PDA

Bekijk Volledige Versie : mysql database elders hosten?



tomv
01/11/10, 15:16
Ik wil een lokale zoekmachine opstarten en daarvoor verschillende domeinnamen gebruiken.
Nu staan de domeinnamen bij 3 verschillende hosters, en vraag me af of ik de database ook kan gebruiken als deze maar bij 1 webhoster gehost wordt?

Het gaat hier om 2 shared en 1 reseller account. De database staat in de reseller.

The-BosS
01/11/10, 15:46
Dat zul je dus best even moeten navragen bij je hoster. Het is niet zozeer de vraag of dit kan, maar eerder de vraag of je hoster dit toelaat (draaid mysql publiek of enkel local, is er een firewall, ...).

ErikKosters
01/11/10, 15:54
Dat is over het algemeen wel mogelijk bij de meeste providers lijkt mij. Maar of het slim is om te doen weet ik niet.

tomv
01/11/10, 16:27
Ik ga het eens navragen bij de hoster. Bedankt hiervoor.

@ErikKosters

Waarom zou dat niet slim zijn?

ErikKosters
01/11/10, 16:34
Nou ik doel hier op de snelheid van de response van een MySQL server. Wanneer dit vanaf allerlei verschillende locaties opgehaald dient te worden zal dat uiteraard enige vertraging opleveren.

Marco Mahieu
01/11/10, 16:38
Je kunt (indien je provider dit toelaat) zelf instellen welke servers (ip's) toegang kunnen krijgen. Standaard staat dit (als het goed is) op uitsluitend localhost (127.0.0.1).

Voorbeeld: in DirectAdmin kun je via MySQL beheer naar de betreffende database, en daar onder het kopje "Access Hosts" de IP adressen van je 2 andere server's toevoegen.

Is er een specifieke reden dat je dit zo wil doen?

Als je het op deze manier doet, zorg in ieder geval voor een goede foutafhandeling in je scripts. Als de database server down is terwijl de 2 andere servers draaien, wil je niet met lelijke errors komen te zitten (dit is sowieso van toepassing, maar in deze opstelling nog eens extra).

tomv
01/11/10, 17:05
Dat van die vertragingen en foutmeldingen zal ik meenemen in de tests. Bedankt!

Triloxigen
01/11/10, 17:13
Dat is over het algemeen wel mogelijk bij de meeste providers lijkt mij. Maar of het slim is om te doen weet ik niet.
Dat is niet waar, de meeste hosters sluiten voor shared hosting externe toegang tot de database af.

ErikKosters
01/11/10, 18:24
Dat is niet waar, de meeste hosters sluiten voor shared hosting externe toegang tot de database af.

Ik zeg ook niet dat het per definitie bij elke hoster mogelijk is. Maar de meeste hebben de mogelijkheid wel.

Marco Mahieu
01/11/10, 19:54
Dat is niet waar, de meeste hosters sluiten voor shared hosting externe toegang tot de database af.

Een beetje kwaliteits-hoster kan dat op verzoek wel instellen voor alleen jou database.

mvdgeijn
02/11/10, 10:52
Veel hosters staan alleen externe toegang toe via een SSH tunnel.

Triloxigen
02/11/10, 10:54
Een beetje kwaliteits-hoster kan dat op verzoek wel instellen voor alleen jou database.

Dat valt vies tegen anders, niet veel hebben graag hun database server open en bloot liggen. In mysql een hostname meegeven welke toegang hebben is echt niet genoeg, je moet minimaal ook nog de firewall omhoog zetten met alleen enkel toegang vanaf ip X voor klant.
De vraag is dan alsnog in hoeverre je de klant vertrouwd dat je dergelijke toegang tot de database toelaat.

(Ik heb het dan in een shared omgeving, op een eigen omgeving moeten ze zelf weten hoe ze het willen natuurlijk)

speedy6
02/11/10, 14:38
Zou zeker en vast mogelijk moeten zijn. Is althans bij ons mogelijk.

Jeeves_
08/11/10, 14:29
Kijk wel even of ssl ook aan staat. Anders wordt het wel heel makkelijk te sniffen. En ik zou persoonlijk voor replicatie gaan, dan heb je overal lokaal je database beschikbaar. Gaat minder snel stuk en reageert sneller...

ZTEC
11/11/10, 21:44
Kan prima, maar inderdaad wel in je controle paneel toevoegen aan de accesshosts.

Triloxigen
11/11/10, 22:02
Het gaat toch ook helemaal niet over kunnen?
Maar over dat je niet zomaar mysql beschikbaar voor buitenaf MAG maken (als je verstandig bent).

EK-Media
12/11/10, 23:51
Wij gaan standaard niet in op zulke verzoeken gewoon omdat veiligheid bij onze servers voorop staat in dat geval.