PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen SMS gateway



Rev00
02/11/10, 17:15
Hallo allemaal,

De topic doet mogelijk menig WHT'er denken "Gebruik de search functie" en dat heb ik dan ook veelvuldig gedaan (topics #158875 , #157583 , #157482) Veelal zijn deze oud en is de eind oplossing niet geplaatst.

Ik zou graag zelf een SMS gateway dienst gaan starten waarbij eindgebruikers diverse SMS diensten kunnen afnemen (eigen short codes, reverse billing, premium en traditionele sms diensten, etc). Vergelijkbare bedrijven die dit doen: Mollie, Golden Bytes, Telefuture etc etc.

Hun leveren de berichten rechtstreeks af bij de operators, maar mijn vraag is: hoe doen ze dat, wat heb je er voor nodig en hoe communiceer je met die systemen?

Zoeken op "SMSC" kom je op protocollen als EMI, UCP, SMPP, CIMD etc. Echter lijkt het me dat hedendaags deze telecom operators ook wel met XML/HTTP/API's direct berichten aannemen?

Wie o wie kan me in de goede richting sturen of mij de juiste (actuele) sites melden waar ik me verder kan verdiepen in deze materie?

Bedankt alvast voor alle antwoorden! :)

mauer
02/11/10, 17:40
Ik ben bang dat je hierover niet veel zal vinden op internet. Mede omdat je in gesprek zal moeten gaan met de verschillende providers. Je moet met iedere provider een contract opzetten om gebruik te mogen maken van die diensten.

The-BosS
02/11/10, 17:50
Naast het feit dat je zelf bij BIPT/OPTA/... etc zult moeten aangesloten zijn en je eigen infrastructuur beheren en deze dan "peeren/interconnecteren" met de telecom operators. Tenzei je wholesale diensten bij 1 bepaalde provider afneemt dan heb je geen eigen infrastructuur nodig maar wel nog altijd BIPT/OPTA/... etc lidmaatschap.

Mark17
02/11/10, 17:58
Naast het feit dat je zelf bij BIPT/OPTA/... etc zult moeten aangesloten zijn en je eigen infrastructuur beheren en deze dan "peeren/interconnecteren" met de telecom operators. Tenzei je wholesale diensten bij 1 bepaalde provider afneemt dan heb je geen eigen infrastructuur nodig maar wel nog altijd BIPT/OPTA/... etc lidmaatschap.

En vergeet de volume eisen die er dan zijn niet. Onder de 10.000 SMSjes/dag zou ik er niet eens naar gaan kijken.

Rev00
02/11/10, 19:35
En vergeet de volume eisen die er dan zijn niet. Onder de 10.000 SMSjes/dag zou ik er niet eens naar gaan kijken.

Klopt maar ook Mollie is "ergens" begonnen met mindere volumes vandaar mijn navraag. Lijkt me dat je een aansluiting op hun netwerk een maandelijkse fee kost en dan per volume waarin bij laag volume de prijzen minder gunstiger zijn.

Ik zal eens een rondje gaan mailen bij namen die ik eerder in topics op WHT gezien heb. Als iemand nog meer informatie heeft verneem ik die graag! :)

Triloxigen
02/11/10, 20:23
Klopt maar ook Mollie is "ergens" begonnen met mindere volumes vandaar mijn navraag. Lijkt me dat je een aansluiting op hun netwerk een maandelijkse fee kost en dan per volume waarin bij laag volume de prijzen minder gunstiger zijn.

Ik zal eens een rondje gaan mailen bij namen die ik eerder in topics op WHT gezien heb. Als iemand nog meer informatie heeft verneem ik die graag! :)

Maar met mindere volumes zijn die ongetwijfeld ook begonnen met een tussenpersoon. En veel van die eindleveranciers zijn helemaal geen eindleveranciers, een aanzienlijk aantal werkt dan alsnog via bijvoorbeeld Mollie.

Ze verwachten een bepaalde committent en ik dan is 10K smsjes per dag is dan nog te laag ingeschat. Het tienvoudige per dag is realistischer.