PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveel tijd kost het managen van een VPS



SamInv
08/10/10, 11:01
Hallo allen,

situatieschets.

Ik zoek een 5 tal websites te hosten waarvan 3 bijna static en 2 blogs met medium tot laag traffic.
Ook zou ik graag PHPList kunnen draaien. ( ik denk in de nabije toekomst toch een 10 000 tal brieven per week te versturen met PHPList)
Een eigen IP is ook een vereiste.

Hiermee kom ik terecht bij reseller of VPS.

Een managed VPS is momenteel een overkill qua prijs.

Technisch gezien zou het me wel lukken om de server op te zetten, software te installeren.

Nu is echter mijn vraag hoeveel tijd gaat dit me kosten om dit allemaal in orde te houden.
De software updaten, nog tot daar aan toe, maar over de beveiliging maak ik me zorgen.

Is dit een dagelijkse taak? of kom ik er met een uurtje per week makkelijk van af?

Is de beveiliging wel degelijk op te zetten door iemand die wel overweg kan met IPtables, installaties van virusscanners, chrootkit, ...
(Apache denk ik ook wel te kunnen beveiligen), maar niet nadien nog tijd wil spenderen aan het bijleren van deze zaken?

Een managed VPS lijkt me te duur, dan kan ik volgens mij beter werken met een reseller hosting en Aweber ipv Phplist.

Bedankt,
Sam

chielsen
08/10/10, 11:47
Ja echt veel tijd hoef je niet persee in een vps te stoppen. Echter voor het up2date blijven van het nieuws (dus exploits ed) zal je wel tijd voor moeten vrijmaken.
Normaal gesproken als een vps goed is opgezet, en kleine updates automatisch gebeuren is een uur per week al veel. Het scheelt natuurlijk als alle software (en ook scripting) stabiel werkt , en ook de hardware failover is.

T. Verhaeg
08/10/10, 12:06
Stop je wat meer tijd in een (betaalde?) opzet dan hoef je in principe alleen maar bij te blijven op het moment dat dit nodig is. Zo'n type SLA is vaak ook mogelijk en wordt vaak zelfs als een stukje service door hostingproviders gezien om de machines binnen hun netwerk up-to-date te houden.

Althans, hier wel.

Raffel je echter de installatie en documentatie / configuratie af, dan ben je wat meer tijd kwijt omdat je bij problemen denkt, "hoe zat het ook alweer". :lovewht:

Verder gewoon inschrijven op diverse goede mailinglist m.b.t exploits en dergerlijke en altijd zorgen dat je wat meer ervaren sysadmins tot je beschikking hebt (die kunnen ondersteunen) als je er écht niet uitkomt.

brammetjeh
08/10/10, 12:30
Wanneer je iets meer betaald kan bij verschillende partijen de vps ook voor je gemanaged worden. Hiermee zet je jezelf (bijna) helemaal buiten spel en kun je je richten op andere belangrijke dingen zoals klantcontact.

ik heb deze optie in gebruik en heb totaal geen omkijken naar mijn vpssen

Mark17
08/10/10, 12:48
Ik zoek een 5 tal websites te hosten waarvan 3 bijna static en 2 blogs met medium tot laag traffic.
Dat zou eventueel ook in 1 hostingpakket kunnen lijkt mij (of eventueel een kleine reseller, afhankelijk van gewenste schijfruimte).


Ook zou ik graag PHPList kunnen draaien. ( ik denk in de nabije toekomst toch een 10 000 tal brieven per week te versturen met PHPList)
Heb je al overwogen om bij een hoster te gaan die de nieuwsbrieven via een eigen phplist opzet kan verzenden voor je? Dus dat dit niet op je eigen hosting/vps staat maar daar buiten. Dit met name ook omdat bij reseller pakketten en shared hosting pakketten het aantal emails per dag gelimiteerd is als het goed is (tegen spammen).


Een eigen IP is ook een vereiste.
Met een goede reden zou dit ook bij shared hosting mogelijk moeten zijn, van waar de wens voor een eigen IP?

Verder kost het beheren van een losse omgeving (als je verder niks hoeft te beheren) relatief veel tijd. Het verschil tussen een managed en unmanaged VPS in prijs hoeft niet groot te zijn. Hierbij is het ook van belang om te bepalen wat downtime kost (om te bepalen of het duur is).

SamInv
08/10/10, 13:17
Bedankt voor alle antwoorden.


Het up to date blijven alleen is waarschijnlijk voor mij een reden om zeker geen unmanaged te nemen.
Ik heb per dag al meer dan genoeg te lezen om er niet nog extra berichten over server security bij te proppen.

Een eigen Ip is een vereiste als ik werk met PHPlist omdat in het verleden ik al op de blacklist ben gekomen door een "collega" op hetzelfde IPadres.

Dus sta ik nu voor de volgende keuze:

Gewone hosting + Aweber of Managed VPS.

Bedankt,
Sam

systemdeveloper
08/10/10, 13:34
Ik zou dan zeker voor een managed vps gaan. Je weet namelijk nooit wat voor probleem je tegenkomt en als je op dat moment nog moet gaan zoeken naar een oplossing kan je stress level wel eens grote hoogten bereiken :)
Een hoster met een beetje ervaring moet een vps binnen een uur per maand goed bij kunnen houden. (En dan niet alleen de updates nu en dan draaien, maar ook de logs inspecteren om problemen voor te zijn).

T. Verhaeg
08/10/10, 13:52
Ik zou dan zeker voor een managed vps gaan. Je weet namelijk nooit wat voor probleem je tegenkomt en als je op dat moment nog moet gaan zoeken naar een oplossing kan je stress level wel eens grote hoogten bereiken :)
Een hoster met een beetje ervaring moet een vps binnen een uur per maand goed bij kunnen houden. (En dan niet alleen de updates nu en dan draaien, maar ook de logs inspecteren om problemen voor te zijn).

Monitoring die ook syslogs kan lezen is the-way-to-go. Anyhow, de vraag aan de TS is, in hoeverre is het geen je wilt hosten op zo'n machine kritiek? Indien dit erg belangrijk is, overweeg dan toch managed. Anders kun je rustig wat gaan spelen en wanneer hij down is kun je hem in het ergste geval reinstallen een backup restoren.

vDong
08/10/10, 14:05
Een managed VPS is momenteel een overkill qua prijs.


Probleem met deze inschatting en de prijs daarmee te vergelijken is dat je met managed niet alleen betaald voor de updates en patches, maar ook voor de onverwachte dingen die kunnen gebeuren. Ineens tijdens een update werkt er niks meer bijvoorbeeld, of een klant komt met een wens waar je op dat moment niks mee kan.

De reden dat managed diensten providers dit vrij goedkoop kunnen is simpelweg schaal, het komt per server weinig voor, dus bij veel servers is een paar zeer ervaren engineers nog steeds genoeg.

Voor grote schaal is 1 uur per week per server al veel, voor 1 server is het veel te weinig.