PDA

Bekijk Volledige Versie : Hardware levensduur en klantenverloop: server weggooien na aflopen klant contract?



DutchTSE
05/11/10, 10:42
Misschien leuk om het er bij te zetten dat het om nieuwe server gaat nietwaar?

Of heb ik het dan verkeerd: http://stewie.biz/

"Hosting provider i3D.net recently installed one thousand new servers in the SmartDC Rotterdam data center. More than 75% of these servers is an HP hardware configuration."

Dat zou eigenlijk al niet het vermelden waard mogen zijn, als men een server besteld ga je er vanuit dat hij nieuw is. Helaas heeft het verleden meerdere malen anders bevestigd bij i3d (ervaring uit klanten van ons, wij hebben het enkel bevestigd aan de hand van servicetags).

Stewie
05/11/10, 12:50
Dat zou eigenlijk al niet het vermelden waard mogen zijn, als men een server besteld ga je er vanuit dat hij nieuw is. Helaas heeft het verleden meerdere malen anders bevestigd bij i3d (ervaring uit klanten van ons, wij hebben het enkel bevestigd aan de hand van servicetags).
Jeroen, je hebt een vreemd standpunt. Zeg jij nu dat een server in de prullenmand moet zodra een klant opzegt? Servers hebben een levensduur van 3 tot 5 jaar. Het zou zonde zijn om een server weg te doen zodra deze vrijkomt.

Daarbij hebben wij door onze sterke groei vrijwel altijd de beschikking over nieuwe servers. Er zijn weinig partijen die zo'n grote aantallen servers met regelmaat bestellen. Door deze groei wordt de meerderheid van de bestellingen opgeleverd op nieuwe hardware, uiteraard afhankelijk van het model dat de klant besteld.

Tot slot hebben wij vele klanten die gebruik maken van de schaalbaarheid van ons platform. Rond releases van hun projecten wordt veel capaciteit gebruikt, dit loopt daarna weer af.

WebMeso
05/11/10, 12:59
Vind het ook een rare stelling. Er is gewoon de mogelijkheid om nieuwe schijven te gebruiken, zodat men niet met verscheidene software eerdere opgeslagen bestanden en gegevens zou kunnen terughalen van een klant die het apparaat eerder gebruikt zou hebben. Wel ben ik van mening dat een gebruikte server goedkoper aan de klant aangeboden moet worden wanneer deze al in gebruik is geweest.

Als een server 3 - 5 jaar mee zou gaan, waarom zou een server na 6 maanden of 1 jaar niet door een andere klant gebruikt kunnen worden? Zolang deze nog prima functioneert, zie ik geen gegronde reden om deze niet door iemand anders in gebruik te laten nemen.

Spyder01
05/11/10, 13:04
Servers maar aan de kant doen op het moment dat een contract afloopt en die server is nog maar een jaar oud ofzo, dat is zonde. Hardeschijven is inderdaad een ander punt. Zelf zou ik de "oude" schijven vervangen, goed leeg laten halen en dan evt. als spare gebruiken. Schijven zijn na een jaar ook niet afgeschreven.

Mikey
05/11/10, 13:15
Het is maar waar je je druk om wilt maken, wil je zeker van je zaak zijn bestel je toch een SLA met hardware ondersteuning erbij....

rensariens
05/11/10, 13:17
Ook niet mee eens, klanten zat die per 3 maanden kunnen opzeggen hier. Zit je dan met je zo goed als nieuwe server :D Overigens krijgen de wat grotere klanten vrijwel altijd nieuwe apparatuur, maar deze hebben over het algemeen ook wat andere wensen.

WeServIT
05/11/10, 13:20
Ik had zijn reactie al gezien, maar in 1x was het verdwenen. Nu zie ik waar het heen is!

Ja ik vind het eerlijk gezegd ook zeer gek, je kan nooit altijd nieuwe servers aan blijven bieden. Ofja, je zal altijd gebruikte servers blijven aanbieden lijkt me. Nieuwe zul je altijd blijven kopen en aanbieden (als je groeit iig).
Zoals hierboven ook gezegd wordt lijkt mij het sterk dat je een server weggooit zodra hij bijv. 6 maanden of 12 maanden door een klant gebruikt is. Hardware blijft gemakkelijk 3 tot 5 jaar goed! Ik weet niet precies natuurlijk hoe jij daarmee omgaat Jeroen?

Vind het ook beetje raar standpunt als ik eerlijk mag zijn.

DutchTSE
05/11/10, 13:34
Jeroen, je hebt een vreemd standpunt. Zeg jij nu dat een server in de prullenmand moet zodra een klant opzegt? Servers hebben een levensduur van 3 tot 5 jaar. Het zou zonde zijn om een server weg te doen zodra deze vrijkomt.

Daarbij hebben wij door onze sterke groei vrijwel altijd de beschikking over nieuwe servers. Er zijn weinig partijen die zo'n grote aantallen servers met regelmaat bestellen. Door deze groei wordt de meerderheid van de bestellingen opgeleverd op nieuwe hardware, uiteraard afhankelijk van het model dat de klant besteld.

Tot slot hebben wij vele klanten die gebruik maken van de schaalbaarheid van ons platform. Rond releases van hun projecten wordt veel capaciteit gebruikt, dit loopt daarna weer af.
Nu lijk ik de idioot ;-), dus maar even een voorbeeldje:

Klant huurt al 3 jaar een server bij partij X, wenst vervolgens een nieuwe server te huren ivm de 3 jaar oude hardware. Regelt dit met partij X maar krijgt achteraf precies dezelfde server met een geupgrade CPU van partij X terug. Dit is via het servicetag van Dell bevestigd.

En daar doelde ik op... niet over servers die 3 maanden oud zijn, daarvan snapt iedereen dat die hergebruikt worden (maar bied het dan ook niet aan als nieuwe server!).


Ik weet niet precies natuurlijk hoe jij daarmee omgaat Jeroen?

Op dit moment krijgt iedere klant die besteld nog een geheel nieuwe server (wij richten ons niet op 1 server voor 1 maand contracten). Die ene klant die op een 2 jaar oude server draait weet dit ook en betalen daar ook een bijbehorende prijs voor met de wetenschap dat hij over 1 jaar zal moeten verhuizen naar een nieuwe server met actuele prijs. Na 3 jaar draaien wordt de hardware vervangen (of gebruikt om mee te spelen, maar geen productie meer).

WeServIT
05/11/10, 13:41
Op dit moment krijgt iedere klant die besteld nog een geheel nieuwe server (wij richten ons niet op 1 server voor 1 maand contracten). Die ene klant die op een 2 jaar oude server draait weet dit ook en betalen daar ook een bijbehorende prijs voor met de wetenschap dat hij over 1 jaar zal moeten verhuizen naar een nieuwe server met actuele prijs.

Duidelijk! Doen wij zelf ook hoor naast de 1 maand contracten die we ook aanbieden. Alleen na 3 jaar MOET hij verhuizen als ik het goed begrijp? Jij bied je hardware niet langer aan dan 3 jaar?

DutchTSE
05/11/10, 13:46
Duidelijk! Doen wij zelf ook hoor naast de 1 maand contracten die we ook aanbieden. Alleen na 3 jaar MOET hij verhuizen als ik het goed begrijp? Jij bied je hardware niet langer aan dan 3 jaar?

Had net me bericht aangepast. Nee, na 3 jaar stoppen we met aanbieden, wordt hoogstens nog gebruikt om wat mee te spelen (Nexenta testen ofzo :)). En als het al te oud is gaat het richting kantoor (waar het nog jaren blijft liggen voor ik de zin heb gecreeerd om een topic voor verkoop aan te maken :p)

MediaServe
05/11/10, 15:28
Helemaal mee eens, na een jaar of drie kun je servers niet meer met goed fatsoen hergebruiken. Het komt sporadisch wel eens voor dat een klant of potentiële klant vraagt of we nog wat hebben liggen voor een habbekrats. Maar dan krijgt hij daar ook geen garantie meer op. Alleen maar mooi om te zien dat een trouw beestje een tweede leven krijgt. Maar zelfs in dat geval zet je er wel minimaal nieuwe harde schijven in, of het moet al echt voor de hobby zijn.

Het ligt ook helemaal aan je doelgroep. De klanten van i3d vinden het wellicht geen probleem en is de prijs belangrijker. Dus dan heeft Stewie groot gelijk om met tweedehands meuk te werken ;)

Meeste klanten komen zelf al binnen drie jaar met de vraag of ze kunnen upgraden of uitbreiden. Klanten die dat niet doen worden door ons benaderd. Wij hebben er niets aan als een server ermee ophoudt. Overigens wordt tegenwoordig bijna alles in de cloud gehost om maar even hip te doen ;)

RayManZ
05/11/10, 15:55
Lijkt me toch logisch dat je servers ouder dan 3 jaar lekker uit faseert en niet opnieuw aanbied aan klanten.

Wellicht als er specifieke vraag naar is voor bijvoorbeeld een dns server of backup server, maar vaak gaat zoiets gewoon marktplaats of WHT op.

Stewie
05/11/10, 16:25
Het ligt ook helemaal aan je doelgroep. De klanten van i3d vinden het wellicht geen probleem en is de prijs belangrijker. Dus dan heeft Stewie groot gelijk om met tweedehands meuk te werken ;)

De klant kan zelf zijn configuratie op de website kiezen, wij hebben doorlopend nieuwe configuraties op onze site met de laatste generatie Intel CPUs.

Overigens hebben wij 2500 servers van Dell en HP, dat is geen "tweedehands meuk" maar CTO hardware naar onze specs gebouwd.
Tot slot zitten wij in een speciaal Europees hosters programma bij Dell voor onze support op alle servers in ons beheer. Iets dat weinig hosters kunnen zeggen!

Wido
05/11/10, 16:32
Uiteindelijk gaat het er om dat de dienst waar de klant voor betaald geleverd wordt, dat wil dus zeggen dat de machine werkt en naar behoren functioneert.

Laten we vooral met zijn allen alle hardware blijven weggooien en bij elke klant die opzegt er nieuwe disks in stoppen. Nu ben ik geen milieu-hippie, maar dat is toch wel ontzettend zonde! Ik liep toevallig gisteren door onze opslag en daar voel ik me al 'schuldig' in de mate van hardware die wij hebben liggen en niets meer doet.

Nu zeg ik uiteraard niet dat we als hoster machines moeten gaan verkopen als 'nieuw', terwijl ze al gebruikt zijn, maar uiteindelijk moet voor de klant de dienst werken, dat is waar immers voor betaald wordt.

Verder is concurrentje-bashen hier wel érg makkelijk, je maakt mij namelijk niet wijs dat er hier maar iemand is die bij opzegging van het contract een machine (of de disken) ook echt weg doet, als je dat wel doet:
* Zonde van je eigen portemonnee
* Érg zonde voor het milieu!

WebMeso
05/11/10, 16:42
Nu zeg ik uiteraard niet dat we als hoster machines moeten gaan verkopen als 'nieuw', terwijl ze al gebruikt zijn, maar uiteindelijk moet voor de klant de dienst werken, dat is waar immers voor betaald wordt.

Verder is concurrentje-bashen hier wel érg makkelijk, je maakt mij namelijk niet wijs dat er hier maar iemand is die bij opzegging van het contract een machine (of de disken) ook echt weg doet, als je dat wel doet:
* Zonde van je eigen portemonnee
* Érg zonde voor het milieu!

Weggooien nee. Denk dat niemand dat hier doet. Gewoon voor (eigen) andere doeleinden gebruiken. Het zal ook aan de data van de klant liggen of er belangrijke & vertrouwelijke informatie op de schijven heeft gestaan. Dan is het wel zo gepast om daar rekening mee te houden.

gjtje
05/11/10, 16:44
In een contract staan specs en een SLA, al heb je een 100 jaar oude server, als je de SLA haalt en de specs voldoen zie ik niet waarom je dat niet zou gebruiken (afgezien van stroom verbruik etc).
Een klant binnen een contract periode opzadelen met een verhuizing vind ik niet kunnen dus als hij voor 3 jaar tekent moet je wel zeker weten dat die machine ook na 103 jaar nog goed werkt.

Schijven zijn prima te wissen met methodes die voldoen aan allerlei strenge standaarden, moet je gewoon de juiste software voor hebben. Alle data van de klant is vertrouwelijk.

Serveo
05/11/10, 16:49
Alle hardware wordt hier aan het begin en einde met tools gecheckt (o.a. utra-x, WD diskcheck en Memtest). Als hier niets vreemds uit komt hergebruiken we het totdat we het uitfaseren.

Serveo
05/11/10, 16:52
Weggooien nee. Denk dat niemand dat hier doet. Gewoon voor (eigen) andere doeleinden gebruiken. Het zal ook aan de data van de klant liggen of er belangrijke & vertrouwelijke informatie op de schijven heeft gestaan. Dan is het wel zo gepast om daar rekening mee te houden.

Disks kun je simpel met een tool overschrijven met nullen, zodat de data niet te lezen is.

MediaServe
05/11/10, 17:13
Overigens hebben wij 2500 servers van Dell en HP, dat is geen "tweedehands meuk" maar CTO hardware naar onze specs gebouwd.

Jammer dat je de knipoog niet snapt en je op je teentje getrapt bent :O

Trouwens nog even wat anders. Nieuwe hardware is vaak een stuk efficiënter en uiteindelijk vaak zelfs goedkoper. Het is dan wel zonde om de oude trouwe servers weg te doen, maar een eenvoudige nieuwe server is minimaal net zo snel en betrouwbaar als een dikke oude server, maar die nieuwe server verbruikt wel een bak minder aan stroom en heeft bovendien verse garantie.

Ach ja, het blijft een afweging die iedereen gewoon lekker zelf moet maken...

MediaServe
05/11/10, 17:17
Overigens, een nieuwe server hoeft niet meer dan 420 euro te kosten bij Dell. Als je dat zelfs maar in 12 maanden volledig zou afschrijven zonder restwaarde, dan is dat nog maar 35 euro per maand :)

eMiz0r
05/11/10, 17:23
Waarom zou je hardware in godsnaam niet hergebruiken zolang het nog goed genoeg is? Denk ook een beetje aan het milieu he ;)

De verkoopprijs bepaal je aan de hand van inkoop en een verdienmodel. Als door het langer gebruik maken van hardwarde de inkoop lager kan en je daarmee de klant kan bedienen met goedkope prijzen, wie maalt er dan nog om? Waarom zou een klant een per se een NIEUWE server willen als hij gewoon een server aangeboden krijgt met de specificaties én SLA die hij besteld heeft?

1Ago
05/11/10, 17:26
Of je dan echt wel de nodige en gevraagde kwaliteit in huis haalt voor die 420 euro, dat is dan wel een andere vraag. Persoonlijk denk ik dat je de hardware na zeker 5 jaar moet vervangen. Minstens de schijven. Niet dat die daarom defect zijn maar wel voor de zekerheid. Je kan ze wel nog hergebruiken in een backupservertje of verkopen aan mensen met een hobby. :-)

eMiz0r
05/11/10, 17:27
Trouwens nog even wat anders. Nieuwe hardware is vaak een stuk efficiënter en uiteindelijk vaak zelfs goedkoper.

Totaal niet van toepassing hier lijkt me. Een nieuwe P4 3.2 Ghz verbruikt net zoveel als een oude P4 3.2 Ghz. Bestel je echter een dedi server met een Xeon E5620 2.4 Ghz (bij wijze van) kan je niet een server van 3 jaar oud leveren, want toen bestonden die processoren nog niet.

Snap je een beetje waar ik heen wil?

eMiz0r
05/11/10, 17:29
Of je dan echt wel de nodige en gevraagde kwaliteit in huis haalt voor die 420 euro, dat is dan wel een andere vraag. Persoonlijk denk ik dat je de hardware na zeker 5 jaar moet vervangen. Minstens de schijven. Niet dat die daarom defect zijn maar wel voor de zekerheid. Je kan ze wel nog hergebruiken in een backupservertje of verkopen aan mensen met een hobby. :-)

Ligt er maar net aan hoeveel je je eigen SLA respecteert :P Bovendien heb ik al tientallen schijven zien sneuvelen die nog geen maand oud waren. Valt totaal geen pijl op te trekken, zekerheden heb je al helemaal niet.

The-BosS
05/11/10, 17:51
Ligt er maar net aan hoeveel je je eigen SLA respecteert :P Bovendien heb ik al tientallen schijven zien sneuvelen die nog geen maand oud waren. Valt totaal geen pijl op te trekken, zekerheden heb je al helemaal niet.

Mijn ervaring leert ook dat een hd binnen de (2) maand kapot gaat of meestal een hele lange periode mee gaat. Om je een voorbeeld te geven ik heb hier nog een server met 4.3GB scsi's van meer dan 15 jaar oud en die doen het nog perfect. Daarin tegen had ik paar maand geleden een nieuwe 500GB hd die na 2 weken kapot was.

Om dan even on-topic te gaan, ik volg de mening dat zolang de SLA en specs gehaald worden die de klant wil het niet uitmaakt hoe oud de server is en hoeveel verschillende klanten er opgestaan hebben.

SHQ
05/11/10, 23:25
Servers weggooien van een 1,5/2 jaar oud, nee echt niet. Nieuwe schijven overigens wel :)

Indien een server (bij ons) 42 maanden oud is. dan komt hij op de lijst van "vervangen" te staan. En word hij naar gelang zijn functioneren binnen een 6 tot 12 maanden max uitgefaseerd.

Onze ervaring is dat deze marges goed te behalen zijn, en in veel gevallen is een klant die op een dergelijke machine gestart is allang een keer upgraded (anders heb je commercieel iets niet goed zitten)

De laatste 12/18 maanden word er echter wel erg veel geinvesteerd door server fabrikanten in zo efficient mogelijk met voeding om te gaan (Kijk naar de dell r210 als voorbeeld a 0,3/0,4 amp) wat het momenteel wel loont om deze in batches te kopen en 36+ maand oud spul welke vrij komt te vervangen. Gezien je een leuk rendement kan behalen door lagere stroomkosten.

vne
06/11/10, 16:40
als reactie op het lastig moeten vallen van de klant voor upgrades:
zetten jullie standaard nog geen virtualisatie op een server? Via een snapshot backup staat die klant zijn spullen in no time op een nieuwe server te draaien.
Denk niet dat de klant het erg zou vinden om voor een uurtje downtime een snellere server te krijgen. Uiteraard moet alles in overleg gebeuren...

Persoonlijk vind ik het hele dedicated server verhaal een beetje achterhaald. Gezien de laatste evoluties lijkt het mij interessanter om enkel VPS'en aan te bieden. Dat kan je volledig redundant instellen, je gebruikt alle hardware veel optimaler en hebt een lagere kost aan stroomverbruik.

The-BosS
06/11/10, 17:22
Persoonlijk vind ik het hele dedicated server verhaal een beetje achterhaald. Gezien de laatste evoluties lijkt het mij interessanter om enkel VPS'en aan te bieden. Dat kan je volledig redundant instellen, je gebruikt alle hardware veel optimaler en hebt een lagere kost aan stroomverbruik.

En als ik bvb een dual quadcore met 64GB ram wil om zelf virtual machine's op aan te bieden hoe denk jij dit dan te kunnen verwezelijken als je het zelf virtueel draaid (is louter een voorbeeld he). Niet alles kan dus virtueel gedraaid worden, soms zijn er mensen die echt nood hebben aan dedicated servers voor wat dan reden ook.

Mark17
06/11/10, 17:26
@vne:
Soms is een dedicated wel zo ongeveer vereist, denk aan als de klant er bijvoorbeeld zelf op wil virtualiseren of er eisen zijn mbt wie toegang heeft tot de fysieke machine. Daarnaast zijn er situaties waarbij de klant het vereist zonder duidelijk reden (of je anders een laag krijgt die niemand wil beheren).

vne
06/11/10, 18:19
En als ik bvb een dual quadcore met 64GB ram wil om zelf virtual machine's op aan te bieden hoe denk jij dit dan te kunnen verwezelijken als je het zelf virtueel draaid (is louter een voorbeeld he). Niet alles kan dus virtueel gedraaid worden, soms zijn er mensen die echt nood hebben aan dedicated servers voor wat dan reden ook.

voor zo'n toestellen sluit je geen 3maand contract af en zal het zowiezo een nieuwe machine zijn dan...
het aantal klanten dat zo iets wil lijkt me ook heel erg klein en zal je dan ook geen 2e hands server willen/moeten aansmeren

ik focus zelf niet op dedicated servers, maar ik denk dat de meeste er voor kiezen als hun website te zwaar wordt voor shared hosting. In dat geval lijkt het mij wel het beste om die er bij te zwieren in de eigen 'cloud'.

brinkie
06/11/10, 23:59
Lijkt me toch logisch dat je servers ouder dan 3 jaar lekker uit faseert en niet opnieuw aanbied aan klanten.

Waarom? Nieuwe voeding, moederbord + CPU & disks vernieuwen en je hebt feitelijk een nieuwe server. Scheelt weer een behuizing & rails aanschaffen. Tja, .. de klant wil nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang tegenwoordig, dus "refurbishen" is een goede optie in dat geval.

vne
07/11/10, 03:52
Waarom? Nieuwe voeding, moederbord + CPU & disks vernieuwen en je hebt feitelijk een nieuwe server. Scheelt weer een behuizing & rails aanschaffen. Tja, .. de klant wil nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang tegenwoordig, dus "refurbishen" is een goede optie in dat geval.

als de backplane intussen niet verouderd is :)

Mick-X
07/11/10, 11:33
Wij testen onze "oude" systemen uitvoerig, zoals hierboven ook al gezegt is met memtest, hdspin, etc, als de resultaten oke zijn dan worden ze meestal ingezet als backupmachine of als DNS server, we hebben er toch een aantal draaien dus mocht 1 falen dan is dat geen ramp.

MediaServe
07/11/10, 12:59
Totaal niet van toepassing hier lijkt me. Een nieuwe P4 3.2 Ghz verbruikt net zoveel als een oude P4 3.2 Ghz. Bestel je echter een dedi server met een Xeon E5620 2.4 Ghz (bij wijze van) kan je niet een server van 3 jaar oud leveren, want toen bestonden die processoren nog niet.

Snap je een beetje waar ik heen wil?

De meeste klanten vragen niet naar een specifiek model CPU, maar willen een bepaalde prijs of performance. Als ze wel zelf komen met een specifiek model processor, dan is dat toch meestal een nieuw model.

Rare klanten als ze vragen om een Pentium IV processor :p


Waarom? Nieuwe voeding, moederbord + CPU & disks vernieuwen en je hebt feitelijk een nieuwe server. Scheelt weer een behuizing & rails aanschaffen. Tja, .. de klant wil nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang tegenwoordig, dus "refurbishen" is een goede optie in dat geval.

Dus gewoon een gebruikte kast hergebruiken om zelf een nieuwe server te bouwen. Dat lijkt mij op zich geen probleem, het is immers niet veel meer dan wat in elkaar gelast plaatwerk ;)

Triloxigen
07/11/10, 13:33
Als de server weggegooid zou moeten worden zou iedere klant een lease-to-own contract hebben en bij vroegtijdig afbreken contract dat er een afkoopsom is.

eMiz0r
11/11/10, 15:28
De meeste klanten vragen niet naar een specifiek model CPU, maar willen een bepaalde prijs of performance. Als ze wel zelf komen met een specifiek model processor, dan is dat toch meestal een nieuw model.

Rare klanten als ze vragen om een Pentium IV processor :p

Ik denk dat de meeste mensen gewoon bestellen wat je op je website aanbied. Dus je hebt zelf in de hand of je "oude" hardware kan "hergebruiken" of niet.

T. Verhaeg
12/11/10, 14:57
Zolang de machines zoals Stewie inderdaad al aangeeft door dingen zoals een memtest komen en ze voldoen aan de vraag (wat in mijn ogen wel belangrijk is) dan is er weinig mis mee lijkt me.