PDA

Bekijk Volledige Versie : Privacy Gegevens



EK-Media
08/10/10, 20:21
Beste,
Ik ben ergens benieuwd naar hoe jullie hier mee omgaan,
Er staat een klant bij ons op de server die een bestelling gedaan heeft en daarna privacy gegevens op het web publiceerde.
Ik kreeg hier vandaag een klacht over per email.

Als voorbeeld:

Naam op het web :
Naam in Reallife :
Leeftijd op het web :
Leeftijd in Reallife :
Leeft in op het web : Woonplaats
Leeft in Realife : Woonplaats
Wat doet hij? op het web :
Wat doet wicked in Reallife :


Er worden verder geen adres gegevens telefoonnummers of emailadressen gegeven.

Is dit strafbaar ? en wat zoude jullie in dit geval doen ?

In de email wordt onderanderen gezegd ons bedrijf aansprakelijk te stellen indien wij geen actie ondernemen, zijn wij hier aansprakelijk voor ?

Naar mijn weten is het niet strafbaar wat hij doet, dus meteen afsluiten wil ik ook niet meteen doen.

Hebben jullie tips ? gewoon wachten op eventueel een Juridisch bevel ?

Mark17
08/10/10, 20:40
Dingen die je kunt doen:
- De persoon die klaagt adviseren contact op te nemen met je klant (indien domein op naam van de klant staat is verdere info verstrekken overbodig lijkt mij).
- Een advocaat of jurist raadplegen.

Persoonlijk vind ik het een grijs gebied mbt wat er gepubliceerd is, hoewel de echte naam mogelijk wel gecensureerd moet worden lijkt mij dat voor de rest minder van belang. Let op: ik ken de wetgeving mbt dit onderwerp niet goed genoeg om hier harde uitspraken over te doen.

dreamhost_nl
08/10/10, 20:40
Nee, je bent over het algemeen niet verantwoordelijk voor de acties van je klanten. Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook in je eigen AV zijn afgevangen.

maxnet
09/10/10, 04:18
In welke context worden die gegevens geplaatst?



Leeftijd op het web :
Leeftijd in Reallife:


Personen die zich online jonger voordoen dan ze zijn?

no1san
09/10/10, 08:41
Ik ontvang meerde klachten per jaar.
In het algemeen geef ik aan dat ik pas in actie kom nadat er aangifte is gedaan.
proces verbaal nummer is dan wel de mininmale info die ik nodig heb.

EK-Media
09/10/10, 09:34
In welke context worden die gegevens geplaatst?



Personen die zich online jonger voordoen dan ze zijn?

Beste,
Dit is inderdaad het geval.

ICTRecht
09/10/10, 10:03
Ik ontvang meerde klachten per jaar.
In het algemeen geef ik aan dat ik pas in actie kom nadat er aangifte is gedaan.
proces verbaal nummer is dan wel de mininmale info die ik nodig heb.

Het criterium 'aangifte' vind ik niet heel sterk, iedereen kan aangifte doen van een vermeend misdrijf en de politie is verplicht dat op te schrijven. Een agent toetst daarbij niet of het in de aangifte verklaarde ook juist is. Een aangifte is dus geen bewijs dat iets echt zo is, laat staan dat een overheidsinstantie dat onderzocht heeft. Het enige dat je dus krijgt op die manier zijn mensen die zelf overtuigd zijn van hun gelijk of die bereid zijn te liegen onder ede (plus dat ze een agent kunnen overtuigen dat 'ie echt moet gaan typen).

Ik zou zelf eerder kijken naar de klacht en het materiaal waar het om gaat, en op die basis oordelen of er sprake is van smaad, laster, privacyschending of weet ik veel. Jouw plicht is om weg te halen wat onmiskenbaar tegen de wet is, zodra je daarop wordt gewezen. Daarbij is aangifte irrelevant.

Tegen de OP: dit zijn allemaal persoonsgegevens doordat ze aan een naam in real life gekoppeld zijn. Daardoor moet de website die dit publiceert, hetzij a) toestemming hebben van die personen, hetzij b) deze gegevens nodig hebben voor een of andere overeenkomst hetzij c) een eigen aantoonbare noodzaak hebben om deze gegevens te publiceren ondanks de privacy.

Ongetwijfeld is a niet aan de orde, en b lijkt me ook sterk. De vraag is dus, welke eigen noodzaak is er? Gaat dit om een (burger)journalist die een misstand aan de kaak wil stellen? Wordt hier tegen oplichters geageerd? Is dit bedoeld om een datingsite van players te ontdoen? Dit is niet te zeggen obv de tekst uit de post.

Ik zou dan ook zeggen: klacht doorsturen naar website-eigenaar met het dringend verzoek binnen 5 werkdagen te reageren. Krijg je dan geen (bevredigende) reactie, dan zou ik de pagina in kwestie blokkeren. Ja, ingrijpen dus: er worden immers persoonsgegevens gepubliceerd zonder dat aan de a/b/c van hierboven is voldaan. Dat mag niet (art. 8 Wbp) en nu jij weet dat dit niet mag, moet je het weghalen.

(Ja, ik ben hier streng in de leer maar ik zie weinig ruimte om flexibeler te zijn. En daarbij komt dat er een paar keer door rechters is geoordeeld dat je bij privacyzaken je niet kunt verschuilen achter de algemene beschermingsregels voor providers.)

EK-Media
09/10/10, 10:49
Het criterium 'aangifte' vind ik niet heel sterk, iedereen kan aangifte doen van een vermeend misdrijf en de politie is verplicht dat op te schrijven. Een agent toetst daarbij niet of het in de aangifte verklaarde ook juist is. Een aangifte is dus geen bewijs dat iets echt zo is, laat staan dat een overheidsinstantie dat onderzocht heeft. Het enige dat je dus krijgt op die manier zijn mensen die zelf overtuigd zijn van hun gelijk of die bereid zijn te liegen onder ede (plus dat ze een agent kunnen overtuigen dat 'ie echt moet gaan typen).

Ik zou zelf eerder kijken naar de klacht en het materiaal waar het om gaat, en op die basis oordelen of er sprake is van smaad, laster, privacyschending of weet ik veel. Jouw plicht is om weg te halen wat onmiskenbaar tegen de wet is, zodra je daarop wordt gewezen. Daarbij is aangifte irrelevant.

Tegen de OP: dit zijn allemaal persoonsgegevens doordat ze aan een naam in real life gekoppeld zijn. Daardoor moet de website die dit publiceert, hetzij a) toestemming hebben van die personen, hetzij b) deze gegevens nodig hebben voor een of andere overeenkomst hetzij c) een eigen aantoonbare noodzaak hebben om deze gegevens te publiceren ondanks de privacy.

Ongetwijfeld is a niet aan de orde, en b lijkt me ook sterk. De vraag is dus, welke eigen noodzaak is er? Gaat dit om een (burger)journalist die een misstand aan de kaak wil stellen? Wordt hier tegen oplichters geageerd? Is dit bedoeld om een datingsite van players te ontdoen? Dit is niet te zeggen obv de tekst uit de post.

Ik zou dan ook zeggen: klacht doorsturen naar website-eigenaar met het dringend verzoek binnen 5 werkdagen te reageren. Krijg je dan geen (bevredigende) reactie, dan zou ik de pagina in kwestie blokkeren. Ja, ingrijpen dus: er worden immers persoonsgegevens gepubliceerd zonder dat aan de a/b/c van hierboven is voldaan. Dat mag niet (art. 8 Wbp) en nu jij weet dat dit niet mag, moet je het weghalen.

(Ja, ik ben hier streng in de leer maar ik zie weinig ruimte om flexibeler te zijn. En daarbij komt dat er een paar keer door rechters is geoordeeld dat je bij privacyzaken je niet kunt verschuilen achter de algemene beschermingsregels voor providers.)

Beste,
Bedankt, hier heb ik iets aan.