PDA

Bekijk Volledige Versie : private hosting voor een vzw



smike
27/10/10, 11:16
Ik heb een domain name laten registreren en ik zou graag de subdomains zelf beheren.
Hiervoor heb ik dns server draaien en middels bind een zone configuratie aangemaakt. In de zone configuratie heb ik een NS entry staan die verwijst naar de lokale dns.
Wanneer ik de lokale dns server, welke een subdomain is, toevoeg aan de nameservers van de domain register gebeurd er geen resolving.

Dus:
example.com - werd geregistreerd
Bij de domain hoster werd ook een subdomain, dns.example.com, aangemaakt dat verwijst naar het vaste ip-adres. Het subdomain werd dan aan de nameservers toegevoegd die het example.com domain resolven.
Wanneer ik het domein/subdomein ping of nslookup, dan krijg ik de melding dat het domein niet bekend is.

Ik zie duidelijk iets over het hoofd, maar ik weet niet goed wat.

Dirkje
27/10/10, 11:35
Je beheert met je nameservers of het hele domein, of helemaal niets. :)

Dus je zou het hele domein moeten gaan beheren alvorens je ook subdomeinen kunt gaan beheren met je eigen nameserver.

Of je maakt via Apache VirtualHost configuraties aan waarmee je de subdomeins beheert en bij je registar een *.domein.com A record aanmaakt met een verwijzing naar je server. Hiermee heb je dus geen lokale nameserver nodig.

smike
27/10/10, 12:24
Cool thanks, bondig en duidelijk.

huizinga
28/10/10, 01:40
Bijna alle registry's eisen minimaal 2 nameservers (bij enkele zelfs in verschillende netwerken)

Misschien is het een aanrader om de nameservers bij een andere partij af te nemen. Sommige domeinboeren leveren dit er gratis bij.

Vraag eens naar een aanbieding in het adverteren onderdeel van WHT als je hier een aanbieding van wilt hebben.

Wollige Willie
27/01/11, 00:11
Vaak is een VPS als 2de nameserver ook al genoeg... kost bijna niks (als je weinig specs hebt)

visser
27/01/11, 00:58
Je beheert met je nameservers of het hele domein, of helemaal niets. :)

Dus je zou het hele domein moeten gaan beheren alvorens je ook subdomeinen kunt gaan beheren met je eigen nameserver.

Of je maakt via Apache VirtualHost configuraties aan waarmee je de subdomeins beheert en bij je registar een *.domein.com A record aanmaakt met een verwijzing naar je server. Hiermee heb je dus geen lokale nameserver nodig.

Dat is niet juist.
Elk sub-niveau van een domeinnaam kan gedelegeerd worden.
De root (.) delegeert naar gtld/cctld's (.com , .nl) .
De .nl NS servers delegeren naar jouwdomein.nl .
En als je hoster de NS'en levert voor jouwdomein.nl , kun je daarop delegeren naar (bijvoorbeeld) sub.jouwdomein.nl .

Desgewenst met maar 1 NS entry.
Op die eigen DNS kun je dan namen onder de sub.jouwdomein.nl zone hosten (host1.sub.jouwdomein.nl , host2.sub.jouwdomein.nl etc).

Waarom je het zo zou willen is andere vraag;Maar als je dingen met DNS wilt doen en je "productiedomein" toch maar even bij de hoster wilt laten kan het zo.
Als dit het model is wat je wilt, moet je een NS record en een glue record in de zone van jouwdomein.nl opnemen :

sub IN NS ns.sub.jouwdomein.nl.
ns.sub IN A <ip van ns.sub.jouwdomein.nl>

Je kunt/moet dan nog steeds het A record voor www.jouwdomein.nl op de DNS van de hoster instellen, en dat van www.sub.jouwdomein.nl (en verder alles onder sub.jouwdomein.nl) op je eigen DNS server.