PDA

Bekijk Volledige Versie : Verzekering



annonu
14/10/10, 08:41
Beste WHT'ers!

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een webdesign, webhosting en SEO bedrijfje. Nu was mijn vraag of het nodig is om een verzekering af te sluiten (zo ja, welke en waar).

Ik ben namelijk al bij Interpolis en Zuitstaete geweest voor een aansprakelijkheidsverzekering, echter waren internet diensten uitgesloten.

Mijn vraag dus:
Is een verzekering nodig, en zo ja: Welke soort en bij welke verzekeringsmaatschappij?

Alvast bedankt!

SHQ
14/10/10, 10:33
Een verzekering is wel degelijk aan te raden, je kan namelijk voor xx redenen aansprakelijk gesteld worden. Om even in hostingtermen te denken. Wat denk je dat er gebeurt als een (eigen) server van je in de fik vliegt in een dc. De schade die daar bij komt kijken is niet de minste. Of als jij voor een partij afspraken niet na kan komen. (deadlines) en ze hangen er een schadeclaim tegenover? Of een geschil, jij beweert iets goed geleverd te hebben en de klant niet welke beweert schade te leiden daaronder?

Dan is een goede jurist toch erg handig :)

ICTRecht
14/10/10, 20:06
Goed idee inderdaad, verzekering voor inboedel (bedrijfsaansprakelijkheid) is absoluut een vereiste. Maar voor beroepsfouten (beroepsaansprakelijkheid) zijn ze zo goed als niet te krijgen. Oftewel vliegt die backuptape in de fik, dan kun je iets terugkrijgen. Blijk je maandenlang de verkeerde database te hebben gebackupt, dan ga je dat zelf betalen.

PimEffting
14/10/10, 21:21
Zeker als je websites gaat maken, liggen conflicten al snel op de loer. Denk aan meerwerk, betalingen, schade door fouten in de software, noem maar op.
Ik wil je met klem adviseren om goede algemene voorwaarden te hanteren.
Verder is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering wel te adviseren. Normaal schreeuwend duur, maar wel te krijgen. We hebben dit zelf via ICT Office bij AON/HISCOX (zie http://www.ictverzekeringen.nl/beroepsaansprakelijkheidsverzekering/verzekeraar/).
Ben je geen lid en blijft je omzet onder de 250.000 Euro, ben je voor 1035 Euro per jaar al klaar.

Verder moet je ook nadenken over je persoonlijke inkomen bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Heb je een eigen huis en een gezin om voor te zorgen, kan dat iets zijn om mee te nemen.

t.bloo
14/10/10, 22:10
Ik heb een Aansprakelijkheid Verzekering Bedrijven van verzekeraar Delta Lloyd, heel betaalbaar. Die dekt fysieke schade, zoals brand van een server of schade tijdens een bezoek aan een datacenter. Beroepsaansprakelijkheidsverzekering wel laten bekijken door de adviseur, maar die is er niet gekomen. Vervolgschade moet je afdekken in je voorwaarden.

PimEffting
15/10/10, 09:31
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt in feite de materiële schade veroorzaakt bij derden. Dat kan flink oplopen en je kunt schade toegebracht aan derden niet in je voorwaarden afdekken. Een derde partij heeft immers geen contractuele relatie met jou.
Stel jouw server hangt onder die van mij maar er ontstaat brand. Mijn ecommerce server heeft daar last van (hardware kapot + misgelopen omzet). Echter heb ik geen contract met jou omdat ik alleen maar buurman ben in het datacentrum bijvoorbeeld. Je bent hiervoor in principe aansprakelijk.

annonu
15/10/10, 11:36
Bedankt voor jullie nuttige reacties.
Ik had echter nog een vraagje. Stel mijn server vliegt eruit en mijn klanten zijn bijvoorbeeld 1 weekje offline (in een heel ernstig geval), welke verzekering dekt deze (mogelijke) schade dan (dus schade die de klanten claimen)?

Redservers
15/10/10, 12:07
Daar kan je niet vanuitgaan, ieder webhoster zorgt ervoor dat zijn klanten *altijd online zijn. Je zorgt dat er een andere server in een ander DC staat.. Zodra je webserver offline gaat door een reden pakt de backup server het over. Ik denk niet dat ze hier een verzkering voor uitgeven, aangezien je zelf een oplossing kan bedenken om iets te voorkomen.



* Onder normale omstandigheden :)

gjtje
15/10/10, 12:08
Je algemene voorwaarden. :P
Tenzij ze een absurde sla hebben (met bijbehorende kosten) zal over het algemeen men niet meer kunnen verhalen dan de kosten van de hosting zelf.

YolkNet
15/10/10, 13:21
Je kunt het beste als reseller beginnen ipv een eigen server. Dan heb je die kopzorgen (nog) niet.
Toen ik voor mezelf begon was één van mijn afwegingen ook of ik een eigen server wilde. Willen wel, maar er komt nog heel veel bij kijken aan updates, reparaties e.d. En wat als je een deadline voor een webdesign- of SEO-opdracht hebt? Dan gaat net een server kapot en moet je naar het DC, met als gevolg dat je de deadline niet haalt.
Daarom ben ik als reseller begonnen en ik heb er zeker geen spijt van gehad!

PimEffting
15/10/10, 14:27
Bedankt voor jullie nuttige reacties.
Ik had echter nog een vraagje. Stel mijn server vliegt eruit en mijn klanten zijn bijvoorbeeld 1 weekje offline (in een heel ernstig geval), welke verzekering dekt deze (mogelijke) schade dan (dus schade die de klanten claimen)?
Hierbij kun je het beste een tweetraps raket inschakelen:
- Het afdekken in de algemene voorwaarden tegen vermogensschade
- Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (zoals ik je aangaf heb je dit voor +/- 1000 euro per jaar)

Echter: bij downtime is de reputatieschade reeds geschied. Die wordt nooit vergoed.

Een resellerpakket lost dit probleem niet op. Ook al ligt de verantwoordelijkheid bij je leverancier, je kunt nog steeds downtime (of corruptie of iets anders) ervaren. De verantwoordelijkheid naar de eindgebruikers blijft bij jou liggen.

YolkNet
15/10/10, 14:42
Dat is waar. Maar bij een reseller heb je niet de kosten van een backupserver (die ook onderhouden moet worden). Waardoor je meer tijd overhoudt voor webdesign en SEO.

t.bloo
15/10/10, 16:39
[offtopic]


ieder webhoster ... zorgt dat er een andere server in een ander DC staat

Er zullen weinig grote hosters zijn die tig volle racks standby hebben staan in een ander DC voor als er eens een storing is hoor...

Redservers
16/10/10, 09:33
[offtopic]



Er zullen weinig grote hosters zijn die tig volle racks standby hebben staan in een ander DC voor als er eens een storing is hoor...

Als je tig volle racks met Hosting servers hebt, dan zijn er veel meer andere mogelijkheden. Maar als een bedrijf 5 webhosting servers in gebruik heeft, loont het de moeite om een backup te hebben in een ander DC.

Kan ook zijn dat ik mijn klanten gewoon een goede service aanbied en ook geen budget hoster ben.. Er kan altijd een storing zijn, daar hebben we de AV voor.. Maar komt er een brand of een andere ramp, dan hou ik me hart vast als ik al me klanten zou kwijtraken

Met vriendelijke groet :thumbup: