PDA

Bekijk Volledige Versie : Is shared hosting wel geschikt voor een webwinkel?



kitty79
22/10/10, 19:50
In 2006 ben ik begonnen met mijn webwinkeltje. Toen een zolderkamerproject, nu het inkomen voor 2 gezinnen.

De hosting partij is echter hetzelfde gebleven, en ik merk dat het niet meer helemaal top is. De snelheid is vaak laag ( ik test met enige regelmaat een download van 10 mb), om en nabij de 24 KB/sec. Verder ligt de mail er regelmatig uit (via php mail op de site wordt dan ineens niets verzonden), ik betaal tov andere hostingproviders veel voor dataverkeer en de server ligt er iets te vaak uit naar mijn zin. En nog wat zaken waar ik niet blij mee ben.

Ik wil dus graag de hele boel verhuizen, maar weet niet zo goed hoe ik nu de juiste keus kan maken. Ik weet wel wat ik belangrijk vind, maar natuurlijk doen alle bedrijven dat goed als ik de websites bekijk.
En zou ik shared hosting maar moeten vergeten, en voor een VPS gaan? Of hoeft dat niet persé voor een webwinkel?(overigens krijg ik niet idioot veel bezoekers, een stuk of 400 per dag)

Kunnen jullie mij tips geven over hoe ik de juiste keuze kan maken om een hosting provider te vinden voor e-commerce? Aan reviewsites heb ik niet zoveel. Mijn hosting provider doet het daarop ook geweldig, maar ik denk dat 99% v.d. klanten geen webwinkel heeft draaien en ervan afhankelijk is.

Bedankt alvast


PS: dit is geen topic om aanbiedingen te ontvangen. Ik wil gewoon tips over waar op te letten bij het vinden van een hostingbedrijf voor e-commerce!

pierce
22/10/10, 20:09
Qua bezoekersaantallen zou je op een shared hosting omgeving kunnen draaien.
Maar eea is afhankelijk van o.a. welke webwinkel software je gebruikt. Misschien kan je dat nog even toelichten, samen met een indicatie van het dataverkeer en schijfruimte die je nu gebruikt.

The-BosS
22/10/10, 20:30
Veel zal inderdaad afhangen van welke software/modules je gebruikt. Maak je gebruik van API's van bvb leverancier voor live stock, betaal gateway of iets dergelijks. Zoals pierce ook vermeld is de hd space die je nodig hebt ook nog van belang, staan er bvb veel images, haal je die images van websites van leveranciers etc.

systemdeveloper
22/10/10, 20:34
Indien een vps binnen je budget ligt moet je dat zeker pakken. De reden is puur om je klantgegevens voldoende gescheiden te houden van de andere gebruikers. Meestal heeft een hoster dit wel op orde, maar een goede hack van een dubieuze gebruiker kan uiteraard wel je gegevens allemaal bloot leggen. Op je eigen vps heb je daar meer controle over aangezien je daar gewoon geen andere users op hoeft toe te laten.
Uiteraard heeft een vps nog wel meer voordelen :)

vDong
22/10/10, 20:46
Indien een vps binnen je budget ligt moet je dat zeker pakken. De reden is puur om je klantgegevens voldoende gescheiden te houden van de andere gebruikers. Meestal heeft een hoster dit wel op orde, maar een goede hack van een dubieuze gebruiker kan uiteraard wel je gegevens allemaal bloot leggen. Op je eigen vps heb je daar meer controle over aangezien je daar gewoon geen andere users op hoeft toe te laten.
Uiteraard heeft een vps nog wel meer voordelen :)

Wel handig is om erbij te vertellen dat je dan wel een VPS zou moeten hebben met dedicated resources, dus gegarandeerde cpu/mem etc.

Anders loop je het risico dat je alsnog op een overboekt systeem terecht komt, zeker met openvz achtige vpsoplossingen is dat risico groot

Randy
22/10/10, 20:55
Nog belangrijker om t evermelden bij een 'VPS': je bent zelf verantwoordelijk voor het beheer of moet dit als managed dienst inkopen. (Waarbij je zelf wel kunt afwegen wat 1,5 - 2 uur werk per maand kost).

SHQ
22/10/10, 21:19
mjah, shared hosting voor een webwinkel voor 400 bezoekers vind ik te kort door de bocht om met deze informatie te kunnen zeggen ja/nee.

Waar draait de webwinkel op?
Magento? Ja dan adviseer ik inderdaad om zo snel mogelijk naar min. een VPS te gaan met geoptimaliseerd OS en bijhorende modules. Heb je een simpel oscommerce dan kan shared hosting (welke niet overselled is, en ook goede apparatuur volstaan)

Heb je een webwinkel door je neefje in elkaar gescript die voor het eerst internet 6mnd geleden op een school pc zag. Dan zou ik je webwinkel eens na laten kijken.

HOsting kan goed en snel zijn, of traag en bagger maar ook veel hangt af van de website applicatie :)

The-BosS
22/10/10, 21:21
Inderdaad dan lieft managed zoals Randy al aangaf, maar om de vergelijking te maken zou je ook kunnen stellen dat je bij een low-budget vps provider (met overselling) meer problemen zou kunnen hebben dan bij een kwalitatieve shared hosting provider (zonder overselling).

systemdeveloper
22/10/10, 21:29
Wel handig is om erbij te vertellen dat je dan wel een VPS zou moeten hebben met dedicated resources, dus gegarandeerde cpu/mem etc.

Anders loop je het risico dat je alsnog op een overboekt systeem terecht komt, zeker met openvz achtige vpsoplossingen is dat risico groot
Ik kan er nog vanalles bij vertellen hoor ;)
Maar als het nu al zorgt voor het inkomen van 2 gezinnen kun je zelf ook wel bedenken dat je ding niet bij een budgethostertje of shared hostingpakketje van 5 euro per maand moet onderbrengen.
Dus met een vps bedoel ik niet de 'unlimited blabla voor 2,95 per maand' ;)

aristo
22/10/10, 21:38
Ondanks de verschillende adviezen van technische aard (over VPS, ecommercepakket, etc) vooral een vraag om het van bedrijfskundig perspectief te bezien. En dan gaat het erom wat het oplevert als je shop online is en wat het kost als hij traag en/of offline is. De aard van uw ecommercebedrijf is sterk bepalend. Hoe erg is het als de website een uurtje of meer offline is?
Deze rekensom is bepalend voor de keuze: zelfd doen en goedkope simpele oplossingen kiezen of mogelijk het inschakelen van deskunidige partijen om er voor te zorgen dat uw shop goed online is en blijft; er performance is, etc.
Advies: Net zo benaderen als u zou doen als het om de huur van een winkelpand zou gaan of de keuze van het administratiekantoor:
Praktisch advies: Neem een goede partij in de arm om u te laten adviseren (daar zijn er vele van) en laat deze adviseren in de aard van de oplossing en bij de keuze van de leverancier. Kortom organiseer uw eigen onafhankelijk advies.

Veel succes. Vriendelijke groet, Eef

kitty79
23/10/10, 00:12
Bedankt voor alle reacties! Iets meer toelichting: de webwinkel is door mij geprogrammeerd (php/mysql), dus geen standaard pakket. Alle bestanden staan op de server en momenteel is er zo'n 8 gb dataverkeer per maand. Het is absoluut geen zware boel à la Magento. Schijfruimte zal rond de 50 mb zijn, waarvan het grootste gedeelte productafbeeldingen. DB is rond de 15 mb. Allemaal niet heel veel lijkt me?


Maar als het nu al zorgt voor het inkomen van 2 gezinnen kun je zelf ook wel bedenken dat je ding niet bij een budgethostertje of shared hostingpakketje van 5 euro per maand moet onderbrengen.
Precies, daarom mag het ook best wat meer gaan kosten, maar dit moet wel gerechtvaardigd zijn en ik wil niet wéér moeten verkassen, omdat ik niet de juiste keuze heb weten te maken.
Dus de vraag blijft nog even hoe je als webwinkelier de juiste hosting provider kunt vinden. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten?

Triloxigen
23/10/10, 00:23
Een shared hosting pakket is zeker geen probleem met 400 bezoekers per dag.
Echter is dit wel sterk afhangend van de software en de bezoekers, je geeft aan dat je het zelf geschreven hebt. Maar hoe goed is je kennis, is dit diepgaand of is de kans aannemelijk dat het niet optimaal ontworpen is?
Daarnaast is het ook afhankelijk van je piekmomenten, als je een nieuwsbrief verstuurd en je krijgt ineens 4000 bezoekers. Dat kan zeker wel effect hebben.

Een shared hosting omgeving beheerd door een professioneel bedrijf, is 1000x beter dan een eigen vps zonder volledige technische ondersteuning.
Ik ga het dus niet op kosten gooien, maar kijk hoe het technisch geregeld is en ben objectief hierin.

Daarnaast kan ik je eventueel adviseren om een hostingpartij te zoeken welke ervaring heeft met webwinkels. Deze hebben vaak ook wat meer inzicht in wat beter is voor webwinkels en kunnen daardoor webwinkel specifieke problemen soms gerichter en dus sneller oplossen.

aristo
23/10/10, 01:43
Dus de vraag blijft nog even hoe je als webwinkelier de juiste hosting provider kunt vinden. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten?
Met alle respect: Maar dit blijft een "kip of het ei"- vraag. Webhostingtalk kent vele leveranciers die onderling verschillen, maar allemaal hun eigen kwaliteiten hebben en daarover toelichting kunnen geven. Het is en blijft daarom lastig één van ons te vragen te adviseren over zichzelf (want daar komt het dan toch wel een beetje op neer). Daarom nogmaals mijn advies:
- Knip het op: Zoek eerst een adviseur (of zo u wilt meerdere adviseurs).
- Ga met hen in gesprek, betaal voor dit onafhankelijke advies
- Weeg hun adviezen en kies uw leverancier.
En zodra één van uw adviseurs ook zichzelf als leverancier aanprijst, hoeft dat zeker niet onterecht te zijn, maar in ieder geval niet onafhankelijk.

Vriendelijke groet, Eef

Mark17
23/10/10, 03:55
Vergeet niet bij potentiële leveranciers om een referentie te vragen die je kunt bellen/mailen om te bevestigen dat het een goede partij is. Dit vinden sommige mensen te veel moeite. Persoonlijk zou ik dat weinig moeite noemen (downtime/onbereikbare leveranciers zijn in veel gevallen erger).

kitty79
23/10/10, 15:09
@Triloxigen: de pieken liggen rond 800 bezoekers/dag, dus zeker niet duizenden (en inderdaad is dat vlak na het versturen van een nieuwsbrief).

Daarnaast kan ik je eventueel adviseren om een hostingpartij te zoeken welke ervaring heeft met webwinkels. Deze hebben vaak ook wat meer inzicht in wat beter is voor webwinkels en kunnen daardoor webwinkel specifieke problemen soms gerichter en dus sneller oplossen.
Nou graag, waar vind ik die? Dat is eigenlijk ook een beetje wat mij tot dusver niet echt lukt.

@Aristo: bedankt voor je advies, maar het budget om verschillende adviseurs in te schakelen is er helaas niet. Het is (nog?) geen vetpot en de kosten wegen denk ik niet op tegen de baten. Ik vraag ook niet "wie is de beste hosting provider voor mijn winkel?", maar "wat zijn de zaken voor een webwinkelier om op te letten bij het selecteren van de hostingpartij"?

@Mark17: goede tip, ik zal het zeker doen

SHQ
24/10/10, 10:07
Let in elk geval op dat de hosting SSL ondersteund is. Niet alle hostingpartijen bieden dat aan op "shared" hosting niveau. Omdat hier een uniek IP van toepassing is. En een webwinkel voorzien van SSL ben je volgens de wet en regelgeving wel verplicht.

Triloxigen
24/10/10, 18:40
@Triloxigen: de pieken liggen rond 800 bezoekers/dag, dus zeker niet duizenden (en inderdaad is dat vlak na het versturen van een nieuwsbrief).

Nou graag, waar vind ik die? Dat is eigenlijk ook een beetje wat mij tot dusver niet echt lukt.


Dat zou een goede shared hosting omgeving prima moeten kunnen afvangen. Waar je die vind, dat is lastig. Ik denk dat websites als ISPGids dat niet kunnen beantwoorden, als je hier zou vragen dan zouden mensen zichzelf aanbevelen (zou ik ook doen :p). Heb je niemand in de omgeving die een webwinkel heeft, mischien heeft die wat ervaring. Let wel op dat deze persoon wellicht geen kennis van technische zaken heeft en zijn ervaring dus wil niet zeggen dat de hosting goed is, maar het kan je wel een visie geven. Eventueel googlen op "Webwinkel hosting" kan ook werken.

Emigonnl
24/10/10, 19:16
Een Shared hosting moet je eisen al voldoen, ik ken iemand die een webshop heeft met hetzelfde aantal bezoekers en die beleeft geen problemen.

Het ligt dus echt aan je hoster.

SHQ
25/10/10, 00:07
Een Shared hosting moet je eisen al voldoen, ik ken iemand die een webshop heeft met hetzelfde aantal bezoekers en die beleeft geen problemen.

Het ligt dus echt aan je hoster.

En dat weet jij door je glazen bol welke exact aangeeft welke software de TS gebruikt?

Magento wil je bv echt niet op een shared hosting pakketje hoor, een hoster die dat wel toestaat is imho een zolder toerist zonder kennis..

T. Verhaeg
25/10/10, 00:12
Bedankt voor alle reacties! Iets meer toelichting: de webwinkel is door mij geprogrammeerd (php/mysql), dus geen standaard pakket. Alle bestanden staan op de server en momenteel is er zo'n 8 gb dataverkeer per maand. Het is absoluut geen zware boel à la Magento. Schijfruimte zal rond de 50 mb zijn, waarvan het grootste gedeelte productafbeeldingen. DB is rond de 15 mb. Allemaal niet heel veel lijkt me?

Staat erin Maurice :) Maar, desondanks dat heb je wel (gedeeltelijk) gelijk.

systemdeveloper
25/10/10, 01:22
"wat zijn de zaken voor een webwinkelier om op te letten bij het selecteren van de hostingpartij"?
Of ie je kan helpen met aanvraag/installatie van een SSL certificaat (mocht je dat willen)
Of ie een beetje kennis heeft van de wetten mbt. opslag van persoonsgegevens. Je wilt namelijk geen narigheid als dat niet goed geregeld is.
Of ze zelf een (serieuze) ontwikkelafdeling hebben om in geval van problemen met je site ook snel te kunnen detecteren waar dit aan ligt. (Bij shared hosting heb je zelf weinig tot geen inzage in de server logs en je wilt niet bij een hoster zitten die hier geen tijd voor/kennis van heeft)
Of ze al een aantal serieuze sites hosten en hoe lang ze dat al doen
En de simpelere dingen:
- hoeveel tijd trekt de hoster uit om je emails te beantwoorden (en hoe correct is dat). Ook als je nog geen klant bent.
- Wat voor omgeving draait je site straks op
- Is ie eerlijk of heeft ie gewoon een grote mond/glad praatje van 'dat kan ik wel' etc. Schaam je niet om je toekomstige hoster goed aan de tand te voelen.
- Informeer je goed naar de backups. Je zegt dat je zelf ontwikkelt en de hoster zal zeggen dat ie backups maakt. Maar vaak maken hosters alleen recovery backups in geval de server/vps op zijn gat gaat. Handig om te weten is of het ook mogelijk is om dat ene bestandje uit de backup te halen en of daar wel / niet kosten aan verbonden zijn.

Van de meeste dingen kun je in minder dan 5 emails een goed beeld hebben. Ga ook niet op de eerste de beste leuke aanbieding in maar kijk gewoon of het ook echt klikt met de persoon aan de andere kant. Zeker op lange termijn heb je hier beiden voordeel van.

t.bloo
25/10/10, 20:25
Magento wil je bv echt niet op een shared hosting pakketje hoor, een hoster die dat wel toestaat is imho een zolder toerist zonder kennis..

Euhm, mijn ervaring is toch anders. Maar goed ik ben dan ook geen broodhoster :innocent:


Wat betreft de vraag over webshops: zorg dat je makkelijk een SSL certificaat kan krijgen. En je moet makkelijk zelf backups kunnen maken natuurlijk.

kitty79
26/10/10, 21:51
Sorry voor mijn wat late reactie, het is een beetje druk hier (zelf ziek, ziek kind, natuurlijk druk in de shop etc.).

Ik denk dat websites als ISPGids dat niet kunnen beantwoorden, als je hier zou vragen dan zouden mensen zichzelf aanbevelen (zou ik ook doen ). Heb je niemand in de omgeving die een webwinkel heeft, mischien heeft die wat ervaring. Let wel op dat deze persoon wellicht geen kennis van technische zaken heeft en zijn ervaring dus wil niet zeggen dat de hosting goed is, maar het kan je wel een visie geven. Eventueel googlen op "Webwinkel hosting" kan ook werken.
Inderdaad, dergelijke sites geven mij geen goed beeld van hoe geschikt een hostingbedrijf is voor e-commerce en was voor mij de reden om het hier eens in de groep te gooien.
Ik ken meerdere mensen met ook een webwinkel, maar eigenlijk is geen enkele van hen tevreden.

@systemdeveloper
Bedankt voor je goede lijst! De meeste van die punten waren in mij ook al opgekomen (mijn huidige hoster biedt trouwens wel SSL aan), maar desondanks staan er nuttige dingen in.

@t.bloo: kijk, ik wist niet eens dat zoiets kon, zelf een backup maken (ja, alle bestanden via Ftp downloaden :clown:) Inderdaad wel erg handig bij updates e.d.


Nog even een vraag: ik kan nu geen php error logs inzien. Is dat normaal bij shared hosting, of is zoiets ook prima per website te doen door een hoster?

Randy
26/10/10, 22:06
Sorry voor mijn wat late reactie, het is een beetje druk hier (zelf ziek, ziek kind, natuurlijk druk in de shop etc.).

Beterschap!


Nog even een vraag: ik kan nu geen php error logs inzien. Is dat normaal bij shared hosting, of is zoiets ook prima per website te doen door een hoster?

Bij DirectAdmin controlpanels wel, Plesk volgens mij ook en bij maatwerk software van een provider is het wisselend. Wij slaan de logs wel netjes onder de userdir op (mede voor statistieken) maar ik heb ook voor partijen gewerkt waar dit niet het geval was. Logfiles zijn nuttig voor ontwikkelaars, maar niet enkel voor de heb.

Verder is SSL verplicht zodra je persoonsgegevens verwerkt. Een shoppingcard waarbij adresgegevens ingevuld worden vallen hier al onder. Bovendien laat het een professionelere indruk achter (ikzelf klik wel als er geen SSL is) bij gebruikers. Dit is wel een belangrijke om mee te nemen.

Nog belangrijker zijn back-ups en een Time To Recover. Elke server kan gehacked worden en iedereen kan fouten maken waardoor een bestand weg is. Geen website is geen inkomsten.

Triloxigen
27/10/10, 00:41
Inderdaad, dergelijke sites geven mij geen goed beeld van hoe geschikt een hostingbedrijf is voor e-commerce en was voor mij de reden om het hier eens in de groep te gooien.
Ik ken meerdere mensen met ook een webwinkel, maar eigenlijk is geen enkele van hen tevreden.


Nog even een vraag: ik kan nu geen php error logs inzien. Is dat normaal bij shared hosting, of is zoiets ook prima per website te doen door een hoster?

Velen zijn ook ontevreden, echter komt door vaak door hun eigen keuzes omdat ze zo goedkoop mogelijk willen (ik werk veel met klanten die elders hosten en de geluiden zijn vaak weinig positief helaas).

Een hoster moet financieel, persoonlijk en technisch goed bij je passen.
Al met al, ja het is inderdaad lastig een hoster te vinden die goed bij je past!
Probleem is een beetje dat niemand hier iets kan aanbevelen, omdat we bijna allemaal hosters zijn en we dan wellicht niet objectief zijn ;)


Het niet kunnen inzien van logfiles is uitzonderlijk, moet bekennen dat ik dit zelfs nog niet eens eerder heb meegemaakt.
Zou natuurlijk ook raar zijn want mocht er iets fout gaan dan wil je graag weten waar het probleem ligt zodat het opgelost kan worden.
Een hoster kan het in ieder geval prima scheiden, dit wordt zelfs ook vaak aangeraden.