PDA

Bekijk Volledige Versie : Rekening houden met groene server bij aanschaf hardware



nick@dcoostkamp
15/10/10, 16:32
DCO² het eerste nieuwe datacenter in België die het Europese certificaat voor de Code of Conduct heeft ontvangen.
De Code of Conduct is een Europese regelgeving voor het energiezuinig beheren van een datacenter.
Door de innovaties die in DCO² zijn doorgevoerd kunnen we rekenen op een zeer energie efficiënte uitbouw.
De inspanningen gaan van speciale warme luchtgangen, adiabatische koeling, gebruiken van buitenlucht, een koelwaterbuffer van 4 miljoen liter hemelwater, 2480 zonnepanelen…

DCO² heeft ervoor gekozen om naast participant ook endorser te zijn voor de code of conduct.
Concreet zullen we onze klanten informeren en stimuleren naar energiezuinige oplossingen.

Ik had graag geweten In welke mate jullie nu al kiezen voor een 'groene' server bij aankoop nieuw materiaal? Of is het zuinig verbruik een meegenomen optie...?

GlobalServe
15/10/10, 17:18
Bij GlobalServe wordt zeker gekeken naar energie zuinige oplossing.

Bijna 1 jaar geleden hebben we alles overgeschakeld naar een virtueel platform waardoor het stroomverbruik van onze infrastructuur meer dan halveerde.

Bij nieuwe aankopen bekijken we zeker wat het verbruik is van een bepaalde server/switch/firewall/...

Dit doen we niet enkel voor het groene aspect, maar ook omdat het kosten besparend is.

The-BosS
15/10/10, 18:14
Zoals GlobalServe al komt te zeggen denk ik dat de meeste in de 1ste plaat naar de kostprijs en kostenbesparing kijken. Als de aankoop van een groene server niet opweegt tegen de winst kwa stroomverbruik zullen de meeste toch maar een goedkopere energie verslinder kopen. Waar de meeste ook geen rekening mee houden naast het lage verbruik is het effecient gebruik van voedingen. Zo zie ik nog al te vaak 550 of 750watt voedingen waar een 300watt voeding al volstaat. Dit verhoogt dan ook weer het effecient gebruik en verminderd het warmte verlies etc.

Ikzelf zal dit in de toekomst wel voor een deel laten meenemen in mijn keuze lijst, maar het is nu ook niet zo dat ik direct alles ga vervangen voor een groenere optie.

Tim.Bracquez
15/10/10, 19:06
Een discussie punt dat je hier ook kan bij toevoegen, en wat zowat altijd vergeten wordt. (zeker bij zonnepanelen)
Kijken jullie ook naar het gebruik van materialen? En hoe efficiënt deze hardware gebouwd is tijden het productie proces, de assemblage en van welke elementen er gebruik gemaakt is?

Dus de totale impact op het milieu?

Denk hierbij aan Dell welke dit op zijn manier doet.

nick@dcoostkamp
18/10/10, 10:38
Dus de totale impact op het milieu?

Je kunt het milieu vraagstuk zo ver opentrekken als je wilt...
Er zijn nog vele vragen die ons kunnen en zullen 'moeten' stellen.

Het is dergelijke bewustwording die nu wat begint te groeien.
Maar is het niet zo dat je kiest voor een groene oplossing omdat het ook economisch voordelig is?

gjtje
18/10/10, 10:57
Je omzeilt mooi de vraag met een nietszeggende reactie... :P

Het gebouw is helemaal vol geplempt met zonnepanelen, hoe lang moeten die blijven hangen voordat de energie nodig voor de productie is opgebracht aan zonne energie?

"Groen" doen is nu vaak meer van we schaffen zoveel mogelijk groene elementen aan want dat is stoer i.p.v. bewust kijken naar wat het oplevert.

nick@dcoostkamp
18/10/10, 12:10
Je omzeilt mooi de vraag met een nietszeggende reactie... :P

Het gebouw is helemaal vol geplempt met zonnepanelen, hoe lang moeten die blijven hangen voordat de energie nodig voor de productie is opgebracht aan zonne energie?

"Groen" doen is nu vaak meer van we schaffen zoveel mogelijk groene elementen aan want dat is stoer i.p.v. bewust kijken naar wat het oplevert.

Als je cijfers hebt van de effectieve (solar-)footprint laat maar komen. Ik ben benieuwd.
Ik nodig je ook uit om eens op ons project van DCO², het nieuwe datacenter eens in te zoomen.
Het plaatsen van zonnepanelen is het zichtbare gedeeldte maar er zijn andere inspanningen gedaan op vlak van koeling die veel meer impact hebben dan de zonnepanelen. En geen extra 'restafval' veroorzaken.

Stewie
18/10/10, 12:29
Hij zegt dat je de vraag niet beantwoord. En dat doe je nu weer ;)
Gaat dit topic nu over jullie DC of over groene servers?

nick@dcoostkamp
18/10/10, 12:53
Hij zegt dat je de vraag niet beantwoord. En dat doe je nu weer ;)
Gaat dit topic nu over jullie DC of over groene servers?

Ik heb geen antwoord op die vraag. Ik ben zelf vragende partij voor cijfers van de effectieve footprint van zonnepanelen. Zie vorige post

En om op jouw vraag te antwoorden. ;)
Voor mij mag de discussie terugkeren naar de groene servers maar ik blijf benieuwd naar die cijfers.

Mikey
18/10/10, 13:11
Ik heb geen antwoord op die vraag. Ik ben zelf vragende partij voor cijfers van de effectieve footprint van zonnepanelen. Zie vorige post


Maar je inleiding gaat 100% over jullie dc, van het totale gedeelte staat er een enkele vraag en een hoop verkapte reclame. Als je zelf vragende partij bent, beetje vreemd dat je hier je dc in promoot....

nick@dcoostkamp
18/10/10, 13:33
Maar je inleiding gaat 100% over jullie dc, van het totale gedeelte staat er een enkele vraag en een hoop verkapte reclame. Als je zelf vragende partij bent, beetje vreemd dat je hier je dc in promoot....

Even alles op een rijtje

Vraag: Hou je rekening met de energie efficientie bij het aankopen van een server
Inleiding De code of conduct is het kader van bovenstaande vraag.
Reclame: Als het de indruk wekt tot verkapte reclame dan mijn verontschuldigingen.
Doel: Maar mijn doel van deze tread is om te weten te komen, welke motivatie er is om energiezuinige machines al dan niet aan te schaffen.

t.bloo
18/10/10, 13:39
@doel voor mij: iedere maand minder geld kwijt voor kWh

GlobalServe
18/10/10, 13:42
@doel voor mij: iedere maand minder geld kwijt voor kWh

Dat is inderdaad waar het over gaat!

t.bloo
18/10/10, 13:47
nou ja ik kan me voorstellen dat er ook servereigenaren zijn die als doel hebben het milieu minder te belasten

The-BosS
18/10/10, 14:02
Je moet het ook niet alleen in de server industrie bekijken waar iedereen enkel naar het geld kijkt, dat is met auto's net zo. Zelf al wil jij als hoster inspanningen doen om "groen" te zijn dan moeten de klanten het uiteindelijk ook willen. En wees eerlijk die kijken meestal ook alleen naar hoeveel iets kost, de doelgroep die bvb € 5,- extra per maand zal betalen omdat de servers groen zijn en in een groen datacenter staan is momenteel nog uiterst klein.

Wat grappig is al we gaan kijken naar organistaties als fairtrade, greenpeace, sea shepperd, national geograpgic dan staan die ook niet bepaald in een groen datacenter bij een groene hoster. En dit zijn nu juist de organistaties die zich zouden moeten inzetten hiervoor.

Domenico
18/10/10, 14:07
Wat grappig is al we gaan kijken naar organistaties als fairtrade, greenpeace, sea shepperd, national geograpgic dan staan die ook niet bepaald in een groen datacenter bij een groene hoster. En dit zijn nu juist de organistaties die zich zouden moeten inzetten hiervoor.

Ik denk dat dit grotendeels te maken heeft met onwetendheid en de personen die de ict voor deze partijen regelen waarschijnlijk niet eens lid van de club zijn. Als 'groen' datacenter kan het best wat opleveren om daar eens flink voor te gaan lobbyen.

gjtje
18/10/10, 14:15
Dat zijn ook wel de organisaties die het met weinig geld moeten doen, er zijn genoeg bedrijven waar die paar euro meer een stuk minder merkbaar is.

Probleem is ook dat groen aan alle kanten misbruikt wordt. Er wordt weinig nagedacht maar gewoon van we kopen iets dat groen is en dan is het klaar.
Bijvoorbeeld LP CPU's zijn vaak minder krachtig, misschien dat wanneer je virtualiseert op niet groene CPU's je uiteindelijk per W er meer uit kan halen. Maar ja, dan moet je wel nadenken bij wat je doet.

Designerhosting
18/10/10, 14:42
Als het gaat om een paar euro kunnen die organisaties best wat hebben lijkt me... Het zal eerder zoals Domenico schreef liggen aan het uitbesteden van al dat technische gedoe aan anderen. Zonder als een randvoorwaarde te stellen dat het groen moet gebeuren.

The-BosS
18/10/10, 14:43
Dat zijn ook wel de organisaties die het met weinig geld moeten doen, er zijn genoeg bedrijven waar die paar euro meer een stuk minder merkbaar is.
Dan nog zou geld voor die organisaties niet mogen uitmaken tenzei het hypocrieten zijn, tegen iedereen zeggen wat ze moeten doen om stroom te verminderen, etc. Maar dan zelf eerst de goedkoopste oplossing gebruiken.

Probleem is ook dat groen aan alle kanten misbruikt wordt. Er wordt weinig nagedacht maar gewoon van we kopen iets dat groen is en dan is het klaar.
Daarom dat het goed is dat er zoiets als de Code of Conduct bestaat van de europese regering, dan weet je teminste dat het op europees niveau hetzelfde certificaat is. En dat is ook niet een certificaat dat je krijgt door even lidgeld te betalen.

Bijvoorbeeld LP CPU's zijn vaak minder krachtig, misschien dat wanneer je virtualiseert op niet groene CPU's je uiteindelijk per W er meer uit kan halen. Maar ja, dan moet je wel nadenken bij wat je doet.
Ben ik het volledig met je eens dat er moet gekeken worden naar het totaal pakket, maar uiteindelijk zal de kostprijs hier toch wel weer een rol gaan spelen.

nick@dcoostkamp
18/10/10, 14:47
@doel voor mij: iedere maand minder geld kwijt voor kWh
Ja dit op voorwaarde dat je afgerekend wordt op kWh en niet op een commit A. Want anders haal je er je voordeel er niet uit.

vne
21/10/10, 01:18
verwacht mij volgende week maar in het DC met een pot groene verf :D
Hoe groen kan een server zijn? Een PC op zich is een verschrikkelijke hoop vol brol. Dat hij weinig stroom verbruikt is een andere zaak. Dat laatste letten we natuurlijk wel op, want dat voelen we in onze zakken...
De reserve servers die in het rack hangen draaien in mijn geval toch niet om wat power te besparen...

nick@dcoostkamp
21/10/10, 11:51
verwacht mij volgende week maar in het DC met een pot groene verf :D

Spijtig dat je nu pas met het voorstel komt om te helpen schilderen nu het DCO² al open is.;)



Hoe groen kan een server zijn? Een PC op zich is een verschrikkelijke hoop vol brol. Dat hij weinig stroom verbruikt is een andere zaak. Dat laatste letten we natuurlijk wel op, want dat voelen we in onze zakken...

Eigen zakken is meestal de eerste motivatie....