PDA

Bekijk Volledige Versie : ESXi 4.1 en RAID controllers (hp, dell, etc)



Mick-X
30/09/10, 23:29
Hallo,

Wellicht dat het probleem jullie bekend in de oren klinkt.
We nemen een mooie DL360 G5 / G6 (of andere) server, we zetten er ESXi op om voor jezelf vanalles te virtualiseren, we hangen hem in een datacenter, en tadaa en nette virtualisatie machine.

Totdat... een disk kapot gaat. Ja.. hoe kom je daar achter, behalve na 2 maanden als je toevallig in het datacenter bent? ESXi heeft wel ingebouwd op de status pagina iets over de harddisks, maar je kunt hem niet online restoren, controleren, etc, je moet daarvoor alles afsluiten, de server restarten, en de RAIDcontroller bios/menu in, daar een restore geven, wachten tot deze klaar is, restarten en je draait weer. Afhankelijk van je disksize een aantal uur downtime waarschijnlijk.

Ik heb met HP gebelt, hun geven alleen alleen support op ESX, en van het woord ESXi wist de beste mevrouw niks af.
In totaal - na anderhalfuur googlen - en kwam ik het volgende tegen:
http://virtualfuture.info/2009/06/howto-manage-hp-p400-raid-controller-in-a-vsphere-whitebox/

Handig, de officiele HP raidmanagementtools op je ESX server, maar dan weer niet op de ESXi server.

Herkent iemand dit probleem? en hoe is dit opgelost? is dit gewoon een kwestie van "jammer dan, koop maar ESX4.1 ipv ESXi" of is er een trucje dat ik nergens vind.

Uiteraard kun je wel een NAS eraan hangen, en dan 2 servers met ESXi draaien, en als je 1 gaat restoren, alles even op een andere draaien, ja dat kan, maar het zou het makkelijkste - en leukste - zijn als het gewoon vanaf de HP management pagina kon.

Dit probleem doet zich trouwens niet alleen voor op HP servers, maar ook dell, supermicro etc, tenzij(!) je een raidcard heb welke een nic heeft, zoals een areca card, dan kun je alles webbased doen.

Die voorgenoemde laats bevat trouwens een aantal interessant artikelen. bekijk de blogs maar eens, heb er zelf ook iets van meegepikt.

systemdeveloper
01/10/10, 00:13
Ik ken wel een truukje: booten vanaf een xenserver cd en de schijf formatteren. Oei, nu krijg ik Randy over me heen natuurlijk...:)

Mick-X
01/10/10, 00:29
Ik ken wel een truukje: booten vanaf een xenserver cd en de schijf formatteren. Oei, nu krijg ik Randy over me heen natuurlijk...:)

Niet voor het een of het ander, maar daar denk ik dus ook serieus aan...
Management console daarna op een internnetwerk zetten en de console etc is ook helemaal safe dan, + je kunt HP dingen etc. installeren..
Kun je vmware virtual machines op 1 of andere manier inladen in Xenserver ? :p

systemdeveloper
01/10/10, 00:32
Een vmdk van vmware kun je wel converteren met XenConvert

Mick-X
01/10/10, 00:39
hebbes!
http://www.ervik.as/index.php/citrix-mainmenu/xenserver/1397-how-to-convert-vmware-virtual-machines-to-xenserver-virtual-machines

Mooie tutorial.

systemdeveloper
01/10/10, 00:42
hebbes!
http://www.ervik.as/index.php/citrix-mainmenu/xenserver/1397-how-to-convert-vmware-virtual-machines-to-xenserver-virtual-machines

Mooie tutorial.
Yeah!!! Weer een zieltje gewonnen :)

Mick-X
01/10/10, 03:08
Yeah!!! Weer een zieltje gewonnen :)

Of niet... ik kan nergens vinden dat XenServer 5.6 wel de Array Configuration tool bevat, of dat het uberhaupt geinstalleerd kan worden.
Op de HP site staat alleen de offline bundel, en voor de rest niks.

Vind het wel altijd lastig met firmware upgrades, die zijn naar mijn info niet of nauwelijks te krijgen voor het draaien met ESXi en Xenserver, thans ze staan niet op de HP site. Wellicht dat het komt dat het al laat is, en ik geen focus meer kan houden. ik zoek morgenvroeg wel verder.

QBell
01/10/10, 09:45
Daarvoor gebruik ik Areca controllers. De nieuwe (duurdere) series hebben allemaal een dedicated lan poort waarmee je 24X7 via web de raid kan managen. Daarnaast zit er ook nog snmp en email traps op waardoor je gelijk gewaarschuwd word bij diskuitval :).

DUR0N
01/10/10, 19:12
1. Remove broken disk
2 Insert new identical disk
3 auto-rebuild
4 ????
5 PROFIT

Wel alleen maar ervaring met HP. En in EVA SAN's moet automatic drive allocation aanstaan (default af).
Also, HP heeft vsphere addons voor hun WEBES/SIM gedoe voor disk uitval te dedecteren, melden en automatisch een case aan te maken.

Mick-X
01/10/10, 19:39
1. Remove broken disk
2 Insert new identical disk
3 auto-rebuild
4 ????
5 PROFIT

Wel alleen maar ervaring met HP. En in EVA SAN's moet automatic drive allocation aanstaan (default af).
Also, HP heeft vsphere addons voor hun WEBES/SIM gedoe voor disk uitval te dedecteren, melden en automatisch een case aan te maken.

Ja, klopt, de HP vsphere addons heb ik geprobeerd, maar die detecteerd alleen maar, en doet verder niets. jammer :(

opinion
01/10/10, 19:44
Dan is er toch nog een lijn tussen gratis vs. betaalde virtualizatie technieken :)

*vMotion't lekker verder*

Mick-X
01/10/10, 19:48
Dan is er toch nog een lijn tussen gratis vs. betaalde virtualizatie technieken :)

*vMotion't lekker verder*

Haha, ja dat klopt. helaas bied de gratis versie kwa backuppen weinig soelaas.
Voor een productie omgeving, oke dan is het het overwegen. Maar voor persoonlijk gebruik is het te duur.

opinion
01/10/10, 20:16
Hm, voor productie word je al gauw Professional Service Provider Partner (indien je het evt. ook hosted wil aan gaan bieden.) Daar krijg je ook "gratis" NFR licenties bij welke je mooi voor persoonlijke doeleinden alá "kijk mijn kickass setup" kan gebruiken :)

DUR0N
02/10/10, 20:53
Ja, klopt, de HP vsphere addons heb ik geprobeerd, maar die detecteerd alleen maar, en doet verder niets. jammer :(

Heb je een HP SIM server draaien? Gewone SNMP werkt niet geloof ik.

Mick-X
02/10/10, 21:45
Heb je een HP SIM server draaien? Gewone SNMP werkt niet geloof ik.

Ah, dat kan verklaren. Nee de HP SIM server heb ik nog niet draaien.