PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie vs dedicated?



rolfie
05/10/10, 10:41
Hi,

Ik weet niet zeker of ik dit bij de colocatie of dedicated forum categorie had moeten plaatsten, maar het past eigenlijk een beetje bij allebei dus vandaar dat ik het hier plaats.

Wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen als je dedicated(managed) en colocatie hosting met elkaar vergelijkt? En waarom is colocatie in sommige gevallen zelfs duurder?

Ik kan me voorstellen dat
- Bij dedicated(managed) heb je geen omkijken naar de hardware, of nauwelijks. En bij colocatie wel.

Maar verder?

Cybafish
05/10/10, 11:12
Voordeel van dedicated is dat je zelf geen apparatuur hoeft te kopen (geen 'grote' eenmalige investering) en ook niet verantwoordelijk bent voor vervanging van onderdelen (dus ook geen spare parts voorradig hoeft te hebben). Daarnaast speelt de fysieke locatie bij dedicated een veel kleinere rol.

Soms is colocatie duurder omdat er aanbieders zijn die de investering op hun (desktop hardware) dedicated servers zodanig uitsmeren dat er slechts een marginaal bedrag per maand overblijft en er na oplevering nauwelijks nog handelingen voor de klant verricht hoeven te worden. De kostprijs van zo'n dedicated server is dan erg laag. Colocatie betekent echter dat de aanbieder altijd rekening moet houden met bezoekjes van zijn klant (met alle babysit-taken van dien, denk aan bekabeling) en (hoewel dat tegenwoordig vaak gescheiden in rekening wordt gebracht) slecht zicht heeft op het stroomverbruik.

Piwi-Web
05/10/10, 11:12
Je raakt de spijker op zijn kop dat je bij een dedicated server geen omkijken hebt naar de hardware en bij colocatie wel. Echter zou je het ook zo kunnen afspreken dat je hostingprovider ook de hardware van jouw colocatieserver onderhoud, maar dan wordt het wel een dure grap natuurlijk.

Edit: Verdere uitleg zie Cybafish ;)

Alain
05/10/10, 11:37
Een andere reden dat dedicated servers soms ook goedkoper of ongeveer even duur zijn, is omdat de contractperiode (verwachting) langer is. Over een periode van een paar jaar is colocatie vrijwel altijd goedkoper, behalve als je veel pech hebt met de hardware.

Verder ben je bij colocatie minder afhankelijk van je provider, als ze hun afspraken niet nakomen kun je inprincipe je server ophalen en ergens anders neerhangen. Bij een dedicated server kan dat niet en moet je vooraf behoorlijk zeker weten of ze hun afspraken in de Service Level Agreement na (kunnen) komen.

systemdeveloper
05/10/10, 12:08
En niet te vergeten... soms kopen partijen gewoon 2dehands servertjes voor 100-200 euro die als dedi weer verhuurt worden. Dat ding kost dan geen fluit behalve stroom en traffic dat meestal apart afgerekent wordt. Of ze hebben een reeks dedis staan waar ze gewoon geen klanten voor hebben. Dan kun je dat ding beter (bij wijze van) voor een tientje verhuren, dan dat ze er helemaal niks voor vangen. Maar voor dat soort partijen ben je als consument natuurlijk niet de klant die ze willen houden zodra het iets beter gaat.

Je kunt tenslotte op je vingers natellen dat je voor 50 euro in de maand geen server van 2000 euro incl. colo, power en traffic hebt, als dat ding maar op 3 jaar afgeschreven wordt.

Alain
05/10/10, 13:27
En niet te vergeten... soms kopen partijen gewoon 2dehands servertjes voor 100-200 euro die als dedi weer verhuurt worden. Dat ding kost dan geen fluit behalve stroom en traffic dat meestal apart afgerekent wordt. Of ze hebben een reeks dedis staan waar ze gewoon geen klanten voor hebben. Dan kun je dat ding beter (bij wijze van) voor een tientje verhuren, dan dat ze er helemaal niks voor vangen. Maar voor dat soort partijen ben je als consument natuurlijk niet de klant die ze willen houden zodra het iets beter gaat.

Je kunt tenslotte op je vingers natellen dat je voor 50 euro in de maand geen server van 2000 euro incl. colo, power en traffic hebt, als dat ding maar op 3 jaar afgeschreven wordt.

Het aanbieden van tweedehands dedicated servers die al jaren dienst hebben gedaan als nieuw is inderdaad ook een soort van trend. Ik vind het wel bijzonder misleidend dat bedrijven dit doen. Als je al oude servers aan je klanten wilt aanbieden wees daar dan in ieder geval eerlijk over, maar het is meestal voor de klant lastig te controleren of het nieuwe of gebruikte hardware is dus komen de aanbieders er vaak mee weg. Maar als je inderdaad voor 50 euro/maand een dedicated server ziet dan kun je er inprincipe al vanuit gaan dat deze echt niet nieuw is, alleen de standaard rack, stroom en netwerkkosten zijn al bijna duurder en dan komt de hardware, support en beheer er nog bovenop.

systemdeveloper
05/10/10, 13:37
Het aanbieden van tweedehands dedicated servers die al jaren dienst hebben gedaan als nieuw is inderdaad ook een soort van trend. Ik vind het wel bijzonder misleidend dat bedrijven dit doen. Als je al oude servers aan je klanten wilt aanbieden wees daar dan in ieder geval eerlijk over, maar het is meestal voor de klant lastig te controleren of het nieuwe of gebruikte hardware is dus komen de aanbieders er vaak mee weg. Maar als je inderdaad voor 50 euro/maand een dedicated server ziet dan kun je er inprincipe al vanuit gaan dat deze echt niet nieuw is, alleen de standaard rack, stroom en netwerkkosten zijn al bijna duurder en dan komt de hardware, support en beheer er nog bovenop.
Dat is dan dus ook de reden dat een dedi goedkoper kan zijn dan colo.
Maar het is voor de klant sowieso lastig om te zien. Daarbij kan een goede investering in een goede server 3 jaar geleden, best nog een server zijn die toppie draait en gerust nog een aantal jaren mee kan. Het hoeft dus niet altijd ten nadele van de klant te zijn. Belasting technisch afgeschreven betekent nog niet dat de server een hoopje schroot is tenslotte.

Alain
05/10/10, 13:47
Dat is dan dus ook de reden dat een dedi goedkoper kan zijn dan colo.
Maar het is voor de klant sowieso lastig om te zien. Daarbij kan een goede investering in een goede server 3 jaar geleden, best nog een server zijn die toppie draait en gerust nog een aantal jaren mee kan. Het hoeft dus niet altijd ten nadele van de klant te zijn. Belasting technisch afgeschreven betekent nog niet dat de server een hoopje schroot is tenslotte.

Het is inderdaad ook niet zo dat het per definitie mis is om gebruikte hardware te hergebruiken, maar vind wel dat dit eerlijk moet worden gecommuniceerd. De hele 'serverhandel en hosting' is natuurlijk al zo ondoorzichtig als wat voor een leek :) Wij doen dat sowieso gebruikte hardware direct uitfaseren en zeker niet aan klanten aanbieden omdat bijvoorbeeld de kans op uitval gewoon steeds groter gaat worden, maar als iemand een budget oplossing zoekt dan is dat risico wellicht ook niet zo'n probleem en kan een gebruikte server inderdaad nog voor jaren lang voor plezier zorgen.

systemdeveloper
05/10/10, 14:08
Het is inderdaad ook niet zo dat het per definitie mis is om gebruikte hardware te hergebruiken, maar vind wel dat dit eerlijk moet worden gecommuniceerd. De hele 'serverhandel en hosting' is natuurlijk al zo ondoorzichtig als wat voor een leek :) Wij doen dat sowieso gebruikte hardware direct uitfaseren en zeker niet aan klanten aanbieden omdat bijvoorbeeld de kans op uitval gewoon steeds groter gaat worden, maar als iemand een budget oplossing zoekt dan is dat risico wellicht ook niet zo'n probleem en kan een gebruikte server inderdaad nog voor jaren lang voor plezier zorgen.
Je moet het wel melden aan je klant idd. Persoonlijk vind ik het sowieso beter om de klant ook duidelijk aan te geven WAAROM een bepaalde server goedkoper dan een andere is. Het is voor hem goed om te weten dat zijn 'korting' betrekking heeft op het serverdeel en niet op de service/management ;)

Swiftway-UK
05/10/10, 18:08
Maar als je inderdaad voor 50 euro/maand een dedicated server ziet dan kun je er inprincipe al vanuit gaan dat deze echt niet nieuw is, alleen de standaard rack, stroom en netwerkkosten zijn al bijna duurder en dan komt de hardware, support en beheer er nog bovenop.

Dat ligt helemaal aan de schaal. Grotere providers kopen goedkoper in. Met een relatief low end dedicated server kun je ook indien hij nieuw is, met 50 euro per maand goede marges halen.

Apoc
05/10/10, 18:41
Dat ligt helemaal aan de schaal. Grotere providers kopen goedkoper in. Met een relatief low end dedicated server kun je ook indien hij nieuw is, met 50 euro per maand goede marges halen.

Dat hangt een beetje van je definitie van "goede marges" af.

Hoe je het ook wendt of keert, dat marge zal nooit groot zijn, maar als je een groot volume kan wegzetten dan kan het inderdaad wel de moeite waard worden. Als afnemer moet je je dan wel beseffen dat de provider het niet kan veroorloven om tijd aan je te besteden, want dat past simpelweg niet binnen het marge. Dus je staat er dan al snel alleen voor.

SHQ
05/10/10, 21:18
Goedkope dedicateds zijn ook vaak een binnenhaler, uiteindelijk als er beetje goed met sales word omgegaan altijd meer sales uitgehaald.

- onderhoud contracten
- domeinnamen
- SSL certificaten
- na verloop van tijd duurdere dedi variant of upgrade naar huurkoop colo

Veel partijen werken inderdaad met desktop software.

tweedehands servers vind ik persoonlijk een relatief begrip.
Als een nieuwe server na een jaar word opgezegd door een dedi klant kan deze perfect na checkup op nieuw worden ingezet.

P4tjes inkopen voor 100 euro, tja dat is andere koek :) dan praat je inmiddels over antiek.

T. Verhaeg
05/10/10, 21:27
Goedkope dedicateds zijn ook vaak een binnenhaler, uiteindelijk als er beetje goed met sales word omgegaan altijd meer sales uitgehaald.

- onderhoud contracten
- domeinnamen
- SSL certificaten
- na verloop van tijd duurdere dedi variant of upgrade naar huurkoop colo

Veel partijen werken inderdaad met desktop software.

tweedehands servers vind ik persoonlijk een relatief begrip.
Als een nieuwe server na een jaar word opgezegd door een dedi klant kan deze perfect na checkup op nieuw worden ingezet.

P4tjes inkopen voor 100 euro, tja dat is andere koek :) dan praat je inmiddels over antiek.

Hardware dan toch :)

vDong
05/10/10, 22:54
Wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen als je dedicated(managed) en colocatie hosting met elkaar vergelijkt? En waarom is colocatie in sommige gevallen zelfs duurder?


Vaak ook omdat de producten niet te vergelijken zijn, een behoorlijke server ophangen, met 2 uplinks (extra voor ipmi) met veel traffic en 0,5A kan makkelijk voor 45 euro of minder.
Als je vervolgens gaat zoeken naar een dedi met mijn eissen, dus 2 disks, raid, ipmi, flink geheugen en cpu....kom je gauw tussen de 90 en 100 euro uit.

Voor hetzelfde budget van 45 euro kan ik vast wel bij een goede partij een atom met 1 disk krijgen... of een dualcore van 2 jaar oud met 1 disk, maar heb ik dan hetzelfde?

(overigens heb ik hier bewust geen managed meegenomen, dat zou in mijn geval niet boeiend zijn en eigenlijk niet uit moeten maken)

SHQ
05/10/10, 23:44
Tom, inderdaad

Hardware :)

rolfie
06/10/10, 09:33
Bedankt voor de reactie allemaal:thumbup:

Samengevat kan dedicated dus om een aantal positieve redenen goedkoper zijn (bulk inkoop, sales binnenhaler) maar ook om een aantal negatieve (oude/2de hands hardware, weinig support doordat de marge klein is).

Bij dedicated moet je dus altijd oppassen voor de kwaliteit van de hardware, maar ook naar de kwaliteit van de dienstverlener in het geval van support en continuïteit (hier moet je natuurlijk ook bij colocatie naar kijken) omdat het hier lastiger is om te verhuizen.

Dedicated heeft echter dan wel weer als voordeel dat je geen (of nauwelijks) omkijken naar de hardware hebt indien bovenstaande goed geregeld is.

Thanks guys!