PDA

Bekijk Volledige Versie : openprovider geen facturatie



mhostingbedrijf
13/10/10, 11:37
Ik heb aan openprovider (NL bedrijf) €100 betaald, maar als ik om een factuur vraag, krijg deze niet.

Heeft iemand hier ervaring me?
Mag dit?

Belastingdienst
U maakt een factuur op voor alle goederen en diensten die u levert aan andere ondernemers. Ook rechtspersonen die geen ondernemer zijn, stuurt u een factuur. Dit zijn bijvoorbeeld gemeenten, verenigingen en stichtingen.

Welke ondernemers hoeven niet te factureren?
De volgende ondernemers hoeven geen facturen te maken die aan alle eisen voldoen:

•ondernemers in taxivervoer en openbaar vervoer
•ondernemers in de horeca
•ondernemers die vrijgestelde goederen of diensten leveren
Bent u gedeeltelijk vrijgesteld, dan moet u voor de belaste goederen of diensten wel factureren.
•ondernemers die vallen onder de landbouwregeling of de veehandelsregeling•ondernemers die hebben afgesproken dat de afnemer de factuur maakt (bijvoorbeeld bij veilingen)
•ondernemers van wie bij een executoriale verkoop goederen worden verkocht
U blijft dan leverancier van die goederen. Degene die de verkoop organiseert, kan namens u de facturen maken. De btw op die facturen geeft u op de normale manier aan.
•ondernemers die tabaksfabrikaten leveren
Als u toch een factuur maakt, mag u daarop geen btw vermelden.l

openprovider
Openprovider verstuurt geen facturen van betalingen. De betaling is een depotstorting, waar geen geleverde diensten tegenover staan. Wel krijgt u een bevestiging per e-mail van de ophoging van uw saldo.

The-BosS
13/10/10, 11:41
Je krijgt wel een factuur op het einde van de maand met de afgenomen domeinnamen (ssl certs, licenties, ...), je pre-pay bedrag moet je zien als een rekeningnr en hier dan de facturen van afboeken. Dat is toch hoe ik het doe, intern via wachtrekening van bank naar openprovider bank rekening en dan facturen afboeken van openprovider rekening.

Het is trouwens niet enkel openprovider die zo werkt maar ook veel telefoon aanbieders.

rensariens
13/10/10, 11:43
Is echt een buitengewoon irritant systeem inderdaad. Factuur komt zoals Dennis al aan gaf aan het eind van de maand :)

The-BosS
13/10/10, 11:49
Irritant kan het wel zijn, maar boekhoudkundig klopt het wel. Aangezien er inderdaad nog geen diensten mee betaald zijn en enkel je rekening op gewaardeerd wordt.

Triloxigen
13/10/10, 12:32
Irritant kan het wel zijn, maar boekhoudkundig klopt het wel. Aangezien er inderdaad nog geen diensten mee betaald zijn en enkel je rekening op gewaardeerd wordt.

Nouja, je geld parkeren is op zich al een dienst.
Daarnaast krijg je je geld ook niet terug wat dit eerder ook bevestigd (wat volgens mij wettelijk gezien niet eens mag, maar dat terzijde).

The-BosS
13/10/10, 12:46
Nouja, je geld parkeren is op zich al een dienst.
Dat is het bij de bank ook, maar daar krijg je ook geen factuur als je er geld komt op zetten, enkel een bewijs van storting, overschrijving, ....

Triloxigen
13/10/10, 12:48
Dat is het bij de bank ook, maar daar krijg je ook geen factuur als je er geld komt op zetten, enkel een bewijs van storting, overschrijving, ....

Klopt, maar het heeft geen bankcertificaat en mag dus ook niet als dusdanig handelen.
(dat was mijn punt ;))

TomasVL
13/10/10, 12:50
Het lijkt me ook dat ze je een factuur zouden moeten sturen. Inforbusiness (domeinreseller) werkt bijvoorbeeld ook zo, maar daar krijg je netjes een factuur met omschrijving "Voorschot saldo".

The-BosS
13/10/10, 12:54
Het lijkt me ook dat ze je een factuur zouden moeten sturen. Inforbusiness (domeinreseller) werkt bijvoorbeeld ook zo, maar daar krijg je netjes een factuur met omschrijving "Voorschot saldo".

Maar dan krijg je ook geen detail factuur meer met de afgenomen diensten op het einde van de maand(en).

mhostingbedrijf
13/10/10, 13:14
Een overschrijving van €100 staat nu op onze bankrekening, zonder een bijbehorend factuur, dat is administratief wat lastig bij de belastingdienst aan te geven.

The-BosS
13/10/10, 13:17
Een overschrijving van €100 staat nu op onze bankrekening, zonder een bijbehorend factuur, dat is administratief wat lastig bij de belastingdienst aan te geven.

Lees je eigenlijk hoe ik het boekhoudkundig uitgelgt heb. Je boekt via wachtrekening van je bank naar bvb kas666/bank666 (alias openprovider) over. Geld weg uit je bankrekening en toevoegen op je kas666/bank666. De facturen op het einde van de maand boek je af via kas666/bank666. Boekhoudkundig 100% in orde en heeft de belastingsdienst niet om over te zagen, in het ander geval van pre-pay voorschotten eigenlijk wel. Vooral als het om grote bedragen gaat (btw-caroesel achtig).

Triloxigen
13/10/10, 13:20
Lees je eigenlijk hoe ik het boekhoudkundig uitgelgt heb. Je boekt via wachtrekening van je bank naar bvb kas666/bank666 (alias openprovider) over. Geld weg uit je bankrekening en toevoegen op je kas666/bank666. De facturen op het einde van de maand boek je af via kas666/bank666. Boekhoudkundig 100% in orde en heeft de belastingsdienst niet om over te zagen, in het ander geval van pre-pay voorschotten eigenlijk wel. Vooral als het om grote bedragen gaat (btw-caroesel achtig).

Maar ook als het geen bank is en je het geld niet terug krijgt?

The-BosS
13/10/10, 13:30
Maar ook als het geen bank is en je het geld niet terug krijgt?

Dan zijn daar andere boekhoudkundige oplossingen voor, net zoals met facuturen die nog openstaan en bedrijf dat falliet is. Als je 100% zekerheid wil hebben dan stel je die vragen aan je boekhouder lijkt me.

Triloxigen
13/10/10, 13:36
Dan zijn daar andere boekhoudkundige oplossingen voor, net zoals met facuturen die nog openstaan en bedrijf dat falliet is. Als je 100% zekerheid wil hebben dan stel je die vragen aan je boekhouder lijkt me.

Die factuur crediteer je dan gewoon. Je hebt geen geld aan de klant betaald en is ook niet echt vergelijkbaar.

Maar dat gaat in dit geval niet, want er valt niks te crediteren gezien het geld spoorloos is.

eMiz0r
13/10/10, 13:39
Lees je eigenlijk hoe ik het boekhoudkundig uitgelgt heb. Je boekt via wachtrekening van je bank naar bvb kas666/bank666 (alias openprovider) over. Geld weg uit je bankrekening en toevoegen op je kas666/bank666. De facturen op het einde van de maand boek je af via kas666/bank666. Boekhoudkundig 100% in orde en heeft de belastingsdienst niet om over te zagen, in het ander geval van pre-pay voorschotten eigenlijk wel. Vooral als het om grote bedragen gaat (btw-caroesel achtig).

Die 100 euro is (en blijft) een vordering op je crediteur en boek je ook als zodanig in. Eind van de maand krijg je een factuur en die betaal je, daarmee vul je je tegoed weer aan én komen de bedragen van de factuur en overboeking overeen. Stuk makkelijker dan werken met aparte rekeningen....

dns.be en EURid werken met dezelfde methode (waarbij je een continue vordering op dns.be van 2500 euro houdt en 10.000 euro op EURid).

Marin
13/10/10, 13:45
Je kan het ook boeken als "vooruitbetaalde diensten/producten"

The-BosS
13/10/10, 13:46
Die factuur crediteer je dan gewoon. Je hebt geen geld aan de klant betaald en is ook niet echt vergelijkbaar.

Dat is dus niet wettelijk aangezien je de diensten geleverd hebt en de klant de btw al terug getrokken heeft door je factuur in te boeken. Dus wordt er verwacht dat jij hier btw gaat op betalen, als je die factuur dus crediteerd betaal jij ook geen btw meer omdat die de factuur opheft. Zo ben je dus eigenlijk als btw carrousel aan het handelen. Wettelijk gezien moet je deze factuur dan opgeven als verlies post in je boekhouding (netto bedrag dus), althans in belgie. En denk niet dat dit stuk van de wetgeving zal verschillen met nederlandse.

Maar nu dwalen we wel een stuk af op wat de TS eigenlijk vraagt.

eMiz0r
13/10/10, 13:50
Dat is dus niet wettelijk aangezien je de diensten geleverd hebt en de klant de btw al terug getrokken heeft door je factuur in te boeken. Dus wordt er verwacht dat jij hier btw gaat op betalen, als je die factuur dus crediteerd betaal jij ook geen btw meer omdat die de factuur opheft. Zo ben je dus eigenlijk als btw carrousel aan het handelen. Wettelijk gezien moet je deze factuur dan opgeven als verlies post in je boekhouding (netto bedrag dus), althans in belgie. En denk niet dat dit stuk van de wetgeving zal verschillen met nederlandse.

Maar nu dwalen we wel een stuk af op wat de TS eigenlijk vraagt.

Oninbare vorderingen (facturen) kan je (in Nederland) praktisch gewoon crediteren en op die manier de afgedragen BTW terughalen. Zorg daarbij wel voor degelijke verantwoording: laat zien dat je de klant hebt aangemaand tot betaling, zonodig een deurwaarder hebt ingeschakeld om je geld terug te halen. Is de partij failliet, krijg je bericht van de curator en ook dit bewaar je in het dossier.

Valt prima uit te leggen aan de Belastingdienst. Officieel moet je voor elke vordering een brief sturen, maar ook zij snappen dat indien het gaat om honderden facturen per jaar (soms hier het geval) je dit om praktische overwegingen anders oplost. Zorg nogmaals dat je bij een controle goede verantwoording kan afleggen en stevig onderbouwd waarom je die factuur hebt afgeboekt en de BTW hebt teruggehaald.

ddouma
13/10/10, 14:12
Ik vind dit soort constructies erg dwalend. Komt er grof op neer dat Openprovider met je 100 euro aan de slag kan zonder daar btw voor hoeven af te dragen. Dat doen ze pas als ze daadwerkelijk een factuur sturen als jij een dienst (domein) afneemt. Of de belastingdienst hiermee blij is? Zou zeggen stuur hun eens een email of vraag het telefonisch of zoiets mag en hoe je dit het beste kunt inboeken.

Uiteindelijk betaal je, hoe je het ook draaid en keert d.m.v. aftrekposten, btw over een bedrag die je niet kunt aftrekken van de belasting omdat je er geen factuur van hebt.

Erg flauwe constructie. Tevens vangen ze ook nog eens lekker rente op hun bank per 100 euro, die krijg je ook niet terug...

Domenico
13/10/10, 14:29
Erg flauwe constructie. Tevens vangen ze ook nog eens lekker rente op hun bank per 100 euro, die krijg je ook niet terug...

Misschien dat je de constructie flauw vind maar bijna elke buitenlandse registrar werkt op dezelfde manier. Je zou het dus wel goed vinden als de registrar belasting moet afdragen voor dit ingelegde bedrag terwijl er niets mee gebeurd? Eigenlijk zijn zij in dit geval ook slechts een doorgeefluik en doet niemand iets met het geld tot er daadwerkelijk geregistreerd gaat worden en iedereen zijn factuur krijgt. Toch niets mis mee? Denk ook wel dat de belastingdienst deze constructie begrijpt en accepteerd.

The-BosS
13/10/10, 14:29
Erg flauwe constructie. Tevens vangen ze ook nog eens lekker rente op hun bank per 100 euro, die krijg je ook niet terug...

Dat is bij elk bedrijf waar je pre-pay dingen afneemt, dus ook bij telecom providers, reis organitaties (daar betaal je ten slotte ook eerder dan je vertrekt), domeinresellers, ...

Apoc
13/10/10, 14:39
Erg flauwe constructie. Tevens vangen ze ook nog eens lekker rente op hun bank per 100 euro, die krijg je ook niet terug...

Dat zal ook hoogstwaarschijnlijk onderdeel van hun businessmodel zijn. Stelt ze in staat om de prijzen van hun producten te drukken. Niks mis mee.

De manier waarop Openprovider dit doet, is eigenlijk de enige correcte wijze. Het zou juist fout zijn wanneer ze een factuur zouden sturen voor een vooruitbetaald bedrag.

ddouma
13/10/10, 14:43
Krijg je bij openprovider wel een bewijs van betaling?

Dezo
13/10/10, 15:01
Erg flauwe constructie. Tevens vangen ze ook nog eens lekker rente op hun bank per 100 euro, die krijg je ook niet terug...

Er zijn nochtans heel wat bedrijven die zo werken hoor, zoals DNS.be. Persoonlijk heb ik ook liever een factuur van de storting zoals bij realtimeregistrar bv.

Tim.Bracquez
13/10/10, 15:34
De manier waarop Openprovider dit doet, is eigenlijk de enige correcte wijze. Het zou juist fout zijn wanneer ze een factuur zouden sturen voor een vooruitbetaald bedrag.
Strict genomen kun je zelfs die factuur niet juist inboeken in je boekhouding want je hebt slechts een 'krediet' waarvan je een factuur hebt.

Achteraf factureren van het krediet met de juiste artikelen op, zoals certificaten en domeinen is dus correct.

Het enige verschil is dat je het geld nog niet in je boekhouding kan stoppen als het nog niet op is... Maar je zal vermoedelijk die 100 euro hetzelfde jaar nog kunnen inboeken, dus zo'n verschil maakt dat ook weeral niet.

mhostingbedrijf
13/10/10, 16:27
Lees je eigenlijk hoe ik het boekhoudkundig uitgelgt heb. Je boekt via wachtrekening van je bank naar bvb kas666/bank666 (alias openprovider) over. Geld weg uit je bankrekening en toevoegen op je kas666/bank666. De facturen op het einde van de maand boek je af via kas666/bank666. Boekhoudkundig 100% in orde en heeft de belastingsdienst niet om over te zagen, in het ander geval van pre-pay voorschotten eigenlijk wel. Vooral als het om grote bedragen gaat (btw-caroesel achtig).

Bedankt voor je uitleg, ik snap je wel hor en lees ook je advies.

Even voor de duidelijkheid
Ik wil geen gebruik meer maken van de diensten van openprovider, de €100 ben ik dus kwijt.

De €100 wordt dus niet in de vorm van domeinen of andere diensten van openprovider omgezet, ik ben het dus ook administratief gezien kwijt.

Ik krijg dus maandelijks geen factuur met overzicht

The-BosS
13/10/10, 17:18
Even voor de duidelijkheid
Ik wil geen gebruik meer maken van de diensten van openprovider, de €100 ben ik dus kwijt.

De €100 wordt dus niet in de vorm van domeinen of andere diensten van openprovider omgezet, ik ben het dus ook administratief gezien kwijt.

Dan kun je ze om een terug betaling vragen, hier kunnen wel administratieve kosten aan vast hangen (waar je een factuur voor krijgt). Dan heb je toch al een deel van je geld terug, wat betreft het niet krijgen van facturen voor geleverde diensten vraag je best even aan OP zelf of ze dit voor je uit kunnen zoeken.

internettoday.nl
13/10/10, 18:19
De constructie van OpenProvider is een door de belastingdienst goedgekeurde constructie. Deze staat ook in de Elsevier Belastingalmanak.

Weet even niet de regels exact meer maar het komt er kort op neer dat je een depot storting doet. Ze kunnen daar geen factuur van sturen omdat ze niet weten vooraf welke diensten jij gaat afnemen. Dit kunnen dus domeinnamen zijn maar ook SSL of hostingdiensten.

Wel is het geld wat in het depot altijd en direct zonder kosten opvraagbaar. Ze mogen dus geen administratie kosten in rekening brengen.

Als je de exacte regels wilt weten moet je even bladeren in de Elsevier Belastingalmanak.

Apoc
13/10/10, 18:53
Wel is het geld wat in het depot altijd en direct zonder kosten opvraagbaar. Ze mogen dus geen administratie kosten in rekening brengen.

Ik vraag me toch af of dat wel zo is in deze constructie, omdat je bij een hogere depot storting een hogere korting verkrijgt.

eMiz0r
13/10/10, 19:27
Ik vraag me toch af of dat wel zo is in deze constructie, omdat je bij een hogere depot storting een hogere korting verkrijgt.

Als dat zo is, dan verkrijg je door een hogere eerste storting als tegenprestatie een hogere korting op je af te nemen domeinen. Die tegenprestatie moet m.i. gewoon gefactureerd worden, juist omdat er een dienst (extra korting) tegenover staat.

De meeste domeinresellers (zoals OP, Ascio, ISE en noem ze allemaal maar op) werken met predeposits om het eigen vermogen te beschermen. Wanneer jij een domein bestelt moeten zij direct afrekenen bij ICANN, SIDN, dns.be, EURid en noem de hele bende maar op. Dat voorschieten van die domeinen kost geld (rente) en voorkom je door een prepaid tegoed van je klanten te vragen.

PimEffting
14/10/10, 00:14
Zeker, dat kost je niet alleen rente maar ook inspanningen op je debiteuren en de onvermijdelijke afboekingen.
Bij www.prenames.nl hebben we er dan ook voor gekozen om onze klanten eerst te accrediteren. Dan weet je dat je serieuze klanten hebt en een persoonlijke relatie waardoor het risico op wanbetaling daalt.

OT:
Je kunt prepaid tegoeden gewoon op een rekeningcourant boeken natuurlijk, dan is het boekhoudkundig verantwoord.

®on
14/10/10, 00:29
Wel is het geld wat in het depot altijd en direct zonder kosten opvraagbaar. Ze mogen dus geen administratie kosten in rekening brengen.
Hier (http://www.webhostingtalk.nl/1155380-post6.html) lees ik wat anders. In hun voorwaarden (https://www.openprovider.nl/algemene-voorwaarden/) staat dat ook (punt 9h). Ik ga er overigens niet bij voorbaat vanuit dat het niet mag, want eerlijk gezegd vind ik niet vreemd om er enkele kosten aan te hangen. Dat geeft een soort van drempel.

mhostingbedrijf
14/10/10, 10:44
De constructie van OpenProvider is een door de belastingdienst goedgekeurde constructie. Deze staat ook in de Elsevier Belastingalmanak.

Weet even niet de regels exact meer maar het komt er kort op neer dat je een depot storting doet. Ze kunnen daar geen factuur van sturen omdat ze niet weten vooraf welke diensten jij gaat afnemen. Dit kunnen dus domeinnamen zijn maar ook SSL of hostingdiensten.

Wel is het geld wat in het depot altijd en direct zonder kosten opvraagbaar. Ze mogen dus geen administratie kosten in rekening brengen.

Als je de exacte regels wilt weten moet je even bladeren in de Elsevier Belastingalmanak.

Het mag dan wel administratief te verantwoorden zijn, maar het is boven al een erg klant onvriendelijke methode.
Wat minder klantonvriendelijk is, was de behandeling die kreeg na een telefoontje dat ik deed met HostingDirect, het bedrijf waar openprovider onder valt. Als wijze van uitzondering en goede service, krijg ik mijn geld ( €100) terug.
Het probleem is dus verholpen.

Apoc
14/10/10, 12:13
Het mag dan wel administratief te verantwoorden zijn, maar het is boven al een erg klant onvriendelijke methode.

Dat kan jouw mening zijn, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Bovendien wist je dat er van deze werkwijze gebruik gemaakt wordt voordat je uberhaupt geld aan ze stuurde, dus als je dit niet klantvriendelijk vond, had je ook met een andere partij zaken kunnen doen.


Wat minder klantonvriendelijk is, was de behandeling die kreeg na een telefoontje dat ik deed met HostingDirect, het bedrijf waar openprovider onder valt. Als wijze van uitzondering en goede service, krijg ik mijn geld ( €100) terug.
Het probleem is dus verholpen.

Ik neem aan dat je HostingConcepts bedoelt? HostingDirect is iemand die in dit topic reageerde, maar volgens mij geen banden met OpenProvider heeft.

mhostingbedrijf
14/10/10, 12:42
Ik ben even hun klant geweest en vind het geen klantvriendelijke methode en daar is het ook niet voor in het leven geroepen.

Ze zouden het nu ook anders willen doen, maar het systeem nu wijzigen, is te omslachtig.



Dat kan jouw mening zijn, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Bovendien wist je dat er van deze werkwijze gebruik gemaakt wordt voordat je uberhaupt geld aan ze stuurde, dus als je dit niet klantvriendelijk vond, had je ook met een andere partij zaken kunnen doen.



Ik neem aan dat je HostingConcepts bedoelt? HostingDirect is iemand die in dit topic reageerde, maar volgens mij geen banden met OpenProvider heeft.

eMiz0r
14/10/10, 17:56
Ik ben even hun klant geweest en vind het geen klantvriendelijke methode en daar is het ook niet voor in het leven geroepen.

Ze zouden het nu ook anders willen doen, maar het systeem nu wijzigen, is te omslachtig.

Lang verhaal kort: EURid en dns.be doen het ook. Wordt je daar ook geen (directe) registrar dan maar?

mhostingbedrijf
14/10/10, 21:26
Lang verhaal kort: EURid en dns.be doen het ook. Wordt je daar ook geen (directe) registrar dan maar?

Als ik geregeld domeinen zo afnemen, minimaal 10 perdag, is het handig, dat doe ik nu met een andere partij.

jos
14/10/10, 23:23
Ik snap het wel van Openprovider, die hebben nooit geen last van wanbetalers :-) Zou ik ook wel willen...

daveww
15/10/10, 02:42
Ik snap het wel van Openprovider, die hebben nooit geen last van wanbetalers :-) Zou ik ook wel willen...Zo kunnen ze garanderen dat domeinnamen die geregistreerd worden of verhuisd dat ze daar geld van krijgen.

Achteraf factureren is altijd maar de vraag of men daadwerkelijk betaald.