PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen retour/garantie recht bij zakelijke aanschaf van GSM?



mousehouse
03/11/10, 12:19
OK, dit is weer een leuke waar ik tegenaan loop.

Begin oktober heb ik zakelijk een Nokia toestel gekocht (ca. €200) bij een webwinkel waar ik al jaren naar tevredenheid kleine bestellingen doe. Toestel komt een dag later netjes binnen en ik geef 'm aan m'n collega. Die legt 'm een paar dagen op z'n bureau en nadat de nieuwe SIM kaart er is start hij de telefoon. Enfin, na een paar dagen krijg ik het toestel terug - touchscreen is defect. Toestel ziet er nog als nieuw uit, paar telefoontjes mee gepleegd. Scherm is gewoon te snel stuk gegaan. Collega is voorzichtig persoon, toestel is niet gevallen of mishandeld.

Een dag of 20 na aanschaf neem ik contact op met de webshop om het toestel terug te sturen als DOA, maar krijg het bericht terug dat er slechts DOA's geaccepteerd wordt binnen 14 dagen na aanschaf. Het bedrijf verwijst me naar twee reparatie/garantie bedrijven om contact mee op te nemen.

Bellen met deze garantiebedrijven leert me dat ze geen afspraken hebben met het bedrijf in kwestie en helemaal het toestel niet willen aannemen onder garantie.

Na wat vervelende emails heen en weer een klacht ingediend bij het bedrijf en gevraagd om een nieuw toestel of geld terug, maar het uiteindelijk beste aanbod is dat zij de garantie afhandeling willen verzorgen - waar ik niets aan heb want ik heb een werkend toestel nodig. Uiteraard een aantal clausules uit de algemene voorwaarden bijgevoegd en 0 coulance om mij tegemoet te komen.

Na de emotie even weggelopen te laten hebben heb ik een klacht ingediend bij de stichting thuiswinkel. Reactie van het bedrijf in kwestie: u heeft een zakelijke aanschaf gedaan dus deze stichting is geen partij. Reactie van de stichting thuiswinkel daarom: Klopt, wij gaan niets doen en kunnen niet bemiddelen voor u. Wat verwacht je ook van een club die betaald wordt door de leden, zucht.

Anyway, ik voel me uiteraard enorm genaaid door een bedrijf die niet de moeite neemt voor een bestelling van €200 een voor mij redelijke oplossing te bedenken.

Wat zijn nu mijn opties? Consumentenrecht is niet van toepassing want ik ben zo onverstandig geweest het toestel zakelijk aan te schaffen (leermoment).

Iemand tips / ideeen?

The-BosS
03/11/10, 12:30
Bellen en/of e-mailen naar de fabrikant met het probleem, die zijn verplicht om garantie te leveren op een periode van 2 jaar (6 maand op batterij). Zij kunnen je webshop dan eventueel verplichten de RMA in ontvangst te nemen of wie weet kan je het rechtstreeks opzenden.

mousehouse
03/11/10, 12:39
Bellen en/of e-mailen naar de fabrikant met het probleem, die zijn verplicht om garantie te leveren op een periode van 2 jaar (6 maand op batterij). Zij kunnen je webshop dan eventueel verplichten de RMA in ontvangst te nemen of wie weet kan je het rechtstreeks opzenden.

Dat is het proberen waard, alhoewel de Nokia site me alleen naar geautoriseerde service punten verwijst. Lastige in deze is dat mij dat dus allemaal werk kost, daar waar ik het de verantwoordelijkheid vind van de webshop om een werkend toestel te leveren. Daarbij vraag ik me dus af hoe ik juridisch sta, is hier wetgeving of jurisprudentie over?

Wynand
03/11/10, 13:00
Ze bieden aan hem voor jou binnen te brengen, meer moet de webshop niet doen...

mousehouse
03/11/10, 13:12
Ze bieden aan hem voor jou binnen te brengen, meer moet de webshop niet doen...

Is dat een juridisch gegeven of jouw mening?

Wynand
03/11/10, 13:15
Wat zouden ze dan nog meer moeten doen? Je garage geeft je, tenzij je anders overeen gekomen bent, ook geen gratis nieuwe auto totdat je huidige defecte wagen hersteld is.

Dat je even moet wachten is spijtig, maar gewoon pech. Neem verder maar rustig aan dat hoe meer je hen het bloed van onder de nagels haalt, hoe langer het zal duren voor je hem terug ziet. De maximum termijn om het product op terug te krijgen staat normaal eveneens in hun AV of verkoopsovereenkomst..

mousehouse
03/11/10, 13:19
Tja, ik zou zelf als leverancier meer coulance tonen als een geleverd product dit vertoond - en wat dus gewoon bij hun eigen leverancier verhaald kan worden. Je klant zadel je op met een garantie regeling terwijl je een defect product geleverd hebt. Consumentenrecht is daar heel duidelijk over, vandaar mijn vraag of iemand weet hoe dat zakelijk zit.

Wynand
03/11/10, 13:26
Dat is niet direct een abnormale gang van zaken, een klant mag bij ons gerust zijn defect product binnen brengen, maar meestal wordt er geadviseerd om zelf rechtstreeks met de fabrikant of een service punt contact op te nemen, simpelweg omdat dit sneller is.
Onze leverancier is in principe ook gebonden om dit terug aan te nemen van ons, maar zij sturen het vervolgens ook zelf maar op (nuja, de meeste van de onze nu niet, maar dan hebben we het ook niet meer over €200).
Wat is er het snelst? Dat de klant het zelf even opstuurt, of terug stuurt naar de winkel, die het doorstuurt naar de leverancier, die het doorstuurt naar de fabrikant, die het hersteld en weer doorstuurt naar de leverancier, die het weer doorstuurt naar de winkel, die het vervolgens weer kan bezorgen aan de koper. Wat ben je dan extra kwijt? Een week extra als je geluk hebt.
Maar goed, ben je ook vet mee als die herstelpunten het niet kosteloos willen regelen, maar gezien de winkel aanbied het voor jou te doen zie ik geen probleem, buiten dan dat het wat netter kon.

mousehouse
03/11/10, 13:34
Ze wilden dat overigens ook pas doen nadat ik een klacht had ingediend. En het bedrijf waar ik naar doorverwezen wordt kent de webshop niet en weigert het aan te nemen - al helemaal niet onder garantie (betaald door mij uiteraard wel).

Al die oplossingen zijn uiteraard even ellendig - er is uiteraard al een ander toestel gekocht. Maar goed, vraag blijft wat er juridisch bepaald is voor defecten en garanties wanneer het een zakelijke aankoop betreft...

edit:

Uiteraard wel bedankt voor het meedenken ;-)

The-BosS
03/11/10, 13:52
Maar goed, vraag blijft wat er juridisch bepaald is voor defecten en garanties wanneer het een zakelijke aankoop betreft...
Fabrieksgarantie blijft dezelfde ongeacht of het particulier of zakelijk is namelijk 2 jaar (6 maand op batterijen), dat de webshop/winkel etc geen vervangtoestel wil geven kan ik nog inkomen. Maar dat ligt dan zuiver aan de webshop/winkel zelf.

Heb hier goede ervaring met mijn winkel in de straat die zelf zo vriendelijk was toen ik een nieuw toestel kocht, mijn oude die kapot was in garantie bij hun te steken. Moet er dan wel bij zeggen dat mijn kapot toestel niet bij hun gekocht had (omdat ze hier toen nog niet aanwezig waren).

t.bloo
03/11/10, 13:53
dat ze het niet meer als een DOA behandelen kan ik wel inkomen

mousehouse
03/11/10, 13:58
Voor een particuliere aankoop geldt een termijn van 30 dagen waarin bij een defect verondersteld wordt dat dit al bij aanschaf aanwezig was, en kan dus een DOA geclaimed worden. Hier staan een heel aantal artikelen over op de internets...

En ik kan er niet inkomen dat ze het niet als DOA accepteren, kost ze niets (claimen bij de leverancier) en ze hebben een tevreden klant die snel weer een werkend toestel heeft.

Dit kost iedereen veel meer, en ze verliezen een vaste klant (niet dat dat ze boeit uiteraard).

Wido
03/11/10, 14:04
Niet direct een antwoord, maar dit is wel de reden dat ik bijna alles prive koop en daarna declareer bij de zaak. Ik heb dan alle consumentenrechten, is nu al erg handig geweest, bij oa een laptop en telefoon (toevallig ook Nokia).

Helpt je in dit geval niet meer, maar ik zou het voortaan zo doen :)

Dezo
03/11/10, 14:30
Niet direct een antwoord, maar dit is wel de reden dat ik bijna alles prive koop en daarna declareer bij de zaak. Ik heb dan alle consumentenrechten, is nu al erg handig geweest, bij oa een laptop en telefoon (toevallig ook Nokia).

Helpt je in dit geval niet meer, maar ik zou het voortaan zo doen :)


Wel een goed idee, even navragen bij mijn boekhouder.

mousehouse
03/11/10, 14:46
Dat is ook mijn €200 kostende leermoment hier ;-) Die tip staat inderdaad ook op diverse juridische fora en is goed advies IMHO...

rensariens
03/11/10, 14:48
"maar het uiteindelijk beste aanbod is dat zij de garantie afhandeling willen verzorgen"

Dit is alles wat men hoeft te doen, dus begrijp punt van dit topic niet helemaal. Niet netjes dat dit pas zo was na een klacht natuurlijk.

mousehouse
03/11/10, 14:54
"maar het uiteindelijk beste aanbod is dat zij de garantie afhandeling willen verzorgen"

Dit is alles wat men hoeft te doen, dus begrijp punt van dit topic niet helemaal. Niet netjes dat dit pas zo was na een klacht natuurlijk.

Ik vroeg me af of er hier iemand was die juridisch weet hoe het zit, dat is 't eigenlijk. M'n verlies heb ik al genomen - weer een dure les en een leverancier minder.

ilnee
04/11/10, 00:26
Voor een particuliere aankoop geldt een termijn van 30 dagen waarin bij een defect verondersteld wordt dat dit al bij aanschaf aanwezig was, en kan dus een DOA geclaimed worden. Hier staan een heel aantal artikelen over op de internets...
Ik ben erg benieuwd naar die artikelen. Volgens mij ben je in de war met wanneer bij wie de bewijslast ligt (de eerste zes maanden bij de verkoper, daarna bij de koper). In het geval van een DOA heeft het product van begins af aan niet gewerkt, waarvan in jouw geval dus geen sprake is.

M'n verlies heb ik al genomen - weer een dure les en een leverancier minder.
De leverancier voldoet aan haar verplichtingen. Coulance is geen recht, maar een gunst. Voor extra service zijn er verzekeringen. Als deze leverancier om genoemde reden afvalt, vermoed ik dat er nog velen zullen volgen.

The-BosS
04/11/10, 14:10
Voor extra service zijn er verzekeringen.
En die verzekeringen zijn niet geldig volgens de (europese) wetgeving, een extra verzekering afsluiten op garantie is illegaal omdat de garantie zo al hoort te bestaan.


Met het geld van hun vakantiejob gaan twee kinderen van een lid (15 en 16 jaar) een gsm kopen bij Phone House, maar voor ze die meekrijgen moeten ze een Lifeline-verzekering nemen. Prijskaartje: 10 euro per maand, oftewel 120 euro per jaar, meer dan het aankoopbedrag van hun gsm! Een ander lid koopt een gsm van 238 euro en laat zich ook overhalen om zo'n verzekering af te sluiten. De driemaandelijkse premie bedraagt 29 euro. Ongeveer een maand later wordt zijn gsm gestolen. Phone House weigert de gsm te vervangen omdat er bij de diefstal geen geweld werd gebruikt. Andere mensen getuigen over zeer agressieve verkooppraktijken.

Een ex-verkoper van Bel Company vertrouwde me toe dat zij op een bepaald aantal verkopen van gsm's een bepaalde verkoop van abonnementen en verzekeringen moeten halen. Dan worden ze beloond. Halen ze dat niet, dan wordt hen de deur gewezen. Onaanvaardbare praktijken.

Dit botst niet alleen met ons rechtvaardigheidsgevoel, maar het betreft hier een onwettige praktijk. De wet Marktpraktijken laat koppelverkoop toe, maar zo'n gezamenlijk aanbod is verboden wanneer minstens één bestanddeel een financiële dienst is. Welnu, een verzekering is een financiële dienst.

BsHosting
04/11/10, 14:19
Overal kan wat fout gaan of jij nu zakelijk koopt of niet.

Wil je zekerheid koop dan niet bij zo'n student met een webshopje maar rijd bv ff naar een bussiness point van Kpn en koop daar direct een toestel.

Triloxigen
04/11/10, 14:23
Ikd enk dat de KPN Business point anders heel wat minder flexibel is...

BsHosting
04/11/10, 14:26
Dat ligt er aan wie er voor de balie staat misschien.

Kom regelmatig in den Bosch ook voor klanten en heb er geen problemen, maar misschien een ander wel.

Kijk of jij nu consument of zakelijk aanschaft indien je iets besteld en geleverd krijgt dien jij te controleren of het compleet is en werkend en dat is niet 2 weken naderhand.

The-BosS
04/11/10, 14:39
Kijk of jij nu consument of zakelijk aanschaft indien je iets besteld en geleverd krijgt dien jij te controleren of het compleet is en werkend en dat is niet 2 weken naderhand.
Daar ben ik het met je over eens, maar dan gaat het verschuift dan alleen van D.O.A. naar R.M.A. procedure. Dat is nu net waar de TS het ook moeilijk mee had, dat ze geen garantie wilde geven, maar wat uiteindelijk opgelost is.

mousehouse
04/11/10, 15:18
Kijk of jij nu consument of zakelijk aanschaft indien je iets besteld en geleverd krijgt dien jij te controleren of het compleet is en werkend en dat is niet 2 weken naderhand.

Ik denk niet dat relevant is. Ik ben niet verplicht om een ontvangen pakket dezelfde dag nog uit te pakken en te bekijken of het in orde is. Voor complexe dingen heb je soms ook gewoon meer tijd nodig (problemen met een laptop/pc zijn ook niet altijd dezelfde dag duidelijk).

Voor consumenten heb je wet kopen-op-afstand die een hoop dingen bepaald, zakelijk lijkt er zoiets in het geheel niet te zijn.

Daarnaast stelt het consumentenrecht hierbij ook dat als er tot een maand na levering een defect geconstateerd wordt er verondersteld mag worden dat het defect bij levering in het product aanwezig was...

Verder vind ik dat je in dit soort gevallen coulance moet tonen aan je klant - lijkt me niet meer dan de normaalste zaak. Het gaat om een prutsorder bij een grote partij, waarbij ze die RMA zo bij de fabrikant kunnen claimen, dus waar hebben we het over?

Anyway, mijn conclusie is dat de zakelijke klanten niet erg sterk staan - of je moet een goede jurist als vriend hebben en doorlopend iedereen aansprakelijk stellen links en rechts.

Wat heb ik geleerd ;-)

- Als je het kunt regelen -> bestel privé en declareer de factuur bij je bedrijf of baas.
- Kijk nog eens kritisch naar de voorwaarden als je zakelijk besteld, met name de bepalingen over garantie en retourrecht - want zakelijk wordt je gen***d waar je bij staat!

BsHosting
04/11/10, 15:24
Ik denk niet dat relevant is. Ik ben niet verplicht om een ontvangen pakket dezelfde dag nog uit te pakken en te bekijken of het in orde is. Voor complexe dingen heb je soms ook gewoon meer tijd nodig (problemen met een laptop/pc zijn ook niet altijd dezelfde dag duidelijk).


Als je dat niet doet ben je toch echt zelf verantwoordelijk.
Van elke groothandel waar ik bestel staat duidelijk op de bon gelieve de zending te controleren op gebreken of beschadigingen en dit te melden binnen max 48 uur.

Een DOA valt toch echt wel in die 48 uur anders kom je gewoon op een RMA uit dat is zakelijk niks anders als prive.

En het consumentenrecht is leuk die denken ook dat een pc probleemloos 15 jaar moet meegaan.

Uiteraard kan coulance maar is niet verplicht, ik denk als jij direct het toestel gebruikt had en binnen 48 uur dit claimde dat je snel geholpen was, nu wacht je zelf meer dan 2 weken dus coulance is dan echt een gunst.

mousehouse
04/11/10, 15:36
En omdat iedereen een eigen beleving heeft van wat acceptabel, reeel, coulance, etc. heeft vroeg ik me af wat er specifiek juridisch geregeld is. Voor zakelijke aankopen vrij weinig, dus check de voorwaarden ;-)

BsHosting
04/11/10, 15:43
Nou dan zal ik het ff omdraaien nu ben jij de verkoper en kom ik na 1 maand aan met een doa bij jou omdat ik niet eerder tijd maak om iets te controleren.

Krijg ik dan meteen een nieuwe denk het niet, dan kom jij ook aan eerst controleren.

ilnee
05/11/10, 00:17
En die verzekeringen zijn niet geldig volgens de (europese) wetgeving, een extra verzekering afsluiten op garantie is illegaal omdat de garantie zo al hoort te bestaan.
Ik heb het ook niet over garantie, maar over een verzekering. Dat zijn twee volstrekt verschillende zaken. Garantie heb je al recht op, maar op een vervangend (leen-)toestel bij een defect niet. Voor dat laatste zou je dus een verzekering kunnen afsluiten (al dan niet bij de zelfde partij).

Het citaat/anekdotisch bewijs dat je aanhaalt heeft overigens betrekking op de Belgische wetgeving.

Daarnaast stelt het consumentenrecht hierbij ook dat als er tot een maand na levering een defect geconstateerd wordt er verondersteld mag worden dat het defect bij levering in het product aanwezig was...
Dat zeg je nu voor de tweede keer zonder bronvermelding. Dus nogmaals: ik ben erg benieuwd aan welk wetsartikel je refereert.

FunnyMedia
09/11/10, 14:40
Mijn ervaring met Nokia is dat je het toestel gewoon naar een service punt kan brengen dan wordt het toestel verzonden. Dit kan zelfs zonder bon heb ik gemerkt.
Als je een toestel heb uit het zogenaamde duurdere sigment wordt het toestel gewoon omgeruild. Zo kreeg ik voor een Nokia N97 uit augustus 2009 in oktober 2010 gewoon een gloed nieuw exemplaar terug.
Weet niet of het toestel van 200 euro ook in deze catagorie past...

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat het 18 dagen geduurd heeft voor ik een nieuw toestel terug had, maar voor 25 euro had ik al een prepaid phone die ook nog eens simlock vrij was (volgens de doos niet)

Dat is echt de enige optie om het toestel om te ruilen