PDA

Bekijk Volledige Versie : Auto van de zaak naar privé



eMiz0r
15/10/10, 09:45
Op internet is al veel geschreven over het naar je prive vermogen halen van een zakelijke gekochte auto. Zo zou je een marktconforme prijs moeten betalen aan je zaak, om geen geneuzel van de belastingdienst te krijgen. Je kan bijvoorbeeld geen auto zakelijk aankopen, BTW terughalen etc. en vervolgens de auto een dag later aan jou prive verkopen voor 1 euro.

Heeft iemand hier ervaring mee? Standaard zou je een vervoersmiddel over een periode van 5 jaar moeten afschrijven. Als hij dan ook afgeschreven is, waarom kan die auto dan niet voor 1 euro naar mij prive?

gjtje
15/10/10, 09:56
Is de restwaarde na afschrijving dan 1 euro?

eMiz0r
15/10/10, 10:00
Is de restwaarde na afschrijving dan 1 euro?

Nee 0 euro. Een vervoersmiddel moet je over een periode van 5 jaar afschrijven.

Nu heb ik het over auto's, maar pak desnoods je zakelijke laptop/pc/server. Geldt allemaal hetzelfde voor: afschrijven (in dit geval) na 3 jaar tot 0 euro en daarna naar prive halen. Dat zou dan niet mogen voor een "symbolisch bedrag" (of gratis) maar als je het gewoon weggooit hoef je niks speciaals te doen of betalen?

gjtje
15/10/10, 10:17
Afschrijving per jaar is (aankoop - restwaarde) / 5, niks zegt dat er 0 over blijft.

eMiz0r
15/10/10, 10:44
Afschrijving per jaar is (aankoop - restwaarde) / 5, niks zegt dat er 0 over blijft.

Laat ik het anders stellen, want je mist het doel denk ik...

Ook al blijft er 10.000 euro als restwaarde over na 5 jaar. Als ik de auto vervolgens verkoop voor 1 euro óf de auto (of server/computer) naar de sloper/prullenbak breng, dan zou ik in theorie 10.000 euro boekverlies kunnen opnemen en daarmee vpb kunnen besparen. De belastingdienst kan de maximale afschrijving dan wel bepalen, maar toch niet wat ik er minimaal voor moet vangen?

ServerWizards
15/10/10, 12:07
Ze kunnen wel min of meer vaststellen of het een marktconforme waarde is. Anders zou iedere 2e hands autoverkoper jouw auto wel voor € 0,- willen kopen. Verschil tussen € 12.000 en € 12.500 wordt lastig, tussen € 12.000 en € 500,- niet. Als de boekwaarde € 0,- is, heb je bij verkoop dus boekwinst.

Triloxigen
15/10/10, 12:14
Ze kunnen wel min of meer vaststellen of het een marktconforme waarde is. Anders zou iedere 2e hands autoverkoper jouw auto wel voor € 0,- willen kopen. Verschil tussen € 12.000 en € 12.500 wordt lastig, tussen € 12.000 en € 500,- niet. Als de boekwaarde € 0,- is, heb je bij verkoop dus boekwinst.

Maw, zorgen dat je auto er bij verkoop slecht uitziet (foto's nemen) zodat de waarde laag is.
En dan poets je hem natuurlijk in je prive tijd weer op.

(zoiets gebeurt ook met schade auto's uit het buitenland halen :p)

Apoc
15/10/10, 12:18
Laat ik het anders stellen, want je mist het doel denk ik...

Volgens mij heeft gjtje het juist bij het juiste eind, want de marktconforme prijs zal waarschijnlijk ergens in de buurt van de restwaarde liggen.


Als ik de auto vervolgens verkoop voor 1 euro óf de auto (of server/computer) naar de sloper/prullenbak breng, dan zou ik in theorie 10.000 euro boekverlies kunnen opnemen en daarmee vpb kunnen besparen.

Dat mag dus niet, lijkt me vrij logisch.

eMiz0r
15/10/10, 16:25
Volgens mij heeft gjtje het juist bij het juiste eind, want de marktconforme prijs zal waarschijnlijk ergens in de buurt van de restwaarde liggen.



Dat mag dus niet, lijkt me vrij logisch.

Wat mag niet? Boekverlies nemen bij verkoop mag je wel degelijk. Dat boekverlies mag misschien niet minder dan de marktconforme waarde zijn (dat lijkt me aannemelijk), maar onderbouwing kan ik nergens vinden.

eMiz0r
15/10/10, 16:31
Ze kunnen wel min of meer vaststellen of het een marktconforme waarde is. Anders zou iedere 2e hands autoverkoper jouw auto wel voor € 0,- willen kopen. Verschil tussen € 12.000 en € 12.500 wordt lastig, tussen € 12.000 en € 500,- niet. Als de boekwaarde € 0,- is, heb je bij verkoop dus boekwinst.

Das het hele punt. Als de boekwaarde 0 kan zijn dan kan ik die auto prive overnemen voor niks (of bijv. 1 euro). Je schrijft de auto dus zakelijk helemaal af en haalt hem dan naar prive, in plaats van dat je met prive (netto) geld de auto moet kopen van de BV.

The-BosS
15/10/10, 17:04
Hou ook even rekening met de verzekering etc, die zal ook gewoon de marktwaarde op dit moment nemen voor de polis, maar je niet meer uitbetalen bij onmium dan je aangekochte waarde 1 euro dus. Dit zijn dus dingen die je best even navraagt, misschien even een paar garage's doen en vragen wat ze nog willen geven voor je auto. Hier het gemiddelde van nemen en die prijs aan je eigen zaak betalen.

gekko
16/10/10, 23:50
Wat mag niet? Boekverlies nemen bij verkoop mag je wel degelijk. Dat boekverlies mag misschien niet minder dan de marktconforme waarde zijn (dat lijkt me aannemelijk), maar onderbouwing kan ik nergens vinden.

Officieel moet je een taxatierapport laten maken door een dealer/garage wat de auto nog waard is. De waarde die daarop staat moet je aanhouden bij het verkopen naar privé.

eMiz0r
17/10/10, 10:57
Officieel moet je een taxatierapport laten maken door een dealer/garage wat de auto nog waard is. De waarde die daarop staat moet je aanhouden bij het verkopen naar privé.

Das inderdaad het standaard verhaal. Maar mijn vraag is: moet je dat ook doen als je de auto naar de sloperij brengt? Oftewel: is een taxatierapport nodig als je de auto niet naar jou prive haalt, maar ergens anders brengt?

Hetzelfde geldt voor een laptop van de zaak of iets anders. Je hebt een kickass laptop die na 3 jaar is afgeschreven. Op de zaak koop je een nieuwe en je oude wil je aan je neef/nicht/vriend/ouder whatever geven of gewoon bij het grof vuil gooien. Moet je hem dan ook laten taxeren en een eventuele boekwinst opnemen? Dan zou de belastingdienst feitelijk bepalen dat jij verplicht bent om winst te maken op gebruikte en afgeschreven zakelijke goederen.

Uiteraard heb ik deze vraag bij de accountant neergelegd, maar die vind het grijs gebied en weet het niet zeker. Hij is het in ieder geval wel met me eens dat veel accountants/boekhouders elkaar gewoon napraten en niets echt uitzoeken. Datzelfde geld namelijk voor de auto van de zaak naar prive halen. Iedereen roept gewoon "taxeren", maar niemand wil verder kijken dan zijn neus lang is (bijvoorbeeld een auto die 500dkm op de teller heeft staan en van ellende uit elkaar valt).

eMiz0r
17/10/10, 11:08
Stuit nu toevallig even op dit topic:

http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/163772-afschrijven-apparatuur-pcs-servers-etc-3-5-jaar-2.html

Waar regelmatig gesproken wordt over boekverlies nemen bij verkoop (aan een willekeurig persoon/bedrijf). Dat drukt je winst, wat belasting scheelt. Helemaal waar. Waarom zou dit niet bij een auto kunnen?

Voordeel is dat je zakelijk afschrijft waardoor je VPB daalt én dat je minder netto prive geld kwijt bent om iets naar prive over te schrijven, wat weer IB scheelt.

Bart L
17/10/10, 13:35
D
Uiteraard heb ik deze vraag bij de accountant neergelegd, maar die vind het grijs gebied en weet het niet zeker. Hij is het in ieder geval wel met me eens dat veel accountants/boekhouders elkaar gewoon napraten en niets echt uitzoeken. Datzelfde geld namelijk voor de auto van de zaak naar prive halen. Iedereen roept gewoon "taxeren", maar niemand wil verder kijken dan zijn neus lang is (bijvoorbeeld een auto die 500dkm op de teller heeft staan en van ellende uit elkaar valt).

Dit laatste wil ik toch even op reageren. Voor de duidelijkheid, ook ik heb een rekensommetje gemaakt op dit punt en heb daarop besloten om mijn rijtje Mercedes C270, BMW X5, BMW 525 te stoppen (bijtelling + afschrijving slaat zakelijk helemaal nergens op) naar een nieuwe Ford Focus van de zaak (Kost geen drol, 20% bijtelling, en rijdt ook prima). BMW 525 heb ik ingeruild, voor een lager bedrag dan de boekwaarde, maar wel een bewezen bedrag, immers de dealer betaald het er voor.

Voor die inruilwaarde had ik hem ook aan pietje mogen verkopen, of aan mezelf prive. Want het is uitlegbaar.
Ik kwam prive gewoon duurder uit, dus niet gedaan.

Zo simpel zit het spelletje in elkaar.. Je moet het gewoon kunnen uitleggen.
Een rechter snapt ook wel dat jij geen hoofdprijs voor 500k op de teller betaald, simpel omdat de bewezen boekwaarde ook laag is.

Denk jij te kunnen uitleggen aan een rechter waarom je voor 1 euro je auto verkocht hebt aan pietje of prive (dat boeit niet namelijk in dit verhaal), dan moet je dat lekker doen.

Verhaal blijft namelijk precies hetzelfde, vind je dat het aannemelijk te maken is bij een rechter, mocht dit nodig zijn 5 jaar later.

Of anders gezegd, vind je het risico waard dat je achteraf voor het volledig bedrag + boete wordt aangeslagen.

Taxatierapport is inderdaad niet nodig, ga je ook nergens terug vinden.. Is puur voor eigen bescherming, mochten er ooit rare vragen komen.

De belastingdienst bepaald dus inderdaad niet wat je minimaal moet vangen voor je auto, maar wel dat een zakelijke transactie moet blijven.

Freezer
17/10/10, 17:08
Bij dit soort transacties wil de fiscus nagaan of het wel een zakelijke transactie.

Zou je aan iemand anders voor 1 euro die zelfde auto verkopen? Indien nee, geen zakelijke transactie, dus bedoeld om vpb/ib te ontwijken.

Is de marktwaarde bijvoorbeeld 5000, en je verkoopt hem voor 4000 kan je altijd aannemelijk maken dat het is wegens bepaalde gebreken oid. Het mooiste is uiteraard als je het laat taxeren.

eMiz0r
17/10/10, 18:45
Dit laatste wil ik toch even op reageren. Voor de duidelijkheid, ook ik heb een rekensommetje gemaakt op dit punt en heb daarop besloten om mijn rijtje Mercedes C270, BMW X5, BMW 525 te stoppen (bijtelling + afschrijving slaat zakelijk helemaal nergens op) naar een nieuwe Ford Focus van de zaak (Kost geen drol, 20% bijtelling, en rijdt ook prima). BMW 525 heb ik ingeruild, voor een lager bedrag dan de boekwaarde, maar wel een bewezen bedrag, immers de dealer betaald het er voor.

Voor die inruilwaarde had ik hem ook aan pietje mogen verkopen, of aan mezelf prive. Want het is uitlegbaar.
Ik kwam prive gewoon duurder uit, dus niet gedaan.

Zo simpel zit het spelletje in elkaar.. Je moet het gewoon kunnen uitleggen.
Een rechter snapt ook wel dat jij geen hoofdprijs voor 500k op de teller betaald, simpel omdat de bewezen boekwaarde ook laag is.

Denk jij te kunnen uitleggen aan een rechter waarom je voor 1 euro je auto verkocht hebt aan pietje of prive (dat boeit niet namelijk in dit verhaal), dan moet je dat lekker doen.

Verhaal blijft namelijk precies hetzelfde, vind je dat het aannemelijk te maken is bij een rechter, mocht dit nodig zijn 5 jaar later.

Of anders gezegd, vind je het risico waard dat je achteraf voor het volledig bedrag + boete wordt aangeslagen.

Taxatierapport is inderdaad niet nodig, ga je ook nergens terug vinden.. Is puur voor eigen bescherming, mochten er ooit rare vragen komen.

De belastingdienst bepaald dus inderdaad niet wat je minimaal moet vangen voor je auto, maar wel dat een zakelijke transactie moet blijven.

Ik denk dat je hier wel de spijker op zn kop slaat. In wat kortere bewoording: is het aannemelijk? 1 euro is dat natuurlijk niet, maar het loont wel de moeite goed uit te rekenen of je een auto prive of zakelijk wilt rijden.

Als je doorgaans bovenstaande vraag stelt aan je boekhouder, krijg je in 99% van de gevallen te horen dat 2e hands auto's gewoon prive moeten en nieuwe zakelijk. Terwijl dat helemaal niet altijd goedkoper hoeft te zijn! Narekenen vergt helaas veel tijd (en dus geld) en gebeurd dan ook vaak niet. Dat elkaar wat napraten heb ik een hekel aan en hebben veel boekhouders/accountants een handje van.

Andere kant is het natuurlijk zo dat je een accountant of boekhouder geen fiscale vragen moet stellen, daar heb je belastingadviseurs voor. Je vraagt bij wijze van een autoverkoper ook niet om je bougies even te vervangen.

Zo blijven constructies via belastingparadijzen ook erg interessant, maar das een heel ander onderwerp :)

geome
17/11/12, 14:14
wIE WEET WAT MIJ DAT GAAT KOSTEN.

patrickekkel
17/11/12, 14:32
Als jij je zakelijke auto wil verkopen moet je btw heffen. dus jou zal het niks kosten enkel dat je de btw moet afdragen

Of als hij jonger is dan 5 jaar zal de kopende partij ook het resterende bedrag aan BPM moeten betalen.