PDA

Bekijk Volledige Versie : Contract voor alle diensten of per dienst



mauer
05/11/10, 23:43
Goedenavond allemaal,

Ik ben gaan kijken naar de juridische kant van het "hosting verhaal" en wil alles zo goed mogelijk dichttimmeren. Natuurlijk moet dat niet ten koste gaan van de klantvriendelijkheid. Dus: zo weinig mogelijk rompslomp maar wel zo goed mogelijk. Nou heb ik al rondgekeken en een digitale handtekening is niet zo waterdicht als men beweert. Ook is het dan natuurlijk moeilijk om de werkelijke identiteit van de klant te achterhalen.

Papieren contracten vindt ik geen probleem maar moet je dit bij elke afgenomen dienst opmaken en ondertekenen (domeinnaam en/of hosting) of kan dit slechts een keer bij het aanmelden. In de overeenkomst moet namelijk specifiek staan welk product wordt geleverd en welke tegenprestatie de klant moet leveren. Hoe lossen jullie dit op qua contracten? En ondertekenen ervan?

marsipulami
05/11/10, 23:57
Wat zie jij als een digitale handtekening, een code, een vinkje of echt een "digitale" handtekening.
In nederland is de digitale handtekening wel een rechtsgeldig iets, maar dan heb ik het wel over de echte digitale handtekening, dus een krabbeltje op de pc. Zo lost transip het op. op zich goed vind ik

mauer
06/11/10, 00:01
Wat zie jij als een digitale handtekening, een code, een vinkje of echt een "digitale" handtekening.
In nederland is de digitale handtekening wel een rechtsgeldig iets, maar dan heb ik het wel over de echte digitale handtekening, dus een krabbeltje op de pc. Zo lost transip het op. op zich goed vind ik

Een echte digitale handtekening is niet z'n krabbeltje als bij transIP. Helaas ;) Ik vindt het een hele mooie oplossing, maar vraag mij af of het goed wordt gekeurd in de wet...

[Edit] Het is maar net op welke manier je het opvat "digitale handtekening". Bedoelde in eerste instantie de TIP oplossing. Maar de vraag geldt ook voor een code, vinkje, code in bankoverschrijving (paypal like).

marsipulami
06/11/10, 00:15
jij bedoelt dat een echte digitale handtekening een hash is, true. Maar ik weet dat een digitale krabbel om het zo maar even te noemen ook rechtsgeldig is, iig in de transport sector, maar ik weet niet hoe dat in de IT zit. of dat ook nog uit maakt

The-BosS
06/11/10, 02:14
Een krabbel op pc is niet rechtsgeldig omdat hier veel te veel fraude kan optreden, eens je iemand zijn handtekening hebt en die inscant kan je dan in princiepe alles. Bij transport firma's zet de klant zelf de handtekening op de palm en is dus een ander princiepe. Een digitale handtekening zoals je zou willen kan enkel met Electronische Identiteitskaart (Eid in belgie). Hier moet je via cardlezer dan nog je pin code invullen bij het ondertekenen van pdf documenten. Na het ondertekenen wordt het pdf bestand volledig gelockt zodat er geen veranderening meer in gemaakt kunnen worden.

Een ander punt is dat een contract (op de oude papier manier) pas volledig officieel is als op iedere pagina een paraf/handtekening staat en op de eindpagina "gelezen en goedgekeurd" geschreven staat met de datum en plaats van ondertekenen.

Ik zou je wel aanraden verder informatie in te winnen bij een advocaat of dergelijk als je het volledig wil dicht timmeren.

mauer
06/11/10, 13:33
Oke, duidelijk. Overigens heb ik gelezen dat een vinkje dan weer wel volstaat.
Nou ben ik benieuwd naar de manier waarop andere hosters werken en waarom zij daarvoor gekozen hebben. Eenmalig een contract of per dienst een contract?

marsipulami
06/11/10, 14:10
Oke, duidelijk. Overigens heb ik gelezen dat een vinkje dan weer wel volstaat.

Bij de rabobank zien ze dit als gedoogbeleid en accepteren zij dit niet als geldige ondertekening wanneer de klant bijvoorbeeld zijn geld storneert. Dan heb je met je vinkje geen rechtsgeldig argument.