PDA

Bekijk Volledige Versie : NAS op VPS Server



exirio
28/10/10, 20:43
Is het ook mogelijk om een gratis versie van een NAS te zetten op een VPS server.

Ik heb een VPS server met CENTOS 5.5 en Cpanel + WHM.

Nu wil ik graag een NAS server bouwen in de VPS zodat iedere gebruiker die toegang heeft bestanden kunnen oploaden of downloaden van de NAS.

Is er iemand die kan helpen, of iets weet.

Mijn dank!

Kevin Brekelmans

Randy
28/10/10, 21:01
Ja dat kan prima. Ik weet niet of Cpanel out of the box Webdav ondersteuning heeft maar daar zou je goed een webdrive mee kunnen maken. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld FreeNAS, wat maandelijks ook nog goedkoper is omdat er geen licentiekosten zijn. Of een Windows 2008R2-server wanneer je een andere veilige en beheersbare oplossing zoekt.

exirio
28/10/10, 21:08
Hoe kan ik kijken of cpanel Webnav ondersteund, en wat kost Windows 2008R2-server?
FreeNAS kan je die ook op de VPS zetten?

Randy
28/10/10, 21:18
- Over CPanel en de Webdisk (http://lmgtfy.com/?q=Cpanel+Webdisk)
- FreeNAS kan alleen bij echte virtualisatietechnieken, niet bij Hypervising omdat het een BSD is
- De Windows licentieprijs is zegge 5 euro per gebruiker. Of je moet de Web Edition pakken die op ca. 15 euro zit.*

* Als het 'besloten' bestandsdeling is, mag deze editie niet gebruikt worden. De levering van de licenties gaat via een hoster die ook Microsoft partner is.

Wil je CentOS gebruiken kan dit ook, met bijvoorbeeld Samba voor filesharing. Zorg wel voor een versleutelde verbinding.

Let erop dat veel Linux Webdav programma's meestal veel problemen geven bij Windows 7 clients.