PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup software



T. Verhaeg
01/10/10, 14:40
Heren,

Mag ik vragen welke software jullie zowel op de desktop als op de servers gebruiken om te backuppen (voor zover deze er is). Gebruiken jullie bijvoorbeeld de ingebouwde DA / cPanel / PLESK / netwat functie om te backuppen naar een lokale server of een externe server?

Of kijken jullie naar software zoals Ahsay? Wijzelf backuppen zowel lokaal (tot 7 dagen) als op een externe server (die verder terug gaat).

Hoor graag jullie mening!

no1san
01/10/10, 14:51
tijdelijk goodsync op de desktop gebruikt.

SQL met een opensource script

Met Rsync naar remote server.
Remote server maakt weer backups met een jaar historie.

Laat maart weten als iemand de linkjes nodig heeft van de progjes/script.

Domenico
01/10/10, 14:53
Voor mijn eigen desktop gebruik ik Backup Online van KPN en wat externe drives maar voor de servers over het algemeen Linux CDP van http://www.r1soft.com/

ju5t
01/10/10, 14:53
Combinatie van. We maken zowel control panel backups als via 3rd party software. Zowel r1soft als BackupExec van Symantec. Alleen temporary storage gebeurd lokaal, voor de rest extern naar ofwel een backup server, ofwel tape.

Rotatie verschilt per server, per dienst. Kan dagelijks, kan elke 4 uur. Afhankelijk van de klant en het beschikbare budget worden de backups hier op aangepast.

Geen eenduidig antwoord op te geven dus :-)

no1san
01/10/10, 14:58
Ben wel beneiuwd of er nog pakketten zijn specifiek voor SQL data.
Ik verdeel de backup load nu redelijk over 24 uur, maar 40GB in 4 uur ga ik volgens mij niet redden.

Meer mensen met meer dan 40GB mysql data op 1 server?

Domenico
01/10/10, 15:03
Ben wel beneiuwd of er nog pakketten zijn specifiek voor SQL data.
Ik verdeel de backup load nu redelijk over 24 uur, maar 40GB in 4 uur ga ik volgens mij niet redden.

Meer mensen met meer dan 40GB mysql data op 1 server?

R1Soft (CDP) heeft een MySQl add-on. lees hier meer over het hoe en wat -> http://wiki.r1soft.com/display/kb/MySQL+Addon+-+Why+MySQL+Backups+are+Not+Safe+Without+It

Alain
01/10/10, 15:11
Bacula voor het maken van backups. Voor backuppen van grote databases, zonder dat er tables worden gelocked, zijn diverse uiteenlopende oplossingen mogelijk. Het gebruikte software pakket is hierbij niet zo heel erg belangrijk.

no1san
01/10/10, 15:21
oor backuppen van grote databases, zonder dat er tables worden gelocked, zijn diverse uiteenlopende oplossingen mogelijk. Het gebruikte software pakket is hierbij niet zo heel erg belangrijk.
DB zijn max 500MB echter in totaal 40GB. Lock is geen probleem aangzien de backup van de replicatie DB draait.

Echter vraag me af of er hosts zijn die 40GB data in 4 uur backuppen.
Dat is geen doel op zich maar die hebben misschien ook ervaring met het restoren van 40GB mysql data. Dat wil ik in een testopstelling nog eens drastisch versnellen :-)

systemdeveloper
01/10/10, 15:34
Controlpanel backups puur om dat handige tarretje te hebben.
Dagelijks rsyncs met historie naar remote backup storages (die handige tarretjes gaan dan mooi mee elke dag)
Mysql/postgress dumps om databases in tekst formaat te hebben (al dan niet vanaf een slave om de running website te ontlasten).
Vpssen met snapshots (die erna dus geexporteerd worden naar een remote storage)
En de desktops met een rsync naar een interne storage.

Verder geen coolness van whoohosoft pakketjes in te ontdekken, maar werkt allemaal naar tevredenheid.

Domenico
01/10/10, 15:42
Verder geen coolness van whoohosoft pakketjes in te ontdekken, maar werkt allemaal naar tevredenheid.

Als het aan jou had gelegen was de GUI nooit uitgevonden. ;)

Alain
01/10/10, 15:44
DB zijn max 500MB echter in totaal 40GB. Lock is geen probleem aangzien de backup van de replicatie DB draait.

Echter vraag me af of er hosts zijn die 40GB data in 4 uur backuppen.
Dat is geen doel op zich maar die hebben misschien ook ervaring met het restoren van 40GB mysql data. Dat wil ik in een testopstelling nog eens drastisch versnellen :-)

Wat is daar het probleem dan van? Je kunt wel rustig even koffie gaan drinken maar 4 uur heb je echt niet nodig.

systemdeveloper
01/10/10, 15:48
Als het aan jou had gelegen was de GUI nooit uitgevonden. ;)
Ik leef in heele mooie GUI:

Zwart scherm, kleurtjes van de letters, aantal letters per regel, aantal regels zelf bepalen.

Ken je deze nog: http://www.delorie.com/web/lynxview.html

:D:D

t.bloo
01/10/10, 15:52
Ken je deze nog

duh... ik gebruik Lynx dagelijks, zelfs om DirectAdmin te configureren!

(voor een klant achter een DSL lijn en twee niveaus SSH diep bladiebla)


on topic: rsync voor alles en zo nu en dan een tarretje van het control panel want die zijn zo handig

productie server => backup server in zelfde dc => backup server in ander dc
laptop => synology nas => backup server in dc

en natuurlijk hier en daar de nodige rotaties

DeziWeb
01/10/10, 16:46
Hier ook CDP van http://www.r1soft.com voor alle productie servers. de retentie verschilt per type hosting, ...
De DA backup functie neemt veel te veel load op een server

Wido
01/10/10, 17:21
Bacula :) Draait hier voor enkele honderden hosts om alles te backuppen.

Hebben diverse pre-execute scripts die op een MySQL server bijvoorbeeld eerst dumpen en daarna door bacula worden opgepikt.

Iets beters (ik geef niet om een GUI!) voor ons gebruik heb ik niet kunnen vinden, zeker niets wat de performance van Bacula bijhoudt.

"It comes in the night and sucks the essence from your computers."

T. Verhaeg
04/10/10, 03:01
Zie bacula vaker voorbij komen, niemand ervaring met software zoals Ahsay? Performt zelf ook heel erg goed vind ik.

robheid
04/10/10, 09:26
Heeft iemand ervaring met backuppc? http://backuppc.sourceforge.net/

ARKO
04/10/10, 09:53
Ook ik zie Bacula veel voorbij komen, iemand ervaring met Bacula op Windows?

stiller
04/10/10, 10:16
Thuis: Time Machine van Apple.
Werk: Alle servers draaien Virtuozzo. Elke nacht incrementals naar backup server. Backup testen is een kwestie van backup mounten (of starten). In geval van hardware failure kan een VPS zelfs op de backup server draaien. Volgende stap wordt alle storage over iSCSI op SAN en op dat niveau replicatie.

Alain
04/10/10, 14:14
Ook ik zie Bacula veel voorbij komen, iemand ervaring met Bacula op Windows?

Ja dat kan, wij backuppen naast de Linux en Unix servers ook de Windows Servers met Bacula.

ARKO
04/10/10, 15:53
Ik ga denk ik eens een test systeem opzetten met dit product.

T. Verhaeg
11/10/10, 12:48
Heb er even naar gekeken en het ziet er goed uit, test restores en dergerlijke lukken bij jullie ook allemaal out-of-the-box of wordt hier niet aan gedaan (wat ik me bijna niet kan voorstellen)?