PDA

Bekijk Volledige Versie : vraag eigen nameservers dedi/vps



Derek-Jan
03/11/10, 09:09
Ik hoop dat ik het goed uitleg want ben niet helemaal thuis in de terminologie :

Ik heb bij TransIp een domein geregistreerd.

Bij één van mijn dedicated servers staat er nu als nameservers : ns1.mijndomein.net / ns2.mijndomein.net

Nu wil ik dit bij een vps die bij een andere provider staat als volgt gaan doen :

ns3.mijndomein.net / ns4.mijndomein.net

Ik heb dit zo voorgelegd aan deze provider en die komt terug met het antwoord dat dit zeker geen probleem is, echter als de dedicated onbereikbaar is dan zal mijn vps ook onbereikbaar zijn....

Is dat zo? Hoe kan ik dit het beste oplossen ?

marsipulami
03/11/10, 09:15
begrijp ik het goed dat je op 1 servers/vps twee nameservers insteld?

Marco Mahieu
03/11/10, 09:18
Ik hoop dat ik het goed uitleg want ben niet helemaal thuis in de terminologie :

Ik heb bij TransIp een domein geregistreerd.

Bij één van mijn dedicated servers staat er nu als nameservers : ns1.mijndomein.net / ns2.mijndomein.net

Nu wil ik dit bij een vps die bij een andere provider staat als volgt gaan doen :

ns3.mijndomein.net / ns4.mijndomein.net

Ik heb dit zo voorgelegd aan deze provider en die komt terug met het antwoord dat dit zeker geen probleem is, echter als de dedicated onbereikbaar is dan zal mijn vps ook onbereikbaar zijn....

Is dat zo? Hoe kan ik dit het beste oplossen ?

Dat klopt, als de eerste server onbereikbaar wordt kan het IP adres van de VPS niet gevonden worden.

Als je het echt goed zou willen doen zou je kunnen kijken naar een fallback nameserver die met beide servers werkt.
bijv. ns1.domein.net -> DNS op dedicated
ns2.domein.net -> DNS op VPS
ns3.domein.net -> fallback nameserver met DNS gegevens van zowel de domeinen op de dedicated als de VPS.

Die fallback server zou je dan wel ergens extern onder moeten brengen.

Anders optie zou misschien zijn om de dedicated server en de VPS de DNS gegevens met elkaar te laten uitwisselen, zodat beide voor elkaar als fallback dienen. Maar dat zou natuurlijk ook voor problemen kunnen zorgen, dus daar ben ik niet heel erg fan van.

Derek-Jan
03/11/10, 09:51
begrijp ik het goed dat je op 1 servers/vps twee nameservers insteld?

Ik leg het misschien helemaal verkeerd uit.....

Mijn domeinen op server1 zijn bereikbaar via ns1.mijndomein.net / ns2.mijndomein.net

Nu wil ik de domeinen op server2 de nameservers ns3.mijndomein.net / ns4.mijndomein.net geven.

Domein voor de nameserver staat bij Transip en heb daar bij dnsinstellingen de ip adressen van de server gekoppeld aan ns1 en ns2


In het kort : ik wil dat op het moment iemand een whois van een domein opvraagt men ziet dat deze op mijn server staan (beetje ijdelheid...) Dit werkt tot nu toe prima. Maar nu wil ik dit ook bij de 2e server die bij een andere provider staat.

The-BosS
03/11/10, 09:58
Ik leg het misschien helemaal verkeerd uit.....

Mijn domeinen op server1 zijn bereikbaar via ns1.mijndomein.net / ns2.mijndomein.net

Nu wil ik de domeinen op server2 de nameservers ns3.mijndomein.net / ns4.mijndomein.net geven.

Maak er dan gewoon ns1.mijndomein.net van voor server1 en ns2.mijndomein.net voor server2. Zet de domeinnamen van server1 als slaves op server2 en omgekeerd.

Derek-Jan
03/11/10, 10:01
Maak er dan gewoon ns1.mijndomein.net van voor server1 en ns2.mijndomein.net voor server2. Zet de domeinnamen van server1 als slaves op server2 en omgekeerd.

En hoe gaat het dan met server nr 3 ?

De bedoeling is naar 6 servers te gaan in 6 verschillende datacenter.

Dus ns1,ns2,ns3......etc etc

datadelft
03/11/10, 10:11
Als het goed is, sync je de DNS-zones op alle nameservers met de master. De slaves 'kennen' dus de ip adressen van alle andere nameservers in je domein.

Mocht de master plat gaan, blijven zij deze ip adressen kennen. Als je bij transIP dan vervolgens alle nameservers invoerd als authorative voor het domein (mijndomein.net) en de masterserver is niet bereikbaar, zullen automatisch de slaves geraadpleegd worden.

Zoek eens op 'glue' ;)

The-BosS
03/11/10, 10:26
En hoe gaat het dan met server nr 3 ?

De bedoeling is naar 6 servers te gaan in 6 verschillende datacenter.

Dus ns1,ns2,ns3......etc etc

Zelde princiepe:

server1 (ns1) master: slave => ns2, ns3, nsX, ...
server2 (ns2) master: slave => ns1, ns3, nsX, ...
server3 (ns3) master: slave => ns1, ns2, nsX, ...
serverX (nsX) master: slave => ns1, ns2 ,ns3, ...

Of je maakt 1 master bvb server1 (ns1) en dan de rest slaven het is maar met wat voor control panels etc je werkt.

Je hoeft ook niet voor iedere domeinnaam ns1, ns2, ns3, nsX, ... te gebruiken, in mijn geval is het vaak zo dat niet ieder domeinnaam dezelfde ns servers heeft bvb domeinA (ns1, ns2, ns3, ns4), domeinB (ns1, ns2, ns4, ns7), domeinC (ns1, ns3, ns4, ns5).

T. Verhaeg
03/11/10, 11:03
Ik zou het dus ook zoals Dennis doen, gewoon 1 master nameserver welke de records voor alle servers bijhoudt, en de servers die lokaal een slave vormen.

Derek-Jan
03/11/10, 20:37
Ben vanmiddag even telefonisch bijgebrieft door Tom en het is mij nu wat duidelijker.