/10, 16:37
Eerst leren wat reverse DNS is?

een reverse DNS zet je op een IP, als die eenmaal gezet is ben je klaar. Uiteraard moet het adres in het IP resolven en andersom.

Edit: Lees het nu beter. Ik kan mij niet voorstellen dat dit zo is, want op deze manier ga je dus duizenden IP's verspillen aan rDNSes en raakt IPv4 helemaal op. Ik denk dat je dit fout begrepen hebt?

chriske
07/11/10, 17:06
De hostname van je server moet gelijk zijn aan de reverse dns van je ipadres wat je op die server gebruikt om te mailen. Dit kan het hoofd ip adres zijn maar ook een ander ip wat je bijvoorbeeld alleen voor uitgaande mail gebruikt.

Als dit klopt, dus host 0.0.0.0 geeft terug server.test.nl, ping server.test.nl dat moet terug gaan naar 0.0.0.0

Cybafish
07/11/10, 17:16
Klega's,

Ik heb een probleempje.

Als webhoster heeft ik momenteel pakweg 100 domeinnamen op één IP-adres.

Onder andere UPC heeft recent haar controlebeleid voor inkomende e-mails aangescherpt. Een bericht wordt geweigerd, als de reverse dns van het ip-nummer van de mailserver niet overeenkomt met de domeinnaam van het emailadres.

Zo heb ik als reverse dns op server 1 domeinnaama.nl ingesteld.
Als vanuit diezelfde bak een e-mail van domeinnaamb.nl naar UPC of Compuserve gaat, dan wordt het bericht geweigerd.

Helaas kan ik reverse dns maar voor één domeinnaam instellen.

Hoe los ik dit probleem op?

Alle hulp is zeer welkom,

Hub

In een shared omgeving wordt als het goed is uiteindelijk gemaild met het IP/de hostname van de mailserver. Je moet dus geen PTR instellen op de domeinnaam die je host, maar op de naam van de hostingserver.

E.g. 'voorbeeld.com' wordt gehost op 'server1.hostingvoorcrack.nl' met ip adres 127.0.0.1. Je stelt dan een PTR in voor 127.0.0.1 die verwijst naar 'server1.hostingvoorcrack.nl'. Als een gebruiker van voorbeeld.com mailt (via 127.0.0.1) naar een andere domeinnaam, dan identificeert de mailserver zich als 'server1.hostingvoorcrack.nl' en wil de ontvangende mailserver soms graag even controleren of hostname en IP wel matchen. Dit is heel gebruikelijk en wordt gedaan om spoofing door spammers tegen te gaan.